Sain kuukauden sairauslomaa masennuksen vuoksi. Miten saan kerrottua asian miesystävälleni? Helpottaisi, jos hän tietäis

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nannu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nannu"

Vieras
Olemme olleet yhdessä yli vuoden, mutta emme asu vielä saman katon alla. Suhteemme on aina voinut ihan hyvin ja mies on ollut suuri voimavara minulle. Olen jotain pintapuolisesti kertonut hänelle, että on elämässä paljon tapahtunut ja on selvittämättömiä asioita monella taholla, joiden vuoksi en saa nukuttua, pelkään yms. En ole miehelle koskaan sen enempää avautunut, vaan hän tietää asioista lähinnä "otsikkotasolla" ja jostakin vähän enemmän.
Olen pääasiassa käyttäytynyt ihan normaalisti miehen seurassa ja ollut ihan hyvällä tuulella.
En ole koskaan paljastanut sitä, että en nuku öisin siksi, koska itken ja pelkään. Olen kotona ihan voimaton ja en saa asoita tehtyä siksi, että en vain jaksa. Kävin koko ajan töissä ja hoidin arkiset asiat, vaikka sisälläni kuohui. Päällepäin näytin ihan hyvinvoivalta. Yhtenä aamuna matkalla töihin vain romahdin. Työpaikan pihassa kasasin itseni ja menin sisälle, mutta töissä alkoi pyörryttää ja sain kauhean itkukohtauksen.
Hakeudun työterveyteen ja sain apua ja saan edelleen. Mulla todettiin masennus ja sain aluksi kuukauden sairauslomaa.

Miehessä ei ole mitään vikaa, eikä kyse ole siitä, etteikö hänelle pystyisi kertoa. En vain saa kerrottua. Asian kertominen tuntuu vaikealta. Pelkään, että mies ei ota mua tosissaan ja ajattelee, että vähän vain esitän ja haen huomiota. EIkä mulla oikeasti ole perusteita tälle ajatukselleni. Toisaalta pelkään, että hän ajattelee ettei muhun varmaan kannata sekaantua, koska elämä masentuneen kanssa on varmaan helvetillistä.
Toisaalta en mä nyt kuitenkaan ihan täysin pohjamudissa ryve ja koen, että musta on kyllä iloa ja seuraa.

Itse olen keskivaikeasta masennuksesta selvinnyt,mieheni tuen avulla. Nyt rohkaisen sinua kertomaan kaikista tunteista ja siitä mitä käyt läpi. Se auttaa myös sinua toipumaan.
Tiedän mitä on pelätä lähteä kotioven ulkopuolelle ja mikä se tunnetila on. Se on kauhea,sille ei vaan voi mitään. Saitko lääkitystä masennukseen? Käytkö terapiassa?

Iso voimahali sinulle,siitä voi selvitä ja nauttia taas auringonpaisteesta,hyvästä ruuasta ja elämästä!

Kiitos viesteistä. Sain unilääkkeet ja jotain muuta lääkettä, mutta en ole vielä aloittanut syömään ja välttelen niiden napsimista viimeiseen asti. Työterveydestä sain lähetteen psykologille, jossa olen nyt kerran käynyt ja menen uudelleen.

Miksi välttelet unilääkettä, mikä lääke? Yleensä nykyään määrätään mirtatsapiinia, Ketipinoria tai melatoniinia eikä niistä tule riippuvaiseksi.

Itse en käynyt psykologilla vaikka olisi varmasti pitänyt. Koen että lääkitys oli se joka minua auttoi saamaan elämänilon takaisin ja voittamaan masennuksen pikkuhiljaa. Söin Sepramia vuoden kunnes se pikkuhiljaa lopetettiin. Se pahensi oloa aluksi kunnes alkoi tehoamaan.
Masennus on uusiutunut kerran,Sepramia söin tuolloin muutaman kuukauden minimi-annoksella.

Älä pelkää lääkkeitä,mutta jos koet että psykologista on apua niin hyvä. Käsittääkseni yleensä näiden yhdistelmä on tehokkain apu.

Yhteistyössä