samaa ruokaa lounaalla ja päivällisellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruoka-asiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ruoka-asiaa

Vieras
Onko teistä outoa, jos kotona oleva lapsi syö samaa ruokaa kahdella aterialla? Ihan kotiruokaa, ei eineksiä. Ja ei tietenkään joka päivä! Mutta voin hyvin antaa samaa keittoa tai laatikkoa 2 kertaa, joskus vielä seuraavana päivänä kerran ennen kuin pakastan loput. Yksi tuttu vaan valittelee että lapsen kotona olossa pahinta keksiä joka päivälle 2 ruokaa..

Minusta ei ole outoa. Jos mä teen esimerkiksi keittoa, me syödään sitä niin kauan kun sitä riittää. Välipaloja,aamupalaa ja iltapalaa voi sitten aina muunnella.

Kyllä meilläkin joskus on samaa peräkkäin, ei kuitenkaan enää sitten seuraavanapäivänä. Useinmiten arjessa menee niin että edellispäivän päivällistä syödään seuraavanakin iltana. Tarvii vaan lämmittää sen sijaan että alkaa jokapäivä tekemään uutta töiden päälle kun on tuokin nälkänen koululainen tultuaan kerhosta.

Ihan normaalia. Miten ihmeessä voisikaan laittaa ruokaa sellaista määrää, että se kuluisi kerralla vaikka yhden naisen ja yhden taaperon aterialla? Puoli litraa keittoa, saarioisten vajaan pikkuvuuallisen verran laatikkoa? Ei mitään järkeä. Tottakai se menee niin, että joko syödään samaa ruokaa vähintään kaksi kertaa tai sitten pakastellaan annoksissa.

Veikkaan, että monipuolisuus kyllä kärsii helpommin, jos yrittää eri ruokaa tehdä joka aterialla ja lounaalla tosiaan on syömässä vain yksi aikuinen ja 1-2 lasta. Pikkuannoksia voi tehdä jotain kalapuikkoja, mutta tuskinpa kukaan viitsii vaikka noita keittoja ja laatikoita tehdä miniannoksia.

Ei se outoa ole, mutta meillä ei niin tehdä. Samaa ruokaa saatetaan kyllä syödä kolmenakin peräkkäisenä päivänä, mutta vain toisella aterialla, eli toisena lämpimänä ruokana syödään jotakin muuta. Taitaa olla lähinnä kotoa opittu tapa, ei mikään periaate.

Heh, meillä lapsi saattaa joskus syödä kolmekin päivää samaa ruokaa, 2x päivässä. Ruuan laittoon käytetty aika on mielestäni hukkaan heitettyä, mutta kun ei viitsi eineksiäkään lapselle jatkuvasti syöttää, niin teen aina mahdollisimman isoja satseja ruokaa.

Mitä tulee monipuolisuuteen tai sen puutteeseen, niin ihan höpöhöpöä.

Tosi usein syödään samaa ruokaa kaksi kertaa peräkkäin,joko saman päivän lounas+päivällinen tai sitten edellisen päivän päivällistä myös lounaalla. Loput ruoasta ja jäljelläolevasta määrästä riippuen joko pakkaseen tai sitten mä syön sen itse seuraavaksi lounaaksi. En näe järkeä pakastaa jotain makkarakeittoa pientä annosta,ei sitä tee mieli syödä enää..

Useimmiten niin että edellisen päivän päivällinen on seuraavan päivän lounas. Tai joskus syödään kolmekin päivää peräkkäin samaa lounaaksi. Harvemmin samaa syödään kahta kertaa päivässä, useimmiten on monenlaisia tähteitä jääkaapissa odottamassa ja niistä sitten suunnittelen päivällisiä tai lounaita sen mukaan minkälainen määrä ruokaa on(lounaalla on minä+3 lasta ja päivällisellä lisäksi mies). Lounaalla jos tähtdettä on vain pieni määrä saatan paisstaa sitten lisäksi kananmunia/leipää/ wokkaan pakastevihanneksia jne.
Ruoat säilyy jääkaapissa n 3vrk eli maanantain lounaan jämät voi syödä vielä vaikka torstaina päivälliseksi ja välissä jotain muuta niin ei tarvi koko ajan syödä samaa. Pakkaseen en juuri koskaan laita ruokaa kun mielestäni Ei maistu hyvältä enää pakastuksen jälkeen.

Eiköhän se ole aika normaalia että edellisen päivän päivällinen on seuraavan päivän lounas.
Ja sitten esimerkiksi perunaa voi siinä matkan varrella jalostaa. Keittää ison kattilallisen perunoita, ja jämistä tekee pottumuusia. Tai makarooninjämistä voi tehdä velliä jne.

No en ole koskaan tarjonnut samaa ruokaa kaksi kertaa samana päivänä. Jotenkin ei tulisi mieleenkään. Tosin samaa ruokaa kyllä olen tarjonnut jopa neljänä päivänä peräkkäin. Varsinkin jauhelihakastike on niin kovassa suosiossa että sitä lapsi söisi vaikka joka päivä :) Minusta on ihan ookoo syödä samaa ruokaa monta päivää peräkkäin jos kuitenkin se toinen lämmin ateria on jotakin muuta. Sitä lisuketta voi sitten vaihdella: soossi perunalla, soossi makaronilla, soossi riisillä jne.

Usein teen niin että ostan kilon verran naudan jauhelihaa, sitä rasvattomampaa, ja teen siitä lihapullia, jauhelihapihviä ja jauhelihakastikkeen. Saatanpa tehdä lasagnenkin. Osan voi sitten pakastaa ja osa syödään heti sekä tulevina päivinä.

En todellakaan jaksa olla kokoajan kokkaamassa, ei ole mielipuuhaa, mutta haluan että lapsi saa kotiruokaa joka on tehty hyvistä raaka-aineista. Pakastaminen on pienempi paha kuin einesten syöttäminen.

Miten te muuten teette; jos otatte pakkasesta esim. raa´an jauhelihan niin pakastatteko jämät jos jää yli sitä valmista ruokaa? Minulle on opetettu että kerran pakastettua ei saa enää uudestaan pakastaa. Kärsiikö siitä jokin muu kuin maku?

Raa'an lihan sulatus ja uudelleenpakastus lisää myös mikrobien kasvua kun lihan solurakennehajoaa sulaessa niin se on hyvä kasvualusta bakteereille. Eli jos sulatat ison palan jauhelihaa niin tee se heti ruoaksi, sen ruoan voit sitten halutessasi pakastaa.

Itse teen niin että paistan isomman satsin jauhelihaa sipulin kanssa ja otan siitä osan heti käyttöön ja laitan loput jääkaappiin. Teen sitten ekana päivänä vaikka jauhelihakeittoa, tokana päivänä chili con carnea, kolmantena tortillojen täytteeksi/makaroonilaatikkoon/bolognesekastike tai mitä nyt sattuukaan tekemään mieli. Se että on valmiiksi paistettua jauhelihaa jääkaapissa nopeuttaa kuitenkin selvästi sitä ruoan valmistusta mutta ei tarvi syödä samaa joka päivä.
Päivän toiselle aterialla syödään sitten aina jotain muuta kuin jauheliharuokia.

No en ole koskaan tarjonnut samaa ruokaa kaksi kertaa samana päivänä. Jotenkin ei tulisi mieleenkään. Tosin samaa ruokaa kyllä olen tarjonnut jopa neljänä päivänä peräkkäin. Varsinkin jauhelihakastike on niin kovassa suosiossa että sitä lapsi söisi vaikka joka päivä :) Minusta on ihan ookoo syödä samaa ruokaa monta päivää peräkkäin jos kuitenkin se toinen lämmin ateria on jotakin muuta. Sitä lisuketta voi sitten vaihdella: soossi perunalla, soossi makaronilla, soossi riisillä jne.

Usein teen niin että ostan kilon verran naudan jauhelihaa, sitä rasvattomampaa, ja teen siitä lihapullia, jauhelihapihviä ja jauhelihakastikkeen. Saatanpa tehdä lasagnenkin. Osan voi sitten pakastaa ja osa syödään heti sekä tulevina päivinä.

En todellakaan jaksa olla kokoajan kokkaamassa, ei ole mielipuuhaa, mutta haluan että lapsi saa kotiruokaa joka on tehty hyvistä raaka-aineista. Pakastaminen on pienempi paha kuin einesten syöttäminen.

Miten te muuten teette; jos otatte pakkasesta esim. raa´an jauhelihan niin pakastatteko jämät jos jää yli sitä valmista ruokaa? Minulle on opetettu että kerran pakastettua ei saa enää uudestaan pakastaa. Kärsiikö siitä jokin muu kuin maku?

Kilosta jauhelihaa lihapullia, pihvejä, kastike ja vielä lasagne?

Haluat tarjota lapselle kotiruokaa, joka on tehty hyvistä raaka-aineista, ja sitten syötät päivä toisensa perään jauhelihaa.

[QUOTE="...";30516914]Haluat tarjota lapselle kotiruokaa, joka on tehty hyvistä raaka-aineista, ja sitten syötät päivä toisensa perään jauhelihaa.[/QUOTE]

Noh, yksi perhe syö kilon lihaa yhdellä aterialla ja toinen syö sitä viikon, noin kuvainnollisesti.

Luetun ymmärtäminen on jsokus vaikeaa, tiedän. Selitin kuitenkin että osan pakastan ja osa syödään heti/seuraavana päivänä. Ja kerran päivässä vain jauheliharuokaa, toisinaan ei kertaakaan. Ja onhan sitä jauhelihaakin niin monenlaista. Ei se jauheliha automaattisesti ole huonoa vaan riippuu aivan mistä lihasta se on jauhettu, ellet tiennyt.

Eineksiä ja puolivalmisteita kartan. Jos joskus syödään makkaraa tai nakkia niin nekin on oltava lisäaineettomia.

No jellu olet sitten samaa kastia kun tuttu josta puhuin. Miksi on ok syödä vaikka 4 päivää kerran päivässä samaa, mutta mahdotonta syödä samaa 2/päivä? Valaisetko :)

Alkuperäinen kirjoittaja alkupaperäinen;30518143:
No jellu olet sitten samaa kastia kun tuttu josta puhuin. Miksi on ok syödä vaikka 4 päivää kerran päivässä samaa, mutta mahdotonta syödä samaa 2/päivä? Valaisetko :)

Mä en itse halua syödä samaa ruokaa kahta kertaa samana päivänä. Se siinä on vikana. Lapsi varmaan söiski.