saako vieraan kerrostalon pihalle mennä lapsen kanssa leikkimään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten menee

Vieras
niin meillä on pieni paritalon puolikas, jossa pikkuinen piha, mitään yleistä leikkipaikkaa ei ole tulossa vaikka samaan taloyhtiöö kuuluu kymmeniä taloja, kaikki rivareita/paritaloja.

pitääkö mun nyt ostaa omalle pikku pihapläntille oma keinu ja hiekkalaatikko lapselle vai saanko käyttää esim. naapuri kerrostalon pihan leikkipaikkoja?

onko tästä jotain ettei saisi käyttää? koskeeko kerrostalon pihoja jokin sääntö että sinne ei saa mennä muut kuin talon asukkaat?

nyt on käyty tarhan pihassa leikkimässä kun tarha menee kiinni mut olisi kiva mennä päiväsaikaan johonkin.

jos kerrostalo on vuokratalo niin saa mennä pihaan leikkimään.
Jos talo on omistustalo niin silloin ei mennä toisten pihaan leikkiin ellei sinulla ole siitä talosta kaveria mukana.

[QUOTE="äiti";25021936]jos kerrostalo on vuokratalo niin saa mennä pihaan leikkimään.
Jos talo on omistustalo niin silloin ei mennä toisten pihaan leikkiin ellei sinulla ole siitä talosta kaveria mukana.[/QUOTE]

Minkä eron tekee oli se sit vuokra tai omistus :O Jokuhan ne vuokratalotkin omistaa...

En tiiä kerrostaloista (sori kun kuitenkin vastaan), mutta tässä meidän rivariyhtiön leikkipaikalla ei saa leikkiä kuin omistajien lapset. Meidän ja monien muiden puolesta saisi, mutta tässä asuu myös yksi natsimummo, joka ajaa pois jos tulee vieraita lapsia. Jos tulee omistajien vieraina niin ei sano mitään, mutta muuten ajaa pois...

Ei sovi mennä, mun mielestä. Kerrostalon piha on sen taloyhtiön asukkaiden piha, ei yleistä aluetta. On hyvien tapojen vastaista mennä toisten pihalle leikkimään.
Eikö teillä lähistöllä todellakaan ole mitään leikkipaikkaa missään, kuulostaa kuitenkin siltä, että sielläpäin on paljon asukkaita, luulisi jossain olevan kaupungin leikkipaikkakin.
Ainahan voit tehdä myös aloitteen, että teidän yhtiölle rakennetaan leikkipaikka, sen saaminen tosin kestää jonkin aikaa.

Mä en menisi. Ihan niin kuin en veisi lapsiani jonkun omakotitalon pihaankaan leikkimään. Mun mielestä talojen pihat on tarkoitettu talojen lapsille, oli kyseessä sit omakoti-, rivi- tai kerrostalo. En tiedä onko asiaan jotain lakia, mutta näin mä olen toiminut.

[QUOTE="vieras";25021961]Kyllä se piha kuuluu ns. jokamiehen oikeuksiin eli ette sitten saa viedä sitä hiekkaa pois sieltä hiekkalaatikosta...[/QUOTE]

Aha, eli samalla perusteella myös omakotitalon piha kuuluu jokamiesoikeuksien alueeseen?

Kurjaa, että ihmiset, joilla ei ole käytöstapoja, eikä kunnioitusta toisia kohtaan, tekevät lapsia. sinulla on oikeus leikkiä omassa pihassa ja yleisissä puistoissa.

Me ollaan käyty naapuritalon hiekkalaatikolla, siitä syystä ettei meidän pihassa ole yhtään mitään lapsille. Naapuritalossa asuu vaan vanhuksia, eikä oo kukaan tullu sanomaan ettei sais hiekkalaatikolla leikkiä

Itse olisin aika varovainen menemään muiden pihoille, mutta mua ei kyllä haittaa, jos joku tuohon meidän kerrostalon pihaan tulee leikkimään. Kunhan ei tuhoa mitään. Esim. olen ajanut meidän pihalta pois pari kolme teiniä, jotka alkoivat tussaamaan liukumäkeä. Sanoin, että leikkiä saa, jos on kunnolla, muuten saavat mennä muualle toteuttamaan itseään.

jos kyseessä on sama taloyhtiö, niin kyllähän siinä vastikkeilla olet maksanut leikkikentästäkin. Jos taas ei, niinpysyt poissa.

Huvittava tuo väite, että vuokranmaksajien pitäisi kustantaa muiden leikit...z

En usko että oikeasti saa mutta omaa harkintaa käyttäen varmasti ok käydä jos hiljainen piha eikä leiki muiden leluilla.

Me aina välillä käydään naapuritalojen pihalla keinumassa/laskemassa liukumäkeä ja jos joku tulisi valittamaan niin pahoittelin enkä menis enää.

Mutta en jaksa uskoa että kenellekään on haittaa jos lapset leikkii nätisti pihassa kun kyse on kuitenkin isosta kerrostalosta.

Jokamiehen oikeudet eivät anna lupaa tunkea liian lähelle asumusta. Omakotitalon piha ei siis sen mukaan kuulu jokamiehen oikeuksien piiriin. Kerrostaloasujana omakotitalon piha on musta ihan eri asia kuin kerrostalon piha. Omakotitalon piha on yhden perheen piha, kerrostalon piha taas on kaikkien siinä talossa asuvien piha. Omakotitalon pihassa sä voit istuttaa vaikka mitä puskia sinne tänne tai täyttää pihan vaikka kivillä, jos huvittaa. Kerrostalossa et. Omakotitalon piha on siis siinä mielessä yksityisempi.

Mä en muutenkaan ymmärrä sitä ahdasmielistä suhtautumista vieraisiin. Ketä se haittaa, jos joku äiti tulee lapsensa kanssa pihalle keinumaan tai leikkimään hiekkalaatikossa? Meillä kaikki kerrostalot ovat omia taloyhtiöitään ja kaikilla on siis omat pihat. Silti lapset saavat leikkiä kenen pihalla milloinkin, vaikka sen talon lapsista ei ketään edes olisi mukana. Onhan niitä muutamia kärttyisiä käpyjä tullut siitä sanomaan, mutta suurin osa on sitä mieltä, että kunhan leikitään nätisti ja istutuksia ym. tuhoamatta, niin se on ihan ok.

Meillä muodostuu kortteli omistus-, osaomistus- ja vuokrataloista, keskellä on lisäksi päiväkoti. Talojen lapset leikkivät kaikilla pihoilla, ketään ei ole haitannut. Itse asumme omistusasunnossa.

[QUOTE="aapee";25022082]katsoin juuri kartasta että meillä on leikkipuisto 5km päässä. ollaan vasta muutettu alueelle. minusta aika pitkä matka .[/QUOTE]

Jep. Meilläkään ei ole nyt tilillä kuin 100 euroa, joten se pitää säästää, käyn siis naapurin jääkaapilla ensi viikon.

Tätä olen minäkin pohtinut.. Meidän kerrostalon pihalla ei ole mitään leikkipaikkaa. Viereisen talon pihalla (pihojen välistä menee pensasaidan reunustama hiekkatie) on leikkipaikka ja siinä tosi harvoin lapsia. Ollaan käyty siinä aina välillä jos ollaan esim kauppaan menossa (eli siitä ohi) tai muuten vaan hetkeks jäädään leikkimään,yleensä silleen että siinä ei sillon oo muita. Tällä leikkipaikalla ei ole mitään leluja,on vaan kiinteät keinut,hiekkalaatikko ja liukumäki. Vähän on aina sellanen "salaa" olo kun siinä ollaan,joten ei usein olla siinä vaan mennään pidemmälle leikkipuistoon tai viikonloppuna päiväkodin pihalle.
Jos taloyhtiön pihassa olisi leluja,esim hiekkalaatikolla tai vaikka jotain polkuautoja tms,niin ymmärrän oikein hyvin ettei ole sopivaa mennä sinne leikkimään. Periaatteessa olen kuitenkin sitä mieltä,että jos on vaan kiinteitä "kalusteita" niin ei se ole keneltäkään pois jos joku talon ulkopuolinen siellä käy keinumassa. Eli oman taloyhtiön pihalta en ajais pois,vaikka itse en toisten pihalle innolla mene..

Yhteistyössä