Saisin vakipaikan Helsingistä, mutta hintataso hirvittää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mälähdenstadiin89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mälähdenstadiin89

Vieras
Työskentelen toimistotyöntekijänä 100 km. Helsingistä. Ollaan vähän yli 30v ja lapset 4v ja 2v. Asutaan vielä vuokralla kun pätkäduuneissa painettu. Nyt miehellä vakiduuni Helsingissä, tosin tekee 80% etänä. Itse saisin myös sieltä vakituista duunia, mutta hintataso hirvittää.

Eli meidän nettotulot (ilman lapsilisiä) on 4500 e/kk. Sillä rahalla saa täöltä lainan komeaan omakotitaloon. Helsingissä ajattelin, että olis kiva luopua autoista (ainakin toisesta) ja asua keskustan tuntumassa. Duunitkin on suunnilleen siellä. Mut eihän sieltä voi mitään ostaa kun se raha millä sais kunnon omakotitalon saa jonkun yksiön?

Miten ihmeessä voi maksaa kämpät noin paljon siellä missä on eniten duunia?

Jotenkin tuntuis pöhköltä muuttaa jonnekkin lähiään ja viettää työmatkalla ikuisuus, mutta muuta vaihtoehtoa tuskin on.

Ainakin me ollaan taipumassa siihen ratkaisuun, että mä jatkan duuneja täällä ja mies etsii lähempää duunia tai pyrkii siihen, että voi olla etänä vähintään 60%.

Mitä mieltä

Kumminpäin muuten tää homma menee? Elättääkö Helsinki muuta maata vai toisinpäin?

Helsingissä on vain vähän vientiteollisuuden työpaikkoja ja nekin vähät jossain pääkonttoreissa. Sitä vastoin julkisia työpaikkoja on runsaasti, esim. kaikki ministeriöt ja suurin osa virastoista on snadissa. Valtion palkat maksetaan yhteisestä pussista.

Maakunnat siis elättää snadia.

• Tykkää
Reactions: m1es
Sinkkuaikoina viihdyin oikein hyvin Helsingissä ja kaipaankin sinne kovasti, sukua on siellä, mutta perheellisenä asun nyt mieluiten muualla. Mulla asuu kavereita keskustan tuntumassa ja toisia sitten taas kauempana tai lähikunnissa. Tiedän, että joidenkin on ollut joskus vaikea saada lapselle hoitopaikkaa läheltä.

Kyllä te varmaan oikean ratkaisun keksitte, tsemppiä! :)

Olen asunut Helsingissä ja olin vuonna 2001 aikeissa hankkia sieltä kämpän. 4h + k, 95 m2 Keski-Töölöstä.
En muista mitä makso, mutta lähemmäs miljoonaa vanhassa rahassa!

Sitten kuitenkin tilanne muuttui ja päätin muuttaa 80 kilsan päähän stadista. Ostettiin omakotitalo samalla rahalla.

No, omakotitalon hinta on kyllä vähän noussut. Mutta mitähän saisi tuommosesta kämpästä pulittaa nyt Töölössä...

Helsinki on perseestä. En suostuis muuttaan sinne vaikka kirveellä uhattais.

No kukaan ei sua uhkaakkaan. Et sä täällä pärjäiskään.

Se on kyllä jännä juttu, että kyllähän yleensä ne joilla oli valinnanvaraa, sieltä maalta lähtivät. Osa Helsinkiin, osa muualle. Osa ulkomaille. Mutta ne, jotka eivät ole muuta kokeneet kuin sen Nurkka-Kuntansa seudut, ovat aina kertomassa miten kaikki muu on perseestä.

• Tykkää
Reactions: Mustakettu
Kävin just katsomassa vuokrakämppää Helsingistä. Kaikki on lähellä. Nyt vaan myyn auton pois ja. Siitä luopumalla saan suurimmat säästöt

Mistäs päin sait vuokrakämpän ja mikä on vuokra?

Mä en enää haluis vuokralle. Helsingissä hinnat kumminkin säilyy... Mut onhan se haasteellista kahden lapsen kanssa. Kun pitäis saada 4h + k mahdollisimman läheltä keskustaa. Maksimissa sais maksaa 450 000. Ja siloinkin talous aika tiukalla jopa 30 vuoden maksuajalla.

Tämä on niin totta!

Kun aikoinaan muutin Helsinkiin (90-luvulla), niin kotipitäjästä monet kyselivät, että miten siellä uskaltaa edes liikkua. Vastasin aina, että jos mä uskalsin liikkua TAKAHIKIÄN yössä niin miksen tuollakin.

SInällään nykyään kotikuntani on kyllä suht. turvallinen kun ei siellä ole kuin vanhuksia. Mitä nyt Odinit joskus kiertää kylillä. Mutta ei niistä vaaraa ole, ellei ole etelässä just käynyt. Mutta tottakai sillä tavalla hieman ottaa varovasti kun tuossa porukassa ne yläasteajan pahimmat pukarit ovat.

Kun aikoinaan muutin Helsinkiin (90-luvulla), niin kotipitäjästä monet kyselivät, että miten siellä uskaltaa edes liikkua. Vastasin aina, että jos mä uskalsin liikkua TAKAHIKIÄN yössä niin miksen tuollakin.

SInällään nykyään kotikuntani on kyllä suht. turvallinen kun ei siellä ole kuin vanhuksia. Mitä nyt Odinit joskus kiertää kylillä. Mutta ei niistä vaaraa ole, ellei ole etelässä just käynyt. Mutta tottakai sillä tavalla hieman ottaa varovasti kun tuossa porukassa ne yläasteajan pahimmat pukarit ovat.

Joo en myöskään kokenut minkäänlaisia vaaroja. Asuin 1990-2000 -lukujen taitteessa. Muuten olen asunut isoissa kaupungeissa Suomessa ja ulkomailla.

Olen aina sanonut, että jos ei ole pääkaupunkiseudulta kotoisin, ei ole mitään järkeä tänne muuttaa ellei työ ole sillä tavalla spesifi, ettei sitä muualla voi tehdä. Ja käytännössä ne spessuhommat ovat sitten sillä tavalla palkattuja, että asumisen hinta ei ole ongelma. Mutta jos olet sellaisessa ammatissa, että voit sitä muuallakin harjoittaa, niin taatusti saat paremman elintason siellä jossain.

Ja teidänkin tapauksessanne kun olette kuitenkin vain 100 km:n päässä, eivät edes ne kaupungin palvelut ole mikään peruste. Kun kerran vuodessa haluatte oopperaan, niin eiköhän asia järjesty aika helposti. Ei tarvitse sen takia muuttaa.

• Tykkää
Reactions: Echo

Se on kyllä jännä juttu, että kyllähän yleensä ne joilla oli valinnanvaraa, sieltä maalta lähtivät. Osa Helsinkiin, osa muualle. Osa ulkomaille. Mutta ne, jotka eivät ole muuta kokeneet kuin sen Nurkka-Kuntansa seudut, ovat aina kertomassa miten kaikki muu on perseestä.
Voi sua poloista! Kyllä on pienen ihmisen paha olla, kateutta?

Hohhoijaa, olen asunut usealla paikkakunnalla, myös siellä jumaloimassasi Stadissa. En viihtynyt. Kallista on, ruuhkia jne. Jos kaupungissa tykkää asua, niin Suomessa on muitakin kaupunkeja kuin Helsinki, tiedoksi vaan.

Hohhoijaa, olen asunut usealla paikkakunnalla, myös siellä jumaloimassasi Stadissa. En viihtynyt. Kallista on, ruuhkia jne. Jos kaupungissa tykkää asua, niin Suomessa on muitakin kaupunkeja kuin Helsinki, tiedoksi vaan.
Helppo arvata miksi et viihtynyt.
Kokeile vähän aikaa ap. Airbnb-asumista perheesi kanssa pk-seudulla.
Lapsenne ovat vielä alle kouluikäisiä. Vielä on aikaa kokeilla eri vaihtoehtoja ennen kouluikää.
Olen maalta kotoisin enkä ikinä ole kaivannut stadista edes Vantaalle.
Tämän palstan väki on suurimmaksi osaksi kateellista maaseudun porukkaa.

Helppo arvata miksi et viihtynyt.
Kokeile vähän aikaa ap. Airbnb-asumista perheesi kanssa pk-seudulla.
Lapsenne ovat vielä alle kouluikäisiä. Vielä on aikaa kokeilla eri vaihtoehtoja ennen kouluikää.
Olen maalta kotoisin enkä ikinä ole kaivannut stadista edes Vantaalle.
Tämän palstan väki on suurimmaksi osaksi kateellista maaseudun porukkaa.

Missä päin Helsinkiä asut?

Ylipäätään en usko, että kovinkaan moni maalla-asuva Helsingissä asumisesta on kateellinen. Tavalliselle ihmiselle kuitenkin se asumisen taso on niin eri maalla.

Missä päin Helsinkiä asut?

Ylipäätään en usko, että kovinkaan moni maalla-asuva Helsingissä asumisesta on kateellinen. Tavalliselle ihmiselle kuitenkin se asumisen taso on niin eri maalla.
Täällä asuu ihan tavallista väkeä. Riippuu siitä miten osaa rahaansa käyttää.
Olen saanut tällä palstalla ikävää palautetta enkä sen takia jaksa avata elämääni enemmän.
Lapset muuttivat aikonaan maailmalle. Sanoin leikinpäiten, että muutan pois Helsingistä
Sain kuulla, että jos muutan eivät he tule käymään luonani jossakin Huitsin Nevadassa.
Jäin tänne ja hyvä täällä on elää. Olin eilen illalla harrasteryhmässä. Tuntuu ihanalta, että elämä palautuu normaaliksi koronan jälkeen. Jäin joulun jälkeen roikkumaan tälle palstalle ja huonosta tavasta on ollut vaikea päästä eroon. Kirjoitin aikoinaan paljon Annan palstalla ja siellä keskustelu oli selkeämpää.
Ihmisillä on vääriä käsityksiä Helsingissä asumisesta. Pärjäsin ihan hyvin täällä yh-vuodet.

Kysyin siksi, että missäpäin asut, koska mietin että mistä ns. tavallinen voisi muka kämpän ostaa?
Mut ehkä sitten joku kiva lähiö olis ok. Esim. Pihliksestä saattais olla varaa.

Ei todellakaan kannata ostaa Helsingistä kämppää. Mamutuksen takia hinnat ovat romahtamassa siellä. Lisäksi porukka siellä todellisuudesta vieraantunutta hienohelmaa sun muuta. Mua ei sais sinne isollakaan rahalla. Ihmetyttää, että ihmiset sinne väenvängällä änkee.

Meillä tovalliset tulot ja asutaan komeessa omakotitalossa. Kaksi autoa, vene, iso tontti. Ei mamuja. En kyllä vaihtais.

Yhteistyössä