Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja vielä pakko sanoa, että mun mielestä nimenomaan MAITO ON TÄRKEÄTÄ KALSIUMIN (eli LUUSTON!!!) TAKIA.
No voihan :headwall: Just piti lähtee mutta enhän mä nyt voi.
Kalsiumia saa vaikka mistä muualta. Pienelle lapselle tärkeintä maidossa lienee proteiini (jota sitäkin on lehmiksessä ihan liikaa vrt ihmisen maitoon) ja rasva. Kalsiumiakin tietenkin tarttee, mutta ei niissä määrin mitä lehmän maidossa on. Ja kun sitä kalsiumia saa muualtakin paremmin imeytyvässä muodossa.
Haahh.. mul kävi sitten moka.. piti laittaa maitoTUOTTEISTA !! No jooooo, mutta näin.. olen tyytyväinen saamiini vastauksiin ja siihen että tiedän että lapsi saa tarpeeksi sitä kalsiumia...

mutta eikös proteiinia saada lihasta??? mä ite satun olemaan terv. huollossa töissä...mutta nyt en muista sitten näistä mitään.. :/
Ne maitotuotteet on tehty ihan siitä samasta maidosta mistä mä puhun

Eli niissä on yhtä paljon tai enemmänkin kalsiumia ku maidossa. Ja kalsiumia saa myös muualta ku maidosta/maitotuotteista.
Lihassa on proteiinia myös, kyllä. Tuskinpa nykyajan lapsilla on mitään proteiinin puutoksia, päin vastoin, sitäkin ehkä tulee hieman liikaa. Tai riippuu keneltä kysyy, tietty. Munuaisia tää nykyinen proteiinimäärä kuormittaa jonninverran.
Maidosta saa tietty myös B12-vitamiinia ja muutamia muitakin aineita.