sairaalas sarjassa synnyttäjä pyörtyi

juurakon hulda

Aktiivinen jäsen
08.02.2008
2 553
0
36
Oli varmaan kamala tulla tajuihin tuossa olotilassa. Itse olen useasti pyörtynyt ja olo on niin kamala, sekava, epätodellinen kun tulee tajuihin. Kamalaa olis herätä synnytys kipuihin, ihmeellisesti kätilöt suhtautui asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hulda73-4:
kätilöt vain kyseli et hengitätkö, avaa silmäsi ym.....ja sit kun tuli tajuihin niin alkoivat vaan hoputtamaan ponnistamaan.

olisin odottanut että olisivat rauhassa kertoneet mitä tapahtui....

mut jos se vauva oli kiire saada ulos?

Minäkin olin jälkeenpäin vihainen kun mulle ei oikeestaan suoraan sanottu että saa ponnistaa. Yhtäkkiä vaan huoneessa oli hirveesti jengiä ja sitte yks huusi mulle että no ponnista nyt jo kun vauvalla on sydänäänet laskussa, vaikkei kukaan ollu semmosta mulle sanonu aiemmin

kätilöt vain kyseli et hengitätkö, avaa silmäsi ym.....ja sit kun tuli tajuihin niin alkoivat vaan hoputtamaan ponnistamaan.

No äiti varmasti voi kysyä jos on kysyttävää, mutta vauvalla voi olla kiire ulos. Asiat tärkeysjärjestykseen.
Kyllä muokin keitti, kun mies ja kätilö huusi molemmat että ponnista ja mä en voinu tehdä mitään en edes rayhätä takas.

Mahtoko siinä tilanteessa olla aikaa kysellä rauhassa? En kyl nähny sitä juttua, mut jos oli ponnistamassa (?) niin voisin kuvitella, että ois ihan järkevääkin käskeä toista vaan jatkamaan ponnistamista, jos toinen ei ymmärrä mitä tapahtuu.

Kyllä se tajunnan taso on ensin selvitettävä ja se tehdään juurikin kyselemällä ja ravistelemalla jopa läpsimällä kasvoihin, kuten tuossa tehtiin ;) Ja muistakaa, että kun äiti ei hengitä, vauvakaan ei saa happea. Kun äiti virkosi pian, toimittiin niin, että ilokaasu laitettiin kiinni ja pelkkä happi meni.

Televisioohjelma on leikattu millon mitenkin, eikä se näytä kaikkea. VARMASTI tämän äidin ja isän, hänkinhän oli pailakka tapahtuneen ajan, kanssa jälkikäteen käytiin synnytys läpi ja kerrottiin, mitä siinä tapahtui. Monesti sen keskustelun paikka on vasta osastolla, kun synnyttäjä on hiukan ehtinyt sulatella synnytystään mielessään.

Multa lähti synnytyksessä taju ja mut herätettiin nimenomaan naamaan lätkimällä. Mutta olin kyllä ihan välittömästi täysissä tajuissani lätkinnän jälkeen ja muistan ihan hyvin, kun vaivuin tajuttomuuteen ja kätilö huuteli, että älä paa silmiä kiinni, lähtee taju...mutta minkäs teit :/

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Ei se ollut sama vauva..

Ja mun mielestä ne sen kätilön kommentit oli aika erikoisia...tyyliin kivunlievitystä olisi pakko ottaa..

Niin minusta kätilön toiminta ja kommentit tuntui oudolta...en tiedä mitä olisin ajatellut jos olisin itse ollut tuossa tilanteessa.
Itse olen synnyttänyt pelkällä ilokaasulla ja olo tuntui aika epätodelliselta kun imin kaasua kokoajan, kätilö tuli ja otti hartioista kiinni ja sanoi rauhallisella äänellä että nyt pidetään pieni paussi ettei mennä ihan pilveen :D

Yhteistyössä