Sain maailman noloimman äidin tittelin :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
15, no joo... ok kesäkuussa jo 16v, täyttävältä tyttäreltäni.
Tyttö haluaa mennä yökylään kaverilleen, ja mie sanoin, että "Asia on ihan ok minulle, kunhan mie voin ensin jutella ko perheen aikuisen (siis kaverin äidin tai isän) kanssa."
Asia on nimittäin niin, että mie en tunne perheen vanhempia, vaikka ko kaveri onkin ollut meillä yökylässä.

Tyttöni ei tahtonut ymmärtää, miksi mie haluan jutella ja sopia asiasta vanhempien kanssa nyt, kun oma tyttö on menossa yökylään - enkä halunnut jutella silloin kun ko kaveri oli tulossa meille.
Koitin selittää ja vääntää rautalangasta, että kun he ovat meillä, niin mulle riittää tieto, että ovat kuitenkin ns. valvonnan alla... jos menevät kaverille, niin kysymättä en tiedä ovatko edes menossa sinne, vai onko suuntana kaupunki tai joku muu yhä hyvä "kuningas-ajatus". En halua, että yöllä soi puhelin, ja sieltä soittaa poliisi tai joku ja sanoo, että tyttärenne on muuten melkoisessa hujakassa täällä kaupungilla...

Asia on jo ok, kaverin äiti soitti mulle ja yökylä-asia sovittiin. Mie jopa ilmoitin kyllä ottavani vaikka "maailman noloimman äidin leiman" otsaani, mutta mie haluan tietää, missä tyttö oleilee - vaikkakin nyt aloin miettimään, että mahtoinkohan mää tuntua tuosta kaverin äidistä yhtä nololle kun minun tyttärestänikin - tämä kaverin äitihän ei ole ollut minuun / meihin missään yhteydessä ennen kaverin yökyläilyä.
Mutta ei kai se oo silloin minun velvollisuuteni soitella sinne ja selittää asiaa, jos siis meille tullaan ja se passaa meille?
Vai oisko mun pitänyt jo silloinkin soitella tälle kaverin vanhemmille, vaikka he tiesivät kyllä missä lapsensa on... siis kun ohiajaessaan lapsen itse tähän meidän portille jättivät ja seuraavana päivänä portilta hakivat.

minusta teit ihan oikein. Asia on just niin kuin ajattelit ja yökyläilyn sijasta olisi tytöillä voinut olla muita suunnitelmia... Hyvä, että soitit! Jos kaverin vanhemmat eivät samaan tapaan halua lapsestaan huolehtia, sinulla on silti oikeus huolehtia omastasi niin kuin näet parhaaksi. Tuli vähän sekavasti, mutta toivottavasti sait selvän.

Ei se ole noloa välittää ja huolehtia omasta alaikäisestä lapsestaan. Mutta ei sun tarvii vieraistasi välittää, otat vastaan, itsepähän omat vanhemmat tietävät missä lapsi on. Ihan ok.

Noin miekin menettelisin.En takuuvarmasti laske poikaa minnekkään yöksi jos en tiedä vanhemmista mitään.
Ja omasta nuoruudesta muistissa hyvin nuo "kuningasajatukset",olevinaan kaverin luo menin yöks mut liftattiinkin joensuuhun(20km) yöksi pyörimään :ashamed: .Nykyaikana ei vois ees enää liftausta ajatellakkaan.Tiiä mitä ois voinu sattuu eikä siihen aikaan kännykoistä ollu tietookaan,se oli nmt-aikaa(salkku-puhelin)...

Mitenkäs tyttösi meni yöpaikkaan? Ne toiset toi itse ja näki talon, mutta itse olisin heidän asemassaan vähän talonväkeäkin jututtanut, jos ihan ventovieraita.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsi:
Onneksi sentään itse tajuat olevasi nolo :)

:laugh:

Fiksusti toimittu. Olisit kai voinut varmistaa asian silloinkin, kun kaveri tuli teille. Periaatteessahan se ois voinut vaikka karata. Mutta ei ole sun velvollisuus. Vanhempien "velvollisuus" on tietää oman lapsen liikkeet.

No, mä oisin ainakin kysynyt lapselta onko saanut kotoa luvan/sopiiko heille. Eri juttu sitten, mitä oisivat sanoneet.

Noin meilläkin toimittiin kun tyttö oli tuon ikäinen (nyt on onneksi jo 18). Tietysti tytöt oli noloja ja vanhemmat niiden mielestä kauheita tiukkiksia. Se vaan täytyy kestää. Mutta ton ikäsenä ne just saa niitä kuningasajatuksia lähtee ties mihin...

Alkuperäinen kirjoittaja daa:
Fiksusti toimittu. Olisit kai voinut varmistaa asian silloinkin, kun kaveri tuli teille. Periaatteessahan se ois voinut vaikka karata. Mutta ei ole sun velvollisuus. Vanhempien "velvollisuus" on tietää oman lapsen liikkeet.

No, mä oisin ainakin kysynyt lapselta onko saanut kotoa luvan/sopiiko heille. Eri juttu sitten, mitä oisivat sanoneet.

Siis sen kaverin vanhemmat toivat kaverin meidän portille ja siitä myös hakivat - mutta eivät tulleet juttelemaan / soittaneet.
Kaveri ja tyttöni vaan kysyivät lupaa, että saako tulla ja mie lupasin, jos saa kotoaan luvan, mutta en alkanut itse lupaa vanhemmilta penäämään.

Yhteistyössä