Sairaalaan tutkimuksiin -nyt pelottaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sairasko ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sairasko ?

Vieras
(Tai siis ei välttämättä se sairaala ja/tai tutkimukset, vaan syy siihen, että miksi olen lähetteen sinne saanut).

Eli kävinpä tässä sitten lääkärillä pitkään jatkuneen yskän ja räkäisyyden takia. Lääkäri kuunteli keuhkot ja muuta sellaista, ja ilmoitti epäilevänsä astman/jonkun astmaattisen tulehduksen mahdollisuutta ja että lisätutkimuksia tarvitaan.

Sain sitten lähetteet verikokeisiin (pieni verenkuva, tehty), keuhkoröntgeniin (tehty), sydänfilmiin (tehty myöskin) ja spirometritestiin (vielä tekemättä).

Noista tehdyistä olen saanut jo kuulla tulokset ja niissä oli ilmeisesti kaikki ok kohonnutta kilpirauhasarvoa lukuunottamatta, joten nyt sitten sitten luulisi kaiken olevan selvillä, kunhan vaan se hengitys-/spirometritesti saadaan tehtyä.

Vaan eipä ilmeisesti olekaan. Kun kyselin testituloksista sairaanhoitajalta, sainkin ällistyksekseni kuulla, että minulle olisi lääkäri laittanut/laittamassa lähetettä sairaalaan sisätautipoliklinikalle joihinkin tutkimuksiin. Asia mistä ei hän ei minulle maininnut mitään, kun vastaanotolla kävin.

Ja nyt kyllä oikeasti pelottaa, että mitä minulla epäillään sellaista, mitä ei voi ääneen sanoa, meinaan miksi ihmeessä olisi jätetty mainitsematta, että astmaepäily vaatii myös sairaalatutkimuksia. (tähän mennessä kokeet tehty terveyskeskusksessa.)

jos kilpirauhasasiaa tutkivat, ihan huippua että pääset sisätautilääkärille :-) moni sairastaa vuosia kilpirauhasen vajaatoimintaa pääsemättä hoitoon! kun lääkärit eivät ymmärrä tutkia... itse oon menossa yksityiselle kilpirauhasasiassa kun julkisella puolella ei oikein homma toiminut.

Ei siis mitenkään mainuttu erikoislääkärille lähettämisestä?
Käytiin tytön ihottumaa näyttämässä yliopistollisessa keskussairaalassa (poliklinikalla) erityislääkärille, ei sen tarvitse olla sen kummempaa, kuin että pääset erikoislääkärin tutkittavaksi.

Älä huolehdi, kyllä lääkärit sanovat jos jotain vakavaa epäilevät, joskus sanovat jopa liiankin herkästi jos on pienikin mahdollisuus vakavempaan. Minulla oli kilpirauhasarvot muutama vuosi sitten hieman huonot, olisin päässyt heti tutkimuksiin mutta en halunnut kun en tuntenut itseäni sairaaksi, kävin siis mustelmien takia verikokeissa ja muita oireita ei ollut. Kahden kuukauden päästä kaikki arvot oli ok.

Jaa, että kilpirauhanen voisi olla syynä tutkimuksiin... no, se jää nähtäväksi.

Täytyy kyllä sanoa, että aika ihmeelliseltä kuulostaa, että ilmeisestikin ihmisiä, joilla on selkeitä kilpirauhasen aiheuttamia oireita ei lähetetä tutkimuksiin, ja sitten taas esimerkiksi minut, jolle tuosta ei ilmeisesti ole aiheutunut mitään selkeitä oireita ollaan sinne toimittamassa hyvinkin pian.

Olen kyllä reilusti ylipainoinen ja muitakin oireita on, jotka löytyvät kiliprauhasen vajaatoiminnan oireita kuvaavilta listoilta. Mutta omalla kohdallani kyllä uskon syyn olevan lähinnä omissa elämäntavoissa; liikaa ei niin kovin teveellistä ruokaa ja kenties myös liian vähän liikuntaa. Eli uskoisin kilpirauhasen olevan pääsyy, jos söisin terveellisesti ja silti samoja oireita olisi silloinkin, mutta nyt täytynee syyttää vain itseään.

Yhteistyössä