sairaanhoitajaksi opiskelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelemaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelemaan

Vieras
Voiko sairaanhoitajaksi/kätilöksi opiskella monimuotokoulutuksena? Eli jos iltaisin olisi koulua, niin voisi päivisin töissä käydä. Haluaisin niin kovasti opiskella sairaanhoitajaksi, mutta taloudellinen tilanne ei kestä jos en voi samalla töitä tehdä..:/ kokemuksia, mielipiteitä, mitä vaan mieleen juolahtaa..=)

Tuota työharjoittelua mietin kans, et voiko sen tehdä niin, että harjottelut tekee loppupuolella opintoja? ja saako harjoitteluista palkkaa jos esim. kesätöissä on jossain? ja luetaanko ne hyväksi?

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelemaa:
Tuota työharjoittelua mietin kans, et voiko sen tehdä niin, että harjottelut tekee loppupuolella opintoja? ja saako harjoitteluista palkkaa jos esim. kesätöissä on jossain? ja luetaanko ne hyväksi?

Ei voi tehdä niin että keskittää kaikki harjoittelut loppuun. Harjoitetlut tulee aina opintovaiheen lopussa, ennen uuden alkua. Palkallinen harjoittelu taitaa olla mahdollista, mutta kesätöihin ei sairaanhoitajaksi voi palkata ennenkuin on tarpeeksi opistoviikkoja. Joten harvoin kukaan palkkaa työharjoitteluun.

Luulenpa, että työharjoittelut sijoittuvat jokaiselle jaksolle! Osasta varmaan saa palkkaakin, meillä oli kesätyössä sh-opiskelija, joka suoritti samalla yhden harjoittelun. Kannattaa ottaa opistoon yhteyttä, kai ne tekee jokaiselle oman opsin.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:

Ei voi tehdä niin että keskittää kaikki harjoittelut loppuun. Harjoitetlut tulee aina opintovaiheen lopussa, ennen uuden alkua. Palkallinen harjoittelu taitaa olla mahdollista, mutta kesätöihin ei sairaanhoitajaksi voi palkata ennenkuin on tarpeeksi opistoviikkoja. Joten harvoin kukaan palkkaa työharjoitteluun.

Kyllä vaan palkkaa, niin suuri pula on hoitajista!

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelemaan:
Voiko sairaanhoitajaksi/kätilöksi opiskella monimuotokoulutuksena? Eli jos iltaisin olisi koulua, niin voisi päivisin töissä käydä. Haluaisin niin kovasti opiskella sairaanhoitajaksi, mutta taloudellinen tilanne ei kestä jos en voi samalla töitä tehdä..:/ kokemuksia, mielipiteitä, mitä vaan mieleen juolahtaa..=)

Monesti monimuotokoulutuksessa opintopäivät ovat esim. 1-2 viikkona kuukaudessa torstaista lauantaihin tai sunnuntaihin. Ei varmaan mene niin että iltaisin on opiskelut ja pivät vapaana, vaan opisnnot keskittyy muutamiin päiviin kuukaudessa ja koko päivät silloin on lähiopetusta.

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:

Kyllä vaan palkkaa, niin suuri pula on hoitajista!

Tulee laki vastaan. Ennen tiettyä määrää opintoviikkoja ei voi palkata sairaanhoitajaksi.

Jos sitten ensi syksynä koittaisi päästä opiskelemaan. =) Tietenkin koulultahan sitä parhaat tiedot näistä asioista saa, mutta on kiva saada hieman "pohjatietoa" ennen hakemista..

öö, korjatkaa jos olen väärässä, mutta mun mielestä ammattikorkeakouluun ei pääse pelkällä peruskoululla? Pitää olla jokin toisen asteen tutkinto: lukio tai amis.

Opiskelen itse amk:ssa ja meillä ainakin tarkastettiin kouluun pääsyn jälkeen nämä amiksen tai lukion päästötodistukset.. Jos ei näitä ole, niin minkä sinne viet? Peruskoulun päästötodistuksenko.. :p ?

Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
öö, korjatkaa jos olen väärässä, mutta mun mielestä ammattikorkeakouluun ei pääse pelkällä peruskoululla? Pitää olla jokin toisen asteen tutkinto: lukio tai amis.

Näin minäkin oon ymmärtäny. itsellä on ammattikoulusta paperit.

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelemaan:
Alkuperäinen kirjoittaja ööö:

Näin minäkin oon ymmärtäny. itsellä on ammattikoulusta paperit.

No sitten on mahdollisuudet päästä. Minä olen myös ammattikoulupohjainen ammattikorkeakoulu opiskelija :)

Harkinnanvarainen valinta

Ammattikorkeakoulu voi käyttää myös ns. harkinnanvaraista valintaa, jos ammattikorkeakoulu katsoo tietojen ja taitojen riittävän opintoihin, vaikka hakukelpoista tutkintoa ei ole.

Päätös perustuu amk-lakiin: "Ammattikorkeakouluun voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka ei täytä ammattikorkeakoululain 20 §:n 1 momentissa tarkoitettuja vaatimuksia, mutta jolla ammattikorkeakoulu katsoo olevan riittävät tiedot ja taidot ammattikorkeakouluopintoja varten (L 351/03, 20 § 2 mom)". Ammattikorkeakoulu arvioi
harkinnanvaraisessa valinnassa hakevien pääsyedellytysten täyttymisen ja päättää valintakokeisiin kutsuttavista hakijoista.

Harkinnanvaraisessa valinnassa hakijat valitaan pelkän valintakokeen perusteella, eikä hakija voi samanaikaisesti hakea koulutukseen tavanomaisessa haussa.

Harkinnanvaraisessa valinnassa haetaan normaalilla yhteishakulomakkeella ja lähetetään se ensimmäisenä hakutoiveena olevan ammattikorkeakoulun hakutoimistoon. Lisäksi on aina otettava yhteys kaikkiin ammattikorkeakouluihin, joihin haetaan harkinnanvaraisessa valinnassa. Näin saat tiedot kunkin ammattikorkeakoulun harkinnanvaraisen valinnan perusteista.

Hakea voi myös tutkinnolla, josta puuttuvat kaikki aiempaa koulumenestystä osoittavat ja opiskelijavalintaperusteissa vaaditut arvosanat. Tällaisia ovat esimerkiksi näyttökokein suoritetut ammattitutkinnot ja ulkomaiset tutkinnot, joiden arvosanoja tai todistusta ei voi verrata suomalaisiin vastaaviin. Hakukelpoisuutensa osoittaneet hakijat kutsutaan valintakokeisiin ja opiskelijavalinta tehdään valintakokeen perusteella.

Yhteistyössä