Salmiakki ja laku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sari

Vieras
Viikkoja kasassa 19, olen syönyt n. kuukauden verran joka päivä jonkun verran salmiakkia tai lakua. Voiko siitä olla muuta haittaa kuin verenpaineen nousu ja turvotus ?

Taitaa olla pieni himo niihin..

Kopsaan tähän vastauksen, jonka kirjoittelin ketjuun hulluimmat käynnistys kikat...

Surffailin Duodecimin sivuilla ja lueskelin raskauteen liittyviä artikkeleita (töissä mahdollista). Duodecim oli julkaissut tutkimuksen, jonka mukaan lakritsissa oleva glykyrritsiinihappo on mahdollisesti se verenpainetta kohottava aine. Samaisessa tutkimuksessa havaittiin yllättäen, että glykyrritsiinin runsaaseen saantiin liittyi erittäin merkitsevästi raskauden lyhyempi kesto. Tämän tutkimuksen ja siitä seuranneen jatkotutkimuksen tulos oli, että kyseessä on uusi ennenaikaisen synnytyksen riskitekijä.

Tämä tulos ei sikäli yllättänyt, kun olen kuullut, että lakritsinjuurta on käytetty ennen vanhaan ""abortin"" tekemiseen. Olen myös miettinyt voiko lakua siis syödä loppuraskaudessa, nyt olen käyttöä vähentänyt (vkot 22). Taidan kuitenkin säästää synnytyksen jälkeiseen aikaan.

Ko. artikkelin tiedot: Lakritsi ja ennenaikainen synnytys
Duodecim
2003;119(1):67-68
Timo Strandberg, Anna-Liisa Järvenpää ja Sture Andersson

Suositushan taitaa olla, ettei yli 50 gramman kertamääriä söisi lakua tai salmiakkia kerralla raskaana ollessa. Eli nuo huonot vaikutukset tulisivat vasta suuremman määrän syönnistä.

Mulla tyhjenee välillä noita salmiakkiaskeja, joissa karkkia 36 grammaa. Jotenkin huvittavaa tämä laskeminen...

Salmiakinhimo täälläkin. Jos ostan askin/pussin, siitä saattaa mennä puolet jo kaupan tuulikaapissa.

Olen kärsinyt alhaisesta verenpaineesa, joten en ole stressannut aiheesta. Ehkä kuitenkin pitää jättää nuo väkevimmät pois. Siis Hornat, Turkinpippurit jms.

Kiitos teille. Olen syönyt varmasti välillä enemmänkin kerralla esim. 100g, lähinnä huolestuttaa voiko olla haittaa sikiölle kehityksessä, mutta ei kai sellaista haittaa ole ?

älä turhia murehdi...Vähennät määrää, mutta jos sinulla on vielä alhainen verenpaine niin asiaa ei kannata stressata. Ei kai se normaalisti ole hyvä päivittäin syödä salmiakkia ja lakua, joten ei kannata varmaan joka päivä syödä, mutta silloin tälllöin pussi salmiakkia on piristävää=). Itse ostan välillä turkinpippureita ja popsin niitä pari päivää sitten ei taas vähään aikaan tee mieli.

Jep, kohtuus kaikessa on ihan ok. Esikoistani odottaessa neuvolatäti jopa suositteli kohtuullista lakun syömistä verenpaineen nostamiseksi kun mulla on aina ollut tosi alhaiset paineet.

samoin, itse meinasin alkuraskaudessa pyörtyä bussiin monesti ja ainoa keino pysyä tolpillaan oli syödä salmiakkia.
Loppuraskaudesta paineet nousivat reilusti, mutta söinkin salmiakkia vain ""lääkkeeksi"" tuohon matalaan paineeseen :) En enää puolivälin jälkeen, kosken koskaan ole siitä niin kauheasti pitänyt.

Hei!

juuri palasin neuvolasta ja terveydenhoitajan kanssa oli puhetta, kun minulla on ollut koko raskauden ajan todella alhaiset verenpaineet. Terveydenhoitaja totesi, että syö nyt hyvillä mielin lakua, niin paineetkin tasaantuvat! HÄn oli sitä mieltä, että syönti rajoitukset liittyvät riskitejöinä erityisesti suolan vuoksi korkeaan verenpaineeseen?!

Mutta haittaa sikiölle ei ainakaan neuvolatädin mielestä minun kohdalla ole, nyt menossa rv32...

itse olen pari kertaa ostanut raskauden aikana laku/ salmiakkipussin. Tosin täytelakua että osa siitä painosta on täytettäkin ja syönyt ihan normaaliin tahtiin eli pussi voi tyhjentyä 2 tunnissa- 2 päivässä himosta riippuen. Jos ostan irtokarkkeja niin joukossa on aina myös lakuja ja salmiakkeja jonkin verran. En kuitenkaan usein harrasta ja en usko että tuosta määrästä on haittaa. Mulla verenpaine on välillä turhankin alhainen ja joskus siitä tulee huono olo niin salmiakki auttaa siihen.

Kuumimmat

Yhteistyössä