sairaala-aika synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kammottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kammottaa

Vieras
En tiedä kuuluuko syntyneisiin vai tänne. Tulevaa sairaala-aikaa mietiskelen:

Onko niin että jos esikoinen on ollut keltainen, myös toisella lapsella on keltaisuutta?

Esikoisesta ei meinannut maito nousta, kuin vasta lääkkeillä , nouseeko toisella kerralla paremmin?

Onko kukaan käynyt pelkopolilla puhumassa synnytyksen jälkeisestä sairaala-ajasta? Miten on suhtauduttua+ Onko ollut apuja?
Mulla se sairaala-aika oli kauhea kokemus. Voisinhan tietenkin ajatella vain polikliinista synnytystä, mutta eihän se aina ole mahdollista....

t:muiden kokemuksista kiitollinen

Enpä osaa ottaa kantaa kuin tuohon keltaisuuteen. Minulle sanottiin, että se on tosi yleistä, joka toisella lapsella sitä lähes ilmenee.
Miksi muuten koit sairaala-ajan negatiivisena? Itselläni jäi mukavan positiivinen kuva sairaalassaolosta, oli niin mukavat huonekaverit, joiden kanssa vaihtaa ajatuksia synnytyksestä ja lapsen kanssa elosta.

Minä kans olin aika varma että koen sairaalassaolon ahdistavana ja se oli vielä ahdistavampaa mitä luulin! Olen sen verran kotirakas ihminen, että omassa kodissa on ihanaa ja viihtyisää. En muutenkaan viihdy pitkään vieraissa paikoissa öitä. Ja sitten kun kyseessä vielä sairaala.. huh. Siellä ei ollut mitään tekemistä, en saanut nukuttua kovassa sängyssä kovalla tyynyllä ja ankeassa ympäristössä jnejnejne.. Olin ajatellut että lähtisin sairaalasta pian pois mutta neuvolan terkan suositus oli että vauva olisi 2vrk ikäinen jotta näkyisi varmasti että kaikki on ok ja ensisynnyttäjänä eivät olisi halunneet että olisin lähtenyt jo kahden yön jälkeen mutta sain kinuttua siihen sille päivälle vauvalle lääkärintarkastuksen. Seuraavaa synnytystä ajatellen (kun en ole enää vajaaälyinen ensisynnyttäjä, kuten välillä joittenkin hoitajien suhtautuminen sai tuntumaan!) teen selväksi jo etukäteen ajoissa että haluan synnyttää joko polikliinisesti tai ainakin melkein, esim. kotiin kun vauva 1vrk ikäinen. Nyt tiedän jo imetys ym asiat joitten takia ei ainakaan tartte sairaalassa olla. Nyt kun tultiin kotiin, vauva oli 2,5vrk vanha.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2006 klo 12:41 kammottaa kirjoitti:
En tiedä kuuluuko syntyneisiin vai tänne. Tulevaa sairaala-aikaa mietiskelen:

Onko niin että jos esikoinen on ollut keltainen, myös toisella lapsella on keltaisuutta?

Esikoisesta ei meinannut maito nousta, kuin vasta lääkkeillä , nouseeko toisella kerralla paremmin?

Onko kukaan käynyt pelkopolilla puhumassa synnytyksen jälkeisestä sairaala-ajasta? Miten on suhtauduttua+ Onko ollut apuja?
Mulla se sairaala-aika oli kauhea kokemus. Voisinhan tietenkin ajatella vain polikliinista synnytystä, mutta eihän se aina ole mahdollista....

t:muiden kokemuksista kiitollinen

pyydä ihmeessä että pääsisit siellä pelkopolilla käymään. Siellä selviää kummasti asioita kun kätilö kaikessa rauhassa vastailee sun kysymyksiin.

Kiitos vastanneille

ninnu:

Muun muassa tän takia: oli kesäaika ja osasto täynnä nuoria ja kokemattomia kesätyöläiskätilöitä.
Vain yhden huonetoverin kanssa sujui viikon aikana. Huoneessa kolme petiä ja kaikki muut paitsi minä ja tää yksi, vaihtuivat aina kahdessa päivässä, joten ei heistä ollut juttuseuraa, kun odottivat vaan poislähtöä. Useimpina päivinä ei kukaan hoitsuista kysynyt mitä kuuluu ja miten menee. Kun kysyin apuja, (esim opastaan rintapumpun käytössä) ei ehditty ja käskettiin kysyä toisilta äideiltä ja lukee ohjeet seinällä. Sitten hermostuttiin kun homma ei sujunut. Usein käskettiin kysyä apuja omalta hoitajalta joka vaihtui päivittäin ja jota en tiennyt, koska mulle ei kerrottu kuka hän on, siis hän ei tullut esim esitteleen. En saanut nukuttua siinä hälyssä ja koska maito ei noussut ,imetin, annoin lisämaitoa ja yritin pumpata. Sit kun maito nousi, lapsi kellastui eikä jaksanut imeä, siispä imetin ja taas pumppasin vauvalle maitoa pulloon. Koko ajan kävin syöttöpunnituskissa. En ehtinyt nukkuun ollenkaan... Lapsi joutui valohoitoon toiseen huoneesee, jossa hoitsut juoruili.
Sain arvosteluja muun muassa siitä että lapsen vaipat on löysällä, en ole tarpeeksi reipasotteinen ja miten homma ei suju.
Kun maito pakkautiui rintoihin sain herumislääkettä ja kun kysyin sitä kotiinkin katottiin kuin vähä-älyistä olis pitänyt tajuta lämpimät hauteet yms joita kuulemma olisi ollut tarjolla osastollakin. Tosin sen sain tietää lähtöpäivänä. Samoin, kun aamulla kävi joku sanoon, että kohta tullaan koittaan kohtua. Kun iltapäivällä kysyin koska oikein tullaan, hermostuttiin ja sanottiin, että unohdettiin. Näin kävi useana päivänä.
Tässä joitakin syitä.

Ikinä en ennen synnytystä pelännyt ettenkö osaisi vauvaa hoitaa ja pärjäisi sen kanssa. Sen viikon jälkeen itseluottamus oli murrettu ja olo turvaton. Olisi pitänyt vaatia oikeukisa ja kohtelua, mutta en osannut. Nyt osaan.

Jos olisin ollut normaalitilassa, olisin pärjännyt, mutta koko se väsymys ja hormionit yms. Koin todella, että ei välitetty ja olin avuton ja riesa.... Myöhemmin ammatti-ihminne totesi tilanteen olleen mulle jopa traumaattinen.

Hay-D:
Aionkin mennä pelkopolille, halusin vain kuulla onko muilla kokemuksia, kun yleensä puhutaan pelkopolista vain synnytyksen yhteydessä . Elämä on jo opettanut, etten voi tuudittautua siihen, että tuleva synnytys olisi polikliininen....

ei kai siihen sen kummempia syitä tarvi jos sairaalaaika niissä mielialoissa tuntuu ahdistavalta. Itsellä ainakin kaksi kertaa sen kokeneena oli koko ajan kiire kotiin. Sairaalan laitosmaisuus (joka toki kuuluu olla, onhan se laitos) ja vaatteet (tiedän, saa olla omatkin) ja kaikki muut ihmiset ja koko tilanteen uutuus ja sekavuus. Toisilla isommat lapset kotona odottamassa, ikävä jne.

en kyllä tiedä ketään joka olisi omasta tahdostaan (terveen lapsen kanssa) halunnut jäädä yhtään pidemmäksi kuin tarpeen.

Toki sekin on yksilöllistä, niinkuin kaikki muukin tässä elämässä :)

Yhteistyössä