Säästättekö te naiset rahaa ihan vain itseänne ja tulevaisuuttanne ajatellen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Wanda"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jaa-a";23102259]Jotkut tekee lapsia, toiset rahaa. Toisinaan tuntuu siis nämä säästäjäihmeet jotka eivät ymmärrä niitä joilla on "liuta lapsia, ei koulutusta jne." että ovat itse lapsettomia ja elämän ainoa sisältö on se raha. Siitäkin tietysti kannattaa olla kiitollinen, kaikillahan sitä rahaa ei ole säästöihin asti ;)[/QUOTE]

Musta taas tuntuu että ne jotka pitävät varsinkin sitä itselleen säästämistä tärkeänä, kuvittelevat usein kaikkien muiden olevan kouluttamattomai ja vuosikausia kotona nyhvääviä miehen siivellä eläjiä joilla on joko avoliitto ja kaikki miehen nimissä tai avioliitto ja -ehto joka sulkee kaiken rouvan ulkopuolelle. Todellisuudessa väliin mahtuu monta erilaista asetelmaa :)

[QUOTE="jaa-a";23102259]Jotkut tekee lapsia, toiset rahaa. Toisinaan tuntuu siis nämä säästäjäihmeet jotka eivät ymmärrä niitä joilla on "liuta lapsia, ei koulutusta jne." että ovat itse lapsettomia ja elämän ainoa sisältö on se raha. Siitäkin tietysti kannattaa olla kiitollinen, kaikillahan sitä rahaa ei ole säästöihin asti ;)[/QUOTE]

Jopas kärjistät. Ei nyt raha ja lapset setään toisiaan poissulje. Aloituksen pointtihan oli se, että rahaa kyllä on, mutta kaikki on miehen nimissä. Ymmärrän kyllä, että jotkut haluavat liudan lapsia, sen kun tekevät. Sitä en ymmärrä, että nainen hoitaa vuosikaudet kotona lapsia, kotia (ja miestä), mies ostaa palkallaan auton, talon ja kesämökin itselleen, ja eron sattuessa nainen on aivan tyhjän päällä.

Meillä on kaikki rahat yhteisiä, säästötkin. Oishan se nyt aika...härskiä, jos alkaisin pistämään rahaa sivuun itseäni varten, kun ukko on se joka ne rahat tähän talouteen tuo. No, kohta mä saan äp-rahaa (minimi sellaista), eipä oo käyny mielessäkään että omisin ne.

Ei aina tartte ajatella pahinta ja mennä sen mukaan...

Jos ero tulis, tää talo menis myyntiin, ja talon arvo on reilusti enempi kuin mitä meillä on lainaa. Mutta eipä oo ajateltu erota. ;)

[QUOTE="Wanda";23101882]Täällä kun saa usein lukea näistä panikoivista äideistä, jotka eron ollessa kohdalla alkavat hätäillä että miten pärjää ja jäävät puille paljaille, kun miehen rahoilla on eletty ja itse on ollut monta vuotta kotona.

Eikö yhdelläkään naisella oikeasti ole säästöjä? Eikö kukaan laita rahaa sivuun ihan vain itseään varten? Onko kaikilla kaikki rahat yhteisiä miehen kanssa, tai vielä yleisempää, kaikki rahat ovat miehen hallussa? Eikö kukaan ajattele omaa pahaa päiväänsä?

Nykyään tunnutaan vain paheksuvan sitä, että on jotenkin moraalisesti arveluttavaa säästää rahaa omiin nimiinsä, kaikki pitäisi olla yhteistä. Onko kukaan koskaan miettinyt kuinka moni liitto päättyy eroon, ja kuinka sitä joutuu aloittamaan sen jälkeen aika lailla alusta. Monta vuotta kotiäiteinä olleet naiset joutuvat ottamaan vastuun omasta elämisestään, eikö silloin olisi hyvä olla edes jotain säästössä?

On käsittämätöntä, että vielä nykypäivänäkin niin moni nainen jää jo kaksikymppisenä miehen elätettäväksi ja sitten ollaan sormi suussa kun ero tulee.[/QUOTE]

En säästänyt avioliitossa ollessani. Muutin miehen kanssa vähän päälle parikymppisenä yhteen ja uskoin ikuiseen rakkauteen. Tai ainakin elämänmittaiseen parisuhteeseen. Rahat olivat yhteisiä, mitä niitä erittelemään kun samaa tiimiä oltiin. Mutta ah, sittenpä tuli ero. Mies rakastui toiseen ja otti ja lähti. En ollut perillä asioista, en todellakaan varautunut ja kusiset oltavathan siinä sitten oli. Nyt on talous mallillaan, mutta täytyypä sanoa, että samaa mokaa en enää aio tehdä. Huolehtikaa naiset omista säästötileistänne olitte yhdessä tai erikseen! Ei stä tartte tehdä siksi, että pelkää eroavansa. Niillä rahoilla voi toteuttaa joskus myöhemmin omia unelmiaan -tai yhteisiä jos siltä tuntuu. Mutta saa sitä omaa rahaa olla onnellisessakin parisuhteessa.

[QUOTE="noh";23102579]En säästänyt avioliitossa ollessani. Muutin miehen kanssa vähän päälle parikymppisenä yhteen ja uskoin ikuiseen rakkauteen. Tai ainakin elämänmittaiseen parisuhteeseen. Rahat olivat yhteisiä, mitä niitä erittelemään kun samaa tiimiä oltiin. Mutta ah, sittenpä tuli ero. Mies rakastui toiseen ja otti ja lähti. En ollut perillä asioista, en todellakaan varautunut ja kusiset oltavathan siinä sitten oli. Nyt on talous mallillaan, mutta täytyypä sanoa, että samaa mokaa en enää aio tehdä. Huolehtikaa naiset omista säästötileistänne olitte yhdessä tai erikseen! Ei stä tartte tehdä siksi, että pelkää eroavansa. Niillä rahoilla voi toteuttaa joskus myöhemmin omia unelmiaan -tai yhteisiä jos siltä tuntuu. Mutta saa sitä omaa rahaa olla onnellisessakin parisuhteessa.[/QUOTE]

Missä vaiheessa sitä sitten saa alkaa luottamaan parisuhteen kestoon niin paljon, että ne rahat voi käyttääkin? Eläkkeellä?

En varsinaisesti säätä, mutta olen satsannut siihen että on hyvä koulutus, laaja-alainen sellainen ja vakityö. Ammatti jossa töitä riittää ja jossa palkkakin ihan kohtuullinen (tienaan itseasiassa selkeästi enemmän kuin mieheni).

Yhdessä miehen kanssa maksetaan asuntolainaa ja menoja, yhteiset rahat on. Naimisissa ollaan, joten jos isäntä lähtee toisen matkaan niin puolet omaisuudestamme on minun.

No mä säästän ihan yleisesti,en jotain tiettyä asiaa varten. Tuli sitten ero tai levitköön vaikka kaikki kodinkoneet yhtäaikaa,niin elämä ei saa kaatua siihen :)

Meillä on kaikki rahat yhteisiä, säästötkin. Oishan se nyt aika...härskiä, jos alkaisin pistämään rahaa sivuun itseäni varten, kun ukko on se joka ne rahat tähän talouteen tuo. No, kohta mä saan äp-rahaa (minimi sellaista), eipä oo käyny mielessäkään että omisin ne.

Toi on ihan yleinen tapa nissä maissa jossa naisen paikka on kotiäitinä. Ts. mies maksaa vaimolle kuukausittaista "palkkaa" josta sitten voi säästää jos haluaa. Tosin näissä maissa veroaste on myös varmaan Suomea pienempi, täällä taas on kai ajateltu että kun veroja maksetaan pirusti niin sitten sossun luukulta saa tukea sitä tarvittaessa. Eikä itse tarvitse tulevaisuuteen varautua... fat chance.

Samoin kotiaidille on eron yhteydessä maksettava elatustukea (ainakin Saksassa). Ei siis pelkästään lapsia varten vaan myös äidin menoja varten.

Tuskin sellaiset ihmiset ymmärtää säästää mitään varten, joiden mielestä ammatin ja työpaikankin hankkiminen on turhaa. "Miksi vaivautua, kun mies elättää."

Onneksi näitä on aika pieni osa naisista lopulta.

Yhteistyössä