Sain diagnoosin eilen:Vaikea asteinen masennus ja Sepram..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Multakussuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Multakussuu

Aktiivinen jäsen
19.03.2008
1 312
0
36
pakkaus selosteessa ensinnäkin luki ettei sitä tule käyttää raskaus aikana..kerroin kyllä raskaudestani.Joudun tätä syömään nyt alkuunsa vuoden.Lääkäri sanoi että arvionsa mukaan on pahempi jos en syö tätä lääkettä.

Mutta asiaan,aamulla otin ensimmäisen tabletin.2 tuntia siitä,tuli kaato väsymys ja nukuin lähes puoleen päivään.Nousin ylös,tein voileivän,söin.Kävelin wc:hen ja muistan vaan että tuli tuska hiki,sydän hakkasi,voimat lähti jaloista ja sitten pimeni.Kun tulin tajuihini,soitin mies ystävälle töihin ett' tulee auttamaan mut ylös lattialle,heti jos yritin nousta,pimeni uudestaan.

Samalla tippui kuin taivaasta älytön päänsärky joka on edelleen.Olo on hutera,makuulla melkein pitää vain olla.Kiva jos joutuu vaihtamaan lääkkeen,minä kun niin odotan että tää alkais helpottaa. :(

Ekan kahden viikon aikana lääke kuulemma voi voimistaa ahdistuksen tunteen huippuunsa..ennenkuin alkaa auttamaan.Pelottaa.Jos tästä vielä ahdistuu enemmän niin mitäs sitten..muutenkin paha olla yksin,päivät kun joudun olemaan.Ja nyt kun ei ole edes lapsia täällä.

Mulle tää tuli siis avioeron takia josta en meinaa päästä yli vaikka elänkin jo uudessa suhteessa ja kaikki silleen tosi hyvin.Annoin mennä liian pahaksi ennenkun hakeuduin lääkäriin.

Voi, kurjalta kuulostaa :(
Mä olen myös kuullut, että ekat viikot masennuslääkkeiden kanssa voi olla kamalia, mutta sitten helpottaa.
Toivottavasti sun olo paranee pian, niin henkinen olo kuin fyysinen olokin :hug:

:hug:

Onneksi sentään saat jo hoitoa!
Mä jankkaan tätä aina, mutta vaatikaa muutakin hoitoa kun lääkkeet, ne ei auta ilman terapiaa! Tai siis auttaa ne hetken, mutta niillä saadaan vaan oireet pois, ja kun ne lopetetaan ja syy on edelleen jäljellä, niin ei hyödytä mitään!
Mulla on diagnoosi pitkäaikainen masennus ja lääkkeenä Cipralex

mä sain sepramia keskivaikeaan masennukseen. Ekat neljä viikkoa oli melkoista myllerrystä, ennenkuin rupesi vaikuttamaan. Tsemppiä!! :hug:
Olin myös raatona sängyn pohjalla ja kärsin päänsärystä. Nyt olen syönyt ko. lääkettä puolivuotta. Sen kyllä huomaa kun se alkaa tehoamaan. Olet kuin uusi ihminen sitten kun serotoniinin karkailu saadaan estettyä!

voi että.... :hug:

pitäisköhän siun ottaa se lääke illalla? onko lekuri siittä maininnu mittään? voipi monasti nuo ikävät sivuvaikutukset jäähä pienemmiksi jos sen lääkkeen ottaa illalla.

mulle todettiin viime vuonna erittäin vaikea masennus ja lääkkeitä yritettiin tuputtaa mutta minä kieltäydyin. ystävien tuella ja viiltelemällä itseäni selvisin siitä

mä olin ollut erittäin lääkevastainen, mutta onneksi otin lääkkeet. Ei tarvinnut alkaa itseään enempää satuttamaan. Toki lääke ei yksin poista sairautta, vaan siihen tarvitaan paljon tukea. Ammattilaiselta, että omilta tutuilta.

Mä söin samaa lääkettä raskausaikana
Aika vahvasti vaan oot reagoinu siihen, melkein suosittelisin, et soitat lääkärille :hug:
Toisilla se olo ei pahene, toivotaan, ettei sullakaan!

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Onneksi sentään saat jo hoitoa!
Mä jankkaan tätä aina, mutta vaatikaa muutakin hoitoa kun lääkkeet, ne ei auta ilman terapiaa! Tai siis auttaa ne hetken, mutta niillä saadaan vaan oireet pois, ja kun ne lopetetaan ja syy on edelleen jäljellä, niin ei hyödytä mitään!
Mulla on diagnoosi pitkäaikainen masennus ja lääkkeenä Cipralex

Joo,mulle määrättiin heti myös terapia.ainut huono puoli on se että mun pitää itse soittaa sinne aika...tulis sitten kanssa soitettua. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Multakussu:
Joo,mulle määrättiin heti myös terapia.ainut huono puoli on se että mun pitää itse soittaa sinne aika...tulis sitten kanssa soitettua. :ashamed:

Mulla on kanssa aina sama ongelma:hug:
Siks mä laittelenkin aina sähköposteja :D

Kiitos kaikille!!! :heart: :heart: :heart: :heart:

Mä todella odotan että löydän elämän ilon uudelleen.Puolivuotta taistelin ennenkuin hain apua mutta Tiistai iltana tajusin että mun ajatukset on jo tosi pelottavia.Lapset tarvii äidin,ne rakastaa mua ja vaikka kaiken muun oonkin menettänyt,lapset ei jätä mua koskaan. :heart:

Mä haluan toipua lasten vuoksi. :heart: Voi kun menis muutama viikko että alkais vaikuttaa ja huomaisin etten aamulla enää herääkään itkuun ja että tuntuis taas ihanalta nousta uuteen päivään.

Ja toivon että nämä sivuoireet helpottaisi pian,lääkäri sanoikin että kestää hetken että aivot tottuvat lääkkeeseen...viikonloppuna pitää nostaa annostusta,toivottavasti se ei kovin pahenna sivu oireita.

Mutta nyt mulla on toivon kipinä paremmasta huomisesta,mä saan nyt apua!! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja Multakussu:

Mulla on kanssa aina sama ongelma:hug:
Siks mä laittelenkin aina sähköposteja :D

:D :D :D Óli ihanaa muuten huomata etten mie ookaan ainut joka kärsii tästä sairaudesta ja vielä sellaisesta johon ei ikinä olis kuvitellu edes sairastuvansa.Tsemppiä sullekkin! :heart: :flower:

Ne lääkkeiden sivuvaikutukset voi kyllä yllättää, mä olen käyttänyt itse eri lääkettä ja siitä meni muisti. Vuosi 2000 ja 2001 alkuvuosi on niin hämärän peitossa että se on jo ihan uskomatonta: en kerta kaikkiaan muista mitään paitsi ne asiat tiedän jotka mulle on jälkikäteen kerrottu.

Mutta on se sen arvoista. Olla terve.

Ja mäkun aloin raskaana syömään niitä lääkkeitä, niin alle kahteen viikkon huomasin, et olo oli jo paljon pirteempi.
Mulle iski myös paniikkihäiriö silloin ja sekin laantui nopsaan

Mulle noi sairaudet on vaan sellaisia, että 13 vuotta ne on tullut ja mennyt :whistle:
Ja sepramin kanssa sai imettääkkin. Ennen synnytystä vähennettiin viikon ajaks puoleen ja sitten nostettiin heti, ku vauva synty

Ja näitä kun aina mietitään: meillä on täysin terve alle 2-v poika.
Ja mulle sillon nuo lääkkeet määräsi psykiatrian ylilääkäri, joka oli vielä jotenkin erikoistunut raskauksiin, että luotan kyllä siihen, että eivät todellakaan vaaranna pikku maha-asukasta :heart:

:hug: kaikille masennuksesta kärsiville ja toipuneille munkin puolesta! Itse olen siinä vaiheessa että nuoralla kävellään...toki olen jo paljon toipunut, mutta vielä on matkaa terveeksi oloon. =) Mutta onneksi siis saa tukea ja turvaa, jopa tältä palstalta :)

kuinka vahvaa? tiiätkö että sepram ei ole se paras mahollinen lääke vaikeaan masennukseen.Jos susta tuntuu kahen viikon päästä vielä huonolta,niin fyyssisesti kuin henkisesti,niin ota yhteys lääkäriin!mulla ei auttanu,toki vain 20 oli se vahvuus...

Alkuperäinen kirjoittaja sommarcat:
:hug: kaikille masennuksesta kärsiville ja toipuneille munkin puolesta! Itse olen siinä vaiheessa että nuoralla kävellään...toki olen jo paljon toipunut, mutta vielä on matkaa terveeksi oloon. =) Mutta onneksi siis saa tukea ja turvaa, jopa tältä palstalta :)

Mustakin tuntui niin ihanalta kun täältä sai tsemppiä! :heart: Mä jopa hymyilen juuri nyt! :heart: :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kuinka vahvaa? tiiätkö että sepram ei ole se paras mahollinen lääke vaikeaan masennukseen.Jos susta tuntuu kahen viikon päästä vielä huonolta,niin fyyssisesti kuin henkisesti,niin ota yhteys lääkäriin!mulla ei auttanu,toki vain 20 oli se vahvuus...

Tuo niin yksilöllistä
Esim. mulle se toimi paljon paremmin , ku moni muu lääke on toiminu

Mullakin on nyt aluksi 20mg,sitä nostetaan sitten.Joo,mä saan millon vaan soittaa lääkärille jos ei ala helpottaa,nyt on ihana ku oon saanu suuni auki ja tiedän että mua autetaan. :)

Tuo niin yksilöllistä

onhan se näinkin,mutta monesti on alotettu tolla sepramilla vaikea masennus-hoito...jos ei sovi,niin siitä kokeillaan seuraavaa.eli tarkotin tällä että jos ap:sta tuntuu että ei auta,niin lääkäriin sitte =)

minkä vahvuista otit, sepram aloitetaan pienellä annoksella, ja sit hitaasti nostetaan annostusta. Mulla pahin oire oli hikoilukohtaukset, ahdistuksesta/masennuksesta en osaa sanoa paheniko koska se oli jo muutenkin tosi paha. Mä oon syönyt sepram 40mg, nyt laskettu annos 20mg

Tuo niin yksilöllistä

samaa mieltä. Ja jos on päivän syönyt lääkettä, niin se ei kerro mitään. Monissa lääkkeissä on kahden viikon ajat, ennenkuin pystyy sanomaan onko hyvä vai ei. Mielialalääkkeissä enemmän. Sepram ei ole ainut, mutta siitä on hyvä aloittaa. Lääkärit varmaan sitten viisaana tietää josko olisi aika vaihtaa. Ja tämän puhun nyt omasta kokemuksesta henkilökohtaisesti että työni puolesta. Mulla on sepramin kanssa ollut 20 mg annos ja 40 on minulle jo liikaan. heittää ylipirteyden puolella. Sitähän varten masentuneet ihmiset käy säännöllisesti hoitajan ym. luona, jolloin näistä asioista puhutaan ja tuntemuksia kartoitetaan.

Yhteistyössä