Saakohan meidän reilu vuoden ikäinen tarpeeksi maitoa / kalsiumia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja vielä pakko sanoa, että mun mielestä nimenomaan MAITO ON TÄRKEÄTÄ KALSIUMIN (eli LUUSTON!!!) TAKIA.

No voihan :headwall: Just piti lähtee mutta enhän mä nyt voi.

Kalsiumia saa vaikka mistä muualta. Pienelle lapselle tärkeintä maidossa lienee proteiini (jota sitäkin on lehmiksessä ihan liikaa vrt ihmisen maitoon) ja rasva. Kalsiumiakin tietenkin tarttee, mutta ei niissä määrin mitä lehmän maidossa on. Ja kun sitä kalsiumia saa muualtakin paremmin imeytyvässä muodossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
ja vielä pakko sanoa, että mun mielestä nimenomaan MAITO ON TÄRKEÄTÄ KALSIUMIN (eli LUUSTON!!!) TAKIA.

Kalsiumia saa vaikka mistä muualta. Pienelle lapselle tärkeintä maidossa lienee proteiini (jota sitäkin on lehmiksessä ihan liikaa vrt ihmisen maitoon) ja rasva. Kalsiumiakin tietenkin tarttee, mutta ei niissä määrin mitä lehmän maidossa on. Ja kun sitä kalsiumia saa muualtakin paremmin imeytyvässä muodossa.

Haahh.. mul kävi sitten moka.. piti laittaa maitoTUOTTEISTA !! No jooooo, mutta näin.. olen tyytyväinen saamiini vastauksiin ja siihen että tiedän että lapsi saa tarpeeksi sitä kalsiumia... :D
mutta eikös proteiinia saada lihasta??? mä ite satun olemaan terv. huollossa töissä...mutta nyt en muista sitten näistä mitään.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Haahh.. mul kävi sitten moka.. piti laittaa maitoTUOTTEISTA !! No jooooo, mutta näin.. olen tyytyväinen saamiini vastauksiin ja siihen että tiedän että lapsi saa tarpeeksi sitä kalsiumia... :D
mutta eikös proteiinia saada lihasta??? mä ite satun olemaan terv. huollossa töissä...mutta nyt en muista sitten näistä mitään.. :/

Ne maitotuotteet on tehty ihan siitä samasta maidosta mistä mä puhun ;) Eli niissä on yhtä paljon tai enemmänkin kalsiumia ku maidossa. Ja kalsiumia saa myös muualta ku maidosta/maitotuotteista.

Lihassa on proteiinia myös, kyllä. Tuskinpa nykyajan lapsilla on mitään proteiinin puutoksia, päin vastoin, sitäkin ehkä tulee hieman liikaa. Tai riippuu keneltä kysyy, tietty. Munuaisia tää nykyinen proteiinimäärä kuormittaa jonninverran.

Maidosta saa tietty myös B12-vitamiinia ja muutamia muitakin aineita.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Ne maitotuotteet on tehty ihan siitä samasta maidosta mistä mä puhun ;) Eli niissä on yhtä paljon tai enemmänkin kalsiumia ku maidossa. Ja kalsiumia saa myös muualta ku maidosta/maitotuotteista.

Lihassa on proteiinia myös, kyllä. Tuskinpa nykyajan lapsilla on mitään proteiinin puutoksia, päin vastoin, sitäkin ehkä tulee hieman liikaa. Tai riippuu keneltä kysyy, tietty. Munuaisia tää nykyinen proteiinimäärä kuormittaa jonninverran.

Maidosta saa tietty myös B12-vitamiinia ja muutamia muitakin aineita.

Mutta puhuit rasvasta.. ja nimenomaan jo 1v neuvolassa hoitaja sanoi, että kannattaa juottaa RASVATONTA maitoa.. ???!! Niin kun ollaan annettukkin... En ymmärrä nyt!!

ja tässä vielä Wikipediasta poimittua tietoa:
Kalsium on keskeinen aine terveellisessä ruokavaliossa, erityisesti lapsilla, raskaana olevilla ja ikääntyvillä. Sen puute voi vaikuttaa luun ja hampaiden kasvuun. Kalsiumin liikasaanti voi johtaa munuaiskiviin. Kalsium haittaa raudan ja esimerkiksi tyroksiinin imeytymistä elimistöön. Ihmisessä on keskimäärin 1 200 grammaa kalsiumia, pääosin luissa. Kalsiumin riittävää saantia ei voi mitata verikokeissa tai vastaavissa testeissä, koska elimistö ottaa kalsiumin joka tapauksessa luustosta, jos sitä ei saa muuten riittävästi.[1] Kalsiumin imeytyminen edellyttää D-vitamiinin sekä magnesiumin[2] saantia.

Hyviä kalsiuminlähteitä ovat esimerkiksi maitotuotteet, seesaminsiemenet, mantelit, nokkonen, viikuna, tofu, soijajauho ja hasselpähkinät. Lisäksi on saatavilla erilaisia tuotteita, johon on lisätty erikseen kalsiumia, esimerkiksi erilaisia kasvimaitoja sekä mehuja.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalsium

Täytyy vaan sanoa, että enpä ole sitten syöttänyt vuoden ikäselleni nokkosta, tofua saatikka soijajauhoja... :D

Yhteistyössä