saanko mä enää ollenkaan kotihoidontukea jos teen töitä silloin tällöin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sipuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sipuli

Tunnettu jäsen
31.05.2007
8 334
48
48
Mä nyt pääsisin töihin mikä ois aika hirveen hienoa koska tää työ ois nimenomaan sellainen et saisin kaikki työvuorot sovittua työnantajan kanssa niin et kolmosta ei tarvis viedä hoitoon..
Mut loppuuko toi khtuki sitten kokonaan? Tai onko siihen jotain rajaa paljon voisin viikossa tehdä noita töitä et sitä tukea saisi edes jonkin verran.
Eli jos tuleekin vaikka viikko ettei ole töitä ollenkaan ni en viitsis riskeerata tota tukea kuitenkaan :/
Kelan sivut on oudot, et tajunnut mitään.

Saat kotihoidontukea, jos lapsesi ei ole kunnallisessa hoidossa vaikka tekisitkin töitä.
Ainoastaan tulosidonnaisen hoitolisän määrään työnteko voi vaikuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
ei lopu minusta jos on kerta kotihoidossa. ei liity siihen ootko töis vai kotona ite.

Onko oikeesti näin?
Lapsi on siis kotihoidossa kyllä mut miten mä ajattelin et se loppuis..
Tai ainakin vähenisi kauheesti!

Kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai muu hoitaja (esim. sukulainen) tai yksityinen päivähoidon tuottaja (esim. yksityinen päiväkoti).

Lasten kotihoidon tukeen kuuluu hoitoraha sekä hoitolisä, johon vaikuttavat perheen tulot. Hoitorahaan eivät vaikuta perheen tulot. Vanhemmat voivat siis olla töissä tai esim. palkallisella vuosilomalla kotona ja saada hoitorahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:
ei lopu minusta jos on kerta kotihoidossa. ei liity siihen ootko töis vai kotona ite.

Onko oikeesti näin?

hoitolisään vaikuttaa mutta ei hoitorahaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:

Onko oikeesti näin?

Hoitolisää, jos saat niin se lakkaa melko pienilläkin työtuloilla, mutta hoitorahaa saa, jos ei lapsi ole kunnallisessa hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai muu hoitaja (esim. sukulainen) tai yksityinen päivähoidon tuottaja (esim. yksityinen päiväkoti).

Lasten kotihoidon tukeen kuuluu hoitoraha sekä hoitolisä, johon vaikuttavat perheen tulot. Hoitorahaan eivät vaikuta perheen tulot. Vanhemmat voivat siis olla töissä tai esim. palkallisella vuosilomalla kotona ja saada hoitorahaa.

:attn:

mä teen ilta ja viikonlopputyötä jolloin kaikki lapsen on kotihoidossa. kun on mulla työvuoro on mies niidenkanssa.
saan kotihoidontuen ihan normaalisti.
tulot vaikuttaa vaan hoitolisään.
tää on mun mielestä oiva järjestely kun kotihoidontuki on pieni ja keskituloisena tarhamaksut ois kumminkin kaikilta täydet.
oma työni ei ole niitä kovapalkkaisimpia niin toistaseks tää on parempi meille. ilmeisesti jatkan näin siihen asti kunnes kotihoidontuki loppuu ja on siirryttävä kokoaikaseen työhön.

Alkuperäinen kirjoittaja kuskus:
Mun käsittääkseni kodinhoidontukea saa vaikka ois töissä kunhan lapsi ei oo hoidossa...korjatkaa jos oon väärässä.

Just näin ! Varsinkin kunnalliseen hoitoon laittaminen on este kotihoidontuelle ja yksityiseen päiväkotiin laittaminen. Jos taas joku muu ykstiyinen katsoo lasta kotona maksustakin ei Kela siihen puutu. (Yksityisen hoidon tuke voi myös anoa, jos järjestely on pysyvä. Silloin täytyy kuitenkin hoitajalle maksaa ihan verollinen palkka)

Siis mää en oo tienny tätä!!! Meille tulee sukulaistyttö hoitaan lasta ku itse meen kouluun..Ja saadaan siis kodinhoidontuki??? :O Miten tää on niin vaike uskoo..

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja kuskus:
Mun käsittääkseni kodinhoidontukea saa vaikka ois töissä kunhan lapsi ei oo hoidossa...korjatkaa jos oon väärässä.

Just näin ! Varsinkin kunnalliseen hoitoon laittaminen on este kotihoidontuelle ja yksityiseen päiväkotiin laittaminen. Jos taas joku muu ykstiyinen katsoo lasta kotona maksustakin ei Kela siihen puutu. (Yksityisen hoidon tuke voi myös anoa, jos järjestely on pysyvä. Silloin täytyy kuitenkin hoitajalle maksaa ihan verollinen palkka)

Vaikka lapsi olisi yksityisessä päiväkodissa niin saa hoitorahan.

Joo, mutta se on kurja että kun jouduin äkisti jäämään sisälle sairaalaan, kuten mä tän kolmannen odotusaikana prenalle 9 pv:ksi ja lapset pakosta laitettava hoitoon minne saa, siihen lakkas kotihoidontuki kun lapset oli perhepäivähoidossa, kun mies vuorotyössä ja hoiti tietyn ajan lapsia kotona, jouduttiin laittaa hoitoon joksikin aikaan. Maksut meni täydet hoitopaikassa. :/ Sain käydä lomilla kotona ja taas sairaalaan takaisin.

Ei mitään armoa annettu edes pienennetty hoitomaksuja. Sairaalakuluihinkin meni aika paljon, eli menoja oli, mutta ihanan nyytin kanssa myöhemmin kotiin tulin. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Kiraki:
Siis mää en oo tienny tätä!!! Meille tulee sukulaistyttö hoitaan lasta ku itse meen kouluun..Ja saadaan siis kodinhoidontuki??? :O Miten tää on niin vaike uskoo..

kotihoidontuki tai yksityisenhoidontuki.
jos ja kun teette työsopimuksen? on mahdollista saada yksityisenhoidontuki joka maksetaan suoraan hoitajalle.
monet kunnat myöntää myös yksityisentuen kuntalisän,niinkun meillä. kotihoidontukeen sitä ei saa.
esimerkiks minä saan kotihoidontukee 295?+90?+60?(445?) ja vastaavasti yksityisenhoidontuki ois mulla 3x 160? plus meidän kuntalisä yhteensä lapsista 700? (1180?) plus molempiin mahdollinen hoitolisä.
kannattaa vertailla mikä kannattaa =)
itsekkin olen miettinyt vaihtoehtona palkattua hoitajaa kun on aika siirtyä kokopäivätyöhön.

Yhteistyössä