Sähköhammasharja - kyllä vai ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lispetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lispetti

Tunnettu jäsen
16.09.2012
66 087
16 515
113
Meillä ei koskaan ole ollut sähköhammasharjaa, mutta nyt ajattelin joululahjaksi laittaa lapsille sellaiset.

Saisinko teiltä mielipiteitä ja sähköhammasharja kokemuksia?
Merkit mallit jne. mikä kannattaisi ostaa?

Lapsilla ei oo reikiä ollu koskaan, mutta pojalle hammastarkastuksessa huomautettiin, että näkyy olevan hiukan hammaskiveä.
Kuulemani mukaan sähköhammasharjalla voi tehokkaasti torjua hammaskiveä.

Meille myös suositeltiin käyttöön sähköhammasharjaa. Ihan vain kuulema sen takia, että sillä saa huolellisempaa jälkeä aikaiseksi kuin tavan harjalla, minkä käytössä painottuu todella sekä oikea harja että tekniikka. Tosin tekniikka loistaa myös sähköhammasharjan käytössäkin, moni siihen siirtyessään hutaisee tai käyttää harjaa todellakin väärin.
Meillä on käytössä ihan perussähköharja, olikohan joku Oral B olevinaan. Ja aivan perusmallia hammashoitolastakin suositeltiin käyttöön. Harjaspäitähän on sitten moneen lähtöön, jopa oikomishoidoissa oleville brakettisuiden tarpeisiin. Testaamalla sen huomaa parhaiten kumpi on parempi käytössä lopulta.
Käyttöön kannattaa myös ottaa lankain, jos sitä ei jo ole. Moni unohtaa, että putsattavia pintoja hampaassa on viisi.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Sähköhammasharja on parempi ikenille, jotta ne ei vetäydy. Tosin jos käyttää normaalia pehmeää harjaa, niin ei ole tätä ongelmaa.

Mulla sähköhammasharja aiheuttaa aftoja. En tiedä miksi. Lisäksi itselläni hampaat tuntuu likaisilta sähköhammasharjalla pesun jälkeen, jos kokeilee kielellä...

Sähköhammasharja on parempi ikenille, jotta ne ei vetäydy. Tosin jos käyttää normaalia pehmeää harjaa, niin ei ole tätä ongelmaa.

Mulla sähköhammasharja aiheuttaa aftoja. En tiedä miksi. Lisäksi itselläni hampaat tuntuu likaisilta sähköhammasharjalla pesun jälkeen, jos kokeilee kielellä...
Outoja juttuja.

Piti tutkia mikä on afta!:D
Löysin tällaisen:

Seuraavilla tekijöillä on arveltu olevan osuutta aftojen synnyssä:

• raudan tai vitamiinien puute (erityisesti B12- ja C-vitamiinit)
  • ruuansulatuselimistön sairaus, kuten Crohnin tauti tai haavainen paksusuolentulehdus
  • keliakia
  • hormonaaliset syyt (monet naiset saavat aftoja kuukautisten aikaan)
  • stressi
  • tietyt ruuat
  • hammastahnat, jotka sisältävät vaahtoavana ainesosana natriumlauryylisulfaattia

Outoja juttuja.

Piti tutkia mikä on afta!
Löysin tällaisen:

Seuraavilla tekijöillä on arveltu olevan osuutta aftojen synnyssä:

• raudan tai vitamiinien puute (erityisesti B12- ja C-vitamiinit)
  • ruuansulatuselimistön sairaus, kuten Crohnin tauti tai haavainen paksusuolentulehdus
  • keliakia
  • hormonaaliset syyt (monet naiset saavat aftoja kuukautisten aikaan)
  • stressi
  • tietyt ruuat
  • hammastahnat, jotka sisältävät vaahtoavana ainesosana natriumlauryylisulfaattia

Niin ei niitä mulle muuten ikinä tule :geek:

Sähköhammasharja on ilmeisesti parempi kuin manuaali, jos sitä jaksaa ja osaa käyttää oikein. Näin olen lukenut ja hammaslääkäriltä kuullut. Itse en koskaan oppinut käyttämään. Ajastin on kätevä, mutta samalla ärsyttävä ominaisuus. Se tuntuu painostavalta, jos joskus haluaakin vain pestä hampaansa nopeasti. Surina häiritsee, vaikka siihen varmasti tottuu. Ehkä olen väärä henkilö neuvomaan kun tunnen selvästi muutosvastarintaa.

Minkä merkkinen harja teillä on hyväksi havaittu?

Ora-B:tä suosittelen. Pieni pyöreä harja on kätevin käyttää. Uusimmista iO-sarjasta ei ole kokemusta, muita meillä on varmaan ollut monen monta vuosien mittaan, sähköharjaa olen käyttänyt 90-luvulta saakka. Nykyään noissa taitaa olla ainoastaan kännykkäsovelluksen kautta palaute, itse pidän ajastinyksikkökellosta, mistä näkee ajastuksen, vaikka kaikissa taitaa olla ajastin-nykäys aina 30 sekunnin välein. Harja varoittaa myös liiallisesta painamisesta nykäisyllä, joten se voi sotkea tuota ajastimen havainnointia suutuntumalla. Kalliimmissa rungoissa on siis bluetooth yhteys.

Oral-B:llä on lasten omia harjarunkoja. Aiotko ostaa yhteisen rungon, missä vaihtavat harjaspäätä vai jokaiselle oman rungonkin? Jos päädyt ostamaan jokaiselle myös rungon, kannattaa katsella tupla-runkopakkauksia. Ja vanhoja malleja saa aina jostain edullisesti, kannattaa katsella markettien hinnatkin. Halvimmat perusmallit saa parilla kympillä, mutta jos harjaa olisin ostamassa, ostaisin vähän paremman. Harjaosat eivät mitään halpoja ole, ainakin jos ostaa aitoja merkkiharjoja. Niitä kannattaa ostella, kun tulee sopiva tarjous eteen. Runko on aika pitkäikäinen, mutta akku siitä hiipuu vähitellen. Yksi runko melkein aiheutti minulle sydärin. Sinne oli päässyt kosteutta sisään ja se rupesi käymään itsestään hyllyllä kylppärissä keskellä yötä, kun olin siellä. En ole varmaan koskaan säikähtänyt niin paljoa.

Minusta sähköharjalla saa paljon puhtaamman tuntuiset hampaat kuin perinteisellä harjalla.

• Tykkää
On se tehokkaampi ja nopeampi kuin käsiharja. Kannattaa valita malli missä on pyörivä harjapää. Minullakin on Oral-B mutta itse ostaisin mielummin kaikille yhteisen hammasharjan mistä vaihdetaan sitten päät.

Minkä merkkinen harja teillä on hyväksi havaittu?

Ehdottomasti oral- B. Ja kyllä, sähköhammasharja on ihan luksusta. Sillä saa oikeasti puhtaat hampaat.
Hinta riippuu siitä, miten paljon haluat hifistellä. Muistaakseni melkein kaikissa on jo kahden minuutin merkki, jotta hampaita harjataan riittävän pitkään.

• Tykkää