Sain kutsun unelmien työhaastatteluun, apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jobberi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jobberi

Vieras
Sain kutsun sellaiseen työpaikkaan josta olen aina haaveillut. Laitoin hakemuksen, mutta en koskaan uskonut saavani haastattelua. Kyseessä on todella virallinen paikka jossa on protokolla. Olen käynnyt työhaastatteluissa vain "tavis" paikoissa. Olen miettinyt varsinkin kohtaa kun kysytään "kerro itsestäsi" mitä siinä sitten pitäisi kertoa? Olen miettinyt että kerron ikä-syntymäpaikka-koulutus-työkokemus-perhe-nykyinen työpaikka- osaaminen- harrastukset- uskon olevani pätevä paikkaan. Onko tuossa jo liikaa. Jos paikalla on rekrytoinnin ammattilaisia, niin apu tulsi tarpeen!

En ole mikään rekrytoinnin ammattilainen, mutta syntymäpaikka ei varmaan kiinnosta ketään, ellei se ole jotenkin erityinen. Työpaikat ja työkokemukset kuuluvat jättäisin myöhemmäksi. Kannattaa antaa haastattelijallekin suunvuoro.

No työpaikkahaastattelut taitavat olla enemmän keskusteluja joten jos siellä pyydetään sinua kertomaan itsestäsi niin silloin varmasti kuvaat luonnettasi yleisesti sekä varmaan just harrastuksista ja perheestäsi. Syntymäajat- ja paikathan olet jo hakemuksessasi kertonut. Haastattelussa mennään jo perustietoja syvemmälle. Mene tilanteen mukaaan, silloin se menee hyvin. Ennenkaikkea kuuntele mitä kysytään ja tee tarkistavia vastakysymyksiä jos siltä tuntuu.

[QUOTE="vieras";22803789]En ole mikään rekrytoinnin ammattilainen, mutta syntymäpaikka ei varmaan kiinnosta ketään, ellei se ole jotenkin erityinen. Työpaikat ja työkokemukset kuuluvat jättäisin myöhemmäksi. Kannattaa antaa haastattelijallekin suunvuoro.[/QUOTE]

Olen menossa ulkomaalaisen yrityksen haastatelvaksi, joten ajattelin sen olevan oleellinen juttu. Mulle on sanottu, että vain työkokemus on oleellista. Ettei kannata elämäntarinaa ruveta sepostamaan.

Työnantajat haluavat kuulla koulutus ja työtaustan ja jos jotain katkoja cv:ssä on, niin selitys siihen. Jos olet harrastanut tai ollut jossain järjestössä josta olisi hyötyä, niin mainitse niistä. Harrastukset ovat hyvä kertoa siinä mielessä että on vastapainoa työlle ja näin puran stressiä ja terveelliset elämäntavat. Siinä testataan myös puhevalmiutta, onko mitään sanottavaa, miten osaa itseään ilmaista, osaako tiivistää ja kertoa oleellisen. Myös omat heikkoudet ja vahvuudet on tärkeitä. Mitä annettavaa ja osaamista sinulla on tähän työhön ja työyhteisöön. Lyhyesti ja ytimekkäästi haastatteiljoiden aikaa kunnioittaen. Katso netistä työhaastattelussa useimmin kysytyt kysymykset ja harjoittele.