sanokaa mitä mä teen tolle pennulle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Se herää joka hiton aamu viiden maissa karjumaan. Siis huutaa niin, että herättää pienemmän ja sit ei nuku enää kukaan. Ja tuo pienempi nukkuu melkeen kahdeksaan asti, jos sitä ei herätetä tuollain viideltä. Mä en ihan oikeesti enää jaksa, että toi herää noin aikaisin ja sit on ihan kauhee koko päivän ku väsyttää eikä tietenkää mee päiväunille, ihan järjettömät nukutussessiot saan pitää jos yritän saada sitä nukkumaan päivällä.

Olen kokeillu laittaa myöhemmin nukkumaan ja valvottaa päivällä, olen laittanu aikaisin nukkumaan ja nukukuttanut päivällä. Mutta mä en ihan oikeesti enää jaksa! Mä joudun kahta yliväsynyttä kuunnella täällä koko päivän ku ei tuo pienempikään pysty menetettyä yötä korvaamaan täysin päiväunilla. MÄ EN JAKSA :'(

Ikää tuolla herääjällä on melkein 3v.

No ei suostu. Siellä mun pedissä se nukku nytki koko yön ku ajattelin et nukkuis siinä paremmin. Mutta ei. Karjuu niin kauan et herättää ton toisen ja sit ei nuku enää kukaan. Ja jo nyt se tossa vinkuu ja vikisee koko ajan ku on väsynyt.

En tiedä. Se joskus illalla kans herää huutamaan ja on niinku olis nähny pahaa unta, tuo aamuhuuto on erilaista. Mut en mä tiedä. Ja alkaa vähitellen ärsyttämään.

No se menee klo 19 nukkumaan koska on aina herännyt aikaisin. 6-7 aikaan heräämisen mä kestän kyllä, mutta viideltä on mun mielestä liian aikaisin. Eilen nukahti vasta 20.30 koska ajattelin et nukkuis paremmin ku menee myöhemmin nukkumaan. Eilen nukkui myös n. puolen tunnin päiväunet koska oli herännyt viiden jälkeen. Että arvioisin et 10h nukkuu vuorokaudessa.

Ja en tosiaan voi nukkua päivällä. Eikä tuo väsymys muuten olis ongelma, muttakun nää molemmat saattaa hyvällä tuurilla herätä monta kertaa myös yöllä...

Mua pelottaa kellojen siirto, mehän herätään neljältä sitten.

No tota on kyllä kokeiltu ihan pitkiäkin aikoja. Ja siinä on se ongelma, että sit mä joudun päiviä, viikkoja ehkä kuukausia katteleen joka päivä yliväsyneitä lapsia. Huoh.

Jaksamista ap:lle!
Meillä ei tehonnut myöhemmin nukkumaan meno, lapsi oli vain yliväsyny koko ajan. Mites pieni yövalo jos huuto johtuu pahoista unista?
Otahan yhteyttä vaikka neuvolaan, jos saisit sitä kautta kotiapua ja nukkua hieman päivällä.

No toi isompi nukkuu yleensä omassa huoneessa, mutta otin viime yönä sen viereen toivoen pidempiä unia. Ja sillon ku nukkuu huoneessaan ni yleensä tekee niin että alkaa karjumaan ja samalla kävelee meidän huoneeseen. Jos oon tosi väsyny niiin en heti tajua mitä tapahtuu ja sit se ehtii huoneeseen asti ja herättää ton toisen. Onneks nyt aina ei ehdi herättää! Pienempää en vie eri huoneeseen ku missä itse olen, koska se heräilee yöllä enkä jaksa juosta huoneiden väliä yöllä.

Sitä oon miettiny, et voisko johtuu siitä et isänsä herää monesti viideltä ja lähtee kuudeks töihin? Tosin se herää kyllä niinäkin aamuina aiemmin ku se isänsä ei herää noin aikaisin. Vai onko mun vaan hyväksyttävä et me herätään viideltä?? Mä en voi kerhoonkaan tota viiä, ku on niin aikasi heränny et kiukuttelis tai jopa saattais nukahtaa sinne.

Yövaloki on ollu ja monesti ihan isompiki valo päällä toisessa huoneessa ja sit lapsen ovi raollaan. Ja mitäpä ne siellä neuvolassa, oon sanonu joskus et se väsyttää ku molemmat heräilee öisin jne. ni mulle on sanottu et niin, jotku on vaan herkempiunisia ku toiset.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Jaksamista ap:lle!
Meillä ei tehonnut myöhemmin nukkumaan meno, lapsi oli vain yliväsyny koko ajan. Mites pieni yövalo jos huuto johtuu pahoista unista?
Otahan yhteyttä vaikka neuvolaan, jos saisit sitä kautta kotiapua ja nukkua hieman päivällä.

Vielä pitää kysyy et teilläkö myös herätään aikaisin?

Voiskohan olla et tulee nälkä ja siks huutaa? Tosin ei kyllä valita nälkää herättyään, nytki vasta nyt syö. Oon miettiny et mitä tukevampaa illalla vois antaa? Ei suostu syyä puuroja... Leipää syö palan tai jogurttia ja esim. eilen iltapala oli kaksi omenaa.

Mie veikkaisin yliväsyneisyyttä sen perusteella, että jos lapsi herää ns. "karjumaan", eli pahalla päällä.
Meilläkin heräävät kukonpierun aikaan usein, jos menevät liian myöhään nukkumaan.
Teillä näytti nukkumaanmenoaika olevan klo 19, eli sitä on varmaan turha aikaistaa, mutta entäs... jos vaan sitkeästi koittaisit nukuttaa päivällä tunnin - parin unet?
Oisko sulla mahdollisuutta laittaa pienempi päiväunille omineen, ja ottaa tuo 3v viereen ja vaikka lukea hälle siinä, jos se uni tulis sit paremmin?

Ootteko kokeillu et ulkoilisittte illalla esim. 17-19, sit saunaan/suihkuun ja iltapala ja sit nukkumaan, olisiko rentoutuneempi ja väsyneempi?
Onko teillä pimennysverhot, ettei valoon vaan herää?
Käypäs luontaistuotekaupasta kysymässä jotain troppia, meillä moneen asiaan tullut apua sieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Mie veikkaisin yliväsyneisyyttä sen perusteella, että jos lapsi herää ns. "karjumaan", eli pahalla päällä.
Meilläkin heräävät kukonpierun aikaan usein, jos menevät liian myöhään nukkumaan.
Teillä näytti nukkumaanmenoaika olevan klo 19, eli sitä on varmaan turha aikaistaa, mutta entäs... jos vaan sitkeästi koittaisit nukuttaa päivällä tunnin - parin unet?
Oisko sulla mahdollisuutta laittaa pienempi päiväunille omineen, ja ottaa tuo 3v viereen ja vaikka lukea hälle siinä, jos se uni tulis sit paremmin?

Tuo lapsi on lopettanut päiväunet 2v iässä. Joskus harvoin nukkuu. Silloin ne loppui, koska sain 2h nukuttaa lasta joka nukkui puoli tuntia. Nyt en enää sitä virhettä tee että koittaisin nukuttaa, siitä tulee vaan huuto. Esim. eilen annoin kirjan käteen ja jätin sohvalle köllimään ku vein pienemmän unilleen, siihen se nukahtaa jos nukahtaa. Ja nukahtihan se, mutta ku se nukkuu vaan puol tuntia ja herää sit vihaisena. Että ehkä se on yliväsynyt? Hittovie, pitääkö mun autolla lähtee ajeleen ja ajaa kaks tuntii ympäriinsä et toi nukkuis :D Ja nukkumaanmenoaika on tosiaan noin aikaisin ihan siks, että lapsi on elämänsä herännyt kuuden maissa, ihan sama mihin aikaan sen nukkuttaa yöunille. Yritän siis saada mahdollisimman paljo unta sille. Oon jopa epätoivoissani harkinnu vieväni kuudelta nukkuun (ja joskus harvoin se meneeki kuuden jälkeen jos on ollu erityisen touhukas päivä eikä ole nukkunu päikkäreitä) että sais tarpeeks unta.

Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Ootteko kokeillu et ulkoilisittte illalla esim. 17-19, sit saunaan/suihkuun ja iltapala ja sit nukkumaan, olisiko rentoutuneempi ja väsyneempi?
Onko teillä pimennysverhot, ettei valoon vaan herää?
Käypäs luontaistuotekaupasta kysymässä jotain troppia, meillä moneen asiaan tullut apua sieltä.

No ei oikeen onnistu tohon aikaan enää ku syödään iltaruoka klo 16, sit pidän levähdystauon pikkukakkosen aikaan ku noi kattoo telkkua ja sit ne siinä ennen seiskaa syö iltapalaa. Mut kaipa sitä pitää toiki kokeilla jos vaikka auttais... Sälekaihtimet on mut usein ainaki tuuletusikkunasta auki koska lapsi ei pidä pimeästä. Mitää luontaistuotejuttuja en kyllä uskalla käyttää lapsella :/

Mutta kiitos paljo kaikille vinkeistä. Pitää nyt kokeilla kaikkea.

lapsesi tarvii päiväunet. piste. meilä oli tauko päiväunissa ja alkoi uudestaan.jos pidät pilkun tarkkaa kiinni päivänrytmistä mikä sopii sulle mutta ei näytettävästi lapsellesi etkä halua kokeilla saunomista yms. älä valita.

Alkuperäinen kirjoittaja 3 valvojan rytmin muuttanut äiti:
lapsesi tarvii päiväunet. piste. meilä oli tauko päiväunissa ja alkoi uudestaan.jos pidät pilkun tarkkaa kiinni päivänrytmistä mikä sopii sulle mutta ei näytettävästi lapsellesi etkä halua kokeilla saunomista yms. älä valita.

:o No jo on asenne! Eivät pakkopäiväunet tai uuvuksiin saunottaminen ole mielestäni ratkaisuja. Sitä en osaa sanoa, mikä voisi olla.

Juu mäki olin sitä mieltä että lapsi ne tarttee. Ja väkisin nukutin sen huuudon kans jolloin nukkui puoli tuntia. Meidän rytmi on muokattu ihan täysin lasten mukaan. Vai luulteko että mä huvikseni alan iltatoimet jo kuudelta, jolloin MUN MIELESTÄ olis ihanaa tehdä vielä vaikka mitä. En myöskään vapaaehtoisesti herää aamuisin viideltä. Olisin myös äärettömän onnellinen jos lapsi nukkuis päiväunet jolloin saisin itsekin levätä päivällä. Väkisinkö raahaan lapsen saunaan joka ei siitä pidä? Kylpyä iltaisin usein harrastetaankin. Ulkoilu viiden ja seitsemän välillä nyt vaan ei sovi rytmiimme, anteeksi paljon.

meillä toi saunominen ei ainakaan auta .

Tervehdys ! Apukeinoja ei ole tarjolla, mutta kun luin tuota "hätähuutoa" niin tuli mieleen menneet ajat. Nuorin on nyt 14v ja vanhin 21 v. Meillä oli todella vaikeeta tuo nukkumisrumba ja kaikilla eri rytmi. 7 vuotta valvoin joka ikinen yö moneen otteeseen ja ex miehestä ei ollut apua, ei ! Ja yksi lapsista oli yökastelija10 vuoden ajan joka yö. Meinaan vain ettei ole ikävä niitä aikoja (ei tullut kodinhoitajatkaan apuun vaikka pyydettiin). Olin niin väsynyt että ilman vidokameralla otettuja otoksia en taitaisi muistaa niistä vuosista mitään. On se niin väärin... kun ei jaksa nauttia lapsistaan... tiedän mitä todellinen uupumus voi olla. Neuvoja en pysty antamaan koska kaikki lapset ovat niin erilaisia persoonia ja äiti itse tietää parhaiten mikä keheenkin tepsii (heh jos tepsii). Jos kaikkia keinoja olet kokeillut niin vielä tarkista se ettei lapsi ole vahingossa saanut mistään kihomatoja ne valvottaa myös öisin. (tuskinpa on kun on niin pieni, mutta onpahan taas yksi epäilys pois.) Minä jäin yh-äidiksi kun nuorin oli 1 v. Ja kaikki nää vuodet sitten olen kamppaillut yövalvomisien ja muittenkin asioiden kanssa ja toisinaan tuntuu että voimat loppuu... mutta jostain kummasta sitä vain pakon edessä jaksaa ja jaksaa...! Sitten lopuksi totean että luojan kiitos nää muksut on jo isoja... ja IHANIA!!!! Ajan kanssa kaikki palaset loksahtaa kohdilleen. Tulee uusi aika ja uudet kujeet ! Voimia sinne teille... vaikkei tälläiset lohduttamiset hirveesti autakkaan !