Saanko laittaa 5,5-kuukautisen vauvan rytmit kuosiin pakolla? Vai missä vois olla vika?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Jep. Jäbä nukkui "nätisti" ysistä kahteentoista. Siis vaunuissa silleen että aina kun kitisi, niin piti laittaa tuttia suuhun ja keinuttaa vaunuja. Kahdeltatoista kannoin vauvan pinnasänkyynsä. Tunnin hän nukkui tosi rauhallisesti. Yhdestä neljään välisenä aikana sain käydä ainakin kolmesti käydä kääntämässä vauvan kyljelleen takaisin kun oli kääntynyt vatsalleen ja kitisi sitä.

Neljältä Peikkis sitten päätti että nyt se on bailabaila. 5.20 mulla pärähti hermo ja mies tuli puikkoihin. Kuuden aikaan oli sitten nukahtanut uudelleen, silloinkin taistelun kautta vaunuihin.

Ainakin 2 viikkoa on nyt yöt olleet enemmän tai vähemmän katastrofaalisia. Lyhyempiä tai pidempiä heräyksiä monta kertaa yössä, kitinää, ähinää ja levottomuutta.

Peikkis nukkuu yhdet lyhyet päiväunet about kymmenen aikaan. Klo. 12 alkaa pidemmät päikyt, jotka kestää päivästä riippuen 1-2 tuntia. Sitten on vielä kahdet lyhyet päiväunet (max. puol tuntia) loppupäivän aikana. Voisko noista karsia? Rauhoittaisko yöt? Ja onko liian rajua noin vauvalle karsia päiväunista joita poika selvästi kuitenkin tarvitsee?

ei tuon ikäiseltä ruveta päiväunia säännösteleen. Noin pieniin tepsii se sanonta että mitä paremmin nukkuu päiväunia, niin nukkuu sitten yölläkin. Olisko hampaita tai jotain mikä unia häiritsee.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
ei tuon ikäiseltä ruveta päiväunia säännösteleen. Noin pieniin tepsii se sanonta että mitä paremmin nukkuu päiväunia, niin nukkuu sitten yölläkin. Olisko hampaita tai jotain mikä unia häiritsee.

Hampaat tuli jo. Mutta kaveri kyllä harjoittelee kovin liikkumista. Nousee konttausasentoon ja huojuu ees taas. Eikä pysy hetkeäkään paikallaan kun koittaa esim. vaippaa vaihtaa.

Taitaa siis nuo jumppatuokiot tulla uniinkin :|

Se voi olla vaan ohimenevä vaihe.. Meillä 4,5 kk ukkeli hävitti rytminsä isin loman aikana mutta nyt on ittekseen palaillut rytmi takas..

Oisko teille hampaita tulossa? Meillä oli levoton yö kun hampaat puhkesi, ja sen jälkeen on satunnaisesti ollut "kitinäöitä", eli tutti suuhun ja paijaus niin loppuu.. ja tätä toistetaan parin tunnin välein..

Se on tuo liikkeelle lähtö nyt mikä taitaa Peikkistä vaivata.Meijän Jooseppi vajaa 6kk:tta,nukahtaa omaan sänkyyn n klo 22 ja jos evästää yöllä niin n.4 aikaan mut päivisin ei taho nukkuu ku 3-4 kertaa 20min.pätkän.Korkeintaan yhet tunnin unet pisimmillään.
Vaunuihin nukutuksen lopetin jo kuukaus sitten,ei jäbä sinne enää mahtunukkaan kunnolla ja vaihoinkii ratasosan tilalle.Meijän sängyssä ei ole ikinä nukkunut tiraustakaan(esikko nukkukin 6 vuotiaaks asti...).Meillä ei oo ku muutaman kerran ilman vaippaa masulleen kääntyny,mut nukkumaan ruettaessa pitää poju olla kyljellään,tutti suussa ja uniriepu osittain pään päällä,muuten ei uni tule.Tuttia ei kylläkään muuten syö ku nukahtaessaan ja ampuukin sen heti ku nukahtaa suustaan pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Nukkuisko vieressä rauhallisemmin? Ei ainakaan tartteis nousta aina tuttia laittaan tms. Päiväuniin en vielä koskisi.

Ei nuku. Just viime yönä (taas) koitin nostaa viereen mutta huutohan siitä tuli. Monena yönä jäbä on pyörinyt tuskaisena ja ollut levoton. Ja kun sitten olen nostanut omaan pinnasänkyynsä, niin vauva on suunnilleen huokaissut helpotuksesta. Eli ei tykkää nukkua meidän välissä.

Anteeks kun sanon suoraan, mutta te teette väärin tuossa vaunuun nukuttamisessa ja edestakaisin siirtelyssä! Se täytyy lopettaa, heti. Vauva illalla omaan sänkyynsä nukkumaan, ja sieltä ei tulla pois ennenkuin äiti päättää että on aamu. Silittelet ja taputtelet yms, tuttia kannattaa antaa jos tykkää...

Alkuperäinen kirjoittaja no:

Unista olen täsmälleen samaa mieltä. Jos meillä vauvat nukkui huonosti/liian vähän päiväunia oli yökin levoton. Minä veikkaan kans hampaita. Vai onko oppinut ryömimään tms. juuri?

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Anteeks kun sanon suoraan, mutta te teette väärin tuossa vaunuun nukuttamisessa ja edestakaisin siirtelyssä! Se täytyy lopettaa, heti. Vauva illalla omaan sänkyynsä nukkumaan, ja sieltä ei tulla pois ennenkuin äiti päättää että on aamu. Silittelet ja taputtelet yms, tuttia kannattaa antaa jos tykkää...

Lapsi on kuitenkin vasta 5,5kk...

Mä en muuttelis vielä mitenkään rytmiä yöllä tai päivällä, siitä se katastrofi vasta voi syntyäkin. Mutta ottaisin ehdottomasti samaan huoneeseen nukkumaan (sain käsityksen et nukkuun eri huoneessa) tai jopa viereen, paljon helpompi nukuttaa vain käden ojennuksella (laittaa siis tutti suuhun) kuin nousta itse ja lähteä joka kerta erikseen eri huoneeseen...

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:

Joo mä olen tuota myös miettinyt. Ollaan toki koitettu nukuttaa myös omaan sänkyynsä. Mutta se on NIIN pitkä ja tuskaisa prosessi. Taputtelua, kääntelyä, paijausta, hyssyttelyä, välillä huutava vauva syliin, sitten taas sänkyyn, taas taputtelua, peittoa päälle jne.jne. Vähintään puolen tunnin huutokonsertti ja taistelu.

Vaunuihin kun laittaa, niin poika nukahtaa lähes heti eikä tarvi huudattaa. Eli puhtaasta laiskuudesta ja mukavuudenhalusta johtuu järjestely.

Toisaalta yöt ei oo yhtään sen rauhallisempia jos vauva nukkuu koko yön vaunuissa (eli mä nukun olohuoneen sohvalla) tai jos vauva nukahtaa pinnikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Mä en muuttelis vielä mitenkään rytmiä yöllä tai päivällä, siitä se katastrofi vasta voi syntyäkin. Mutta ottaisin ehdottomasti samaan huoneeseen nukkumaan (sain käsityksen et nukkuun eri huoneessa) tai jopa viereen, paljon helpompi nukuttaa vain käden ojennuksella (laittaa siis tutti suuhun) kuin nousta itse ja lähteä joka kerta erikseen eri huoneeseen...

Samassa huoneessa nukkuu meidän kanssa. Siis makkarissa on pinnasänky. Nukkuu yönsä joko siellä, meidän välissä sängyssä (silloin harvoin kuin suostuu) tai sitten olohuoneessa vaunuissa. Ja tässä viimeisessä vaihtoehdossa minä nukun vieressä sohvalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ievaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja jalava:
jos vaikka se masulleen kääntyminen häiritsee? kaikki uudenoppiminenhan häiritsee aina jonkin verran yöunia.. ainakin meillä.

mie samalla linjalla ja jos viel hampaita teköö niin paketti on valmis,voimia äitille :hug:

Hampaat on jo tehty tältä erää, mutta tosiaan tuo liikkuminen varmaan levottomuuden aiheuttaa. Mieskin just taivasteli eilen miten tuo jäbä on hänen reilun viikon lomansa aikana jo muuttunut ja kehittynyt VALTAVASTI. Tosi iso harppaus ollut hänellä kyllä, joten kait se öihinkin jo heijastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaukaa hyvän näkönen:
Auttaisko kapalointi? Meillä välillä kapaloidaan 8,5kk: ikäistä, kun ei muuten rauhotu

Mä laitoin eilen semmoiset pienet tyynyt eteen ja taakse ja sitten peiton tiukasti päälle. Rauhoitti kyllä selvästi. Siis vaikkakaan ei ongelmaa vienyt, mutta oli sentään hetken pidempään rauhallinen.

Tuota kapalointia mä en ole vieläkään kokeillut vaikka sitä ollaan säännöllisesti suositeltu. Siis ihan vaan laiskuuttani en ole perehtynyt siihen. Nyt kaiketi täytyy...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
etkö siis anna maitoa yöllä ollenkaan???
Kyllä meillä tuon ikäiset on sen maitoannoksensä tarvinut yölläkin.

Juu annan toki :). Siis tetra yövelliä ja tetra tuttelia menee yössä. Ennen näitä levottomuuksia vauva heräsi yhden kerran yössä ja silloin sai/riitti tetran tuttelia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ievaliina:
meillä vaunut oli alussa pelastus,poju nukku yötkii vaunuissa.myöhemmin diag.atopia ja rasvan löträyksen ansiosta iho kurissa ja poju rauhottunut.

Kuulostaa hirmu samanlaisilta meidän vauvelit monessa :). Siis meilläkin pitää olla ehdottomasti tutti ja unirätti ja nukkumisasento on kyljellään. Ja meilläkin muuten on atooppista ihottumaa. Aiemmin lähinnä posket on kiusannut, mutta nyt myös pylly aristaa, samoin jalkoihin on tullut kuivuutta ja näppyä.

Silloin joskus, kun nuo oli pieniä ja yöllä oikein levotonta, menin sohvalle ja otin muksun mahan päälle ja siinä ne nukkua posotti sitten ihan kunnolla. Ei se itelle kaikista kivoin tapa ollu, mutta siihenkin tottui, ku sai edes jotenkin nukkua.

Alkuperäinen kirjoittaja Venefica:
Silloin joskus, kun nuo oli pieniä ja yöllä oikein levotonta, menin sohvalle ja otin muksun mahan päälle ja siinä ne nukkua posotti sitten ihan kunnolla. Ei se itelle kaikista kivoin tapa ollu, mutta siihenkin tottui, ku sai edes jotenkin nukkua.

Meillä on tuo jäbä nukahtanut itsekseen tai syliin varmaan alle 5 kertaa elämänsä aikana. Esikoinen oli tommonen että nukkui mielellään sylissä. Meillä on kuvia joissa vielä 2-vuotias on kömpinyt iskänsä massun päälle ja nukahtanut siihen :heart: =) .

Mutta Peikkis ei vaan itsekseen nukahda. Lainkaan. Päivälläkin kun on päiväuniaika, niin sitten vaan vauva nukkumaan, eli nukutetaan aina. Ja jos menee yli päikkäriajan, niin vauva on vaan koko ajan enemmän ärtynyt. Haukottelee ja itkee, mutta ei nukahda.

Eikä siis sylissäkään nukahda vaikka yritettäis :|

no,meillä oli kans 5kk tienoilla sama vaihe,nyt on mennyt ohi vauva on 7kk.varsinkin tuo mahalleen kääntyminen ja kitinä on niin tuttua kun meillä ei tykätä nukkua mahallaan.
vaunuissa meilläkin on nukuttu päikkärit,nyt olen alkanut vierottaa.

enpä pysty neuvoo muuta kun ajan kans menee ohi....varsinkin jos on eläväinen vauva
kyllä se heijastuu öihinkin.

päikkäreistä anna nukkua kunnon päikkärit mutt yritä pitää illasta pitempään hereillä.
meillä nukutaan samanlaisia lyhyitä päikkäreitä jos niitä karsis eihän sitä väsy kitinää jaksais kukaan kuunnella

Yhteistyössä