Saanko kotihoidontukea ja työmarkkinatukea yhtä aikaa, jos...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jos sitä orjatyöhön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jos sitä orjatyöhön

Vieras
Jos siis menen tällaiseen "työkokeiluun", josta saa työmarkkinatuen + 9 euroa/päivä. Saanko kotihoidontukea ilman, että se vähennetään työmarkkinatuesta vai vähennetäänkö kotihoidontuki automaattisesti työmarkkinatuesta? Lapsi siis jäisi kotihoitoon (mummo hoitaisi).

Kotihoitotukeahan saa ymmärtääkseni vaikka menisit töihin, mutta lasta hoidettaisiin kotona? Minä ainakin palasin töihin ja mieheni oli töissä ja oma isäni hoiti poikaa.. Nostin samalla kotihoidontukea, koska sehän kuuluu jos ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa?

[QUOTE="Minni";28912510]Kotihoitotukeahan saa ymmärtääkseni vaikka menisit töihin, mutta lasta hoidettaisiin kotona? Minä ainakin palasin töihin ja mieheni oli töissä ja oma isäni hoiti poikaa.. Nostin samalla kotihoidontukea, koska sehän kuuluu jos ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa?[/QUOTE]

No tämä nyt ei kuulunut aihepiiriin laisinkaan. Kotihoidontukea jos nostaa työttömyyskorvauksen kanssa, niin kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta. Mutta kotihoidontukea ei vähennetä sinun palkasta ;)

Mutta kyse siis siitä että entä jos saan työmarkkinatukea ja olen työkokeilussa, vähennetäänkö se siltikin?

[QUOTE="a p";28912587]No tämä nyt ei kuulunut aihepiiriin laisinkaan. Kotihoidontukea jos nostaa työttömyyskorvauksen kanssa, niin kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta. Mutta kotihoidontukea ei vähennetä sinun palkasta ;)

Mutta kyse siis siitä että entä jos saan työmarkkinatukea ja olen työkokeilussa, vähennetäänkö se siltikin?[/QUOTE]

Siis itse sain kotihoidontukea ja työmarkkinatukea "samaan aikaan" kun en jaksanut toista lopettaa, kun se kuitenkin loppui parin kuukauden päästä. Kotihoidontuen määrä vähennettiin työmarkkinatuesta, niin että sain käytännössä sen työmarkkinatuen määrän pelkästään. Eli käytännössä ei voi saada kahta tukea päällekäin. sama kun äitiyspäivärahaa ja kotihoidontukea ei saa päällekäin. Ei ole mitään merkitystä missä olet tai mitä teet.

"Työmarkkinatuesta vähennetään työnhakijan tai hänen puolisonsa saama lasten kotihoidon tuki.

Avio- tai avopuolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa.

Jos molemmat puolisot ovat työttömiä, vähennys tehdään sen puolison työmarkkinatuesta, joka saa lasten kotihoidon tukea."
http://www.kela.fi/omat-tulot-vaikuttavat_lasten-kotihoidon-tuki

Kela ei käsittääkseni maksa muitakaan tuon tyyppisiä tuloja yhtä aikaa (tai päällekäin) joten luulisin että kotihoidontuki joka tapauksessaa vähennetään myös työmarkkinatuesta + siitä 9 eurosta.

Kela ei käsittääkseni maksa muitakaan tuon tyyppisiä tuloja yhtä aikaa (tai päällekäin) joten luulisin että kotihoidontuki joka tapauksessaa vähennetään myös työmarkkinatuesta + siitä 9 eurosta.

Näin epäilenkin. Mutta laitoin tästä vielä kelakertulle kyselyn :D Ajattelin vaan että onko sillä jotain vaikutusta asiaan, jos on työkokeilussa...

Yhteistyössä