Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
yks erikoinen asia mua kans ihmetyttää...
Oon nyt 3:ssa kyläpaikassa viime aikoina törmänny samaan asiaan. On menty kylään ja tyttö menee katsomaan johonki talon kaappiin tai laatikkoon. Oon kieltäny, ettei vieraiden ihmisten kaappeihin saa mennä katsomaan. Ni talon vaki on sanonu "ei se haittaa, anna vain katsella". Siis oikeesti se HAITTAA.. siis ainaki mua haittaa ja yritän opettaa sitä myös omilleni että miten käyttäydytään kylässä.
No ei se oikeasti haittaa, jos kyseessä on vasta 2 v. Relaa hieman!
Kyllä meilläkin noudatetaan ruoka-aikoja (no ei kyllä aina minuuutilleen) ja ruoka syödään pöydän ääressä, mutta ei kaiken tarvitse aina olla niin pilkulleen. Eikä lapselle aina tarvitse antaa vaihtohtoja (esim. vaatteista). Tuntuu kirjoitustesi perusteella, että yrität hieman liian kirjaimellisesti ottaa kaikki opaskirjojen neuvot lapsen kasvatuksesta, kyllä niistä ihan kohteliaita ja täyspäisiä tulee vaikka ei koko aikaa komennakaan.
ja höps.. miten sä luulet et laps oppii jos mä en jo 2v:nä sitä kiellä ettei vieraiden ihmisten kaapille mennä. Ite en tykkää siitä et meidän kaappeja pengotaan, ni en halua että omani penkoo myöskään kylässä kaappeja. Se ei haittaa, että aukaisee ja laittaa kiinni, mut jos sieltä aletaan jotain ottamaan ni se haittaa!
Ei meillä kaikki ole aina niin pilkulleen tai joka asiasta vedetä tappelua. Ensinnäkään en ole ensimäistäkään kasvatus kirjaa lukenu, enkä lue.
Ja kuten yllä jo sanoin, meillä saa lapset aika vapaasti leikkiä, mutta on vain asioita, mistä pidetään kiinni.
Jos on ehdoton EI, että tulostinta ei rämpätä, ni silloin se TARKOITTAA sitä.
Ja ei meil nyt tosiaan joka kerta mietitä et mikä pusero laitetaan päälle, mut toisinaan käy vain niin, et annan puseron et laita tulee.. tulee vastaus EI.. annan toisen tulee vastaus EI.. annan kolmannen vastaus on EI.. silloin sanon valitse näistä puseroista toinen. Jos johonki kylään tms lähdetään ni sillon en yleensä kysele, ku vain annan jotku vaatteet.
ja todellakaan meil ei mikään diktaattori meininki vallitse. Mut sellainen kuitenki, et jos mä sanon, että vaippa roskiin, ni se viedään roskiin eikä nakata lähimpään nurkkaan.