Sanokaa, että hyvä kyllä kiertää takaisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
On taas sellainen olo, että minun kiltteyttäni vain hyväksikäytetään enkä itse saa mitään vastapalveluksia. :(

Sanokaa nyt, että joskus se tulee takaisin ja että minä hyödyn siitä, että olen muille avuksi ja hyödyksi.

Olen pahoillani, mutta maailma ei toimi niin kuin haluaisi. Mäkin aina toivon saavani joskus jotakin hyvää itsellenikin, kun olen hyvää hyvyyttäni jotakin tehnyt. Mutta eeeeeeei.

Vedä raja. Älä ole loputtoman hyväksikäytettävä. Jos sinusta tuntuu hyväksikäytetyltä, on aika olla terveellä tavalla itsekäs. Autat silloin kun pystyt ja haluat, ja kun tuntuu muulta, et auta aikuisia tai järjestät asiat että saat omaa tilaa ja oikeuden sanoa "ei."

Ystävä kallis. Kyllä se kiertää. Ainakin mitä materiaan tulee. Olen huomannut itse.
Vaikka olen yhteiskunnan mittapuulla "köyhä" ja vähävarainen, en silti koskaan ole myynyt esim. lasten pieneksi jääneitä vaatteita vaan lahjoittanut ne eteenpäin niitä tarvitseville. Ja kas, niin vain on käynyt, että minulle on tultu tarjoamaan omille lapsilleni hyväkuntoisia vaatteita ja tarvikkeita ilmaiseksi. Kehä toimii :)
Samoin huonekalujen kohdalla. Olen antanut pyyteettä eteenpäin mitä en ole tarvinnut, ja jossain vaiheessa on tullut vastaan tilanne jossa on tarjottu minulle ilmaiseksi esim. hyväkuntoista koulupöytää tai sohvaa tms.

Kiltteytttäkin on monenlaista. Olen kokenut sen kantapään kautta. Niin kiltti ei saa olla, että antaa käyttää itseään hyväksi. Silloin et saa mitään takaisin. Mutta jos omasta vapaasta tahdostasi ilman katkeruutta tai vastapalveluksen toivoa annat toiselle jotain, niin todella, sen saat myös itse takaisin ennemmin tai myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On taas sellainen olo, että minun kiltteyttäni vain hyväksikäytetään enkä itse saa mitään vastapalveluksia. :(

Sanokaa nyt, että joskus se tulee takaisin ja että minä hyödyn siitä, että olen muille avuksi ja hyödyksi.

valitettavasti oma kokemus on ihan toinen.
Maailmassa on paljon röyhkeitä ihmisiä, jotka ottavat vaan jos joku on tarpeeksi hölmö/kiltti antaakseen.

Esim. just kuljetin oman lapsen lisäksi yhtä toista ekaluokkalaista kotiäitiaikoinani, syötin välipalat ym.
Tuon lapsen vanhemmat olivat tyytyväisiä ja kääntyivät jopa pois koulullta jos huomasivat minut jo siellä.
Mutta eivät esim. koskaan ottaneet omaa lastani edes sateella kyytiin (minulla ei ollut aina autoa) tai mitään muutakaan vastavuoroista.

toki tuollainen käytös karkottaa jonkin ajan kuluttua lähes kaikki ihmiset, mutta uusia kohteita löytyy aina.

Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee:
Ystävä kallis. Kyllä se kiertää. Ainakin mitä materiaan tulee. Olen huomannut itse.
Vaikka olen yhteiskunnan mittapuulla "köyhä" ja vähävarainen, en silti koskaan ole myynyt esim. lasten pieneksi jääneitä vaatteita vaan lahjoittanut ne eteenpäin niitä tarvitseville. Ja kas, niin vain on käynyt, että minulle on tultu tarjoamaan omille lapsilleni hyväkuntoisia vaatteita ja tarvikkeita ilmaiseksi. Kehä toimii :)
Samoin huonekalujen kohdalla. Olen antanut pyyteettä eteenpäin mitä en ole tarvinnut, ja jossain vaiheessa on tullut vastaan tilanne jossa on tarjottu minulle ilmaiseksi esim. hyväkuntoista koulupöytää tai sohvaa tms.

Kiltteytttäkin on monenlaista. Olen kokenut sen kantapään kautta. Niin kiltti ei saa olla, että antaa käyttää itseään hyväksi. Silloin et saa mitään takaisin. Mutta jos omasta vapaasta tahdostasi ilman katkeruutta tai vastapalveluksen toivoa annat toiselle jotain, niin todella, sen saat myös itse takaisin ennemmin tai myöhemmin.

:)

Alkuperäinen kirjoittaja Suurin osa sanonnoista ei pidä paikkaansa:

valitettavasti oma kokemus on ihan toinen.
Maailmassa on paljon röyhkeitä ihmisiä, jotka ottavat vaan jos joku on tarpeeksi hölmö/kiltti antaakseen.

Esim. just kuljetin oman lapsen lisäksi yhtä toista ekaluokkalaista kotiäitiaikoinani, syötin välipalat ym.
Tuon lapsen vanhemmat olivat tyytyväisiä ja kääntyivät jopa pois koulullta jos huomasivat minut jo siellä.
Mutta eivät esim. koskaan ottaneet omaa lastani edes sateella kyytiin (minulla ei ollut aina autoa) tai mitään muutakaan vastavuoroista.

toki tuollainen käytös karkottaa jonkin ajan kuluttua lähes kaikki ihmiset, mutta uusia kohteita löytyy aina.

Oi sentään miten röyhkeää. :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tässä on oikeasti salaisuuden avain.. opettele toimimaan sen mukaisesti, niin näet että se toimii ;) Älä pelkää, älä epäile, älä odota mitään vastapalvelukseksi. Tee se täysin ja puhtaasti hyvää hyvyyttäsi, niin takaan, että sut palkitaan ;) Ihan oikeasti. Tämä juttu on toiminut jo vuosia mun kohdalla, ja luotan siihen täysin. :)

Muista kuitenkin myös toinen kappale tekstistäni. Älä anna käyttää itseäsi hyväksi. Pidä omat rajat, ja tee vain ja ainoastaan se, mistä sulle itelles tulee hyvä mieli. Se on kaiken a ja o.

se hyvä mitä ite antaa...mä ainakin saan paskaa niskaan :( ikinä ei vastapalveluna mitään hyvää..! en tajua,paha karma on vallannu mut.

Heh. Tuokin on totta. Jos annat jotain väärille henkilöille, ne jopa valittaa siitä. Sen sijaan että kiittäisivät tai laittaisivat sen hyvän kiertämään...

Me on kans annettu kaikenlaista ja nyt on raja vedetty. Myyn tai lahjotan jollekkin tuntemattomalle taholle tästedes. IKINÄ me ei saada mitää ilmaiseksi! yksikin kaveri kehtas pyytää vanhoista kulahtaneista lasten vaatteista euron kappale kun taas meiltä on saatu ilmaseksi jos jotaki! uskomatonta..eipä tullu kauppoja =( mut niinhän se on,mitä varakkaampi on,sitä vähempi annetaan pois,kaikella on hintansa. Köyhempi taas antaa vähästäänkin..vaikka nyt en kyllä enää itse tee moista =(

Tässä on oikeasti salaisuuden avain.. opettele toimimaan sen mukaisesti, niin näet että se toimii ;) Älä pelkää, älä epäile, älä odota mitään vastapalvelukseksi. Tee se täysin ja puhtaasti hyvää hyvyyttäsi, niin takaan, että sut palkitaan ;) Ihan oikeasti. Tämä juttu on toiminut jo vuosia mun kohdalla, ja luotan siihen täysin. :)
On toiminut myös mun kohdallani. Vastapalveluksen odottaminen ei kannata eikä ole tarkoituksenmukaistakaan. Jos tekee jollekin palveluksen, tekee sen ilman taka-ajatuksia. Se hyvä omalle kohdalle kun usein tulee joltain toiselta kuin siltä, jolle on itse tehnyt palveluksen. Hän taas kenties tekee palveluksen aikanaan jollekin kolmannelle jne. Hyvä kiertää eikä kulje vain kahden ihmisen välillä edestakaisin.

se hyvä mitä ite antaa...mä ainakin saan paskaa niskaan :( ikinä ei vastapalveluna mitään hyvää..! en tajua,paha karma on vallannu mut.

Höpsis. Ei ole olemassa mitään pahaa (tai edes hyvää) karmaa.
Sä olet itse suuressa viisaudessas ennen tänne syntymääsi suunnitellut elämäsi ja kaikki sen tapahtumat. Myös ne negatiiviset. Ja miksi? Siksi, että oppisit niistä jotain, jolloin sun ei tarvitse enää koskaan kokea niitä uudelleen. Etsi merkitys ja opin aihe jokaiselle "kärsimyksellesi" niin huomaat mitä tarkoitan.

Mulla esim. on ollut kaksi hyvin vaikeaa parisuhdetta. Oli alistamista, väkivaltaa, pettämistä yms. Ja nyt, kun olen päässyt irti katkeruudesta ja vihasta, olen tajunnut noiden suhteiden tarkoituksen -mä olin liian kiltti. En puolustanut itseäni, hain vain hyväksyntää --> koska en itse arvostanut itseäni tarpeeksi.
Nyt arvostan ja rakastan itseäni, eikä mun eteeni sen koommin ole tullut väkivaltaisia parisuhteita.

Ihan oikeasti, kaikesta negatiivisestakin löytyy joku juttu, joka SUN on opittava. Jokainen negatiivinen asia muuttaa sua jollain tavalla, jos vain huomaat sen. Ja nämä on niitä syitä, miksi sä elät. Jotta sä oppisit ja huomaisit. Koska ilman niitä asioita, sä oisit edelleen sama ihminen. Esim. mä oisin edelleen liian kiltti, enkä arvostais itseäni yhtään.

Ihan oikeasti, kaikesta negatiivisestakin löytyy joku juttu, joka SUN on opittava. Jokainen negatiivinen asia muuttaa sua jollain tavalla, jos vain huomaat sen. Ja nämä on niitä syitä, miksi sä elät. Jotta sä oppisit ja huomaisit. Koska ilman niitä asioita, sä oisit edelleen sama ihminen. Esim. mä oisin edelleen liian kiltti, enkä arvostais itseäni yhtään. [/quote]

Eli siis ei enää kilteyttä vaan täytyy alkaa manipuloivaksi akaksi joka ei anna vaan ottaa? ei,musta ei oo siihen. Mutta ootteko huomanneet että kaikki pärjääjät ovat kaikkea muuta kuin kilttejä ja hyväsydämisiä?

Onhan sitä aina joka tapauksessa "voitolla" vähintään moraalisella tasolla. En minä ainakaan edes oleta mitään vastapalveluksia tehdessäni toisille hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Onhan sitä aina joka tapauksessa "voitolla" vähintään moraalisella tasolla. En minä ainakaan edes oleta mitään vastapalveluksia tehdessäni toisille hyvin.

en mäkään..mutta sitten kun olet tehnyt toiselle jotain hyvää niin ei sitä kyllä oleta saavansa paskaa vaan takas.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
On toiminut myös mun kohdallani. Vastapalveluksen odottaminen ei kannata eikä ole tarkoituksenmukaistakaan. Jos tekee jollekin palveluksen, tekee sen ilman taka-ajatuksia. Se hyvä omalle kohdalle kun usein tulee joltain toiselta kuin siltä, jolle on itse tehnyt palveluksen. Hän taas kenties tekee palveluksen aikanaan jollekin kolmannelle jne. Hyvä kiertää eikä kulje vain kahden ihmisen välillä edestakaisin.

Just näin. Olen täysin samoilla linjoilla sun kanssas :)

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:

en mäkään..mutta sitten kun olet tehnyt toiselle jotain hyvää niin ei sitä kyllä oleta saavansa paskaa vaan takas.

Pointti onkin just se, että EI ODOTA saavansa mitään takaisin.
Ja kun näin pystyy toimimaan, sut "palkitaan".

Mutta tiedän sen, vaatii harjoitusta ennenkuin pystyy antamaan toisille jotain ilman että edes alitajunnassa toivoo saavansa siitä palkintoa. Pyyteettömyys on se avain kaikkeen. Ja se on vaikeaa kun on ihmisluonnosta kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Samaa mieltä :) Kyllä sitä hyvää on tullut takaisinkin ja yleensä se on tapahtunut yllättäen ja odottamatta. Mutta tyhmä ei saa olla eli ei tarvitse ruveta röyhkeiden hyväksikäyttämäksi.

Pointti onkin just se, että EI ODOTA saavansa mitään takaisin.
Ja kun näin pystyy toimimaan, sut "palkitaan".

Mutta tiedän sen, vaatii harjoitusta ennenkuin pystyy antamaan toisille jotain ilman että edes alitajunnassa toivoo saavansa siitä palkintoa. Pyyteettömyys on se avain kaikkeen. Ja se on vaikeaa kun on ihmisluonnosta kyse. [/quote]

En odota saavani mitää se kummempaa,mutta en kyllä mielestäni ansaitse haukkuja yms paskaa jos olen ystävällinen/avulias! miten sitä voi jaksaa vaan hymyillä kun sydän itkee????

Ihan oikeasti, kaikesta negatiivisestakin löytyy joku juttu, joka SUN on opittava. Jokainen negatiivinen asia muuttaa sua jollain tavalla, jos vain huomaat sen. Ja nämä on niitä syitä, miksi sä elät. Jotta sä oppisit ja huomaisit. Koska ilman niitä asioita, sä oisit edelleen sama ihminen. Esim. mä oisin edelleen liian kiltti, enkä arvostais itseäni yhtään.

Eli siis ei enää kilteyttä vaan täytyy alkaa manipuloivaksi akaksi joka ei anna vaan ottaa? ei,musta ei oo siihen. Mutta ootteko huomanneet että kaikki pärjääjät ovat kaikkea muuta kuin kilttejä ja hyväsydämisiä?[/quote]

Öm.. ei. Sanoinko mä noin?
Kiltteys on suhteellista. Jos on kiltti, joka pitää huolen siitä että voi itse hyvin eikä koe tulleensa kiltteydessään hyväksi käytetyksi, on oikeilla linjoilla. Mutta jos toimii niin, että on "kiltti" (=uhrautuu) niin sitä saat sitten olla hamaan tappiin saakka.
Manipulaatio on tästä kaukana.
Marttyyrius ja kiltteys on tasan kaksi eri asiaa. Huomaa ero.

Yhteistyössä