saako vieraan kerrostalon pihalle mennä lapsen kanssa leikkimään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Taloyhtiön tontti ei ole yleistä aluetta, kuten esimerkiksi kaupungin yleiset puistot ja muut virkistysalueet. Tontin omistajalla eli asunto-osakeyhtiöllä on periaatteessa oikeus päättää tonttinsa käytöstä", lakimies Annika Kemppinen Kiinteistöliitto Uusimaasta vastaa.

Käytännössä taloyhtiö ei voi kuitenkaan estää esimerkiksi tontilla olevien leikkipaikkojen käyttämistä. Kemppisen mukaan tällaista kieltoa olisi mahdotonta valvoa, eikä kiellolle hänen mielestään ole muutoinkaan järkeviä perusteita. "

http://www.hs.fi/lakimiesvastaa/artikkeli/Vieraatkin+lapset+saavat+leikki%C3%A4+ta%20loyhti%C3%B6n+pihalla/HA20081012SI1FA03she

Kun jutun lukee loppuun, selviää, ettei ketään voi väkivalloinkaan pihalta pois heittää, ei edes poliisit soittamalla.

Mutta jos meidän pihalla alkais vieraat penskat jatkuvasti varata kahta keinua itselleen, kun kuitenkin itse ollaan kaikki osakkeenomistajat ne keinut siihen maksettu eikä enää omat mahtuisi leikkimään, niin olisi ne keinut pidemmän aikaa talviteloilla.

Minulle muuten äiti opetti jo lapsena, ettei vieraisiin pihoihin mennä ilman talossa asuvaa kaveria leikkimään.

Vaikka ei olisi lailla kiellettyä, niin minusta on huonoa käytöstä mennä toisten leikkipaikoille.

[QUOTE="miikkis";25022746]Kun jutun lukee loppuun, selviää, ettei ketään voi väkivalloinkaan pihalta pois heittää, ei edes poliisit soittamalla.[/QUOTE]
Ei väkivalloin, mutta kuten jutustakin käy ilmi, pihat ovat yksityisaluetta. Täydellinen valvominen vain on vaikeaa ja miksipä niin pitäisikään tehdä. Pihalta häätö kuitenkin onnistuu, äärimmäisenä keinona poliisin avulla.

Entäs kun sattuu vahinko, keinu rämähtää ... ja sitten kun taloyhtiön tulee uusia leikkialue eikä omassa talossa yhtään lasta, mutta joka ilta leikkipaikka täynnä ja hyvin hoidettu. Osakkaat sen maksaa ...

Mun taloni hiekkalaatikkoon ja keinuun saa tulla kuka tahnsa. Kukaan ei taatusti tule kovin pitkältä eikä keinu keinumisesta kulu eikä hiekkalaatikko mene pilalle vaikka siinä olisi vieras neppisauto.

Jos lasten leikit jotain kiusaa niin keksiköön elämäänsä oikeita ongelmia.

Puolestani keinussa saa istua juoppa kaljatölkin kanssa. Ei se keinu siitä kulu. Huumeneuloja hiekkalaatikossa en hyväksy.

Mutta jos pihalla on sata lasta pitämässä meteliä ja hauskaa niin siinähän pitävät. Minä en ole se joka sanoo, että menkää pois.

Piha siinä voi kulua ja nurmikko kärsiä mutta sitä varten se on tehty.
Mitäs muutakaan varten?

Kuka sanoo pienelle lapselle, että sinä et ole tänne tervetullut?
Joku muu kuin minä.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Mun taloni hiekkalaatikkoon ja keinuun saa tulla kuka tahnsa. Kukaan ei taatusti tule kovin pitkältä eikä keinu keinumisesta kulu eikä hiekkalaatikko mene pilalle vaikka siinä olisi vieras neppisauto.

Jos lasten leikit jotain kiusaa niin keksiköön elämäänsä oikeita ongelmia.

Puolestani keinussa saa istua juoppa kaljatölkin kanssa. Ei se keinu siitä kulu. Huumeneuloja hiekkalaatikossa en hyväksy.

Mutta jos pihalla on sata lasta pitämässä meteliä ja hauskaa niin siinähän pitävät. Minä en ole se joka sanoo, että menkää pois.

Piha siinä voi kulua ja nurmikko kärsiä mutta sitä varten se on tehty.
Mitäs muutakaan varten?

Kuka sanoo pienelle lapselle, että sinä et ole tänne tervetullut?
Joku muu kuin minä.
(y)

Tulee mieleen oma lapsuus kerrostalossa. Meidän pihalla oli kiva leikkipaikka, kiikut, liukumäki, kiipeilyteline, hiekkalaatikko. Viereisen taloyhtiön pihalla ei ollut kuin pari kiikkua. Sieltä lapset tuli meidän pihaan leikkimään joukolla ja valtasivat leikkipaikan niin että me emme mahtuneet sinne. Vierestä sitten katsoimme kun isommat vieraat lapset leikkivät. Sen leikkipaikan oli kuitenkin vastikkeissaan maksaneet meidän talon asukkaat. Miksipä taloyhtiön kannattaisi panna rahaa pihan kunnostukseen ja leikkipaikkaan, kun voi mennä kuokkimaan naapurin maksamalle pihalle.

Tulee mieleen oma lapsuus kerrostalossa. Meidän pihalla oli kiva leikkipaikka, kiikut, liukumäki, kiipeilyteline, hiekkalaatikko. Viereisen taloyhtiön pihalla ei ollut kuin pari kiikkua. Sieltä lapset tuli meidän pihaan leikkimään joukolla ja valtasivat leikkipaikan niin että me emme mahtuneet sinne. Vierestä sitten katsoimme kun isommat vieraat lapset leikkivät. Sen leikkipaikan oli kuitenkin vastikkeissaan maksaneet meidän talon asukkaat. Miksipä taloyhtiön kannattaisi panna rahaa pihan kunnostukseen ja leikkipaikkaan, kun voi mennä kuokkimaan naapurin maksamalle pihalle.

Olen varttunut aikuiseksi asti köyhässä työläiskorttelissa.
Ympäristö oli köyhyydestä huolimatta erittäin lapsiystävällinen ja turvallinen. Köyhillä oli varaa ylläpitää keinua, hiekkalaatikkoa ja liukumäkeä.
Varakkaiden alueella ei ollut kuin parkkipaikkoja joten varakkaiden lapset tulivat kilometrien päästä työläiskortteliin leikkimään. Ketään ei käännytetty pois.

Köyhillä oli varaa ylläpitää keinua.
Varakkailla olisi ollut mutta se ei kiinnostanut.

Sinä päivänä jos työn äänet tai lasten leikit alkavat minua häiritsemään lähden kallonkutistajalle kysymään mikä minussa on vialla.

Ja jos taloyhtiöllä ei ole mukamas varaa keinuun ja hiekkalaatikkoon niin kannattaa muuttaa pois ennen konkurssia.
Lapsiystävällinen ympäristö leikkipaikkoineen ei ole kuin tahdosta kiinni.

Älä ole se joka ihailee kallista keinua parvekkeelta ja kiroile lapsia jotka pilaavat näkymäsi käyttämällä sitä.
Kallis keinuhan saattaa kulua.

Hämmentävää kuinka moni on sitä mieltä ettei vieraan kerrostalon pihaan ole asiaa. En minä ainakaan keksi mitä se haittaa jos joku keinuu taloyhtiön omistamassa keinussa tai leikkii taloyhtiön maksamalla hiekalla, sitä vartenhan ne ovat olemassa.

Itse maksoin vuosia vuokraa ja yhtiövastiketta, eikä koskaan tullut mieleenkään että vieraat lapset eivät saisi käyttää pihan leikkivälineitä. Enkä ikimaailmassa katsoisi pitkään tai kieltäisi ketään vanhempaa lapsensa kanssa tulemasta taloyhtiön pihalle leikkimään, kaikki ovat lämpimästi tervetulleita, kunhan käyttävät pihaa sen tarkoitukseen kuuluvalla tavalla.

Olemme juuri ostaneet omakotitalon, eikä meidän pihalla ole mitään leikkivälineitä lapselle, käymmekin usein yleisellä leikkipaikalla keinumassa, viereisellä omakotitalon pihalla on liukumäki, ja kyllä lämmitti mieltä, kun talon rouva sanoi että liukumäkeä saa käyttää ihan koska vaan.

Mitä tulee esim."Läpikulku kielletty" -kyltteihin, niin olen itse asian poliisilta tarkistanut ja sain vastauksen että niillä ei tosiaan ole lain voimaa, vaan niitä voidään pitää korkeintaan suosituksina. Jokainen voi sitten omaa harkintaa käyttäen miettiä millaisissa väleissä haluaa olla ko. talon asukkaiden kanssa, ja noudattaako vai jättääkö noudattamatta näitä kehoituksia.

Rikoslaki 28. luku
11 § (24.8.1990/769)
Hallinnan loukkaus

Joka luvattomasti

1) ottaa haltuunsa, siirtää tai piilottaa toisen hallinnassa olevaa irtainta omaisuutta,

2) käyttää toisen pihamaata kulkutienään taikka toisen hallinnassa olevaa maata rakentamalla, kaivamalla tai muulla sen kaltaisella tavalla tai

3) ottaa haltuunsa toisen hallinnassa olevaa maata taikka rakennuksen tai sen osan,
on tuomittava, jollei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta, hallinnan loukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi.

Rikoslaki 28. luku
11 § (24.8.1990/769)
Hallinnan loukkaus

Joka luvattomasti

1) ottaa haltuunsa, siirtää tai piilottaa toisen hallinnassa olevaa irtainta omaisuutta,

2) käyttää toisen pihamaata kulkutienään taikka toisen hallinnassa olevaa maata rakentamalla, kaivamalla tai muulla sen kaltaisella tavalla tai

3) ottaa haltuunsa toisen hallinnassa olevaa maata taikka rakennuksen tai sen osan,
on tuomittava, jollei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta, hallinnan loukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi.
No täshähän juuri on kyse jos toisen hiekkalaatikolla vaikka rakentaa linnan.

Yhteistyössä