Saako raskaana syödä majoneesia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kulinaristi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä oon välttäny pääosin niitä ruokia, mitä suositellaan vältettävän, mutta en kylläkään pilkuntarkasti. Kerran pari oon syöny tuorejuustoa/raskaus ja majoneesia syön kyllä ihan normaalisti. Graavikaloja ym vastavia tuotteita en oo kuitenkaan koskaan syöny raskauden aikana eikä ne kyllä maistu mulle muutenkaan. Tupakkaa en oo koskaan polttanu ja oon absolutisti joten alkoholi on myös jo muutenkin poissa "ruokavaliosta". Kaksi tervettä lasta on ja kolmaskin raskaus on menny normaalisti, vaikka joskus oon tehny poikkeuksia ruokavalioon.

Itse oo miettiny sitä, että miten sitä ennenvanhaan syntyi kuitenkin myös yhtälailla terveitä lapsia, vaikka mitään ruokarajoituksia ei ollut? Mulla on raskaana olevan ruokavalio ohjekirja tallella siltä ajalta kun oma äitini odotti minua. Siellä kehoitettiin mm syömään maksaa kerran viikossa sekä paljon silakkaa ym kaloja, jotka nyt on pannassa. Siellä oli myös muitakin ruokavalio-ohjeita jotka kuulosti nykyäidin korviin kyllä perin kummallisilta. Silti minäkin oon ihan terveenä syntynyt ja moni muu. Että siinä mielessä yletön ruokavaliohysteria on asia, jota en oikein tajua. Ymmärrän, että ne pahimmat riskit kannattaa välttää mutta en mä kyllä joka ikistä ruoka-annosta ala syynäämään ohjekirjan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Itse oo miettiny sitä, että miten sitä ennenvanhaan syntyi kuitenkin myös yhtälailla terveitä lapsia, vaikka mitään ruokarajoituksia ei ollut? Mulla on raskaana olevan ruokavalio ohjekirja tallella siltä ajalta kun oma äitini odotti minua. Siellä kehoitettiin mm syömään maksaa kerran viikossa sekä paljon silakkaa ym kaloja, jotka nyt on pannassa. Siellä oli myös muitakin ruokavalio-ohjeita jotka kuulosti nykyäidin korviin kyllä perin kummallisilta. Silti minäkin oon ihan terveenä syntynyt ja moni muu. Että siinä mielessä yletön ruokavaliohysteria on asia, jota en oikein tajua. Ymmärrän, että ne pahimmat riskit kannattaa välttää mutta en mä kyllä joka ikistä ruoka-annosta ala syynäämään ohjekirjan kanssa.

Tätä mä oon yrittäny peräänkuuluttaa aina kun tästä asiasta puhutaan, ihmiset on tehny lapsia niin kauan kun ihmisiä on ollu olemassa ja ilman suurempia ongelmia...

Toki mä ymmärrän sen että vähän kattoo mitä suuhunsa laittaa, mutta sellanen turhanpäivänen joka suupalan kyttääminen vie vaan iteltään hermot joten en nää siinä mitään järkee...

Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Näinpä! :flower:
Tunteeko nämä hysteriatuomitsijat jotenkin huonoa omatuntoa jostain syömisistään/tekemisistään, kun noin ärhäkkänä hyökkivät toisten kimppuun?

Heh, no en minä ainakaan tunne, mua vaan suunnattomasti huvittaa ihmiset jotka jaksaa koko ajan kytätä ettei vaan vahingossakaan mene suuhun mitään mikä on siinä läpyskässä mainittu..Mä ainakaa ala sen takia kattelee joka ruuan tuoteselostusta ja jos mun tekee mieli maksalaatikkoo niin syön sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Tunteeko nämä hysteriatuomitsijat jotenkin huonoa omatuntoa jostain syömisistään/tekemisistään, kun noin ärhäkkänä hyökkivät toisten kimppuun?

Heh, no en minä ainakaan tunne, mua vaan suunnattomasti huvittaa ihmiset jotka jaksaa koko ajan kytätä ettei vaan vahingossakaan mene suuhun mitään mikä on siinä läpyskässä mainittu..Mä ainakaa ala sen takia kattelee joka ruuan tuoteselostusta ja jos mun tekee mieli maksalaatikkoo niin syön sitä.
Maksalaatikko ei olekaan enää vältettävien listalla.
Kaveri söi raskausaikana yhteen väliin kilonkin maksalaatikkoa päivässä, eikä sille syntynyt kolmisilmäistä lasta.
:D

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Mä oon välttäny pääosin niitä ruokia, mitä suositellaan vältettävän, mutta en kylläkään pilkuntarkasti. Kerran pari oon syöny tuorejuustoa/raskaus ja majoneesia syön kyllä ihan normaalisti. Graavikaloja ym vastavia tuotteita en oo kuitenkaan koskaan syöny raskauden aikana eikä ne kyllä maistu mulle muutenkaan. Tupakkaa en oo koskaan polttanu ja oon absolutisti joten alkoholi on myös jo muutenkin poissa "ruokavaliosta". Kaksi tervettä lasta on ja kolmaskin raskaus on menny normaalisti, vaikka joskus oon tehny poikkeuksia ruokavalioon.

Ennen vanhaan ei ollut tyhjiöpakattuja liha ja kalatuotteita. Kanat, siat, lehmät teurastettiin kotona tai sitten lähikaupan läheisyydessä teurastamossa josta se päätyi kauppoihin tuoreena ja myytiin tuoreena. Suurten linjastojen ties mistä tulleita lihoja ei nosteltu samoille liukuhihnoille, salmonellaa oli, mutta miten se olisi levinnyt? Kyljykset sun muut piti tilata, koska vakuumia ei ollut keksitty. A-vitamiinia ei ollut lisätty aamiaismuroihin eikä luonnonkalat olleet täynnä raskasmetalleja saastuneista vesistä. Vammaisia lapsia syntyi, mutta ne usein kuolivat hoidon puutteeseen ja osaamattomuuteen tai päätyivät laitoksiin piiloon katseilta. Lapsikuolleisuus oli paljon runsaampaa. Keskenmenojakin oli, mutta eihän nainen ennenvanhaan edes tiennyt olevansa raskaana siinä vaiheessa missä keskenmenot yleensä tapahtuvat. Ajat muutuvat. Hyvä niin. On mukavaa tietää, että minun lapseni syntyy 2010 luvulla.

Tulipa mieleeni kun tästä aiheesta puhutaan että työ jotka ootte toooosi tarkkoja mitä syötte raskaana, mitäs jos lähette vaikka etelään raskausaikana?Mitäs sitten?Ette te siellä tarkkaan tiedä mitä saatte ravintolassa nenänne eteen..

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Tämä on niin arka aihe, ettei tästä saa puhua.

Minun puolesta muut syököön vaikka pastöroimattomia tuotteita, mutta ei silti tarvi käydä kettuilemaan jos joku haluaakin syödä suositusten mukaisesti! :o

No mutta, eikös hysteerisempien kannattaisi pitää listaa mukana mitä voi/saa syödä raskaana ollessa? Olisi sitten vimpan päälle tietoa että mitä uskaltaa suuhunsa laittaa.
On jotenkin säälittäviä nää aloitukset mitä voi syödä.

Ei se minun mielestä ole hysteerisyyttä, jos välttelee tiettyjä tuotteita. Ei vaan mee jakeluun, mikä siitä tekee hysteeristä.

No miksi sitä sitten pitää koko ajan kysellä tyyliin saako raskaanaollessa syödä? Juu ei saa.

Juu en tunne minäkään mitään huonoa omaatuntoa. Mutta enpä ole täällä ollut kyselemässäkään. Eikös sen listan voi tosiaan tulostaa netistä/pyytää neuvolasta ja sitten orjallisesti noudattaa niin ei tarvii h y s t e e r i s e n ä =) kysellä miltään palstoilta?

Alkuperäinen kirjoittaja kulinaristi:
X-tran valkoista majoneesia? Hesen/mäkkäein hampparimajoneesia? Jos kananmunan paistaa ja se jää keltuaiseltaan hieman löysäksi, mutta kuitenkin on kuumennut hyvin, saako syödä?

Menee hermot näihin kaikkiin kieltoihin ja rajoituksiin, kun itse olen pitänyt riskinä vaan raakaa kalaa ja kanaa sekä liiallista kofeiinin kittaamista, mutta nyt on yhtäkkiä kaikki pellavansiemenistä alkaen kielletty.

Mitäpä jos vaan söisit ihan normaalisti etkä stressais! Mä oon nyt raskaana ja syön samalla tavalla kuin ennenki. Se mitä jätin pois oli tupakka ja alkoholi. Kahvin juontia vähensin sen takia ku siitä tulee huono olo.

Raaka kananmuna - jota siis on useimmissa majoneeseissa - on aina terveysriski. Raskaana olevien ei suositella ottavan yhtään tarpeetonta terveysriskiä. Riski on kuitenkin erittäin pieni.

Tulipa mieleeni kun tästä aiheesta puhutaan että työ jotka ootte toooosi tarkkoja mitä syötte raskaana, mitäs jos lähette vaikka etelään raskausaikana?Mitäs sitten?Ette te siellä tarkkaan tiedä mitä saatte ravintolassa nenänne eteen..

Niiiiiiiiin? :whistle:

En muusta syystä voi käytää kananmunaa, x-tra -majoneesi on munaton ja hesessä pyydän majoneesin tilalle valkosipulikastiketta. Eli jos varman päälle haluaa tehdä, niin ei tartte luopua majoneesista eikä hesen ruoasta :)

Näinkö kävi että kun esitti vähän erilaisen kysymyksen meni kaikilla sormet suuhun eikä kukaan vastaa mitään? :whistle:

Vastaisin kyllä, mutta kun mulla ei ole omakohtaista kokemusta ulkomailla matkustelusta raskaana ollessa. B)

Tarvii lähtä edes etelään,ku menee vaan vaik tutuille syömään.Tiedä miten heillä on ruoka säilytetty tai mitä siihen ruokaan on laitettu.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ne matkustele:

Tarvii lähtä edes etelään,ku menee vaan vaik tutuille syömään.Tiedä miten heillä on ruoka säilytetty tai mitä siihen ruokaan on laitettu.

Aiiiiivan, hyvä pointti tämäkin!Tai ihan perus suomalainen ravintola, grilli tai kebab mesta?

Alkuperäinen kirjoittaja ei ne matkustele:

Aiiiiivan, hyvä pointti tämäkin!Tai ihan perus suomalainen ravintola, grilli tai kebab mesta?

No ainakin osa suomalaisista (siis ihan suomalaisten omistuksessa olevista) ravintoloista on ihan täysin luokattoman likaisia, ja tietty osa ulkomaisten omistuksessa olevistakin.
Näkisitte vaan millaiset rasvamönjät siellä keittiössä on! Ihan järkyttävä oli yksikin vaajakoskelainen ravintola, sieltä kaavittiin ihan saavillinen rasvatöhnää keittiön rasvakanavasta (ilmastointikoneeseen liittyvä ) . Plus se, että esim. upporasvapaistetut jutut paistetaan ihan sikavanhassa öljyssä. :x
Noh, täytyyhän sitä omaa vastustuskykyä pitää sen verran yllä, että toisinaan käy jonkun rasvakebabin tai muunlaisen safkan rääpimässä.

Raaka kananmuna sisaltaa pohjoismaissa lahes olemattoman salmonella riskin. Kaytannossa katsoen salmonella on raskaanaollessa kohtuullisen helppo hoitaa ja harvemmin vahingoittaa sikiota mitenkaan. Eli nailla perusteilla soisin kylla.

Suurempi riski on muuten hampparilais paikkojen salaatit ja juustot. Tehdaspesty salaatti sisaltaa aika ajoin listeriaa (vuosittain) ja ainakin mc donalds kayttaa juustoa joka lasketaan listeriariskin sisaan vaikka pastoroity onkin...

Minä en ollut tosi tarkka raskauden aikana, mutta mietin kyllä vähän mitä suuhuni pistin. Ulkomailla pyrin syömään kuten kaikki jotka haluavat välttää turistiripulin ;) Eli: ei raakoja kasviksia, hedelmistä söin sellaisia jotka itse kuorin, ei raakaa kalaa tai lihaa, ei jääpaloja, jäätelöä (Italiassa lipsuin tästä) tai epämääräisiä maitopohjaisia jälkiruokia. En myöskään syönyt majoneesia.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
Minä en ollut tosi tarkka raskauden aikana, mutta mietin kyllä vähän mitä suuhuni pistin. Ulkomailla pyrin syömään kuten kaikki jotka haluavat välttää turistiripulin ;) Eli: ei raakoja kasviksia, hedelmistä söin sellaisia jotka itse kuorin, ei raakaa kalaa tai lihaa, ei jääpaloja, jäätelöä (Italiassa lipsuin tästä) tai epämääräisiä maitopohjaisia jälkiruokia. En myöskään syönyt majoneesia.

No etelästä minäkin tiistaina tulin, silläpä tää asia mieleen tulikin.. :p

Tää kysymys oli heitetty niille jotka oikeesti lukevat kaikki pakkausselosteet ja kattovat toooosi tarkkaan mitä suuhunsa laittavat, kun tosiaan, karu totuus on se että MISSÄÄN et voi olla varma miten se ruoka on tehty tai kuinka raaka-aineita on säilytetty/kuljetettu.

Joten eikö se et käyt grillil tai kebabil jne. syömäs vie vähän niinku pohjan kaikelta siltä "ruoka-aine hössötykseltä"...? :whistle: ;)

Yhteistyössä