Saako tästä valittaa johonkin? HUoli tuttavaperheestä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaaan

Vieras
Tuttavaperheessä (ei mitenkään läheisiä, mutta sellasia jonka tykönä voi joskus välillä poiketa jne, hyvänpäivän tuttuja lähinnä nykyään) on yh äiti ja 3 lasta. Vanhin 15v sitten on 7v ja nuorin 4v.
Perheessä on aika moni asia ihan hakusessa. Esim 4-v menee nukkumaan 11, 12 tai 1 maissa yöllä. Kun kerran iltasella kävin kyläilemässä siellä ihmettelin miksi 4v valvoi vielä lähempänä kymmentä (täysissä vireissä leikki lattialla jne) niin äitinsä totesi että eikun lapsi laittaa vasta puolenyön maissa nukkumaan. Myöskin vanhemmat lapset laittaa milloin sattuu, mitään rytmiä heillä ei ole.
Perheessä ei harrasteta juuri mitään liikuntaa. 7v ja 15v pyöräilevät kouluun ja kotiin ja siinä kai se.. Heillä ei lapsille lueta mitään kirjoja tms vaan kaikki katsovat aina telkkarista jotain. Olen pari kertaa ollut lapsenvahtina nuorimmille ja ehdotin kaikkia pihaleikkejä yms mutta ei kun halusivat katsoa telkkaria vaan :O

Ruokavalio kans noilla on ihan mitä sattuu samoin ruoka ajat.. Valmisruokaa jääkaappi täynnä, jotain mummonlihapullaa kastikkeella ja siitä ne lapset lämmittää.. Äiti tekee ruokaa tosi harvoin.. Lapset juo mehua, limua, ei mitään maitoa ikinä. Karkkia, sipsiä, limsaa syövät monta kertaa viikossa, leivät on aina ranskanleipää yms. Perheen äiti on ylipainoinen, ja 15v 150-cm tyttö kertoi painavansa 108kg ja sen huomaa kans.. :S PIienin 4v on normaalin kokoinen ja niin oli tuo 7v aika pitkään mutta nyt hällekin alkanut ihan selvästi tulla ylimääräistä..

Olen huolissaan tuosta että äitinsä ei välitä yhtään opettaa lapsille mitään kiinnostavaa, istutaan vaan tv:n ääressä, ei liikuta, syödään mitä huvittaa.. Ja kuulemma äiti alkaa 15-vuotiaalle ostaa omat tupakat ja juomat jos tämä haluaa, sitten kun tyttö täyttää 16 vuotta..
Oon vaan huolissaan tuosta koko syysteemistä mutta tuossa ei taida olla ls ilmon kriteereitä..? Must a on kyllä jo melkin pahoinpitelyä, syöttää lapset satakiloisiksi..

Jos et oo Porvoosta, niin voisitko ihan ensin jutella sen äidin kanssa?? Kuinka paljon teetetään turhaakin työtä l ls;n vuoksi, kun moni asia varmaan hoitusi ihan sillä, että juteltas sen naapurin/kaverin kanssa ja esitettäs asia niin, että ollaan huolissaan?? Jos semmoseen kyselyyn sitten tulis jotain "haista kakka"-juttua vastaan, niin sitten vois ehkä kysellä viisaammilta neuvoa, mutta kuinka voi olla niin hemmetin vaikeeta jutella ensin sen "kohteen kanssa"???

No tuota, ilkeältä kuulostat.
Se vanhin lapsi on todella lihava. voisin jutella äidille tai lapselle ja ehdottaa että kävisi terveydenhoitajalla tai jossain, jos välittäisin todella, voisin kkutsua häntä kotiini ja opettaa laittamaan kunnollista ruokaa.

mutta einesruoka tai omat nukkumaanmenoajat eivät ole peruste puuttua heidän elämään. jos olisi ei taitaisi briteissäkään montaa perhettä olla työväenluokassa, jossa olisi sitten oikeus lapsiin.

No siis ei tuollaisessa tilanteessa oikein mitään voi tehdä. Varmaan huolestuttavinta tuo ylipaino asia. Toki jos oikeasti ostaa alkoholia ja tupakkaa alaikäiselle, siitä voi jo ilmonkin tehdä, jos kokee asiakseen.

No ei tämä mikään trolli kyllä ole.. IHan tosissaan kirjottelen.. Ja siis ei niissä eineksissä ole mitään pahaa ja kyllä meilläkin lapset joskus heittää jotain vastaavaa huiviin, mutta kun noilla ruokavalio tuntuu koostuvan lähinnä pelkästään niistä, ja kun sitä limua ja mehua kiskotaan koko ajan karkin sipsien ja einesten kera niin kyllä se tosiaan noissa näkyykin. Että siinä vaiheessa mun mielestä asiaan ehkä pitäs tulla muutosta kun 150cm pitkä tyttö, jonka pitäisi painaa joku 50kg tienoilla, painaa reilusti yli 100kg?? Koska tuohan on jo sairaalloisen lihava, ja tuolla menolla tulee varmaan joku sydäninfarkti 20-vuotiaana.. :/
4-vuotias on myös joskus kertonut mulle lastenvahtina ollessani että hän pelkää äitiä ja asuisi mieluummin isänsä luona (jota näkee suht harvoin). Yritin kysellä varovasti että miksi pelkää, ja kyselin vanhemmilta lapsilta mutta he eivät kertoneet mitään. 4-vuotias ei myöskään öisin nuku kunnolla, vaan nukkuu pikku pätkiä ja sitten herää kovasti itkien, eli vähän niin kuin pieni vauva.. Terve lapsi kyllä pitäisi olla noin yleisesti että ei mitään sairauksia.. Yhden kerran 15v sanoi mulle, että joskus kun tuo 4v oli herännyt yöllä nin äitinsä olisi vienyt hänet 30 asteen pakkaseen pihalle kiviportaille itkemään, lapsella vaan pikkuhousut jalassa, ja sitten laitettu ovi kiinni ja annettu siellä itkeä.. :/ Eli on mulla muutenkin vähän huolta onko tuossa perheessä kaikki OK.. Mutta en vaan tiedä että mikä on se, että mistä esim joku sossu lähtisi asiaa tutkimaan.. Vai nauraako ne pihalle noista jutuista..

ENkä yritä olla itse mikään neiti täydellinen mutta musta se että lapset syötetään suunnilleen hengiltä ties millä mätöllä ja 4v ei nuku kokonaisia öitä jne lasten elämä muutenkin aika ankean oloista sinänsä on aika huolestuttavaaa..

Kyllähän tuo ikävältä kuulostaa, mutta ei tuossa oikein muuta voi tehdä, kuin jutella äidin kanssa. Vaikuttaa siltä, että äiti on väsynyt ja ehkä masentunutkin. Voisihan koittaa rohkaista äitiä itse ottamaan yhteyttä lasetnsuojeluun, saisi apua arkeen.

No siis toi sun toinen viesti kerto jo aivan toisenlaista tarinaa. Jos sulla on syytä uskoa että 4-vuotias oikeasti pelkää äitiään ja hänet on viety 30-asteen pakkasessa pihalle itkeen, niin tottakai se on pahoinpitelyä. Ihme aloituksia taas.

Suomessa lasten ylipainon hoito kuuluu kouluterveydenhuollolle aina, ei sosiaalitoimelle. Ylipainon vuoksi ei Suomessa huostaanoteta lapsia. Alipainon vuoksi huostaanotetaan, koska se uhkaa lapsen henkeä. Alipainon vuoksi otetaan huostaan tietenkin silloin, jos lapsen alipaino johtuu siitä, että lapselle ei anneta ruokaa, eli näkee nälkää. Ns. geneettinen alipainoisuus on eri asia.

Ainoa asia, mikä oikeuttaa ls-ilmoitukseen, on se, että jos äiti ostaa alaikäisille lapsilleen savukkeita ja alkoholia.

Einesruoka ja tv:n runsas katselu eivät oikeuta ls-ilmoitukseen.

Juttele äidin kanssa asiasta, jos asia vaivaa.

Kyllä muakin huolestuttaisi. Ei toi ehkä ls-asialta kuitenkaan kuulosta. Jos oikeesti haluat olla hyväsydäminen ja auttaa niin mitä jos alkaisit viemään sitä satakiloista lasta johonkin harrastukseen mistä se ite tykkäisi, tsemppaisit kiinnostumaan elämästä? Ja sitten antaisit äitilleen jonkun terveyskirjan ja kauneus vinkkejä kevytkenkäisesti, niin ett itse saisi sellaisen terveys puraisun..kertoisit että miten halvemmaksi tulee koti ruoka ja valmis ruoka ei ole ravinteikasta..voi tulla masennustakin jos ei saa oikeaa ravintoa oikeesti! Tai pyytäisit pihalle pelailemaan sulkista tai jalista, mitä vain.. Tai kentälle, uimaan jne. Ja sit terveelliset eväät, kasviksia rasiaan, niin lapsi näkee että tälläistä voi olla. Ja vettä vaan. Ja unikin on niin tärkee, kuka olisi hyvä henkilö kertomaan, et lapsi tarvii yöunta aiemmin.. Kyllä musta jotain olis hyvä tehdä kuitenkin, mut vaikea sanoa mikä on oikeasti avuksi.

Niin ja siis olen yrittänyt tälle äidille puhua.. En syyttävään sävyyn mutta ystävälliseen.. Koska tiedän että esim terveydenhoitaja oli kerran tuon ylipainoisen tytön ohjannut jollekin ravintoterapeutille, ja tämä äiti mulle siitä sitten puhui. NIin yritin nätisti puhua, että jos hän laittaisi itse enemmän kotona ruokaa (hällä ei siis ole kovin pitkät työpäivät ja on aika paljon kotona) mutta sanoi että ei hän tykkää laittaa ruokaa ja jos hän laittaa, niin lapset ei sitä suostu syömään. Ja koska sillä niiden tytöllä kuitenkin on tosi pahasti ylipainoa, ja äidillä, ehdotin myös joskus että jos he lähtisi vaikka minun kanssa seuraksi muutamaan jumppaan missä käyn. No eihän se kiinnostanut..
Ja on se äiti joskus mulle kivahtanut että mitä se sulle kuuluu mitä heillä syödään jne.. NO eihän se kuulu, mutta musta vaan on aika surullista että lasten elämä on tuollaista että ollaan aivan sairaalloisen lihavia jo lapsesta asti ja ei opeteta terveellisiin elintapoihin.. Enkä ole etsimässä tuollaisia "vikoja" ympäristöstä joka ihmisestä vaan kun on siellä käynyt ja heitä nähnyt niin väkisinkin herännyt huoli tuollaisista asioista koska perheen lapset kutienkin on mukavia jne..

jos oikeasti välität niin annat sitä aikaa ja opetat.
jos et niin soitat sinne ls--- en usko että lapset tulevat siitä hyötymään tässä tilantessa.
tuo pakkasjuttu on huolettava, ehkä on väsynyt.

No siis toi sun toinen viesti kerto jo aivan toisenlaista tarinaa. Jos sulla on syytä uskoa että 4-vuotias oikeasti pelkää äitiään ja hänet on viety 30-asteen pakkasessa pihalle itkeen, niin tottakai se on pahoinpitelyä. Ihme aloituksia taas.

Peesi. Tulee mieleen, että kun ei ap heti saanut mieleisiään vastauksia, niin lyödään lisää vettä myllyyn....

• Tykkää
Reactions: Anatolia
4-vuotias on myös joskus kertonut mulle lastenvahtina ollessani että hän pelkää äitiä ja asuisi mieluummin isänsä luona (jota näkee suht harvoin). Yritin kysellä varovasti että miksi pelkää, ja kyselin vanhemmilta lapsilta mutta he eivät kertoneet mitään. 4-vuotias ei myöskään öisin nuku kunnolla, vaan nukkuu pikku pätkiä ja sitten herää kovasti itkien, eli vähän niin kuin pieni vauva.. Terve lapsi kyllä pitäisi olla noin yleisesti että ei mitään sairauksia.. Yhden kerran 15v sanoi mulle, että joskus kun tuo 4v oli herännyt yöllä nin äitinsä olisi vienyt hänet 30 asteen pakkaseen pihalle kiviportaille itkemään, lapsella vaan pikkuhousut jalassa, ja sitten laitettu ovi kiinni ja annettu siellä itkeä.. :/ Eli on mulla muutenkin vähän huolta onko tuossa perheessä kaikki OK.. Mutta en vaan tiedä että mikä on se, että mistä esim joku sossu lähtisi asiaa tutkimaan.. Vai nauraako ne pihalle noista jutuista..

Minun 4 v lapsenlapseni oli kertonut kerhossa, että kun mummo suuttuu niin se potkii ja hakkaa niin että hampaat lentää suusta.

Ja totta olikin eli samaisen nelivuotiaan nostin sauna lauteille (meillä jäähypaikka) sen jälkeen kun oli potkinut pikkuserkunsa alas terasssin portaita.
Ja kyllä, pitkään heilunut maitohammas lopulta lähti etuleuasta - juuri jäähyn jälkeeen,

:)

Viimeksi muokattu:
Ja joo ymmärrän kyllä että alipainoiset lapset otetaan huostaan, mutta jos lapsi oikeasti on jo noin ylipainoinen että se alkaa uhkata henkeä niin onko sekään sitten hyvä..? Tiedän ettei ruokavalio ja tv:n katselu ole peruste mihinkään että lapset viedään pois, enkä mä nyt sitä halua että viedäänkään, mutta jos lapsen terveys vaarantuu siitä että aikuiset syöttää roskaa.. Niin kai siihen jonkun pitäis puuttuakin.. Kouluterkkarin neuvot oli tuon äidin mielestä "paskaa ja heillä ei syödä mitään pupunruokaa" kun oli se terapeutti antanut jotain ruokaohjeita mitä lapsi olisi voinut syödä ja samalla koko perhe. Valitti mulle tuosta silloin, että mitä ne heidän syömisiinsä puuttuu.. :/

En ihan oikeasti ole tässä millään kyylä asenteella vaan huolesta.. Koska kyllä varmaan teilläkin huolettaisi tuollainen, ainakin uskoisin että useimmilla? Olen yrittänyt pyytää noita lapsia mukaan, ja muutaman kerran kun olen oman perheen kanssa mennyt vaikka uimahalliin he on tulleetkin, ja tuo vanhin lapsi on oman tytön kaveri jossain määrin.. Mutta jos joskus harvoin meillä käy niin meillä on oma lapsi ehdottanut esim sulkapalloa, on aika menevä luonteeltaan ja tykkää touhuta kaikkea ulkona.. Tai että kävisivät kävelyllä yms, niin tämä toinen vaan haluaa olla sisällä, katsoa telkkaria tai olla koneella..

En vaan oikeasti ole varma onko tuossa sellasia mitkä ihan kunnolla täyttää ne kriteerit että voin tehdä ls ilmon.. Tuo äiti kuitenkin on aika herkästi loukkaantuva ja pienellä paikkakunnalla hän arvaisi varmaan aika pian kuka sen ilomituksen on tehnyt, niin en haluais että välit menee jos ilmoittelen jostakin mikä ei sitten oikeasti ole aiheellista.. :O

lapsilla täytyy olla normaalit nukkumaanmenoajat / ruoka-ajat jne. Eli rutiinia (turvallisuutta).
Eli lastensuojeluilmoituksen voit tehdä.

Tämän tiedän, koska meistä tehtiin ls-ilmoitus kodin sotkuisuuden perusteella. Oli siis remontti kesken..
Jouduin tekemään TARKAN selvityksen lasten vuorokausirytmistä. Kirjallisena.

Yhteistyössä