sanokaa ettei tämä ole totta!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pois oravanpyörästä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suurimmalla osalla ihmisistä on aikaa ihan riittävästi, jos vain he organisoisi elämänsä paremmin. Nimim. kahden lapsen yyhoo, kaksi akateemista tutkintoa valmistumassa tässä, kokopäivätöissä ja vielä riittää aikaa sosiaaliseen elämään, vapaaehtoistyöhön, kuntoiluun yms.

Ihan paskapuhetta, ellet ole superihminen joka on yöt työssä eikä nuku koskaan ;) Jos teet 8 tuntia päivässä + matkat niin jo siinä jää MINUN mielestä lapsille surkean vähän aikaa. Päälle nuo kaikki muut mainitsemasi niin aika lasten kanssa on aivan liian minimaalista, ainakin minulle.

[QUOTE="vieras";26093508]Ihan paskapuhetta, ellet ole superihminen joka on yöt työssä eikä nuku koskaan ;) Jos teet 8 tuntia päivässä + matkat niin jo siinä jää MINUN mielestä lapsille surkean vähän aikaa. Päälle nuo kaikki muut mainitsemasi niin aika lasten kanssa on aivan liian minimaalista, ainakin minulle.[/QUOTE]
Mä aikoinaan kävin kokopäivätöissä, opiskelin työn ohessa ammattikorkeakoulussa ja olin kahden lapsen yh. Hyvin pärjäsin kolmen tunnin yöunilla. Yrittäjäksi ryhdyttyäni vain 60 tunnin työviikko oli suorastaan luksusta, usein tein 70-80 tuntisia työviikkoja ilman lomia. Viime syksynä sitten työterveyshuollossa 50-vuotistarkastuksessa tuli pysähdys ja oli alettava miettimään, kuinka monta vuotta haluan vielä elää.

Mä meinaan pistää tämän asunnon myyntiin alkuvuodesta 2014, ostaa pienen talon maalta, pistää hieman rahaa sukanvarteen ja ostaa loppurahoilla 4-5 asuntoa, jotka vuokraan. Elelen säästöillä ja vuokratuloilla downshiftaillen ja tehden justiinsa mitä lystään.

• Tykkää
Reactions: HarmaanaTaas
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26093567:
Mä aikoinaan kävin kokopäivätöissä, opiskelin työn ohessa ammattikorkeakoulussa ja olin kahden lapsen yh. Hyvin pärjäsin kolmen tunnin yöunilla. Yrittäjäksi ryhdyttyäni vain 60 tunnin työviikko oli suorastaan luksusta, usein tein 70-80 tuntisia työviikkoja ilman lomia. Viime syksynä sitten työterveyshuollossa 50-vuotistarkastuksessa tuli pysähdys ja oli alettava miettimään, kuinka monta vuotta haluan vielä elää.

Niin? Vaikka jankuttaisit mitä niin fakta on se vuorokaudessa on 24 tuntia ja tuollaisessa yhtälössä aikaa johonkin = todennäköisesti lapsille jää SURKEAN VÄHÄN. Minun mielestä ;) Mikä kellekkin tärkeää, siitähän tässä on kyse. Olen minäkin opiskellut täysipäiväisesti + tehnyt vielä helvetisti töitä ja se on lapsille ihan valtavan epäreilua enkä sillä todellakaan kehuskelisi.

[QUOTE="vieras";26093607]Niin? Vaikka jankuttaisit mitä niin fakta on se vuorokaudessa on 24 tuntia ja tuollaisessa yhtälössä aikaa johonkin = todennäköisesti lapsille jää SURKEAN VÄHÄN. Minun mielestä ;) Mikä kellekkin tärkeää, siitähän tässä on kyse. Olen minäkin opiskellut täysipäiväisesti + tehnyt vielä helvetisti töitä ja se on lapsille ihan valtavan epäreilua enkä sillä todellakaan kehuskelisi.[/QUOTE]
No sitä juuri tarkoitin, että vaikka miten organisoisi, niin vuorokaudessa on vain 24 tuntia. Ja ihan hullun hommaa - näin jälkikäteen ajatellen - yrittääkään olla joku tehoepeli.

[QUOTE="vieras";26092028]
Ja se kuvitelma että saat rauhassa elellä perheesi kanssa. Toimeentulotuki haetaan kuukausittain, ja siihen käytettävä aika voi olla todella suuri siitä millä päällä joku täti on ollu viimeistä päätöstä tehdessään. Sinulle on saattanu tulla lista numeroita mihin soittaa josta voi saada osa-aikatöitä, määräys lähettää tarpeeksi monista (hoks ikinä eivät sano tarkkaa määrää) työhakemuksista mitä olet lähettänyt, määräys käydä kelalla hakemassa tukea josta et ole ikinä kuullutkaan, parhaassa tapauksessa siellä kelalla hakemus viipyy 1kk, ja koko tuon ajan odottelet että saat hakemuksen laitettua sossuun. Ja se papereiden määrä mikä sinne viedään! Ei ole todellakaan mikään ihme että niistä saattaa joskus unohtua jokin!
[/QUOTE]

Sossun etuuskäsittelijät eivät kyllä toimi työvoimatoimistona, eli sossusta ei lähetellä mitään ilmoituksia avoimista työpaikoista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26093645:
No sitä juuri tarkoitin, että vaikka miten organisoisi, niin vuorokaudessa on vain 24 tuntia. Ja ihan hullun hommaa - näin jälkikäteen ajatellen - yrittääkään olla joku tehoepeli.

:)

porukat joutu turvautumaan soskaan koska liitto on vitkutellu pian 4kk isän rahojen kanssa, niin he saivat ton perusosan 2 aik. ja 1 alaikäinen.

soska maksoi vuokran ja sähkölaskun. Ruokarahaa saivat reilut 100e koko kuukaudelle.

et ei se nyt ihan mene noin et "tonni "jää käteen.

[QUOTE="vieras";26092028]

Mutta jos helppoa rahaa haluat, ala narkkariksi tai alkoholistiksi, niille tehdään yleensä useamman kuukauden päätökset kerralla, eikä ole niin nuukaa jos jotain välillä unohtuu, kunhan käy välillä katkolla/vieroituksessa. :)[/QUOTE]

Niin totta. Tavallinen, rehellinen ihminen, jolla on tilapäisesti toimeentulo-ongelmia, ei sossusta saa rahaa kuin taistelun kautta.

Minä en erotessani saanut sossusta apua vuokratakuuseen, koska se takuu piti maksaa ennen kuin muutin pois exän luota - katsoivat molempien tulot, koska asuimme saman katon alla. Jopa sosiaaliasiamies piti tätä oikeana menettelynä. Hän pohti, että jos takuuvuokran eräpäivä olisi ollut seuraavan kuun puolella, kun olen jo muuttanut, niin olisin saanut takauksen sossusta. Eipä ollut sekään rouva ilmeisesti koskaan asunut vuokralla, kun ei tiennyt, että takuuvuokra maksetaan ENNEN kuin asuntoon pääsee muuttamaan. Onneksi ex maksoi sitten takuuvuokrani, vaikka joutuikin ottamaan lainaa sitä varten.

Myöhemminkin yritin kerran hakea tt-tukea, mutta kolmannen lisäselvityspyynnön jälkeen annoin periksi.

Minä olen kyllä saanut aina perustoimeentulotuen ihan lain mukaisesti ja ilman ongelmia. Ainoastaan harkinnanvaraisten kohdalla on pitänyt nähdä vaivaa.

En myöskään ymmärrä, miksi aina puhutaan, että on "hävettävää", "noloa" tai "nöyryyttävää" hakea toimeentulotukea. Se on lakisääteinen tuki, joka KUULUU ihmiselle tietyssä taloudellisessa tilanteessa. Miten sen hakeminen olisi sen nolompaa kuin vaikka kotihoidontuen?

[QUOTE="hmm";26091454]itse käyn muuten pätkätöissä ja palkan luistaessa pärjätään ihan hitosti paremmin kun yrittäessä kerjätä sossuilta rahaa tyyliin pamahtaneeseen pyykinpesukoneeseen. rahaa ei voi töissäkäyntijaksoilta pistää edes pahan päivän varalle säästöön koska sossu tosiaan ei anna yhtään rahaa jos on säästöjä. ellei sitten nosta käteisenä patjan sisään.[/QUOTE]

Tätä mä en ymmärrä. Jos sitä rahaa saa säästettyä pahan päivän varalle, niin eikö se paha päivä koita juuri silloin, kun rahat on niin vähissä että joutuu sossun luukulle? Eihän se nyt vaan voi mennä niin, että jos mulla on tulot joka toinen kuukausi 10 000e ja joka toinen kuukausi ei tuloja, niin voin silti lampsia soskun luukulle, vaikka edelliskuukaudelta jäi 5000e säästöön, mutkun se on hei säästössä pahan päivän varalle patjan sisään käärittynä.

[QUOTE="Hmmm";26093701]Sossun etuuskäsittelijät eivät kyllä toimi työvoimatoimistona, eli sossusta ei lähetellä mitään ilmoituksia avoimista työpaikoista.[/QUOTE]

Siis eri kaupunkien sosiaalitoimilla on erilaisia työllistämistoimia (joko ihan omia, tai sitten joku järjestö jonka kanssa tekevät yhteistyötä). Esimerkiksi Oulun arpeetti. Näihin pitää sitten ottaa yhteyttä, ja niissä on sitten aivan omat työnhakusysteemit. Ja tarjoavat vain osa-aikaisia, max puolen vuoden töitä.

Avoimista työpaikoista en puhunut sanallakaan. Niitä pitää etsiä itse mollin sivuilta ja viedä lähettämistään työhakemuksista kuukausittain kopiot sossuun. Riippuen tietysti elämäntilanteesta.

Tätä mä en ymmärrä. Jos sitä rahaa saa säästettyä pahan päivän varalle, niin eikö se paha päivä koita juuri silloin, kun rahat on niin vähissä että joutuu sossun luukulle? Eihän se nyt vaan voi mennä niin, että jos mulla on tulot joka toinen kuukausi 10 000e ja joka toinen kuukausi ei tuloja, niin voin silti lampsia soskun luukulle, vaikka edelliskuukaudelta jäi 5000e säästöön, mutkun se on hei säästössä pahan päivän varalle patjan sisään käärittynä.

Tässä mahdollisesti viitattiin sellaisiin tilanteisiin, joita varten jokainen järkevä ihminen yrittää säästää rahaa. Kuten esim. pesukoneen rikkoutuminen, silmälasien hankinta ymv. Näihin rahan saaminen sossusta on kaikkea muuta kuin itsestäänselvyys, ja jos aivan kaikki säästöt on syöty, sossu kieltäytyy auttamasta vaikkapa silmälaseissa, niin mitäs sitten tehdään?
Ja tässä ei varmastikaan puhuta kovin suurista palkkatuloista, koska siinä tapauksessa ne olisi vyörytetty tuenhakukuukaudellekin ja tuki evätty.

Ja ap: se ei ole totta.
Ihan turha kuvitella, että saat loikoilla ja nyperrellä kasvimaallasi. Sossu tulee edellyttämään todella aktiivista työnhakua, kursseilla sun muilla käymistä, tai muuten tippuu toimeentulotuesta ensin 20% ja sitten 40%.

sain kenosta 50000e voiton ja jätin huonosti palkatun työni,sukulaisille ja tutuille valehtelin saaneeni lopputilin.Pikkuhiljaa porukka alkoi ihmettelemään keskenään miten tulen toimeen niin hyvin alle 800e päivärahoilla , minulta itseltä ei sitä tietysti tohdittu kysyä joten kuulin sitten vahingossa saan kuulemma toimeentulotukea ja sossu maksaa vuokrani,tuon kuultuani rupesin sitten naamakirjassa pistämään vettä myllyyn ,kerroin miten hyvin saan toimeentulotukea yms.tukea.Katastrofi tuli parille kateelliselle sukulaiselle kun työpaikoissa jaettiin lopputilejä ja nämä tietysti ilmottautuivat vapaa ehtoisesti luopumaan paikoistaan mitä sitä nyt töitä tekee kun sossu elättää:-DD

Yhteistyössä