Saataiskohan me asuntolainaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ryyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ryyt

Vieras
Miehellä on keskipalkkainen työ, minä olen äitiyslomalla. Jäin äitiyslomalle osa-aikatyöstä, josta sopparikin vielä loppui, työpaikkaa ei ole siis odottamassa äitiysloman jälkeen. Meillä on 3 pientä lasta, suunnitelmissa on ottaa hoitolapsi/hoitolapsia kotiin vauvan hieman kasvettua.

Meillä on iso vuokra ja kämppä jää auttamatta pieneksi tällä porukalla. Ollaan katseltu uutta, mutta isommissa asunnoissa vuokra on niin korkea, että mieleen on tullut, että pitäisikö hankkia oma asunto. Ollaan katseltu vähän "huonokuntoisempia" rivarikämppiä, joista saisi remppaamalla juuri meille sopivan kodin. Säästöjä meillä ei juuri ole, ne meni uuden auton hankkimiseen edellisen rikkouduttua.

Ongelma on tuo mies, jota en saa edes pankkiin saakka. Miehellä oli maksuhäiriömerkintä, mutta se on hoidettu jo pois. Pari vanhaa lainaa on vielä olemassa, mutta niissäkin tilanne on jo plussan puolella. Minä en lainaa saa, kun ei ole noita tulojakaan, mutta miten olisi miehen tilanne? Hän on päättänyt, ettei lainaa kuitenkaan tipu ja on sitä mieltä, että odotellaan siihen asti, kun minäkin menen töihin. Minusta meidän kannattaisi ostaa asunto nyt, kun olisi vielä varaa tinkiäkin hinnoista asuntokaupan hidastuttua.

Missä tilanteessa te olette ottaneet lainaa? Yksin/yhdessä? Paljon olette saaneet /onko tarvittu takaajia?

Me ei saatu nyt lainaa, kun ihan pikkusumma, kun en ole nyt töissä vaan hoitovapaalla. Ja mulla on työpaikka tiedossa, jonne palaan ens vuonna.
Ja säästöjä tms rahaa pitäs olla ainakin se 20% hinnasta.

Riippuu varmasti miehen tuloista, lainamäärästä, vakuuksista ja maksukyvystä. Ja kyllä mun tietämät avioparit ovat ottaneet lainan molempien nimiin, vaikka toisella ei silloin töitä olisikaan ollut.
Itse otimme ensimmäisen asuntolainan 120 000 euroa v. 2006, kun olin saanut vakituisen viran, bruttotulot n. 3000 silloin. Mies opiskeli vielä ja teki osa-aikaisesti töitä, mutta yhdessä lainan haimme ja saimme. Koska meilläkään ei ollut säästöjä, haimme valtiontakauksen ja vanhempani takasivat lisäksi n. 15 000 euron osuuden lainasta. Muita velkoja meillä ei ollut. Lakihan on kaiketi muuttumassa niin, että säästöjä on pakko olla 5% ensiasunnon lainasta.

Miten laina voi olla plussan puolella? Paljonko teidän nykyinen vuokra on? Jos teille ei nyt yhtään säästöjä kerry eikä ole kertynyt, epäilen ettette lainaa saa. Toki jos sun miehellä on huippuliksa mutta epäilen kun ei säästöjä ole.

Odottaisin siihen kun olet itsekin töissä ja teillä olisi isommat tulot. Toki päivähoitomaksut kolmesta on kovat mikäli kaikki siellä samaan aikaan ovat. Hoitolapsen ottamisella ei taida olla vaikutusta jos sulla on samaan aikaa kaikki omat kotona, ei sillä palkalla lainaa makseta.

Maksuhäiriömerkintä kyllä poistui jo mieheltä jonkin aikaa sitten. Velkaa on pari pikkulainaa miehellä, mutta ne on tosiaan jo lähes maksettu pois. Ei ole enää montaa erää jäljellä.

Meillä menee vuokraan noin 900 kuussa, nyt on vielä vuokrat kuulemma nousemassa taloon tehtävien remonttien takia. Kuukaudessa meiltä jää normaalisti säästöön max. 300€, tosin viime aikoina ollaan hankittu sitä ja tätä uutta, joten puolisen vuotta on mennyt lähes se mitä on tullutkin. Nyt kun kaikki tarvittavat hankinnat on tehty, niin pystytään taas alkaa säästämään. Jos elellään suht säästäväisesti, niin saadaan enemmänkin pankkiin per kuukausi.

Lapset on tosiaan niin pieniä, että kaikki olisivat päiväkodissa, jos menisin heti töihin äitiysloman loputtua. Eipä paljoa kannata mun palkoillani....Esikoinen menee osa-aikaisesti eskariin syksyllä ja ajattelin silloin ottaa yhden tai kaksi lasta kotiin hoitoon. Ei sillä rikastu, mutta on se kuitenkin ekstraa kotiinpäin. Lisäksi teen silloin tällöin pieniä muita hommia, joista tulee noin pari sataa lisää kuussa, nyt äitiyslomalla ollessa työskentelen tietenkin vain välillä sunnuntaisin. Mies tienaa kuukaudesta riippuen eri summan, on vähän keskituloista parempi palkkainen.Takaajia lainaan uskoisin löytyvän, esim. mun äitini ja eikös ensiasunnosta valtio takaa jonkun osan?

Olisiko jotain hyvää sivustoa lainoista, kun tuo puoli on minulle ainakin melkoista hepreaa...

900 eurolla että kyllä asu omistusasunnossa millään (no, riippuu toki asunnon hinnasta mutta korot ja lyhennys syö paljon jos koko summa on lainaa). Paljonko sun miehen palkka sitten on? 300 euron säästö/kk saa aika pitkään omarahoitusosuutta säästää, joten mä luulen ettei pankki kovin hevillä teille lainaa myönnä.

Minkä hintaisesta asunnosta haaveileitte? Talosta vai osakkeesta?

Isosta asunnosta vastike on luokkaa 300-400 euroa kuussa. Silloin lainan maksuun jäisi 500-600e/kk. Sillä maksaa (20v keskikorko 4%) noin 90 000 euron lainan. Lisäksi jos/kun asunto olisi vanha, pitäisi pakollisiin taloyhtiön remontteihin varata rahaa joten järkevä lainasumma olisi varmaan lähempänä 75-80 tuhatta euroa. Saisiko sillä haluamanne kokoisen asunnon?

En joka tapauksessa usko että pankki myöntää lainaa 3-lapsiselle perheelle, jossa vain toisella on työpaikka ja ennestäänkin on jouduttu ottamaan lainoja. Nehän kertovat siitä, että nykyisetkään tulot ei ole meinanneet riittää elämiseen. Tuolla lapsilaumalla on lisäksi pakko olla autokin, joka lisää ennestään pakollisia kuluja ja siten vähentää lainanmaksuvaraa.

Alkakaa säästää, ja ostakaa asunto vasta sitten kun sinullakin on töitä.

Juuri pari viikkoa sitten julkaistiin suunnitellusta lainsäädännön muutoksesta, jonka jälkeen henkilötakaajia ei enää hyväksyttäisi asuntolainaan. Luulen, että pankit ovat tähän jo valmistautumassa, kun omissa lainaneuvotteluissa vanhempani eivät sellaisenaan kelvanneet takaajiksi, mutta heidän asuntonsa olisi voitu kiinnittää vakuudeksi.

Meillä oli 25000 säästössä, mutta sitten hajosi auto. Ostettiin uusi ja samalla hajosi pesukone ja vähän myöhemmin astianpesukone. Juu ja sitten tippui kännykkä veteen ja läppäri lopetti toimintansa. Paras oli tän kodinkonehajoilun jälkeen, kun meidän tuplarattaat varastettiin neuvolasta. Eli joo, tiedän, että sitä rahaa on oltava säästössä pahan päivän varalle. Vanhat lainat on edellisestä autosta ja miehen juuri valmistuttuaan villinä sinkkuaikana ottama laina, koska hän halusi vähän reissata ja hankkia sitä sun tätä...

Kämpät, joita ollaan katseltu on vähintään 120 000. Meidän ei kannata ostaa kaksiota, iso kolmio voisi vielä mennäkkin. Kerrostaloasunto kelpaa, mutta rivareita ollaan enemmän katseltu. Tosin silloin rahaa pitäisi olla vähintään 150 000. Kai sitä pitää säästää jonkin aikaa ja vasta sitten ostaa asunto. Tai alkaa lottoamaan.

Mies tienaa kuussa min. 2500€-max. 3500€ kuussa. Riippuu todella paljon työtilanteesta ja lisistä.

Ei lainaa tipu noilla tuloilla. Muutahan vähän asennettasi, teillä on edellisiäkin velkoja "ihan just maksettu" ei vakuuta pankkia - nehän voi maksaa varmasti etuajassakin mikäli varaa on. Aika pienet tulot on tolle poppoolle. Mun ehdotus olisi, että alkakaa säästää kun palaat työelämään ja muutaman vuoden kuluttua voitte sitten oman asunnon ostoa harkita. 900 euroa vuokraan perheasunnosta on tosi vähän.

(meillä menee vastikkeeseen vesimaksuineen n.350 euroa/kk ja asutaan uudehkossa kerrostalo-osakkeessa 4h+k. Laina ei ole ainoa maksu omistusasumisesta, lisäksi tulee vastike, vesi, sähkö.. ja omakotitalossa vastikkeen tilalla kiinteistövero/tontin vuokra, jätemaksut..)

Meillä oli 25000 säästössä, mutta sitten hajosi auto. Ostettiin uusi ja samalla hajosi pesukone ja vähän myöhemmin astianpesukone. Juu ja sitten tippui kännykkä veteen ja läppäri lopetti toimintansa. Paras oli tän kodinkonehajoilun jälkeen, kun meidän tuplarattaat varastettiin neuvolasta. Eli joo, tiedän, että sitä rahaa on oltava säästössä pahan päivän varalle. Vanhat lainat on edellisestä autosta ja miehen juuri valmistuttuaan villinä sinkkuaikana ottama laina, koska hän halusi vähän reissata ja hankkia sitä sun tätä...

Kämpät, joita ollaan katseltu on vähintään 120 000. Meidän ei kannata ostaa kaksiota, iso kolmio voisi vielä mennäkkin. Kerrostaloasunto kelpaa, mutta rivareita ollaan enemmän katseltu. Tosin silloin rahaa pitäisi olla vähintään 150 000. Kai sitä pitää säästää jonkin aikaa ja vasta sitten ostaa asunto. Tai alkaa lottoamaan.

Montako vuotta miehesi on tuota sinkkulainaansa jo maksanut? Ainakin 7v jos teidän vanhinkin jo eskariin menee..?

voitte ihan hyvin saada! itse oltais mieheni kanssa saatu 150 000. mutta nostettiin 130 000. itse olen äitiys lomalla ja ei ole vakituista työpaikkaa.. mies on vakkari töissä. säästöjä ei ollut ja takaajaksi tuli vanhemmat. aluksi aattelin itse et ei missään nimessä saada lainaa!! mies sitten raahas mut sinne pankkiin ja positiivinen vastaus tuli!! :) ensinmäinen lapsi tulossa, aikaisemmin on jo auto lainaa ja ei ole ikinä ollut mitään maksu häiriöitä..

Sen varaan on ainakin turha laskea, että pankki huomioisi vuokran suuruutta. Sillä ei ole mitään väliä, vaikka olisitte pystyneet hoitamaan 3000e/kk vuokraa, jos tulo- ja menolaskelma ei tyydytä pankkia. Kolmea lasta kohti myös pakollisten menojen jälkeen yli jäävä summa on melkoisen iso ja senkin pankki katsoo, paljonko pitää jäädä, vaikka kuinka sanoisitte, että niin paljoa ette kuluta. Itse saimme lainan (6 hengen talous) vasta, kun minäkin olin taas työelämässä, vaikka mies tienaa kuitenkin suht mukavasti. Laskelmista ja säästöistä puhtaasti kiinni ja takaajan pitää taata omaisuudellaan, ei pelkästään henkilötakauksena, jos säästöjä ei ole tarpeeksi. Näin ainakin pari vuotta sitten. Nyt voi olla toki tiukentunut tuosta.

Sen varaan on ainakin turha laskea, että pankki huomioisi vuokran suuruutta. Sillä ei ole mitään väliä, vaikka olisitte pystyneet hoitamaan 3000e/kk vuokraa, jos tulo- ja menolaskelma ei tyydytä pankkia. Kolmea lasta kohti myös pakollisten menojen jälkeen yli jäävä summa on melkoisen iso ja senkin pankki katsoo, paljonko pitää jäädä, vaikka kuinka sanoisitte, että niin paljoa ette kuluta. Itse saimme lainan (6 hengen talous) vasta, kun minäkin olin taas työelämässä, vaikka mies tienaa kuitenkin suht mukavasti. Laskelmista ja säästöistä puhtaasti kiinni ja takaajan pitää taata omaisuudellaan, ei pelkästään henkilötakauksena, jos säästöjä ei ole tarpeeksi. Näin ainakin pari vuotta sitten. Nyt voi olla toki tiukentunut tuosta.

Lisään vielä, että on varmaan on lainan määrälläkin väliä. Me haimme ja saimme 300 000e (pk-seutu).

Miks teidän pitäisi saada just nyt asunto? Ette millään ilveellä saa asuntolainaa ja rivarista on turha haaveillakaan nyt. Tai haaveillahan saa, mutta turhaa kysellä lainaa siihen. Kuulostaa, että teillä ei ole ihan kaikkein järkevin tapa käyttää rahaa. Vanhaa autolainaa ja muutakin lainaa ja ostetaan silti uusi auto, läppäreiden, kännyköiden ja muiden ei tarvitse olla kalliita. Noihin ostoksiin meillä ei olisi mennyt puoliakaan säästösummasta. Säästäkää ensin kunnon summa ja sitten mitoitatte teidän taloustilanteen mukaan asuntohaaveet, ei sen mukaan mikä olisi "kivaa". Hyväpalkkaiset pariskunnatkin joutuu miettimään mitä rahoillaan saa eikä vaan mitä haluaa.

Järki käteen. En usko, että noilla tuloilla ja taustoilla saatte lainaa.

Esimerkkinä: meillä otettiin aikanaan lainaa 120 000 ja brutto oli pitkästi yli 100 000 euroa vuodessa.

Eikö teillä oo kotivakuutusta?
Meillä on kymppitonnin farmari johon hyvin mahtuu kolme alle kouluikäistä. Olisi varmaan kannattanu miettiä tota asuntoasiaa ennenkö sijoitti säästönsä autoon..

Yhteistyössä