Saanko Anteeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yöperhonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yöperhonen

Vieras
En kaipaa moralisointia, enkä turhia kommentteja. kaipaan viisaita neuvoja ja ajatuksia tilanteestani, jossa nyt olen.

Olen seurustellut poikaystäväni kanssa kolme vuotta ja olemme erittäin onnellisia yhä, paitsi...

Jostain järjettömästä syystä, tai monien sattumusten summana tapasin pari kesää sitten ihanan miehen, sattumalta tietenkin. Juttelimme niitä näitä ja erotessamme kerroin seurustelevani valkavasti. Jostain kumman syystä suutelin tätä miestä kuitenkin ja vaihdoimme puhelinnumeroita.

Yhteydenpitomme johti siihen, että järjestimme yhteisen tapaamisen ja vietimme yhdessä hotelliyön. Poikaystävälleni sanoin meneväni ystäväni kanssa reissuun.

Yritin perua tuota matkaa ajatellessani, että jos minulle matkalla tapahtuu jotakin ja poikaystäväni saa selville, etten ollutkaan menossa sinne, mihin sanoin meneväni.
Muutenkin syyllisyys kalvasi, mutten voinut perua matkaani, koska tämä mies oli matkannut minua varten monta sataa kilometriä. Ja niinpä tein sen.

Tämän jälkeen, kun palasin tuolta reissulta, oli hyvin vaikeaa olla enää poikaystäväni kanssa ja olin vähällä luovuttaa, mutta jatkoimme kuitenkin. Onneksi.

Tänä kesänä näin tuota toista miestä vielä kerran ja vietimme jutellen pari tuntia, jonka jälkeen sanoin tälle miehelle, etten halua häneltä mitään.
Halusin olla mieheni kanssa, jota yhä rakastin eniten.

Kaikki nuo tapahtumat liittyvät aikaan, jolloin olin oikeastaan aika hukassa itseni kanssa. Minulla oli jostain syystä koko ajan riittämättömyyden tunne, joka ei jättänyt rauhaan. Samalla epäilin poikaystävääni, joka on aina ollut minulle kiltti ja uskollinen, eikä voi sietää pettämistä, saati antaa sellaista anteeksi.

Tiedän, että tein väärin. Kadun noita aikoja välillä todella raskaasti ja syyllisyys painaa.
Monta kertaa olen jo avannut suuni kertoakseni miehelleni kaiken, mutta en vain voi, sillä menettäisin miehen, jota en kylläkään ansaitse. Hän ei antaisi anteeksi.
Ja vaikka antaisikin, ei elämä koskaan sen jälkeen olisi enää normaalia ja noihin tapahtumiin palattaisiin aina uudelleen.

Nyt vasta olen ymmärtänyt tekoni. Ja se tuntuu pahemmalta kuin mikään, että olen voinut tehdä jotain sellaista omalle miehelleni. En voi ymmärtää.
En silti koskaan haluaisi kertoa, en voi.
En halua ikinä menettää häntä.

En usko siihen, että kerran pettää, niin aina. Virheistään voi oppia, joskus kovemman kautta.
Riittääkö se, että kannan syyllisyyttä tästä loppuelämäni, vai täytyykö minun kertoa miehelleni kaikesta huolimatta?

Kiitos etukäteen kaikille ihmisille, joilla on tähän jotain sanottavaa.

Mitä jos olisit jättänyt tuon hotelliyön kokematta? Miten auvoista elonne olisi? Laita juttu kokemusten joukkoon. Kertoa et saa, se olisi typerää ja aivan turhaa. Huolestua voit vasta kun ihastut uudemman kerran ja se johtaa hotelliyöhön. Silloin tiedät ettet pysty olemaan nykyisellesi se nainen jota hän sinusta toivoo etkä itsellesikään, mikä lienee tärkeintä.

Jos kerrot miehellesi, saat tietenkin itsellesi auvoisen olon, kun taakka ei enää painaisi sinun hartioitasi.

Miehesi sen sijaan saisi taakan kantaakseen ja se vaikuttasi koko loppusuhteenne ajan.

Eikä miehen taakka hellittäisi, vaikka eroaisitte.
Hän jatkuvasti miettisi: MIKSI?

Jos kerrot ja tuotat miehelle tuon kaiken tuskan, rakastatko häntä enemmän kuin jos kantaisit taakkasi itse ? :)

mä en menisi naimisiin miehen kanssa, joka ei osaa antaa anteeksi; niin myötä kuin vastamäessä. Ihminen on heikko myös avioliitossa ollessaan. Olen itse saanut anteeksi omalta mieheltäni ja siksi häntä rakastan päivä päivältä enemmän. Eikä varmasti erota koskaan (koputan puuta eli päätä). Yhdessä ollaan oltu 22 vuotta. Joskus siis myös näin.

Ap: itse vastasit ongelmaasi: ...""mieheni ei koskaan antaisi anteeksi..."". Jos hänet noin hyvin tunnet, etkä halua häntä menettää niin kanna omat hairahduksesi ja lupaa itsellesi, että se oli viimeinen kerta. :)

""....mä en menisi naimisiin miehen kanssa, joka ei osaa antaa anteeksi; niin myötä kuin vastamäessä...""

Ehdottomasti typerin lause mitä tähän mennessä Ellien riveiltä on tullut luettua! Tuo vie jo Idiotismin aivan uusiin korkeuksiin!!! ""toisaalta"" nimimerkki ei osaa edes hävetä uskottomuutta, vaan hänen mukaansa ""huono"" ihminen olisi sellainen parisuhdekumppani joka ""ei osaa antaa anteeksi"" toisaalta-nimimerkin uskottomuutta???

Mistä helvetistä sinä kuvittelet tietäväsi paljonko miehesi todellisuudessa on kärsinyt tuosta tempustasi? Ja luuletko todellakin että kaikki on auvoista ja ihanaa vain kun sinä ""rakastat päivä päivältä enemmän""??? Kuinka joku voi oikeasti rakastaa noin itsekästä ja itsekeskeistä ihmistä???

Ap:lle; olen omalle kumppanilleni tehnyt alustapitäen selväksi sen että minulle pitää kertoa missä parisuhteessamme mennään. Ihmiset tekevät virheitä, joskus kammottaviakin, mutta niistä pitää puhua. Jos jotakin kamalaa tapahtuu, haluan kuulla siitä häneltä itseltään. Jos kumppanini salaisi uskottomuuden ja saisin tietää siitä muualta, niin ero olisi välitön.

Ap,en tietenkään tiedä miten puolisosi ajattelee, mutta olen varma siitä että jos hän joskus saa tietää suhteestanne jotain muuta kautta, niin se loukkaa häntä paljon enemmän kuin se että siitä itse kertoisit ja osoittaisit heti katuvasi tekoasi.

Uskottomuus on aina kauheaa, mutta jos siihen yhdistyy vielä salailu niin anteeksianto voi olla todella vaikeaa!

Olet tehnyt väärin ja pelkään pahoin että joku päivä joudut siitä vielä tilille...

Lopuksi: kuvittele itsesi miehesi paikalle, jos hän olisi pettänyt sinua niin toivotko että hänessä olisi miestä kertoa se sinulle suoraan vai haluaisitko että kuulisit asiasta jotain muuta kautta? Kummassa tapauksessa voisit itse harkita anteeksi antamista mieluimmin?

Älä kerro ja pilaa miehesi elämää.
Kanna syntireppusi itse.
Sitten kun miehesi pettää sinut ja saat tietää niin, anna anteeeksi.
Arvet jää mutta ne haalistuu jos osaat/voit olla suvaitsevainen.

Jos miehesi antaa nyt anteeksi, se on ikäänkuin valtakirja, että anteeksianto tipahtaa seuraavallakin keralla. Ota riittävän katuva ka surkea ilme, että miehelle tulee sääli.

Tää on helppoa, kun osaa.

AP: ehkä sinun on parempi kertoa asiat rehellisesti miehellesi. Salailu voi tehdä ihmisestä aika ""hullun"", kuten ehkä olet huomannut/ja tästäkin viestiketjusta huomaat. Me olemme puhuneet vaikeat asiat läpi ja käyneet myös vaikeat tunteet läpi... itkeneet yhdessä ja antaneet anteeksi.

Jos tähän pystytte niin tulette olemaan onnellisia - kun olette jo selvinneet yhdestä karikosta yhteisellä taipaleellanne - avioliitossanne. Rakkaus antaa anteeksi, jos tarpeeksi rakastaa.

Tässä ketjussa on mielestäni mukana myös katkeruutta anteeksi antamattomuudesta. Voimia ja rehellistä rakkautta siis sinulle ja miehellesi yhteiselle taipaleelle. Käykää vaikeat asiat läpi ennen alttaripäätöstä. Muita myrskyjä vielä tulette kohtaamaan vaan silloin olette huomattavasti ""rehellisenvahvempia"". :)

Hyvää yötä kaikille.

""En kaipaa moralisointia, enkä turhia kommentteja. kaipaan viisaita neuvoja ja ajatuksia tilanteestani, jossa nyt olen.""

Älykäs selviää tilanteesta, johon viisas ei koskaan joudu.

""...jo nimittelet. Todella taitaa olla pidemmän hoidon tarve: ota illaksi jotain rauhoittavaa, jotta saat nukuttua. Huomenna sitten pirautat hoitavalle erikoislääkärillesi :)...""

Tunnut tietävän terapiasta ja hoidoista kaiken - Eikö muuta tule mieleen?

Lopetan tähän. Idiootin kanssa ei pidä lähteä jankkaamaan, he kun ovat mestareita siinä... :)

meillä on takana pitkä suhde (yli 20 v) ja vaikeista ajoistakin jo kohta 10 vuotta ja olemme niistä selvinneet. Miten joku voi olla noin katkera, kun jotkut ovat selvinneet vaikeuksistaan ja jatkavat yhdessä. Kuinka monta läpielämän suhdetta on olemassa, jossa ei olisi vaikeuksia ja joskus ""eronpaikkoja"". Mielestäni on tekopyhää jankuttaa täällä mitään ""hutsujuttuja"" 2000-luvulla. Kyllä silloin omaa kenkää puristaa.

Koita selvitä ap ja ratkaista ongelmasi saamiesi vinkkien avulla. Vain sinä voit päättää, miten toimit. Joko ""unohdat"" kaiken ja olet tästä lähtien rehellinen tai sitten otat riskin ja avaat rehellisesti koko jutun. Silloin opit tuntemaan varmasti miestäsi, kun käytte kriisin läpi.

Sinun on ratkaisu tehtävä, ei me ellien ""idiootit"" siihen pystytä. Me tehdään omat ratkaisumme omissa suhteissamme. Myös me ""hutsut"" :)

Miksi sitten jankuttaa tekopyhyydestä?

Uskollisuuden käsite on hyvin yksinkertainen. Sitä joko on tai ei. Mitään ""välimalleja"" ei ole. Se että menee vieraaseen sänkyyn on selkeä kannanotto asiaan.

kun elämä olisikin noin yksikertaista ja selkeää vaan näin ei usein ole. Olemme joskus todella eksyksissä itsemme kanssa ja voimme olla myös muissa suurissa elämänongelmavyyhdeissä. Tunnemyllerrys kriiseissä kun on valtaisaa niin ei siinä aina niin selkeästi ajattele - valitettavasti.

Silloin mielestäni ainoa mahdollisuus on käydä itsensä (=löytää vastaukset itsestään) ja ihmissuhteensa läpi ja jos halua rakastaa on niin anteeksianto mahdollistaa jatkon myös ""nykyisessä"" suhteessa. Tai sitten erotaan ja lähdetään eri teille.

Tämä on minusta selkeää ongelmanratkaisua ja vaikka tuokin kaikille tuskaa niin kasvattaa valtavasti ihmistä myös. Kun anteeksianto ja rakkaus astuvat kuvaan niin parhaimmassa tapauksessa perhe/parisuhde ei hajoa vaan jatkaa ""elämäänsä"" vahvempana ja vaikeudet voittaneena. Näin meille kävi ja kiitän joka ilta siitä onnellisena ja oppineena.

Paljon surua ja tuskaa siinä on läpikäytävä kunnes asiat selviää. Vaan kuka meille lupasi ruusutarhaa... elämä on via dolorosa...

Se on justiinsa noin yksinkertaista! Kukaan muu ei sinua ole vieraaseen sänkyyn pakottamassa kuin sinä itse!

Petturuuden voi tietysti verhota kaikenmaailman sanahelinään ja jos sillä paskalla voi sitten itseään huiputtaa ja saada ""rauhan"" omalletunnolleen niin eräs tapa se on sekin...

En koskaan kelpuuttanut kumppanikseni näitä ""elämässään eksyksissä"" olijoita, enkä suosittele sitä kenellekkään muullekaan.

Antamalla kerran anteeksi, antaa luvan pettää uudelleen. Rikoksesta pitää seurata rangaistus. Tässä on koko moraalin perusta!

Vai vielä ""rikos ja rangaistus""? On muuten loistava teos!
Kukas synnitön moraalinvartija täällä yöllä yksin meuhkaa? Tämähän on ollut provo alusta lähtien, kun ap ei itse kommentoi laisinkaan vaan joku muu kirjoittaja provosoi muita. Jokainen valitsee kumppaninsa. Yritetään olla kaikki uskollisia ja rehellisiä toisillemme.

Kaunis Luojan luoma aurinkoinen uusi päivä alkamassa. Käyttäkää se hyvin elämässänne.

Aina löytyy näitä, jotka jaksavat jankuttaa provoista ja muuta yhtä tyhjää. En ole kommentoinut yhtään juttua sitten kirjoituksen, jonka aloitin.

Kiitos mielipiteistänne. Luulen silti, että kannan taakkani itse ja annan sen mielummin painaa minua, kun meitä kumpaakin.
Jonkun mielestä se on tuomittavaa, toisen ei.
Minä teen kuitenkin loppujenlopuksi, kuinka minusta tehdä täytyy. Aivan viisaasti joku sanoikin, ettei kukaan muu voi antaa vastausta siihen, miten sinun täytyy tehdä.

Hyvää kesän loppua kaikille!(:

Yhteistyössä