Saako päiväkotiin viedä......

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Päiväkotiin ei saa viedä mitään itse leivottua, hygienisyista.Keksipaketti tai karkki suositeltavaa viemistä ja nekin tulee olla suljetussa pussissa/ paketissa!

Mut mitä jos se on tilauskakku ja paketissa? :snotty: No ei se haittaa vaikkei sinne sopisikaan viedä tommosta, kyllä meillä menestyy kakku kotonakin :ashamed: :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kuisa:
Alkuperäinen kirjoittaja allergisen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja manta76:
Ootko ottanut huomioon
Monet allergiset ovat allergisia myös makeisille, ja se vasta tylsää on kun toiset saa karkkia ja itse joutuu nakertelemaan keksejä.

Niin. Kun sinun lapsesi ei saa syödä, niin päiväkotiin pitää saada sääntö että kukaan ei saa syödä. Jessus olet itsekäs.

Eihän se ole itsekästä. Itsekästä on jos ei voi ajatella asiaa toisen kannalta. Tässä tapauksessa allergisen LAPSEN kannalta. Meidän aikuisten ei pidä unohtaa, että lapset on lapsia japahoittavat mielensä helposti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kumikameli:
Ootko ottanut huomioon
Monet allergiset ovat allergisia myös makeisille, ja se vasta tylsää on kun toiset saa karkkia ja itse joutuu nakertelemaan keksejä.

Niin. Kun sinun lapsesi ei saa syödä, niin päiväkotiin pitää saada sääntö että kukaan ei saa syödä. Jessus olet itsekäs.

Eihän se ole itsekästä. Itsekästä on jos ei voi ajatella asiaa toisen kannalta. Tässä tapauksessa allergisen LAPSEN kannalta. Meidän aikuisten ei pidä unohtaa, että lapset on lapsia japahoittavat mielensä helposti.

Mun tuttavapiirissä on muutama allerginen lapsi, ja heillä on omat eväät mukana esim. kyläilyreissulla, ja ihan tyytyväisiä he ovat aina olleet. Noin pienet ei vielä hirveästi kai osaa eritellä, kunhan jotain saavat napostella silloin kun muutkin.

Ja tämän allergisen lapsen äiti oli sanonut ettei tarvitse huolia, koska lapsi on allerginen niin monelle asialle että jonkun hänelle sopivan naposteltavan hankkiminen olisi tosi hankalaa. Ja siksipä hänellä on siellä omat herkkunsa aina varalla. (fiksu käytäntö muuten)

Ootko ottanut huomioon allergikot? Meitin päiväkodissa ainakin toivotaan et mieluummin jotain namuja kuin leivonnaisia, kun joukossa on aina allergikkoja jotka ei sitte välttämättä voi syödä kaikkea.

Allergisille lapsille vanhemmat tuo itse ja täydentää heidän omia herkkuvarastojaan.
On mahdotonta ottaa huomioon päiväkodin kaikki allergiset, kun heitä voi olla monta ja jokaisella omanlaisensa.
Allergiset lapset ovat tottuneet siihen, että heillä on omat eväät ja muut syö jotain muuta.
He eivät koe sitä ikävänä tai että "miks mä en saa mansikka-kermakakkua.." tms.
Olen itse vienyt oman lapsen synttäriherkuiksi semmosta, mitä oma voi syödä ja se toinen allerginen lapsi on syönyt, jos on voinut..

Ja mitä tulee makseisten tuontiin kuten eräs ehdotti:
MIKSI PITÄÄ AINA TUODA MAKSEISIA?? MIKSI PIENETKIN LAPSET TOTUTETAAN KARAMELLIIN??
ON OLEMASSA VAIKKA MITÄ MUUTA HYVÄÄ HERKKUA LAPSILLE, VAIHTOEHTONA KARAMELLILLE!!

ESIM. jäätelö, keksit, mokkapalat, tai ihan mitä tahansa !
Itsellä kävi mielessä että ehdottaisin päiväkodin vanhempainillassa yhteiseksi säännöksi, että synttäriherkuksi EI SAA tuoda makeisia !

Ja sitten siinä on se, että henkilökunnallahan ei ole oikeuksia kertoa lasten kohdalla heidän allergioistaan yms. toisille äideille...

Mä olen vähän noita karkkeja yms. vastaan kanssa. Ehkä siellä isojen puolella sitten voisi jotain sellaista viedä tarjolle, mutta ei vielä noille pienille, koska siellä on pienimmät vasta vähän yli vuoden...

Ootko ottanut huomioon allergikot? Meitin päiväkodissa ainakin toivotaan et mieluummin jotain namuja kuin leivonnaisia, kun joukossa on aina allergikkoja jotka ei sitte välttämättä voi syödä kaikkea.

Ja mitä tulee makseisten tuontiin kuten eräs ehdotti:
MIKSI PITÄÄ AINA TUODA MAKSEISIA?? MIKSI PIENETKIN LAPSET TOTUTETAAN KARAMELLIIN??
ON OLEMASSA VAIKKA MITÄ MUUTA HYVÄÄ HERKKUA LAPSILLE, VAIHTOEHTONA KARAMELLILLE!!

ESIM. jäätelö, keksit, mokkapalat, tai ihan mitä tahansa !
Itsellä kävi mielessä että ehdottaisin päiväkodin vanhempainillassa yhteiseksi säännöksi, että synttäriherkuksi EI SAA tuoda makeisia !

Mie kysyin viime maaliskuussa kun pojalla oli synttärit et minkälaista tarjottavaa vois tuoda ja sieltä nimeenomaan sanottiin että ei leivonnaisia just allergioiden takia. Hedelmäkaramellit oli ehdotus hoitajien puolelta, koska niitä pystyi kaikki syömään. Niinpä vietiin iso hedelmäaakkospussi, josta jokainen sai yhden ja ne sopi kaikille hoitopaikan lapsille.
(Mulle on turha ruveta paasaaman noista allergioista, kun omakin lapsi on allergikko. )

Minä mitään PAASANNUT, sanoin oman mielipiteeni.
Ja allergisen lapsen äitinä sinunkin pitäisi siis tietää, että allergioita on monenlaisia !

Päiväkotikohtaista on siis. että mitä viedä ja mitä ei .

Meillä allerginen lapsi sai makeisia vasta noin 3 vuotiaana ensi kerran.
Hedelmäaakkospussi on varmaan ollut hyvä juttu, minä henk-koht. ei pidä niistä enkä veisi lapsillekaan, koska tarttuvat hampaisiin , ovat semmosia tahmasia.

Ootko ottanut huomioon

Jessus mikä kommentti!
Eipä käynyt mielessäkään TÄMMÖNEN tausta-ajatus: että kun meillä ei, niin ei kellekään muullekaan.
Enemmänkin niin, että LAPSELLE tulee paha mieli! EI MINULLE. Ja eikö siellä synttäriherkuilla pitäisi tuoda ja suoda KAIKILLE lapsille iloinen mieli. ?? :o

TOINEN JUTTU on ihan HAMPAITA AJATELLEN, eli JOKAINEN ÄITI VOISI ALKAA MIETTIÄ VAIHTOEHTOJA KARAMELLILLE, mitä hyvää lapselle. Jäätelö, keksit, suklaakeksit. MIKSI se tolkuton karkin määrä ja AINA karkkia!?

PS: omani SAA SYÖDÄ KARKKIA ja tällä hetkellä IHAN KAIKKEA makeista, mutta määrät on oltava pieniä !
Ja edelleen: Oma lapseni EI OLE ENÄÄ PÄIVÄKODISSA. joten ei ole oma lehmä ojassa, oma etuus ja oma lapsi tässä asiassa nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Päiväkotiin ei saa viedä mitään itse leivottua, hygienisyista.Keksipaketti tai karkki suositeltavaa viemistä ja nekin tulee olla suljetussa pussissa/ paketissa!

Minä vein päiväkotiin mokkapaloja, eikä kukaan estänyt tai kieltänyt, Hyvin kelpasi kaikille.

Mie kysyisin päiväkodista ja selvittäisin samalla, jos paikalla on allergisia lapsia, että mitä niille voisin viedä kakun sijaan. Meillä päiväkodin toive on ollut, että ihan vaan keksejä tai sit jäätelöt on voinu viedä.

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Ja sitten siinä on se, että henkilökunnallahan ei ole oikeuksia kertoa lasten kohdalla heidän allergioistaan yms. toisille äideille...

Mä olen vähän noita karkkeja yms. vastaan kanssa. Ehkä siellä isojen puolella sitten voisi jotain sellaista viedä tarjolle, mutta ei vielä noille pienille, koska siellä on pienimmät vasta vähän yli vuoden...

Mutta henkilökunnalta voi kysellä kuitenkin, mitä he suosittelevat tuotavaksi, mikä sopisi kaikille. Jos he vaikka ilmoittavat, että keksit, joissa ei ole kananmunaa on hyvä tuotava, eivät he suoraan paljasta kenenkään allergioita, vaan silloin voi vain arvailla, että joku lapsista saattaa olla allerginen kananmunalle.

Jep, kyllä se kysymällä selviää. Musta on kiva viedä semmosta, mitä kaikki saavat sitten syödä. Meidän päikyssä ne on olleet kettu-ja omarkarkit. Nää on myös hygieninen valinta, sillä ovat paperipäällysteisiä. Meidän oma lapsi on ollut myös se allerginen, ja heti selvitettiin sillon alle 2v karkkipussin kyljestä, et sopiiko noi. Ja sopihan ne, vaikkei silloin vielä käynyt kovinkaan monet ruuat muuten. Ne Niiskuneiti-karkit on myös sopineet kauan. Jätski on hyvä vaihtoehto, jos maitoallergiset voi syödä mehujäätä. Ne on vaan aika allergisoivia. Keksit sit tietty kans, koska just allergisella lapsella saattaa olla omat päikyssä, ja saa sit melkein samaa. Kakku on siitä hankala, että siinä on vielä maidon ja vehnän lisäks kananmunaa, ja allergisen herkku on sitten aivan erilainen kuin muiden. Mutta kyllähän ne kysyttäessä hoitajat kertoo, mikä sun lapsen ryhmässä olis hyvä tarjottava. Meillä ei ole itsetehtyjä kielletty, vaikka ymmärrän kyllä sen pointin siinä-hygienian.

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Mie kysyisin päiväkodista ja selvittäisin samalla, jos paikalla on allergisia lapsia, että mitä niille voisin viedä kakun sijaan. Meillä päiväkodin toive on ollut, että ihan vaan keksejä tai sit jäätelöt on voinu viedä.

No kun mä ymmärsin niin, että heillä ei ole lupaa edes kertoilla toisten allergioista... Mutta siellä on kuitenkin lista näiden hoitajien seinällä tämän lapsen allergioista, ja pakko sanoa että ei hajuakaan mitä voisi viedä kun ressu on allerginen niin monelle :/

Mutta mä pirautan sinne nyt :)

Alkuperäinen kirjoittaja JeLLuNaS:
siis koska se kakku tulee jos huomenna on synttärit? eihän kakku kovin kauaa tavallaan säily vai?

Joo, siis huomenna on virallinen syntymäpäivä, mutta me juhlitaan vasta sunnuntaina.

(melkein tekis mieli kommentoida, että en mä nyt ihan urpå sentään ole :D )

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta henkilökunnalta voi kysellä kuitenkin, mitä he suosittelevat tuotavaksi, mikä sopisi kaikille. Jos he vaikka ilmoittavat, että keksit, joissa ei ole kananmunaa on hyvä tuotava, eivät he suoraan paljasta kenenkään allergioita, vaan silloin voi vain arvailla, että joku lapsista saattaa olla allerginen kananmunalle.

No sehän se helppoa oiskin jos olisi vaan joku noin yksinkertainen allergia.

Ja jos tämän äidin toive on, että heidän lapsella on siellä omat herkut jotka hän on sinne itse vienyt, niin sitä tulee silloin kunnioittaa, eipähän ole sitten muiden vastuulla jos tuleekin reaktioita.

Alkuperäinen kirjoittaja JeLLuNaS:
siis koska se kakku tulee jos huomenna on synttärit? eihän kakku kovin kauaa tavallaan säily vai?

Joo, siis huomenna on virallinen syntymäpäivä, mutta me juhlitaan vasta sunnuntaina.

(melkein tekis mieli kommentoida, että en mä nyt ihan urpå sentään ole :D )

Ei sitä koskaan tiedä :D
Ei kun kysyin vaan sillä meinaan tiedän äidin joka raijas pojan kerhoon esim lauantaina pidetyistä juhlista jääneitä, tiistaina kerhoon..tai oli perhepäivä hoitaja ja ei tuo mitään koskaan sanonut sille et ite sanoin ettei meidän pojalle anneta niitä et mun mielestä kakut pilaantuu tohon mennessä??

Ja kannattaa tosta soittaa et miten sinne saa mitäkin viedä,joka päiväkodissa taidetaan toimia erijutuilla..

Minä vedän ihan hirveät herneet nenuun, jos kuulen, että pienten puolelle on joku tuonut karkkia tarjottavaksi. Minulla kun on periaate, ettei poika syö karkkia ennen 3-vuotispäiväänsä. Luulisi muiden lasten vanhempien tuollaisen asian tajuavan, ettei pienille anneta karkkia.

Täytekakkuasiaan sen verran kommenttia, että harva pieni tuntemani lapsi syö täytekakkua. Omaa 2-vuotiastani ei voisi vähempää kiinnostaa, jäätelö, pullat ja keksit ovat sen sijaan suurta herkkua.

Meillä ei omatekemää saa Espoossa viedä mitään, kaikki pitää olla kaupan avaamattomassa pussissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Minä vedän ihan hirveät herneet nenuun, jos kuulen, että pienten puolelle on joku tuonut karkkia tarjottavaksi. Minulla kun on periaate, ettei poika syö karkkia ennen 3-vuotispäiväänsä. Luulisi muiden lasten vanhempien tuollaisen asian tajuavan, ettei pienille anneta karkkia.

Täytekakkuasiaan sen verran kommenttia, että harva pieni tuntemani lapsi syö täytekakkua. Omaa 2-vuotiastani ei voisi vähempää kiinnostaa, jäätelö, pullat ja keksit ovat sen sijaan suurta herkkua.

Meillä ei omatekemää saa Espoossa viedä mitään, kaikki pitää olla kaupan avaamattomassa pussissa.

No nimenomaan noiden periaatteiden takia mun mielestäni karkit eivät sovi pienten puolelle.

Mutta kaikki eivät pidä kaikesta, ja jos ei pidä niin ei syö, ei siinä sen ihmeempää :) Meillä on molemmat tykänneet kakusta aina. En mä ajatellut alkaa kyselemään kaikilta vanhemmilta että mikä se ois teidän kullanmurun lemppariherkku, että osaan sitten ostaa jokaiselle jonkun hänen omista suosikeistaan :D

No nimenomaan noiden periaatteiden takia mun mielestäni karkit eivät sovi pienten puolelle.

Mutta kaikki eivät pidä kaikesta, ja jos ei pidä niin ei syö, ei siinä sen ihmeempää :) Meillä on molemmat tykänneet kakusta aina. En mä ajatellut alkaa kyselemään kaikilta vanhemmilta että mikä se ois teidän kullanmurun lemppariherkku, että osaan sitten ostaa jokaiselle jonkun hänen omista suosikeistaan :D

Juu en tarkoittanutkaan, että sinun pitäisi. En minäkään kysy, pitääkö jonkun toisen lapsi ostamistani kekseistä vai ei ; )
Ihan vaan yleisenä kommenttina sen kakkuasian laitoin, että esim. lastenkutsuilla kakku ei aina kelpaa, vaan esim. jäätelö uppoaa paremmin.

No sehän se helppoa oiskin jos olisi vaan joku noin yksinkertainen allergia.

Ja jos tämän äidin toive on, että heidän lapsella on siellä omat herkut jotka hän on sinne itse vienyt, niin sitä tulee silloin kunnioittaa, eipähän ole sitten muiden vastuulla jos tuleekin reaktioita.
Juuri silloin voi ollakin helpointa kysyä niiltä tädeiltä, voivat sanoa suoraan jonkin yhden tuotteen, mikä käy eli on se mitä kyseinen äitikin tuo ;) Tosin jotkin erityisjutut voivat maksaa hirveitä, jos niitä kaikille ostaa ja saattavat olla aika surkean makuisiakin muista.

Itse hämmästyin kerran, kun tädit kertoivat, että suklaa sopii kaikille
eskarilaisille, usein löytyy joku kaakaolle allerginen. Joukossa oli lisä-aineille yliherkkä, joten useimpia karkkeja ei voinut ajatella ja päiväkoti otti mieluiten karkkeja.

Oli siellä yksi vielä pienten puolellakin paikalla :) Ja juu, saa kuulemma viedä :)

Kiva, ei tarvitse sitten miettiä uusia tarjoiluja.

Suosittelen muuten samalla kaikille ottamaan puheeksi päiväkodissa tämän synttärirumpan (siis vaikka vanhempainillassa)
Meillä on jokaisessa päivähoitoyksikössä sovittu yhteiset säännöt vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan kanssa miten juhlapäivät hoidetaan.

* pienten ryhmikset: ei tuoda mitään, heilä on keksejä joita tarjoilevat kaikille ja synttäri sankari saa istua päivän valtaistuimella (aamupiirissä ja sitä keksiä syödessä + vaikka ruokapäydässä jos haluaa ) ja synttärihattu päässä.

* Toisessa päiväkodissa: jäätelöä tai keksiä saa tuoda

* Seuraava päiväkoti: Päivänsakari valmistaa (lue koristelee ) itse päiväkodin pikkukeittiössä kakun ja tarjoilee sen ryhmässä

JNE

Kaikilla on paljon helpompi ja kaikki lapset ovat tasavertaisia

Ei mun mielestä kyllä kannata vielä mitään. Lapset juhlii omassa kotonaan syntymäpäiviään. Minusta ihan turhaa tuomoinen, että viedään kakkua päiväkotiin....tai mitään muutakaan ruokalistalta poikkeavaa. On tosiaan niin monenlaisia perheitä ihan periaatteiltaankin, että kakut syödään kotona ja that's it. Pääsee äitikin helpommalla.

Itseasiassa mietin ihan sitä, että miksi se kakku pitäisi sinne päikkyyn viedä? Siis minä en oikeasti ymmärrä, että miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Ei mun mielestä kyllä kannata vielä mitään. Lapset juhlii omassa kotonaan syntymäpäiviään. Minusta ihan turhaa tuomoinen, että viedään kakkua päiväkotiin....tai mitään muutakaan ruokalistalta poikkeavaa. On tosiaan niin monenlaisia perheitä ihan periaatteiltaankin, että kakut syödään kotona ja that's it. Pääsee äitikin helpommalla.

Itseasiassa mietin ihan sitä, että miksi se kakku pitäisi sinne päikkyyn viedä? Siis minä en oikeasti ymmärrä, että miksi?

"siis vieDä mitään", ei "vielä mitään"

Pojan päiväkodissa vietiin aina syntymäpäivänä karkkia ja sama käytäntö on koulussakin. Etukäteen vaan pitää selvittää, mitä allergioita lapsilla jotta osaa valita kaikille sopivat karkit. ja esim. koulussa opella on jemma, josta löytyy kaikkein allergisimmillekin sopivaa namia, ettei missään tapauksessa kukaan jää ilman.

Yhteistyössä