Saavatko ateistit viettää joulua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turbojurpo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Turbojurpo

Aktiivinen jäsen
09.10.2008
16 765
16
38
No, kenelläpä olisi tarpeeksi auktoriteettia ateistien silmissä kieltääkään viettämästä? Jos Vapaa-ajattelijain Liiton puheenjohtaja kieltäisi viettämästä joutua, niin häntä kehotettaisiin korjaamaan lääkitystään. Häntä ei ole valittu kieltämään tai myöntämään, vaan levittämään hyvää sanomaa: kaikkea puppua ei ole pakko uskoa. Mikään ateistien paavi hän ei ole.

Kristityt korostavat mielellään (ja virheellisesti) joulun alkuperäistä sanomaa eli Jeesuksen syntymäjuhlaa. Nasaretilaisen puusepän pojan syntymäpäivänä joulua on kuitenkin vietetty vain muutaman sadan vuoden ajan ja itse juhlan juuret ovat kaukana menneisyydessä, pakanuuden ajassa. Joulu ajoittuu talvipäivänseisaukseen, eli vuoden pimeimpään aikaan. Silloin on juhlittu talven taittumista aina siitä lähtien, kun ihmiset ovat ylipäätään olleet tietoisia päivän pituuden vaihteluista. Juhlimisen kulttuurisisältö lienee vaihtunut useasti vuosituhansien aikana ja sen kristillistäminen on ollut vasta toiseksi uusin vaihe: joulun kaupallistaminen on uusin. Se köyhä äiti ei sure, joka ei pysty viemään lapsiaan joulukirkkoon vaan se, joka ei pysty ostamaan heille joululahjoja.

Joulun pakanalliset juuret ovat ateisteille hyvä syy juhlia joulua, mikä on sinällään hassua, koska eiväthän ateistit ole pakanoita. Ennen kristinuskon tuloakin oli kaikenlaisia outoja uskomuksia, jotka ovat nykypäivän ateisteille yhtä vieraita kuin nykyisetkin. Kulttuurinen etäisyys lieneekin ateisteille hyvä syy kunnioittaa pakanallisia uskomuksia: kukaan ei tuputa heille henkilökohtaista suhdetta Ukkoon tai Tapioon. Viljalyhteen viemistä linnuille ei mielletä ruokauhrin antamiseksi jumalille. Sen sijaan joulukirkkoon meneminen on monelle ateistille kova pala. Vaikka tilaisuuteen kuinka yrittäisi suhtautua perinteitä ja tunnelmaa korostaen, niin kristinuskon perusteesit ihmisen syntisyydestä ja alisteisesta asemasta voivat kohota pintaan. Sama juttu on sukulaisten kirkollisissa juhlissa. Jos protokolla sallisi, ateisti kuuntelisi omaa musiikkia MP3-soittimella ja pomppisi pystyyn muiden mukana.

Kalendaaririittien suhteen moni ateisti noudattaa tervettä rusinat pullasta -periaatetta. Maallistuneille kaikki on sallittua, Jehovan todistajille kaikki on kiellettyä ja ateistit valikoivat juhlamenoista itselleen sopivia juttuja. Sitä saa vapaasti paheksua, muttei pidä pahastua, vaikka vastaukseksi saisikin "Lällällää!"

Taannoisessa muutaman sivun "Ateismi ja päiväkoti"-ketjussa (ei ihan tällä nimellä) esitettiin mm. ajatus, että ateisteilla ei olisi oikeutta viettää joulua. Eikä sen puoleen olla vapaalla kirkollisten juhlapyhienkään aikana.

Totta kai saavat. Ateistit ovat itse valinneet oman elämänatsomuksensa ja saavat poimia rusinat pullasta ilman, että rikkovat mitään muiden sanelemaa sääntöä vastaan :D .

Mä pidän joulussa eniten rauhasta ja yhdessäolosta ja siitä, kun kaikki ovat ajatelleet toisiaan lahjojen muodossa <3 .

Taannoisessa muutaman sivun "Ateismi ja päiväkoti"-ketjussa (ei ihan tällä nimellä) esitettiin mm. ajatus, että ateisteilla ei olisi oikeutta viettää joulua. Eikä sen puoleen olla vapaalla kirkollisten juhlapyhienkään aikana.
No mutta nämä ovat juuri niitä ylhäältä päin ohjautuvia idiootteja, jotka luulevat voivansa toimia vapaiden ihmisten määräilijöinä.

Saavat. Mikäs sen mukavampaa kuin ottaa rusinat pullasta joka juhlan suhteen - suklaamunat pääsiäisestä ja vähintään vapaapäivät kaikesta muusta. Joutumatta ikinä miettimään helvetin piinoja tai muita taivaallisia seurauksia. Saati päätymättä sellaisiin.

Joskus, edes jossain asiassa, saa olla helppoa ja mukavaa. Antaa toisten kärsiä iloisten juhlien tiimoilta, ainakin metatasolla.

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja fanta
Kuka vaan haluaa saa viettää joulua ja ihan omalla tavallaan. Suomeksi joulu ei edes tarkoita mitään kristillistä, englannissahan käytettään paljon Season greetings toivotuksia, kun Christamas kuuluu kristillisille. Eipä taida joulupukilla ja tontuillakaan olevan mitään tekemistä kristillisyyden kanssa.

Miten määrittelet ateistin? Itse en kuulu kirkkoon, en usko jumalaan ainakaan sellaisena kuin kirkko sen määrittelee. Virallisen määritelmän mukaan olen kaiketi agnostikko. Ja kyllä vietän joulua, minulle joulu on yhdessäoloa perheen kanssa, lahjoja, ihania jouluruokia, kynttilän viemistä edesmenneen isoisän haudalle jne. Ei kai kukaan voi määritellä mitä juhlia toinen saa viettää? Saako kirkkoon tavan vuoksi kuuluva viettää joulua? Ihan absurdi kysymys mielestäni.

Luuleeko joku oikeasti että pukit ja tontut on kristinuskon peruja. :xmas:
Olen huomannut, ettei monikaan todella tiedä joulun alkuperää. Erään itseäni vanhemman ihmisen kanssa tuossa taannoin tuli tämä asia jossakin sivulauseessa puheeksi ja hän oli todella aivan tyrmistynyt siitä ajatuksesta, ettei joulu olisikaan alkuperältään kristillinen juhla. Oli suorastaan vihainen mulle tällaisesta pöyristyttävästä väitteestä, aivan kuin olisin väittänyt, että juhannus onkin oikeasti lokakuussa :xmas:

Miksi ihmeessä kaikilla pitää olla palkalliset vapaat KIRKOLLISINA juhlapyhinä? No joululla nyt taitaa lähes kaikille olla joku merkitys, mutta esim. pääsiäisenä voisivat kirkkoon kuulumattomat olla töissä. Kiinalaiset voisivat pitää omat uskontoonsa/kulttuuriin kuuluvat päivät vapaata jne. Mikä ongelma?

[QUOTE="vieras";25209592]Miten määrittelet ateistin? Itse en kuulu kirkkoon, en usko jumalaan ainakaan sellaisena kuin kirkko sen määrittelee. Virallisen määritelmän mukaan olen kaiketi agnostikko. Ja kyllä vietän joulua, minulle joulu on yhdessäoloa perheen kanssa, lahjoja, ihania jouluruokia, kynttilän viemistä edesmenneen isoisän haudalle jne. Ei kai kukaan voi määritellä mitä juhlia toinen saa viettää? Saako kirkkoon tavan vuoksi kuuluva viettää joulua? Ihan absurdi kysymys mielestäni.[/QUOTE]

Eiköhän ap tarkoittanut tässä ketjussa ateistilla uskonnotonta.

Mä en määrittele itseäni ateistiksi tai agnostikoksi. Uskon sattumaan, mutta muuten oon tullut teini-iän syvällisten pohdintojen jälkeen siihen tulokseen, että jätän henkimaailman asiat rauhaan enkä mieti niitä sen enempää. Uskonnoton on paras sana kuvaamaan mua :) .

Yhteistyössä