Saako tällaisesta toistuvasta jutusta hermostua 2-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoh

Vieras
Tytöllä jokin "pakkomielle" rasvapurkin "varastamiseen", eli tekee tuon AINA kun silmä välttää ja jos vain jossain killuu rasvapurkki/-tuubi, niin sen hän kaikessa hiljaisuudessa ottaa ja kun sen huomaan, niin rasvaa on jo levitetty... Eikai kuitenkaan voi niinkään olla, että *kaikki mahdollinen* pitää piilottaa lapselta, vaan kai hänen täytyy oppia mitä saa ja mitä EI saa ottaa? Ja kyllähän hän tietää ettei rasvaa saisi ottaa, mutta tekeekin sen sitten salaa. Minua niin tympii tuo tapa!

Äsken kävi niin, että olin juuri ilmoittanut lapselle toiseen huoneeseen että hän saa tulla ottamaan sipsiä, mutta kun lasta ei kuulunut (kun yleensä kyllä tulee heti kun vain jotain erikoisherkkua on tarjolla) niin menin katsomaan, ja siellä taas rasvaleikit meneillään. Sitten pyörsinkin päätöksen sipseistä, eli sanoin vain että jäi sipsit nyt saamatta kun kerran luvattomia tekee. Olinko liian tyly? Kuitenkin haluan tehdä lapselle kertakaikkiaan selväksi, etten jaksa hänen rasva-suttailujaan enää, kun asiasta on oikeasti varmaan tuhat kertaa sanottu tavalla jos toisella, mutta ei vaan mene jakeluun...

Olisi helpompaa piilottaa rasvat, mutta toisaalta lapsi on kuitenkin sen ikäinen jo, että TIETÄÄ tekevänsä väärin ottaessaan rasvan, eli mielestäni häntä voi jo nuhdella rasvan ottamisesta, kun kerran salaa aina tuon tekee. Mutta mahtoikohan ymmärtää rasvapurkin ja sipsien välisen yhteyden...? Sitä tässä pohdin.

kyllähän rasvat ja voiteet sekä esim lääkkeet pitää olla niin ettei pieni lapsi niitä saa!! vastuu on aikuisen eikä uteliaan kehittyvän lapsen...

eri asia sitten jos jatkuvasti kiusaa sisarusta tms, sellaisesta meilläkin joutuu jäähypenkille

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Eikö olisi helpompaa laittaa rasvat sellaiseen paikkaan ettei lapsi niitä saa otetuksi.

Näinpä.

No joskus ne vaan sattuu jäämään näkösälle :) Sama periaate kai sitten kaikkeen kukat pois näkösältä ettei koske multiin jne jne. Joo rasvapurkki aika kärjistetty, mutta meilläkin se on koko ajan pöydällä kun sitä aina joku tarvii...

Juuri tuollaista haluaisin välttää, että kaikki mahdollinen olisi laitettava lapselta piiloon. Siis toki lääkkeet on piilossa, mutta "tavalliset jutut" saisi lapsi mielestäni OPPIA jättämään rauhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja qwen:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Eikö olisi helpompaa laittaa rasvat sellaiseen paikkaan ettei lapsi niitä saa otetuksi.

Näinpä.

No joskus ne vaan sattuu jäämään näkösälle :) Sama periaate kai sitten kaikkeen kukat pois näkösältä ettei koske multiin jne jne. Joo rasvapurkki aika kärjistetty, mutta meilläkin se on koko ajan pöydällä kun sitä aina joku tarvii...

Minä sain ensimmäisestä rasvasuttauskerrasta sellaiset pultit ja vein tytön jäähylle, ettei enää sellaista tee :) Oikein ylikorostetusti "raivosin" sen ajan kun siivosin, tyttö jäähyllä kuunteli sitä. Ja sitten sovittiin, ettei noin enää tehdä :)

Olisiko käytännöllisempää antaa lapsen rasvata vaikka käsiään tai jalkojaan välillä. meillä 2-vuotias on allergikko ja täytyy sanoa, että olen tyytyväinen kun rasvaa omat jalkansa itse :)
Naurua herätti eka omatoimi rasvaus kun salaa oli rasvannut koko jalan ja kaatanut talkkia vielä päälle. Oli hassu ilme lapsella ja jalka näytti ihan kipsatulta. Lasikana äitinä tajusin heti, että lapsi voikin rasvat jalkansa itse.

Vielä. Minusta kun lapsi on kiinnostunut jostakin tuollaisesta kyse on positiivisesta kiinnostuksesta jonka voi saada hallintaan kun antaa lapsen esim. rasvata käsivarsiaan sillointällöin OMALLA rasvallaan. Kun saa toimia niin ei ole niin tarve rikkoa sääntöjä.

Yhteistyössä