Saisinko Suomessa palvelua myös suomenkielellä, kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suivaantunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihanko oikeasti täällä mammat kuvittelevat, että jos päiväkodin ryhmässä on maahanmuuttajia, omakaan lapsi ei opi "puhdasta" suomea? Ei varmaankaan, jos kotona on mykkä äiti ja mykkä isä.

Englannin- ja saksankielisissä maissa siirtolaisuus on sen verran vanhempi ilmiö, että ymmärretään kieltä voitavan puhua monella eri tavalla. Suomessa sen sijaan ihminen leimataan heti kielitaidottomaksi, jos hän ei kuulosta täysin natiivilta. Kuitenkin tästä keskustelusta huomaamme, että monelle natiivillekin oikeakielisyys on vaikeaa: useille kiihkeille suomen kielen ja suomalaisuuden kannattajille näyttää olevan epäselvää esimerkiksi, että "suomen kieli" kirjoitetaan erikseen ja pienellä s:llä.

Vaikka ihminen erottuisi aksentillaan valtaväestöstä, voi hänen kielitaitonsa olla jopa parempi kuin kantaväestön. Alexandra Salmela aloitti suomen kielen opinnot vasta yliopistossa. Nyt hän voitti HS:n kirjallisuuspalkinnon suomeksi kirjoitetulla romaanilla.

Ensin sä moitit et me karsastetaan niitä ihmisiä jotka eivät osaa puhua suomea natiivina ja sitten sä haukut suomalaiset siitä että me kirjoitetaan Suomenkieli väärin.:D

Salmelakin sai palkintonsa vaikka ei täyttänyt kilpailun sääntöjä, mut pitäähän mamun saada tasoitusta. Muuten, Suomessa asuu mamuja jotka eivät 20 vuoden oleskelunkaan jälkeen osaa puhua suomea, mut sehän ei haittaa kun Alexandra osaa kirjoittaa romaanin suomeksi.=)

[QUOTE="vieras";23199968]Nuoret miehet pitää siivota pois kortistoista ja kaivaa sieltä syrjäseuduilta esiin lähihoitajakouluihin ja sen jälkeen töihin. Nuorisotyöttömyyttä huudetaan ja samaan aikaan kaupungeissa valtava hoitajapula. Eli nyt ne loisivat nuoret miehet oikeisiin töihin.[/QUOTE]

Jätetäänkö loisivat naiset uuninpankoille makaamaan?

[QUOTE="vieras";23199937]"Lapset saisivat tuoda esille oman maansa tapoja, valokuvia, kertomuksia, musiikkia "

Minä en kirjoittanut yllä olevaa lausetta, vaan sen teki Suvaitsevainen. Tajuatko mikä ajatusmaailma ko lauseeseen liittyy? Kertoo muuten tosi paljon suvaitsevaisten ihmisten asenteista maahanmuuttajia kohtaan.[/QUOTE]

No en tainnut käyttää aivan tuota sanamuotoa kun asiasta tein ehdotusta. Tarkoitan tietenkin, että oman alkuperäisen kotimaansa tapoja, musiikkia, kulttuuria, kieltäkin. Saattaisi valottaa (etenkin aikuisille) kuinka erilaisista olosuhteista ihmiset ovat tänne tulleet. Ja tarjota oppimisen iloa kaikille. Kuvittelin, että lapsista ja aikuisista voisi olla hienoa opetella vaikkapa laulu tai loru jollain muulla kielellä, jota voitaisiin aina silloin tällöin lauluhetkellä laulaa ja sen tyylisiä juttuja.

Esikoulussa (eri päiväkoti) lapseni oli riemuissaan kun opettelivat joulujuhlaan tuiki tuiki tähtösen thai-kielellä ja englanniksi. Juhlassa se laulettiin siis suomen lisäksi myös näillä kielillä. Ainakin oma eskarilainen oli haljeta ylpeydestä kun osasi jotakin näin uniikkia ja erilaista. Ei siitä paha mieli kellekkään tainnut tulla.

Mutta kommenteistasi voin ymmärtää miksi tällaista toimintaa ei voida harrastaa laajemmin jos kerran suvaitsevaisen ihmisen suvaitsevaiseksi tarkoitettu ehdotus saadaan käännettyä jotenkin syrjiväksi ja rasistiseksi. Tämä ei kuitenkaan ollut tarkoitus.

[QUOTE="vieras";23200027]Muuten, Suomessa asuu mamuja jotka eivät 20 vuoden oleskelunkaan jälkeen osaa puhua suomea, mut sehän ei haittaa kun Alexandra osaa kirjoittaa romaanin suomeksi.=)[/QUOTE]

Suomessa asuu myös suomalaisia, jotka eivät osaa puhua suomea, vaikka ovat koko ikänsä täällä asuneet ja samoin heidän vanhempansa.

[QUOTE="vieras";23200027]Ensin sä moitit et me karsastetaan niitä ihmisiä jotka eivät osaa puhua suomea natiivina ja sitten sä haukut suomalaiset siitä että me kirjoitetaan Suomenkieli väärin.:D

Salmelakin sai palkintonsa vaikka ei täyttänyt kilpailun sääntöjä, mut pitäähän mamun saada tasoitusta. Muuten, Suomessa asuu mamuja jotka eivät 20 vuoden oleskelunkaan jälkeen osaa puhua suomea, mut sehän ei haittaa kun Alexandra osaa kirjoittaa romaanin suomeksi.=)[/QUOTE]

Hih, ja asuuhan täällä koko joukko suomalaisia suomenruotsalaisia, jotka eivät halua osata suomea. Kummaa kaksikielisyyttä sekin muuten.

Minä olen monesti miettinyt, että hävettääkö noita ulkomaalaisia se, etteivät osaa suomea. Jos siis ovat töissä ja vieläpä sellaisessa, johon kuuluu asiakasplalvelu. Minua nimittäin hävetti, kun olin ulkomailla töissä enkä osannut paikallista kieltä. Minun onnekseni suurin osa asiakkaista oli myös ulkomaalaisia, mutta kyllä hävetti, kun sinne tuli paikallisia ihmisiä ja jouduin puhumaan englantia, koska en osannut paikallista kieltä. Olin siellä vain vajaat puoli vuotta töissä enkä siinä ajassa ehtinyt opetella maan kieltä. Jos olisin asunut siellä pidempään niin olisin ehdottomasti aloittanut ensin kieliopinnot ennen kuin menisin töihin.

Mitä tulee sitten Suomen tilanteeseen niin moni vanhus on yksinäinen palvelutaloissa ja nimenomaan omankielinen hoitaja on tarpeen. Vaikka sukulaiset kävisivätkin niin hoitaja käy vielä useammin vanhuksen luona. Monelle on myös äärimmäisen tärkeää, että pystyy saamaan tietoa omasta hoidostaan omalla kielellä.

No en tainnut käyttää aivan tuota sanamuotoa kun asiasta tein ehdotusta. Tarkoitan tietenkin, että oman alkuperäisen kotimaansa tapoja, musiikkia, kulttuuria, kieltäkin. Saattaisi valottaa (etenkin aikuisille) kuinka erilaisista olosuhteista ihmiset ovat tänne tulleet. Ja tarjota oppimisen iloa kaikille. Kuvittelin, että lapsista ja aikuisista voisi olla hienoa opetella vaikkapa laulu tai loru jollain muulla kielellä, jota voitaisiin aina silloin tällöin lauluhetkellä laulaa ja sen tyylisiä juttuja.

Esikoulussa (eri päiväkoti) lapseni oli riemuissaan kun opettelivat joulujuhlaan tuiki tuiki tähtösen thai-kielellä ja englanniksi. Juhlassa se laulettiin siis suomen lisäksi myös näillä kielillä. Ainakin oma eskarilainen oli haljeta ylpeydestä kun osasi jotakin näin uniikkia ja erilaista. Ei siitä paha mieli kellekkään tainnut tulla.

Mutta kommenteistasi voin ymmärtää miksi tällaista toimintaa ei voida harrastaa laajemmin jos kerran suvaitsevaisen ihmisen suvaitsevaiseksi tarkoitettu ehdotus saadaan käännettyä jotenkin syrjiväksi ja rasistiseksi. Tämä ei kuitenkaan ollut tarkoitus.

Älä nyt jauha paskaa. Tuo oli suora lainaus sun kirjoituksesta ja nyt sä yrität sen kiistää.

Mikä on Suomessa mamuvanhemmista syntyneen lapsen "oma alkuperäinen kotimaa"?

Suvaitsevaiset pilaavat suvaitsevaisuudellansa monikulttuurisuuden.

Kuulostaa kivalta, taidanpa ehdottaa meidänkin päiväkotiin jotain vastaavaa!

[QUOTE="hiphei";23200089]Hih, ja asuuhan täällä koko joukko suomalaisia suomenruotsalaisia, jotka eivät halua osata suomea. Kummaa kaksikielisyyttä sekin muuten.[/QUOTE]

Suomenruotsalainen on suomenruotsalainen, ei suomalainen.

[QUOTE="vieras";23200159]Älä nyt jauha paskaa. Tuo oli suora lainaus sun kirjoituksesta ja nyt sä yrität sen kiistää.

Suvaitsevaiset pilaavat suvaitsevaisuudellansa monikulttuurisuuden.[/QUOTE]

Jauhan mitä jauhan, ei ole pakko lukea jos noin ahdistaa. Miten helvetissä suvaitsevaisuus pilaa monikulttuurisuuden???? Rasismiko sitä ruokkii? Mä en tajua sun pointtia, mutta ei se mitään.

Mun mielestä suomessa pitää palvelua saada omalla äidinkielellään. On mullakin ollut venäläinen neuvolalääkäri, joka kysyi kolme kertaa multa 'karkaileeko virtsa?', mä en vain hänen ääntämisestään ymmärtänyt, mitä kyselee.

Päiväkodissa pitäisi olla aina paikalla hoitajia, jotka pystyvät lasten kanssa kommunikoimaan, en hyväksyisi tuommoista tilannetta.

Ja meidän famoa on yrittänyt kylvettää kodinhoitaja, joka oli musta mies - eipä yli 80-kymppinen nainen suostunut pesulle hänen kanssaan, mutta ei olisi kyllä lähtenyt valkoisenkaan miehen kanssa.

Minusta kuitenkaan suomen tai ruotsin taitaminen eivät saa sulkea toisiaan pois. Ne maahanmuuttajatkin, jos vain kielitaito on kunnossa, ovat ihan hyviä työntekijöitä. Meillä päiväkodissa ruotsinkielisessä sellaisessa on välillä sijaisena suomenkielisiä, jotka eivät osaa ruotsia, ja osa lapsista ei osaa kuin vain ruotsia - mutta paikalla on kyllä sitten aina joku ruotsinkielentaitoinenkin. Tuokaan tilanne ei mielestäni ole ok, ja jos mun lapseni eivät osaisi suomea, en tilannetta hyväksyisi.

Jauhan mitä jauhan, ei ole pakko lukea jos noin ahdistaa. Miten helvetissä suvaitsevaisuus pilaa monikulttuurisuuden???? Rasismiko sitä ruokkii? Mä en tajua sun pointtia, mutta ei se mitään.

Sitä sun pitää ihan tosissaan miettiä miten suvaitseminen tuhoaa monikulttuurisuuden ja saa aikaan vain rasismia, mutta en usko sen avautuvan sinulle edes ankaralla miettimisellä ja rautalangasta sulle on ihan turha vääntää.

[QUOTE="vieras";23200159]Älä nyt jauha paskaa. Tuo oli suora lainaus sun kirjoituksesta ja nyt sä yrität sen kiistää.

Suvaitsevaiset pilaavat suvaitsevaisuudellansa monikulttuurisuuden.[/QUOTE]

Tollo! Voiskos mamuvanhemmista Suomessa syntyneet lapset tutustua vaikka vanhempiensa aikaisemman kotimaan kulttuuriin ja kertoa siitä toisille? Ja entä jos onkin jossain muualla syntyny mamu?
Mun puolesta mamut vois mennä hiiteen, mut jos se ei oo mahdollista niin miksei siitä vois jotenki ottaa iloo irti? Ootko sä muuten mamu?

[QUOTE="poikia3";23200218]Mun mielestä suomessa pitää palvelua saada omalla äidinkielellään. On mullakin ollut venäläinen neuvolalääkäri, joka kysyi kolme kertaa multa 'karkaileeko virtsa?', mä en vain hänen ääntämisestään ymmärtänyt, mitä kyselee.

Päiväkodissa pitäisi olla aina paikalla hoitajia, jotka pystyvät lasten kanssa kommunikoimaan, en hyväksyisi tuommoista tilannetta.

Ja meidän famoa on yrittänyt kylvettää kodinhoitaja, joka oli musta mies - eipä yli 80-kymppinen nainen suostunut pesulle hänen kanssaan, mutta ei olisi kyllä lähtenyt valkoisenkaan miehen kanssa.

Minusta kuitenkaan suomen tai ruotsin taitaminen eivät saa sulkea toisiaan pois. Ne maahanmuuttajatkin, jos vain kielitaito on kunnossa, ovat ihan hyviä työntekijöitä. Meillä päiväkodissa ruotsinkielisessä sellaisessa on välillä sijaisena suomenkielisiä, jotka eivät osaa ruotsia, ja osa lapsista ei osaa kuin vain ruotsia - mutta paikalla on kyllä sitten aina joku ruotsinkielentaitoinenkin. Tuokaan tilanne ei mielestäni ole ok, ja jos mun lapseni eivät osaisi suomea, en tilannetta hyväksyisi.[/QUOTE]

Kaikille maailman ihmisille pitäisi opettaa ruåtsia niin sitten ei olisi kommunikointiongelmia.=)

[QUOTE="vieras";23200247]Sitä sun pitää ihan tosissaan miettiä miten suvaitseminen tuhoaa monikulttuurisuuden ja saa aikaan vain rasismia, mutta en usko sen avautuvan sinulle edes ankaralla miettimisellä ja rautalangasta sulle on ihan turha vääntää.[/QUOTE]

Tyhmä mikä tyhmä. Minkäs teet, oonkin vaan supisuomalainen maalaistollo :D

Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;23200249:
Tollo! Voiskos mamuvanhemmista Suomessa syntyneet lapset tutustua vaikka vanhempiensa aikaisemman kotimaan kulttuuriin ja kertoa siitä toisille? Ja entä jos onkin jossain muualla syntyny mamu?
Mun puolesta mamut vois mennä hiiteen, mut jos se ei oo mahdollista niin miksei siitä vois jotenki ottaa iloo irti? Ootko sä muuten mamu?

Eikös mamut ole aina jossain muualla syntyneitä? Vai voiko Suomessakin syntyä mamuna?

Eihän esim. rannikolla asuvat suomalaisetkaan osaa suomea kunnolla, silti saavat olla töissä suomessa ilman että heitä moititaan.
Käydessäni vaasassa sain palvelua pelkällä ruotsin kielellä ja vaikka olen joskus osannut kouluruotsia, en osaa sitä enää. Pitäisi panostaa myös siihen alueeseen, eikä vain haukkua maahanmuuttajia!

[QUOTE="vieras";23200281]Eihän esim. rannikolla asuvat suomalaisetkaan osaa suomea kunnolla, silti saavat olla töissä suomessa ilman että heitä moititaan.
Käydessäni vaasassa sain palvelua pelkällä ruotsin kielellä ja vaikka olen joskus osannut kouluruotsia, en osaa sitä enää. Pitäisi panostaa myös siihen alueeseen, eikä vain haukkua maahanmuuttajia![/QUOTE]

Emmä ainakaan mamuja hauku, mitenkään erityisesti - eli suomenruotsalaiset mukaan kimppaan vaan :D niillähän tosiaan on jo ihan omat asuinalueetkin. Niin taitaa käydä mamuillekkin. Tervetuloa jengitappelut!!

[QUOTE="vieras";23200278]Eikös mamut ole aina jossain muualla syntyneitä? Vai voiko Suomessakin syntyä mamuna?[/QUOTE]

Etkö tiennyt että tummaihoiset ja muslimit ovat aina mamuja. Sen sijaan vaikka ruotsalainen tänne muuttanut ei ole mamu. Mä olen oppinut nämä asiat tällä palstalla. Sen saa määritellä ihan jokainen itse kuka on mamu.

[QUOTE="visitor";23200310]Emmä ainakaan mamuja hauku, mitenkään erityisesti - eli suomenruotsalaiset mukaan kimppaan vaan :D niillähän tosiaan on jo ihan omat asuinalueetkin. Niin taitaa käydä mamuillekkin. Tervetuloa jengitappelut!![/QUOTE]

Mamujahan nuo rantahurritkin ovat.

missäs ois semmonen alue joka ois vaan suomalaisille? Ihan epätasa-arvosta syrjintää, että ruotsinkieltä puhuville on omat tarhat, koulut ja asuinalueet ja suomalaisille ei!

[QUOTE="vieras";23200322]Etkö tiennyt että tummaihoiset ja muslimit ovat aina mamuja. Sen sijaan vaikka ruotsalainen tänne muuttanut ei ole mamu. Mä olen oppinut nämä asiat tällä palstalla. Sen saa määritellä ihan jokainen itse kuka on mamu.[/QUOTE]

Hyysärit haluavatkin pitää tummaihoiset ja musut mamuina täältä ikuisuteen, koska se tietää hyysäreille lisää töitä eli rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;23200249:

Ja jos noin tekee niin sitten haukutaan siitä, ettei ole sopeutunut Suomeen vaan pitää vain omasta kulttuuristaan kiinni.
Kun taas Suomesta muuttanut pitää suomalaisista asioista kiinni, se on hieno asia.

[QUOTE="avustaja";23199985]Puhdas ja rikas kieli ovat kaksi eri asiaa. Koulumaailmassa törmätään jo siihen ilmiöön ettei lapsille voida lukea kirjoja joissa on käytetty paljon ns. rikasta kieltä. Siis kielikuvia, sanontoja jne. Suomalaisetkaan lapset eivät ymmärrä niitä ja koko aika menisi muutaman lausahduksen selventämiseen. Jos siis halutaan lukea, on valittava yksinkertaisia kirjoja.

Ilmiö siis köyhdyttää suomen kieltä.

Oletko sinä sitämieltä, että on jonkun etu sulloa ryhmä täysin erimaista kotoisin olevia lapsia samaan paikkaan oppimaan kieltä - siis mitä kieltä jos yhteistä kieltä ei ole?[/QUOTE]

Hmm, mielenkiintoista. Minkähän takia lapsen vahvinta kieltä kutsutaan "äidinkieleksi"?

Jos lapsille ei ole kotikasvatuksen puitteissa luettu kirjoja, laulettu, loruteltu ja puhuttu sen vertaa, että he kouluiässä ymmärtäisivät rikasta kirjoitettua kieltä, tuskinpa muutama samaan ryhmään sullottu puolikielinen muuttaa tilannetta miksikään.

Tässä on kysymys arvostuksista, juuri siitä samasta ilmiöstä, josta aikaisemminkin nalkutin. Maahanmuuttajien kielitaidon puute ollaan kyllä valmiita tuomitsemaan, mutta oman ja omien lasten kielitaidon katsotaan syntyvän itsestään, töitä tekemättä.

Yhteistyössä