saako teidän 7 vuotiaat (ekaluokkalaiset) päättää itse omista rahoistaan..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten teillä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten teillä?

Vieras
siis niitten käytöstä,vaikka teistä itsestä jonkun turhakelelun osto tuntuisi ihan älyttömältä.? pojalla rahaa useampi kymppi ja tähän asti on yhessä juteltu mikä milloinkin oisi järkevää ostaa...rupesin vaan miettiin että pitäisikö ite antaa päättää ja siitä sitten oppiakin (ehkä?) jotain.....neuvoja? : )

Omani on vasta 4, mutta olen kyllä antanut ihan itse päättää omien rahojensa käytöstä. Siis niiden pikkurahojen, mitä hänen omaan kukkaroonsa milloin mistäkin tupsahtaa. Ei siinä vielä kympeissä liikuta, mutta kuvittelisin kyllä, että kun ikää tulee enemmän ja rahasummat kasvavat, antaisin näistä päättää ihan itse. Halusipa sitten minkä turhakelelun tahansa.

Erikseen on sitten tietysti ne isommat talletukset ja sijoitukset, joiden olemassaolosta lapsi ei vielä tiedäkään.

7-vuotias voi tarvita ohjausta rahankäyttöön. Meillä 7-vuotiaalla meni viikossa tai kahdessa 30 euroa, kun hän osteli itselleen ja kavereilleen kaikkea hyvää kaupasta. Ihan omilleen lasta (vaikka olisi jo isompikin) ei kannata siis jättää, vaan asioihin pitää puuttua tarvittaessa.

Meillä saa ostaa mitä haluaa, 6v, ei niitä omia rahoja nyt montaa euroa ole. Meillä tahtoo olla että lykätään sitten kassalla mun ostoksiin ne, ei maltetakaan käyttää omia rahoja. No edelleen ne muutama euro on, euron taisi käyttää uimahallissa kun minä en luvannut ostaa karkkia.

Mun 7 v on jo tokalla, mutta lieneekö se niin olennaista....Saa ostaa omilla rahoillaan mitä haluaa. Tai siis minkä lelun haluaa, karkkia en anna mielin määrin ostaa.

Myös 5 v saa sijoittaa omat rahansa parhaaksi katsomallaan tavalla.

Eilen nuo esim. pitkän harkinnan jälkeen totesivat haluavansa ostoksille, sen sijaan että vielä säästäisivät rahojaan. Isompi osti jotain Top Model-juttuja ja pienempi Legoja (Atlantis ja Ninjago). En estellyt, vaikka pian on sekä joulu että molempien synttärit.

Yhteistyössä