Sain kuulla millainen päivähoito-oikeus Ruotsissa on

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
ja minusta se kuulosti ihan järkevältä.

Eli:
Jos toinen tai molemmat vanhemmat ovat kotona kokopäiväisesti, niin lapsi saa olla päivähoidossa korkeintaan 3h päivässä, ja ainoastaan aikavälillä 8-11. Ja yhdeltätoista on haettava pois, sillä silloin alkaa kokopäiväislapsilla ruokailu. Ja aamupala on 7.30, eli nämä kolmetuntiset eivät saa minkäänlaista ruokailua, vaan täysipainoista "päiväkotikasvatusta".
Jos on erityislapsi tai ns. hyvästä syystä päivähoidossa, saa kokopäiväpaikan vaikka vanhempi olisi kotona.

Tuo mahdollistaa kotiaikuiselle työnhaun ja virastoasioinnin sekä hengähdystauon isommista esim. äitiysloman aikana, mutta kunta ei mene vararikkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hieno homma muuten, mutta aika monet sosiaalisin perustein päiväkodissa täällä kotimaassa olevat lapset ei välttämättä saa sitä ruokaa kotona :(

tämäpä tämä... kun on koulujakin joissa on pakko tarjoilla maanantaiaamuna aamiainen, kun lapset ei oo viikonloppuna saaneet kotona ruokaa... että juu..

Hieno homma muuten, mutta aika monet sosiaalisin perustein päiväkodissa täällä kotimaassa olevat lapset ei välttämättä saa sitä ruokaa kotona :(

no sillon ne lapset pitäis jo laittaa lastenkotiin tms...

Sosiaaliset perusteet, eli ns. lastensuojelulliset syyt, olisi varmaan pätevä syy kokopäivähoidolle.

Ei hassumpi, mutta onko muidenkin lapsen sitten tultava noin aikasin hoitoon että saavat aamupalaa vai pitääkö se sitten syöttää kotona? Meillä suomessa taitaa aamupalaa saada melkein klo 9 asti tai ainakin 8.30 asti.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Sosiaaliset perusteet, eli ns. lastensuojelulliset syyt, olisi varmaan pätevä syy kokopäivähoidolle.

Onko sosiaaliset syyt aina lastensuojelulliset? Kun mä laitoin hakemukseen tuon syyksi, mutta en kyllä lastensuojelullisia syitä tarkoittanut...
Ei lapsi sitten mennytkään kyllä hoitoon.

Onko sosiaaliset syyt aina lastensuojelulliset? Kun mä laitoin hakemukseen tuon syyksi, mutta en kyllä lastensuojelullisia syitä tarkoittanut...

En mä tiiä...mitä muutakaan ne voisivat olla, jos lasta ei ruokita kotona? :o

Ikätovereiden seura, sosiaalistuminen yms ovat mun mielestä myös sosiaalisia syitä, mutta jos tuota ruokapuolta ajatellaan niin lastensuojelun puolellehan se jo menee.

Alkuperäinen kirjoittaja halipupu:
Ei hassumpi, mutta onko muidenkin lapsen sitten tultava noin aikasin hoitoon että saavat aamupalaa vai pitääkö se sitten syöttää kotona? Meillä suomessa taitaa aamupalaa saada melkein klo 9 asti tai ainakin 8.30 asti.

8:15 on raja meidän muksujen pk:ssa.

Joo mutta siinä on sellainen mutta että jotkut joilla on lastensuojelullinen tarve ei halua erottua joukosta, eli siis eivät sitte haluais muuta kuin sen 3h hoidon. Satun työni puolsta olemaan varsin lähellä tällaisia perheitä :( monimutkainen homma.

En mä tiiä...mitä muutakaan ne voisivat olla, jos lasta ei ruokita kotona? :o

Ikätovereiden seura, sosiaalistuminen yms ovat mun mielestä myös sosiaalisia syitä, mutta jos tuota ruokapuolta ajatellaan niin lastensuojelun puolellehan se jo menee.

Niin siis mä tarkoitinkin, että kun laitoin sosiaaliset syyt niin onko ne päiväkodissa kattoneet automaattisesti että ollaan lastensuojelutapaus. Mutta ei kai jos ne voi tarkoittaa noita kavereiden seuraa yms.

Alkuperäinen kirjoittaja halipupu:

8:15 on raja meidän muksujen pk:ssa.

Sama meillä! Taitaa olla yleistynyt tää nykyään, ainakin Turussa..

Lisäksi vielä tuosta ruokailusta, et perheessä saattaa olla ruokaa ja riittävästi mutta se on purkkihernesoppaa, säilykepastakastiketta ja makaroonia vaihdellen ei ikinä mitään tuoretta ei ikinä hedelmiä, maito lantataan vedellä jne.

Lisäksi vielä tuosta ruokailusta, et perheessä saattaa olla ruokaa ja riittävästi mutta se on purkkihernesoppaa, säilykepastakastiketta ja makaroonia vaihdellen ei ikinä mitään tuoretta ei ikinä hedelmiä, maito lantataan vedellä jne.

Jos ei pysty huolehtimaan lapsista niin sitten lapset huostaan ja lastenkotiin!

Lastensuojelulliset asiat on varsin herkkiä, perheet eivät halua leimautua lastensuojeluperheeksi :(

No voi voi ja tämän takiako sitten pitäisi olla kaikille oikeus kokopäivähoitoon? Perheessä menee päin persettä, mutta pääasia että kulissit on kunnossa eikä muut tiedä. Hohhoijaa.

Yhteistyössä