sairaalanvalinta NKL vs. Kättäri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tintti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tintti

Jäsen
12.07.2004
271
0
16
Synnytin aiemmin Jorvissa ja nyt pitäisi valita NKL:n ja Käitlöopiston väliltä. Osaatteko neuvoa!

Onko NKL:llä mitään jumppapalloja, keinutuoleja, ammeita ym. kivun helpottajia, niinkuin Jorvissa oli, vaikken ole mitenkään lääketiedettäkään vastaan. Entäs se Kätilöopiston "normaalipuoli", kun Haikaranpesään tarvii kuulemma ottaa perhehuone ja ei se nyt enää sovi meille, kun on jo lapsi.

Että kumpaa suosittelette, mikä olisi vähän Jorvin tyyliin...?! Vai onko kumpikaan...?! :)

olin tyytyväinen naistenklinikkaan.pallo oli tarjolla ja yhdessä huoneessa amme jossa saa olla alkuun kun pärjää ilman kivunlievitystä.joka huoneessa suihku.
itsellä ei ollut hyötyä noista mistään kun jouduin heti alussa niin piuhoihin kiinni etten päässyt niiden kanssa liikkeelle.

itsellä valintaa vaikutti lastenklinikan läheisyys,ajattelin että apu on lähempänä jos synnytyksessä jotain sattuu....ja lähellä olikin ettei sinne joutunut
:(

Tiedoksi vain, että vaikka synnyttäisit Haikaranpesässä voit silti mennä/joutua jollekin toiselle osastolle loppuajaksi.

Itse synnytin Haikaranpesässä ja jouduin "normiosastolle", koska Haikaranpesä oli täynnä.

Haikaranpesän perhehuoneisiin on mahdollista ottaa esikoinen (suuremmasta katraasta en tiedä:)) mukaan. Heillä on kuulemma lastensänkyjä sitä varten. Juuri tarkistin asian, kun mietin jaksaako ottaa esikoista ensi päiviksi sairaalaan vaiko ei.. Kokemuksia on kuulemma puolin ja toisin. Mutta siis mahdollista on! Eikä mitään ehdotonta päätöstä tarvitse etukäteen antaa. Meilläkin on nyt perhehuone toiveena, mutta jos toinen tekee saman 18h 40min entreen kuin esikoinen niin taitaa isosisko jäädä kotiin ja äiti keräillä voimia sairaalassa kuopuksen kanssa..

Ja kokemukset Kättäriltä ovat olleet erinomaisen hyvät, mutta hyvää olen kuullut Naistenklinikastakin.. joten onnea vaan valintaan :)

Synnytin kättärillä maaliskuussa ja olin tyytyväinen. Siel on yx amme ja palloja löytyy kans. Ite olin suunnitellut kokeilevani ammetta jos mahdollista mut empä ehtinyt ees ajattelemman sitä ku ehin olla kättäril vajaa 2h ku poika jo synty. Kaikki kätilöt mukavia (ellei yhtä vanhempaa lasketa mukaan) ja ite tykkäsin siitä et sai olla omissa oloissaan eli tehä rauhassa tuttavuutta uuteen tulokkaaseen mut apu oli kellon soiton päässä jos sitä ois tarvinnu. Joiltain oon kuullu et olisivat kaivanneet enemmän hoitajien apua ja neuvoja... ja haikaranpesässähän on aika omatoimista kuulemma se touhu eli jos apuja kaipaa niin sit ei välttämättä kannata sinne hakea. Naistenklinikastakaan en oo pahaa kuullu joten itellä loppujen lopux vaikutti eniten se kumpaan oli helpompi päästä kotoa. Ja kannattaa sit muistaa et vaikka ois päättäny et haluu mennä esim kättärille niin mikäli siel on sulku niin huonossa tapauksessa voivat käännyttää ovelta. Mun tapauksessa näin ei onnex käyny ku olin jo 5cm auki. Oli onnex vaan yks samaan aikaan synnyttämässä mut edellisenä yönä oli ollu täyttä.

Minulla kokemusta sekä Naistenklinikasta että Kättäristä ja minun mielipiteeni on että jos haluat enemmän Jorvin tyyliä niin valitse Kättäri. On tota että Naistenklinikalla osataan hoitaa hyvin ns. erikoistapauksia koska sinne keskitetään kaikki riskiraskaudet ja lastenklinikka on lähellä, mutta jos joku menee pahasti pieleen ei sekään takaa että kaikki menee hyvin ja olen sitä mieltä että myös Kättärin hoito on erittäin hyvää, samat lääkärit pyörii nimittäin molemmissa sairaaloissa.

Naistenklinikalla on kyllä mahdollisuus näihin pehmeisiin kivunlievityskeinoihin kuten pallo yms. mutta Kättärin eduksi laskisin sen että lapsivuodeosastot ovat ehdottomasti mukavammat kuin Naistenklinikalla. Klinikalla voit joutua suureen 4:n hengen huoneeseen kun taas Kättärillä suurin osa huoneista on korkeintaan 2:lle hengelle ja mahdollisuus yksityishuoneeseen on suurempi.

Kiitti hyödyllisistä mielipiteistänne! :flower:

Saattaa olla, et yritän päästä sinne Kätilöopistolle sitten, jos olisi vähän kodikkaampi tunnelma ja pienemmät huoneet. Jorvissa olin 6 hengen huoneessa ja eipä siellä saanut nukuttua sitä tuntiakaan, minkä oma vauva olisi suonut; pitäisi kuulemma tunnistaa oman vauvan inahdukset, mutten mä ainakaan, vaan tarkistin joka kerta kun kuulin jotain! :/ Imetyskin on mun mielestä alussa tosi hankalaa ja sitä haluaisi olla tosi rauhassa, kun on muutenkin helposti hermostuvalla tuulella tolleen synnytyksen jälkeen.

En ole NKL:llä käynyt kuin pari kertaa nopeasti, mutta vaikuttaa se synkemmältäkin kuin Jorvi oli, jospa Kätilöopistolla olisi aurinkoisempaa..! :) Ja laitosmaisemmaltakin... Tietty ei sitä koskaan tiedä, milloin sitä itsekin tarvitsee kiireistä lääkärinapua vain ja jää nää kodikkuus/mukavuusasiat toisille sijoille.

Pitääkö siinä sairaalassa minkä ilmoittaa synnytyssairaalaksi, käydä aina kontrolleissakin, jos on tarpeen? Ja kai se sairaalapäätös täytyy neuvolalle ilmoittaa ajoissa, että ne lähettää potilastietoja sinne ajoissa?

Naisten klinikalla itse esikoisen sain reilu viikko sitten. En itsekään kerennyt ammeeseen tai muuta ku jouduin piuhoihin kiinni :) mutta kyllä kaikkensa tekivät että olo helpottaisi!

Tosi mukava henkilökunta, heille sydämellinen kiitos. Suosittelen tosi lämpimästi. :flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.07.2006 klo 16:26 tintti kirjoitti:
Pitääkö siinä sairaalassa minkä ilmoittaa synnytyssairaalaksi, käydä aina kontrolleissakin, jos on tarpeen? Ja kai se sairaalapäätös täytyy neuvolalle ilmoittaa ajoissa, että ne lähettää potilastietoja sinne ajoissa?

Kontrollit käydään siinä sairaalassa johon olet ilmoittanut meneväsi synnyttämään, mutta voit koska tahansa päättää meneväsikin jonnekkin toiseen HUS :in sairaalaan synnyttämään. Eli lopullisen päätöksen joudut vasta kun lähtö tulee ;)

En itsekkään tuota tiennyt esikon kanssa, mutta kakkosta odottaessa selvisi ettei se ole mikään ongelma vaikka kävisikin esim. ultrat eri paikassa ja sitten haluaakin mennä synnyttämään toisaalle. Tietty oikeesti kannattaa ilmottaa sairaalaan jotta siirtävät paperit, mutta mitään pakkoa ei siis ole.

Voiko Naistenklinikalla joutua harjoittelijan kokeilukappaleeksi vai onko ne kokemattomat vain kättärillä? Haluaisin ihan vain ammattilaisia huoneeseen. En mitään turhaa yleisöä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.07.2006 klo 18:02 BallaDonna kirjoitti:
Voiko Naistenklinikalla joutua harjoittelijan kokeilukappaleeksi vai onko ne kokemattomat vain kättärillä? Haluaisin ihan vain ammattilaisia huoneeseen. En mitään turhaa yleisöä.

Ihan kaikissa sairaaloissa on opiskelijoita. Naistenklinikalla on kätilöopiskelijoiden lisäksi myös paljon kandeja.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.07.2006 klo 19:40 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.07.2006 klo 18:02 BallaDonna kirjoitti:

Ihan kaikissa sairaaloissa on opiskelijoita. Naistenklinikalla on kätilöopiskelijoiden lisäksi myös paljon kandeja.

Naistenklinikka oli tosi OK, aivan mahtava henkilökunta, ja harjoittelijoiden läsnäoloon kysytään lupa. Meillä mukana yksi kandi, joka oli tosi kiva.

Kättäri on mukavampi miljöö mutta henkilökunta on yhtä mukavaa molemmissa. Kättärin lääkärit voivat olla oikein hyviä, mutta jostakin syystä minut lähetettiin Kättäriltä samantien NKL:lle suurten repeämien vuoksi. Olisin kuvitellut, että Kättärillä osataan semmoiset ommella. Toisaalta synnytin tasan keskiyöllä, ehkä siellä oli liian vähän anestesialääkäreitä paikalla.

NKL on sikäli parempi, että siinä on paitsi synnytyssairaala, myös erikoiskirurgiset ja sisätautiosastot lähellä. Heillä on myös siis matalampi kynnys tutkia kaikki kalliilla menetelmillä, itse käväisin kokovartaloultraäänessä lihaskipujen takia :) Ja verisuonikirurgejahan kättärillä ei ole lainkaan, ainakaan yöaikaan. Harvemmin niitä tosin tarvitaankaan, en lopulta minäkään.

Mutta kyllä ovat ankeita NKL:n huoneet. Ja osa tosiaan suuuuria (ongelmaosastollakin kuuden hengen huoneita).

Sekotetaan nyt pakka kunnolla. Minulla on kokemus synnytyksesta vaan naikkarilta. Erikoistapauksen takia sain oman huoneen ja kaikki sujui niin hyvin kun voi mun tilanteessa, mutta lapsen kannalta ehdottomasti olen Kättäria vastaan, saatiin siellä elinkautiset vammat huolimattomuudesta. Mun lapsi joutui jatkohoitosta (keskonen) takaisin rs viruksen kanssa suoraan tehoosastolle Lastenklinikalle.

Meille kerrottiin naistenklinikalla tutustumiskäynnillä että opiskelijan läsnäoloon pyydetään aina lupa ja opiskelijoita ei ole enempää kuin yksi synnyttäjää kohti.

Itse näin etukäteen ajattelin sallia opiskelijan mukana olon, eihän ne muuten opi... =) ja kai sen voi aina pois häätää jos ei miellytä. Toisaalta opiskelijalla on enemmän aikaa synnyttäjälle, ku kätilöllä, koska käilöllä saattaa olla useampi synnyttäjä yhtä aikaa hoidettavana, opiskelijalla vain yksi.

Lisäisin vielä että jokaisessa sairaalassa kysytään tai ainakin pitäisi kysyä lupa opiskelijan läsnäoloon. Tässä maassa kaikki sairaalat ovat opetussairaaloita joten missään ei voi välttyä opiskelijoilta.

Yhteistyössä