Saako teidän lapset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Jos pöydässä tarjolla kahvilla aikuisilla "kahvileipää" eli pullaa kakkua, keksejä...jne niin saako lapsetkin ottaa. Jotenkin olen niin äimistynyt, että erääsä perheessä lapselle ei "herkkuja" anneta! Kuulemma herkkupäivänä herkkuja saa mutta muuten ei. Syöppä siinä sitten oman pesueesi kanssa pullaa suu muikeana kun yksi jää täysin ilman. Ja jotenkin voisin ymmärtää jotta koko perheellä olisi " herkku" kielto ja vanhemmatkin jättäisivät vehnäset syömättä, mutta kyllä vaan vanhemmille maistuu oikeinkin hyvin. Ihan mielenkiinnosta kyselen, että voiko kukaan muu tollaista tehdä ja millä sitä perustellaan???? kyseessä ei ole ylipainoinen lapsi eikä diapeetestä tai allergiaa. En voi mitenkään käsittää. Näin vaikka kyläily olisi heillä ja he tarjoavat kahvilla nisua...

En ymmärrä. Syömishäiriöistä lasta tehdään ja muutenkin epävakaata, kun on eriarvoisessa asemassa muihin nähden. Ei yhdellä perheenjäsenellä voi olla herkkulakkoa kuutena päivänä viikossa, jos ei muilla ole. Meillä ainakin lapset herkuttelee myös, jos aikuisetkin.

Tätä juu minäkin. Ärsyttää tajuna tämä ihme juttu. Oisko nyt noin 4kk ollut tää ihme käytäntö. Viitti tarjota mitään enää kun tulee paha mieli kun yksi ei saa ottaa. Saisin vaan rohkeutta niin kysyisin, että miksi teette noin että osaisko ne mitenkään sitä perustella. Ja saisko tajuamaan, jotta tossa oo mitään järkee. Sitten kun taas tietää mitä siitä saa kun toisten kasvatukseen puuttuu....ja toisaalta ei tota varmaan viihtis lasten kuulen alkaa "arvostelemaan" .....huoh. ärsyttää vaan tommonen...jopa hmm sanotaan suoraan alistaminen.

Jestas mitä natsivanhempia. Tietenkin lapset saa siinä missä aikuisetkin. Ja jos nyt haluaa olla tarkka, ettei esim. 1-vuotias lapsi saa liikaa herkkuja, niin voi antaa maistella vähän ja/tai muuten sitten jotain "korvaavaa" herkkua. Mutta jättää nyt kokonaan ilman kun muut syö, voi jesus.

[QUOTE="aloittaja";28771282]Tätä juu minäkin. Ärsyttää tajuna tämä ihme juttu. Oisko nyt noin 4kk ollut tää ihme käytäntö. Viitti tarjota mitään enää kun tulee paha mieli kun yksi ei saa ottaa. Saisin vaan rohkeutta niin kysyisin, että miksi teette noin että osaisko ne mitenkään sitä perustella. Ja saisko tajuamaan, jotta tossa oo mitään järkee. Sitten kun taas tietää mitä siitä saa kun toisten kasvatukseen puuttuu....ja toisaalta ei tota varmaan viihtis lasten kuulen alkaa "arvostelemaan" .....huoh. ärsyttää vaan tommonen...jopa hmm sanotaan suoraan alistaminen.[/QUOTE]

Onko muuten vastaavaa, kun tuon herkun kanssa, siis ovatko neuroottisia vain syömisestä? Minkä ikäinen lapsi? Varmaan itse ainakin yrittäisin vihjailla jotain tai kysellä juurikin, että mikä peruste tuolle on...

kyse siis ko ihan isosta lapsesta. ei vauvasta. leikki ikäisestä. omani saman ikäiset saa. sanoisitteko itse vastaavassa tilanteessa, ettei tuossa ole kuule mitään järkeä? vaan jättäisittekö ihan omaan arvoonsa? säälittää vaan niin se lapsi.

[QUOTE="aloittaja";28771349]kyse siis ko ihan isosta lapsesta. ei vauvasta. leikki ikäisestä. omani saman ikäiset saa. sanoisitteko itse vastaavassa tilanteessa, ettei tuossa ole kuule mitään järkeä? vaan jättäisittekö ihan omaan arvoonsa? säälittää vaan niin se lapsi.[/QUOTE]

Jos olis mun hyvä kaveri, niin sanoisin varmasti jotain. Enkä mä pystyisi syömään mitään jos joku reppana joutuisi katsomaan kuolaten vieressä.

hmm no tiukkoja ovat muutenkin. siis esim. kun sanotaan että nyt lähdetään niin lapsen tulisi olla jo ovella...yms tai saa htorut. aina myös pitää "osata kaikki hyvissä ajoin". mielellään ennen muita. vaikee selittää...siis pukemiset....jne

[QUOTE="aloittaja";28771375]hmm no tiukkoja ovat muutenkin. siis esim. kun sanotaan että nyt lähdetään niin lapsen tulisi olla jo ovella...yms tai saa htorut. aina myös pitää "osata kaikki hyvissä ajoin". mielellään ennen muita. vaikee selittää...siis pukemiset....jne[/QUOTE]

No voi. Mutta ehkä siinä perheessä on sitten muualla ne hyvät jutut. Että lapset saa paljon rakkautta ja yhdessä oloa jne.

Aika inhottavaa.Todellakin lapset saa ottaa jos aikuiset syö. Yleensä meidän lapsia ei tosin pöydässä näy, jos on kavereita. Oisko jotain terveellisempiä herkkuja, mitä lapsi saisi syödä? Tyyliin viinirypäleitä, kesäisin mansikoita, välipalakeksejä? Aika törketä jos lapsi ei saa sydä mitään.

Mun ystävällä lapset pääsee pöytään vasta kun aikuiset on kahvitellut. Sitäkään mä en ymmärrä, kun lapset sit kärkkyy siinä ympärillä ja mulle tulee sellanen olo et pitäis nousta pöydästä et lapset pääsee. Muualla ku aikuiset saattaa istuskella siinä pydän ääressä vaikka koko vierailun.

Voishan sitä jotenkin yrittää vihjailla, että moinen touhu on tosi outoa. Vaikka silmät pyöreenä kovaan ääneen seuraavalla kerralla ihmettelet ja voivottelet, että "voi kurja nyt, kun ei Jori-Viljami saa mitään ottaa" ja sitten ehdotat vaikka kaurapuuron keittoa, että ei lapsen nälissään tarvitse olla. Tai sitten olet seuraavalla kerralla tarjomatta mitään ja kerrot syyksi sen, kun ei kerran kaikki saa herkutella, niin ei sitten muutkaan.

seuraavan kerran kun olisin heillä kylässä ja olisi vastaava tilanne, sanoisin"kiitos emme ota, olisi epäreilua, kun kaikki muutkaan ei saa." Tai jos perhe olisi meillä kylässä kysyisin vanhemmilta saako lapsi ottaa pullaa, jos ei saa niin sanoisin vanhemmille, "ok, ei sitten oteta kukaan, ettei yksi jää ilman".

jotenkin noista mainitsimilla tavoilla otan kyllä asian vielä puheeksi. vaarana kyllä tuntien heidät saada "vuosisadan riita" aikaiseksi, mutta jospa se vähänpistäs ees ajattelee. Toinen ois tuo mansikoitten..tms tarjoominen koko porukalle ettei tarviis jäädä ilman. kuitenkin sama ralli muitenkin vierailijoitten kanssa tai muilla vierailuilla.

[QUOTE="mona";28771379]Aika inhottavaa.Todellakin lapset saa ottaa jos aikuiset syö. Yleensä meidän lapsia ei tosin pöydässä näy, jos on kavereita. Oisko jotain terveellisempiä herkkuja, mitä lapsi saisi syödä? Tyyliin viinirypäleitä, kesäisin mansikoita, välipalakeksejä? Aika törketä jos lapsi ei saa sydä mitään.

Mun ystävällä lapset pääsee pöytään vasta kun aikuiset on kahvitellut. Sitäkään mä en ymmärrä, kun lapset sit kärkkyy siinä ympärillä ja mulle tulee sellanen olo et pitäis nousta pöydästä et lapset pääsee. Muualla ku aikuiset saattaa istuskella siinä pydän ääressä vaikka koko vierailun.[/QUOTE]

Itse taas mielellään tarjoan lapsille ensin, että pääsevät jatkamaan leikkejään...ja me aikuiset saadaan rauhassa istua, kahvitella ja lärpättää. =D Ja tosiaan vaikka mä en niin innoissani siitä herkun mässytyksestä olisikaan niin en kyllä lapsiltani sitä vois koskaan kieltää jos pöydäss on kystä kyllä. Ja tälle yhdelle joka ei tarjoa herkkuja kahvin kanssa vieraille, miten ois ruisleipä kylmäsavulohella tms. ;-)

No todellakin lapset saa herkkuja jos aikuisetkin saa. Joskus saattaa olla (meillä siis) erikseen aikuisten ja lasten herkut,tyyliin aikuisille kakkua ja lapsille jätskiä.Tai kuten tänään kun mies oli pojan (kohta 4v) kanssa kaupassa niin ostivat "herkkupurkkeja" sekä äidille ja isille että pojalle. Aikuisten purkit oli jotain tosi isoja suklaavanukkaita,lapsen niitä pieniä rahkoja mitä on 6 purkkia yhdessä pakkauksessa.. Mutta siis jos ei halua että lapset syö niin sit ei syö aikuisetkaan.

Jos tietäisin että meille on tulossa kylään perhe jossa vaan aikuiset saa mässätä herkkuja,en tarjoaisi "herkkuja" lainkaan vaan jotain terveellisempää - mansikoita,hedelmäsalaattia/hedelmävartaita,voileipiä,tavallista ruokaa (jos siis sellaiseen aikaan tulevat että ruoka luonteva) ..

Yhteistyössä