Sämpyläohjeesta pika-apua!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hukkapätkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hukkapätkä

Jäsen
05.04.2007
195
0
16
Ajattelin leipoa sämpylöitä ja pussin kyljessä lukee 1rkl siirappia. Siitä on aikaa, kun olen sämpylöitä tehnyt ja mielestäni en ole ikinä käyttänyt siirappia? Se on ainoa mitä puuttuu aineista, enkä sen takia viitsisi lähteä kauppaan. Voiko korvata sokerilla, vai onko edes pakollinen? Miten olette muut tehneet?

Alkuperäinen kirjoittaja kukeseen:
Voi korvata sokerilla tai itse olen korvannut hunajallakin. Jotain makeeta pitää kuitenkin laittaa, että hiiva lähtisi käyntiin =)

Mulla on 10 vuotta onnistunut sämpylät oikein hyvin ilman sokeria =)

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Voi korvata sokerilla tai itse olen korvannut hunajallakin. Jotain makeeta pitää kuitenkin laittaa, että hiiva lähtisi käyntiin =)

Sähän taitatkin olla sitten aikamoinen jauhopeukku =) Itse en ole uskaltanut ilmän sokeria kokeilla, kun jostain olen oppinut, että sitä tarvitaan hiivan käynnistykseen... *sanoo hän ja menee hakemaan hiivaleivän pois uunista ;) *

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:

Sähän taitatkin olla sitten aikamoinen jauhopeukku =) Itse en ole uskaltanut ilmän sokeria kokeilla, kun jostain olen oppinut, että sitä tarvitaan hiivan käynnistykseen... *sanoo hän ja menee hakemaan viivaleivän pois uunista ;) *

En oo jauhopeukku ollenkaan, sämpylät on ainoot mitä leivon :D Mä en oo ikinä edes kuullu että sokeria pitäs laittaa, ehkä mun sämpylätkään ei oo ja hyvin onnistuu =)

Hiiva tarvitsee "ravinnokseen" hiilihydraatteja eli sokeria tai tärkkelystä. Joten pelkät jauhotkin riittävät, ei tarvitse erikseen lisätä sokeria, mutta sokerinlisäys nopeuttaa kohoamista.

Yhteistyössä