Sähköinen rekrytointi - oletteko olleet erikseen työnantajaan yhteydessä? Millä tavoin?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmajana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmajana

Vieras
Eli lähtötilanne on se, että paikka jonka todella haluasiin on auki. Kunnallisella alalla melkein aina käytetään tota Kuntarekryä, jota inhoan. Oma hakemus hukkuu sinne sekaan, kun varsinaisesti työkokemusta ei ole kamalasti mutta osaamita olisi kyllä. Kuntarekryn kautta en ole ikinä saanut haastattelukutsuja, mutta kun s.postilla olen pistänyt itse askartelemani hakemuksen on yhteydenottoja tullutkin.

Jotenkin siis pitäisi erotattautua. Yleensä olen soittanut pomoille ja kysellyt paikasta ennen hakemuksen lähettämistä. Siinä puhelimessa nopeasti jutellessa ei vaan oikein saa itseään oikein esiin. Mietin. että pitäsikö lähettää sähköpostia muuatmalla kysymyksellä ja itsensä lyhyellä esittelyllä pomolle (=reksille, olen opetusalalla) ja laittaa CV liitteeksi. Onkohan ajatuksessa järkeä? Olisko soittaminen kuitenkin tehokkaampaa? Vai pitäisikö vaan olla asiallisesti hiljaa ja tyrkyttämättä itseään? Äh.
 
Itse en soittaisi, ellei olis jotain oikeeta kysymistä. Eivät jää puhelut ja nimet mieleen. Kannattaa avoimeen "muuta" kohtaan kirjoittaa omia ajatuksia avoinna olevasta työstä ja omasta tavasta tehdä työtä. Näin toimin ja sain juuri tällä viikolla tietää, et sain työn :) Ei ollut kuntarekryn kautta, mutta kaupungin oman nettihaun kautta kuitenkin.
 
En ole soittanut. Olen ymmärtänyt, että haluavat nimenomaisesti silloin karsia yhteydenotot mininimiin. Ärsyttävä toi systeemi tosiaan on. Sille ei maha mitään.
 
Joo, toki yritän jo hakemuksen vapaamuotoisilla kohdilla erottautua. Tässä kunnassa käytetään jok.tap. kuntarekryä, ei ole tekemistä sillä haluavatko reksit yhteydenottoa. Yksi ihan asiallinen ja itseänikin kiinnostava kysymys mulla on joka ei tule ilmoituksesta ilmi. Tavallaan se että tämä kysymys jää ilmoituksessa auki tarkoittanee a.) paikka on jo jollekin pedattu b.) asiaa ei ole vielä päätetty tarkemmin c.) nimenomaan olettavat että hakijat ottavat yhteyttä ja kysyvät tareknnusta ko. asiaan.
No, taidan kuitenkin laittaa s.postia aiheesta ja samalla vähän niin kuin avoimen hakemuksen kouluun sijaisuuksia tekemään. Eipä tuo maksa mitään ja toisaalta ei vaivaa rekrytoijaakaan niin paljon kuin puhelu, voi olla lukematta jos haluaa.
Kokemuskia aiheesta etenkin siltä rekrytoivalta puolelta olisi kiva silti kuulla.
 
Olen itse rekrynnyt yksityisellä sektorilla, enkä tunne kovin hyvin julkisen puolen käytäntöjä. Mutta omasta kokemuksestani rekrytoijana voin sanoa, että itsensä esiin tuominen muutenkin kuin nettihakemus täyttämällä on ilman muuta kannattavaa.
Puhelimeen kannattaa tarttua, ja miettiä valmiiksi mitä sanoa: vastaukset kysymyksiinsä saatuaan kannattaa tuoda puhelimessa esiin vähintään se suuri kiinnostus paikkaa kohtaan.

Ps: kun kuvailet itseäsi, kirjoita jotain muuta kuin "olen iloinen, sosiaalinen ja kaikkien kanssa toimeentuleva"
 
Minä olen soittanut perään, muka varmistanut että tuliko se mun hakemus varmasti perille :) samalla voinut kysyä aikatauluja, että milloin voi odotella kutsua haastatteluihin tms. Kahdesti olen käynyt työhaastattelussa ja molemmilla kerroilla sain paikan.
 
kyllä sinne kannattaa soitaa joko ennen tai jälkeen hakemuksen. helposti ne, jotka ei ota mitään yhteyttä muuten kuin sähköisen hakulomakkeen kautta hukkuvat sinne hakemusten sekaan. niitä ku yleensä saattaa tulla muutama kymmenen tai jopa satoja
 

Yhteistyössä