Sain itse hilajttain isomman summan rahaa ja kaveri (yh) aina rahapulassa ja lainailee. Antaisitteko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttää

Vieras
Minulla siis raha-asiat oiken mallillaan; valmistuin juuri ja pääsin hyväpalkkaiseen työhön, sen lisäksi sain sattuneesta syystä hiljattain hieman isomman summan rahaa. Ei tarvitse siis laskea pennejä kauppareissuilla ja on varaa paljon muuhunkin.

Kaverini, pienen lapsen yh, taas on jatkuvassa rahapulassa. Hän on aina ollut, noin 18-vuotiaasta asti. On myös pienipalkkaisessa työssä ja velkaakin löytyy. Joskus menee paremmin ja pärjäilee ok, mutta sitten taas joskus menee todella huonosti ja rahaa on vähän.

Olen hänelle joskus pieniä summia lainaillutkin, jos on kova tarve ollut. Joskus on jättänyt esim. 10 e maksamatta. Autoa on lainaillut ja yleensä tankissa ei ole sitä määrää bensaa, joka siellä oli, kun auton annoin lainaan:/ Nyt hänellä on taas huonompi kausi ja tietää, että mulla ei rahasta ole pulaa.

Mä tiedän, että kohta kysyy varmasti minulta lainaa, mutta jostain syystä en haluaisi lainata. Yleensä kyllä maksaakin jossain vaiheessa takaisin, mutta ei aina ihan koko summaa, pahoittelee kyllä. Mua ei vaan huvittaisi lainata. Mun rahat. Olenko mulkku?

Ikäväähän se on, jos toinen on pulassa ja vielä lapsikin on, mut mut... Kahvillekaan ei voi ilman vaivautuneisuutta mennä, kun itse kerää kahvia ja pullaa tarjottimelle ja toinen ottaa vaan pienen kahvin/vettä ja selittelee, kun ei ole rahaa. Tulee vähän pakotettu fiilis tarjota, ei kehtaa olla tarjoamattakaan. Ärsyttävää.

Olen joskus samanlaisessa tilanteessa lainannut ystävälleni aika suuren summan rahaa. Vieläkään en ole kaikkia saanut takaisin, aikaa tapahtumasta about 10v. Että en lainaisi enää.

Toi on kyllä paha tilanne. En haluais minäkään lainata, mutta en tiedä kehtaisinko kieltäytyäkään. Keksi joku hyvä selitys, että sulla ei ole käteistä rahaa, oot sijoittanut kaikki vaikka osakkeisiin?

Kyllä mä tuollaiset kahvilareissut maksaisin ihan mielelläni, jos kerran sillä kaverilla ei oikeasti ole niihin varaa. Auton lainaus olisi myös ok, luultavasti sanoisin, ettei tarvi tankata. Jatkuva lainailu sen sijaan voisi olla ärsyttävää, mä vaikka mielummin antaisin jotain, mitä tiedän hänen tarvitsevan.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Sulla on noussut rikkaus päähän. (Ei siksi, että sun pitäis lainata, vaan siksi, että kulutat päiväsi miettimällä rahaa ja lainaamista, vaikka kukaan ei ole edes lainannut mitään).

Itse en lainaisi, ei sitä opi elämäänkään omillaan jo saa lainarahoja. Pakkohan nekin on takaisin maksaa, joten jossain sitä rahaa kuitenkin on oltava joskus millä maksaa. Itse olen oppinut elämään omillani ja odotan sitä muiltakin...

Takaisinmaksu siis kestää ja ei maksa edes koko summaa takaisin? Aikooko se maksaa sen lopun jossain vaiheessa vai toteaa se vaan, että enempää ei voi maksaa ja piste?

En lainaisi.
Voisin ostaa paketin vaippoja , kahvia ja leipoa sämpyläitä.
Ohjaisin hakeen ruoka-avustus kasseja.

Vaatteet saa kirpparilta.
Ottaisin lapsia hoitoon ( syömään).

Olen sitä mieltä, että pankki on lainaamista varten ei kaverit. Eikä siinä mitään jos saa lainansa takaisin, mutta jos se kestää kauan ja jättää osan maksamatta, niin mitä järkeä tuossa "lainassa" on? Eikö voi sitten sanoa samalla, että anna rahaa, en aio maksaa takaisin.

[QUOTE="Vieras";27434301]En lainaisi.
Voisin ostaa paketin vaippoja , kahvia ja leipoa sämpyläitä.
Ohjaisin hakeen ruoka-avustus kasseja.

Vaatteet saa kirpparilta.
Ottaisin lapsia hoitoon ( syömään).[/QUOTE]

Juu, kahvia ja muuta pientä olen kyläillessäni vienytkin välillä. Tyyliin omat kahvit ja pullat mukaan. Vanhoja vaatteita olen antanut hänelle. Lasta en kyllä ota hoitoon, kun en lastenhoidosta tykkää ja en haluaisi aikaani käyttää muiden lasten kaitsemiseen.

Jos rahaa on paljon, niin mikä estäisi antamasta. Lainaaminenkin on ok, jos sen rahan maksaa heti seuraavasta palkasta. Mutta mielestäni sinun ei tarvitse antaa tai lainata omistasi, ehkä sinullakin on tulevaisuudessa isompia hankintoja, joita varten säästät rahaa.

Ruokapussien vienti yms. on mielestäni karhunpalvelus ihmiselle, joka ei osaa hallita raha-asioitaan. Mielummin niin, että huono tuloiselle antaa jotain extraa esim. tarjoaa kahvit ja pullat kahvilassa, kuin että jatkuvasti makselee toisen perustarvikkeita.

[QUOTE="vieras";27434280]Sulla on noussut rikkaus päähän. (Ei siksi, että sun pitäis lainata, vaan siksi, että kulutat päiväsi miettimällä rahaa ja lainaamista, vaikka kukaan ei ole edes lainannut mitään).[/QUOTE]

Anteeksi mitä?

En lainaisi, oman kokemukseni mukaan ei ole koskaan hyväksi kaverisuhteelle. Kahvilassa voisin maksaa tai viedä jotain ruokaa tms. jos on kovin tiukka paikka.

Millainen rahankäyttäjä sun kaveri on? Onko ongelmia taloudenhallinnassa, ts. silloin kun sillä on rahaa, niin makseleeko velkojaan pois/käyttääkö tarpeelliseen vai tuhlaileeko kaikkeen epäoleelliseen?

Aika ongelmallinen tilanne. Tee niinkuin toivoisit itsellesi tehtävän samassa tilanteessa. Tottakai toi on ongelma ystävyyden kannalta ja verottaa sitä varauksetonta ja tasavertaista iloa joka kuuluisi ystävyyteen. Ystävyys perustuu monella tapaa vapaaehtoisuuteen ja molemminpuoliseen kunnioitukseen. Ystävän rahasuru on varmasti ihan todellinen. Ikävää että rahapulan myötä menee ystävätkin, mutta eivätpä ne ystäviä olleetkaan. Joskus voi olla toisinkin päin, voit joutua todelliseen liriin ja silloin tarvitsisit itse apua.

[QUOTE="Ilona";27434361]Jäikö sulla lääkkeet ottamatta vai etkö ymmärrä lukemaasi?[/QUOTE]

Varmaan jäi, mutta selkeästi ap nostaa rahojensa vuoksi itsensä jalustalle. Rahakeskeisyys paistaa räikeästi aloituksesta.

Tällä aloituksella ei ollut mitään virkaa, ap halusi vain päästä kehumaan rahoillaan. Kaveri ei ole edes lainannut nyt rahaa, mutta ap osaa ennustaa tulevaisuutta, joten miettii jo nyt päätänsä puhki mitä rahojensa kanssa tekis.

en tiedä lainaisinko. riippuu mihin rahat menisi. onko lapsella kylmä tai nälkä, menisivätkö varmasti johonkin oikeasti tärkeään. joskus ostaisin ystävälle jonkun lahjan häntä itseä varten. tai antaisin lahjakortin jonnekin. jos ystävä on juhlija-tupakoitsija tyyppiä niin en antaisi yhtään rahaa.

En antaisi enkä mielellään lainaisi, mutta toisaalta jos toinen olis kätevä käsistään, esim. osais leikata hiuksia niin voisin hyvin maksaa siitä (vaikka saman kun kampaajalle) tai tehdä villasukkia tms.
Hankala tilanne kyllä olisi. (ja kun toinen pyytää lainaa niin vaikea se on ystävälle sanoa ei...)

Yhteistyössä