" Sääli on sairautta "

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "voi elämä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="voi elämä";26040948]Mitä typerää tossa ei olis? Sääli on tunne, muiden joukossa. Onko siis muutkin tunteet sairasta?[/QUOTE]

No esimerkiksi mustasukkaisuus voi olla sairautta. Sääli on tunne, mutta miksi ihmisiä täytyisi sääliä? Voi tukea/auttaa/ymmärtää, mutta sääli on melkoisen turhaa. Näin ainakin mä tuon lausahduksen koen, että säälistä ei ole hyötyä vaan pikemminkin se voi tehdä enemmän haittaa. Ja kyllähän eläimetkin osaavat sääliä toisiaan vai onko se sitten lohduttamista ja tukemista? Ehkä ne ovatkin sitten fiksumpia, jos eivät sääli.

• Tykkää
Reactions: röppö ja FreeFall
Minustakin ihan typerä lausahdus.Terve ihminen tuntee sääliä, joten sääli on terveyttä. Eihän muitakaan tunteita tarveperusteisesti arvioida. Siis esim. onko turhautuminen tai ärsyyntyminen tarpeellista?
Enkä usko, että säälistä on kenellekään haittaa.
Joskus se kannustaa ihmistä auttamaan säälin kohteena olevaa ja silloinhan siitä on hyötyä. Itse olen säälin ansiosta tutustunut yhteen maailman hienoimmista ihmisistä. Siskoni sääli erästä tyttöä ja painosti minua tutustuman häneen. Olemme hyviä ystäviä vielä 25 vuoden jälkeenkin, kiitos säälin :saint:

Toisaalta sääli on sairautta. Jos ihmistä säälitään pitkään, voi säälitystä ihmisestä tulla suorastaan säälin kerjääjä ja tällöin sääli on muuttunut sairaudeksi. Säälitty ihminen siis sairastuu heikkouteen. Surulla ja säälillä on aikansa, mutta sen jälkeen on yritettävä mennä eteenpäin.

• Tykkää
Reactions: Fortune
no ihan sama melkeen mikä tahansa tunne jos menee överiksi menee överiksi ja sairaaksi... esim mustasukkaisiuus,viha,kateus, ihailu,sääli, jnejne ihan turha sanonta...ja tulee tunne että on sairasta tuntea empatiaa?? :O

no ihan sama melkeen mikä tahansa tunne jos menee överiksi menee överiksi ja sairaaksi... esim mustasukkaisiuus,viha,kateus, ihailu,sääli, jnejne ihan turha sanonta...ja tulee tunne että on sairasta tuntea empatiaa?? :O

Siis tottakait voi tuntea empatiaa (mulle ainakin eri asia kuin sääli). Sääli on mulle sitä, että voivottelet jottain muttet tee mittään eli turhanpäiväistä. Todella hankala selittää. : /

Sääli ei todellakaan ole sairautta. Jumalauta, mun siskoni sanoi tota aina ja mua vitutti toi sanonta ihan saatanan lujaa.

Se olikin sairastunut vahvuuteen. Tappo itsensä, saatanan luuseri.

(Anteeksi rujo kielenkäyttöni, mä olen oikeasti hyvin vihainen teosta ja ikävöin hulluna)

Mitä on sääli?

Siinä on eroa, että sanotaanko: "se on niin säälittävä" vai "käy niin sääliksi". Silti molemmissa on alentava sävy. Itse en koskaan haluaisi kokea sääliä.

Sääli on tunne, mutta miksi ihmisiä täytyisi sääliä? Voi tukea/auttaa/ymmärtää, mutta sääli on melkoisen turhaa. .

Minä uskon että tuo on miesten keksimä sanonta, jota nuoret pojat toistelivat ärsyttävyyteen asti minun nuoruudessani, kun eivät osanneet tai halunneet eläytyi muiden ongelmiin. Sanonta keksittiin kait siis joskus 80-90-luvuilla:D

Sääli on minusta täysin normaali tunne, mutta uhrin kannalta ei ole rakentavaa, että häneen aletaan pidempiä aikoja suhtautua säälien. Minä säälin moniakin ihmisiä, joiden kurjista kohtaloista luen lehdistä ja kuulen tv-uutisissa. En pysty tukemaan/auttamaan/ymmärtämään heitä, ainoastaan säälimään sen hetken kun asia minua koskettaa. Säälin välillä myös ystäviäni, mutta sen tunteen saa jossain vaiheessa muutettua toiminnaksi, teoiksi ja sanoiksi.

No esimerkiksi mustasukkaisuus voi olla sairautta. Sääli on tunne, mutta miksi ihmisiä täytyisi sääliä? Voi tukea/auttaa/ymmärtää, mutta sääli on melkoisen turhaa. Näin ainakin mä tuon lausahduksen koen, että säälistä ei ole hyötyä vaan pikemminkin se voi tehdä enemmän haittaa. Ja kyllähän eläimetkin osaavat sääliä toisiaan vai onko se sitten lohduttamista ja tukemista? Ehkä ne ovatkin sitten fiksumpia, jos eivät sääli.

Se tunne sääli laittaa juurikin nuo toiminnot alkuun. Eli tukemiset, auttamiset. Harvemmin ihminen joka ei tunne sääliä(eli empatiaa), rupeaa tukemaan ja auttamaan.

[QUOTE="vieras";26041065]Toisaalta sääli on sairautta. Jos ihmistä säälitään pitkään, voi säälitystä ihmisestä tulla suorastaan säälin kerjääjä ja tällöin sääli on muuttunut sairaudeksi. Säälitty ihminen siis sairastuu heikkouteen. Surulla ja säälillä on aikansa, mutta sen jälkeen on yritettävä mennä eteenpäin.[/QUOTE]

Olipahan säälittävän surkea selitys.

Se tunne sääli laittaa juurikin nuo toiminnot alkuun. Eli tukemiset, auttamiset. Harvemmin ihminen joka ei tunne sääliä(eli empatiaa), rupeaa tukemaan ja auttamaan.

Ikivanha ketju, mutta googlen kautta hakiessa sen verran korkealla että oikaistaanpa tänne nyt:
Lausahduksen "säälillä" tarkoitetaan nimenomaan sellaista säälimistä joka ei johda toimintaan, eli sääliä joka jää vain tunteeksi eikä hyödytä/lohduta ketään. Toiset erottavat tälläisen säälin ja empatian toisistaan, mikä on myös oikeansuuntainen tulkinta, mutta itselle ei ainakaan ole selvinnyt, onko alkuperäinen lausuja, tietääkseni tuntematon Stooalainen, edes tuntenut empatian käsitettä. Sanontaa on toki käytetty myös pinnallisemmassa merkityksessä.

Toisaalta sääli on sairautta. Jos ihmistä säälitään pitkään, voi säälitystä ihmisestä tulla suorastaan säälin kerjääjä ja tällöin sääli on muuttunut sairaudeksi. Säälitty ihminen siis sairastuu heikkouteen. Surulla ja säälillä on aikansa, mutta sen jälkeen on yritettävä mennä eteenpäin.
kyllä mä säälin eläimiä vielä enemmän. Sairastuuko nekin, jos niitä autetaan pois huonosta kohtelusta. Ei, vaan parantuvat ja muuttuvat hyvään suuntaan.

Uusimmat

Yhteistyössä