Sanokaa ny viisaammat, olenko mä vaan surkea kokki vai mitä hemmettiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Meillä oli esikoisella toinen poika viikonlopun yökylässä ja tänään lähtee takas kotiin toinen poika joka tuli toissapäivänä. Mä olen intsinä vääntänyt jos jonkinmoista sapuskaa ja esikoinen on kyllä ollut innoissaan. Vaan ei kaverit. Ihan liian monta kertaa olen nyt kuullut että ei tykkää siitä ja tuosta.

Mä koitan tässä muistella että mitäs kaikkea olen tarjonnut...

Perjantai-illalla iltapalaksi leipää, keitettyä kananmunaa ja Paula-vanukkaat. Näistä ainoastaan leipä kelpasi pojalle. Viikonlopun limsaksi ostin pojille Fantapullon, joka ei kelvannut pojalle.

Lauantaina käytiin pitsalla, se sentään kelpasi :D. Iltapalaksi tein ruisleivästä lämppäreitä, jossa päällä kinkkua ja juustoa. Lisäksi tein pestopatonkia, eli pestoa, tomaattia, mozzarellaa ja auringonkukansiemeniä patongin väliin ja uuniin. Ei kelvannut kummatkaan.

Sunnuntaina grillattiin makkaraa ja jauhelihapihvejä (siis itse tein ja voi että ne on hyviä). Makkara kelpasi, pihvit ei.

Nyt en muista viikonlopulta muuta mitä syötiin, mutta siis ääreisharva juttu kelpasi.

Tää toka kaveri sitten... tiistaina tein taas pitsaa (harvinaista tämmöinen. Nyt vaan tein synttäreille pitsaa valmiiksi pakkaseen ja lauantaina oltiin ekaa kertaa koko kesänä ulkona syömässä). Päällä oli kinkkua, jauhelihaa, paprikaa ja ananasta. Ei kelvannut.

Aamupalaksi oli riisipuuroa, joka ei kelvannut. Lounaaksi syötiin salaattia ja grillissä lämmitettyä leipää. Ei oikein maistunut. Päivälliseksi oli lihapullia, perunaa ja salaattia. Lihapullatkaan ei oikein maistunut.

Saas nähdä, pian syödään hernekeittoa ja pannaria...mahtaakohan kelvata :D.

Mutta siis missä mättää? Söiskö teidän lapset näitä ruokia, olenko mä huono tekemään ruokaa vai mikä pielessä? Mielipiteitä?

noita ei meidänkään tyttö söis.... kaikki muut olis kelvannu ihan ilomielin kyllä:D

ei varmastikkaa kokkaustaidoissa ole mitään vikaa..

Alkuperäinen kirjoittaja aakenus:
Alkuperäinen kirjoittaja aakenus:
Vai olisiko ihan niin, että pojilla ujostuttaa ja on ehkä ikäväkin, ja monestihan se syömishommissa ilmenee...

En mä oikein usko sitäkään. Molemmat pojat on kuitenkin jo tosi tuttuja ja kumpikin olis halunnut jäädä vielä pidemmäksikin aikaa :D.

Siis ihan takuulla on tottakai koti-ikävä ollut, mutta ei niin että se olis päivällä häirinnyt mitenkään.

Hyvänen aika, eihän se sitä katso onko tuttu vai ei. Kyllähän ikävä voi tulla todella tutussakin paikassa ja toiset oireilee ikäväänsä syömättömyydellä tai vaikka ylensyönnillä. Syöminen on kuitenkin niin paljon tunnepuolen juttuja.

Mä usein reagoin syömättömyydellä menin isän luokse lomilla. Isän luona oli hyvä olla ja odotin aina kovasti sinne pääsyä, mutta jostakin syystä koti-ikävä usein vaivasi enkä sitten syönyt.

Käytätkö kenties esim. mausteita paljon? Tai jos poikien äidit käyttävät roppakaupalla mausteita ja tottuneet sellaiseen ruokaan? Suurimpana syynä mäkin pitäisin sitä että on "vieraan" tykönä ja ei ehkä oikein uskallakaan/kehtaa syödä. Varmaan kotona syövät pojat paremmin.

Mä en tiedä noista eineksistä, siis että miten paljon niitä syövät. Mutta molemmat pojat on aktiivisia urheilijoita, joten mietin että mitäs jos mun sapuskat olikin liian epäterveellisiä?

Ja niin, mä tosiaan molemmilta tietty kyselinkin että mistä tykkäävät jne. Mutta kun kaikki tuntui kelpaavan...kunnes sitten ruoka oli valmista.

Eli ihan varmasti mä teen jotain eri tavalla, maustan tai jotain, kuin poikien kotona tehdään. Se ainakin selvisi, että lämppäreihin laitetaan tuon toisen pojan kotona sitä "nötköttiä", joka on säilykkeenä ja ananasta. Eli siis varmasti onkin ihan eri makuisia kuin nuo meidän kinkkuleivät (joissa oli siis osassa pelkkää kinkkua ja juustoa, osassa lisäksi tomaattia).

Alkuperäinen kirjoittaja ye:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Ehkä se karjalanpiirakka on "tuttu ja turvallinen", nuo lihapullat ja jauhelihapihvit kun voidaan esim. maustaa niin monella tavalla - saattaa vieroksua ottamista, jos ei vaikka sit tykkää, ja ei saa jättää.
Pizzasta paprika voi olla vieras maku monelle.

Ja ananas...
ite inhosin ananasta pitsassa vuosia. nykyään tykkään

Monilla lapsilla ja aikuisillakin tökkii tuo ananas pisassa. Itse tykkään, mutta vieraiden painostuksesta joudun sen usein jättämään pois. :(

Mä en tiedä noista eineksistä, siis että miten paljon niitä syövät. Mutta molemmat pojat on aktiivisia urheilijoita, joten mietin että mitäs jos mun sapuskat olikin liian epäterveellisiä?

Ja niin, mä tosiaan molemmilta tietty kyselinkin että mistä tykkäävät jne. Mutta kun kaikki tuntui kelpaavan...kunnes sitten ruoka oli valmista.

Eli ihan varmasti mä teen jotain eri tavalla, maustan tai jotain, kuin poikien kotona tehdään. Se ainakin selvisi, että lämppäreihin laitetaan tuon toisen pojan kotona sitä "nötköttiä", joka on säilykkeenä ja ananasta. Eli siis varmasti onkin ihan eri makuisia kuin nuo meidän kinkkuleivät (joissa oli siis osassa pelkkää kinkkua ja juustoa, osassa lisäksi tomaattia).

juu ja meil anoppilassa laitetaan lämppäreiden päälle jauhelihaa :o |O :x
jää mulla kyl syömättä ja jos pitsaa tehdään itse niin pitää jauhelihan sekaan laittaa kurkkusalaattia..

Jaiks.. liian "eksoottista" mulle :laugh: Nötkötti oli mun herkkua pienenä :x

Voihan olla hieman erilaiset maut kuin mihin ovat tottuneet, mutta mä luulen, että kyse on vaan siitä, että ovat kylässä..

Jos pojilla on muistissa, että kysyttäessä sanotaan aina "kiitos, maistuu kyllä"... ja sit se lapsenmieli voittaa ruuan ollessa edessä, että "Tää ei maistu samalta kun äidin tekemä".

Ehkä mä sitten luotan siihen että osaan ruokaa tehdä ja onhan se pääasia että oma perhe tykkää kuitenkin :D.

Ja onneks kumpikaan pojista ei sentään nälkään ole nääntynyt, aina on jotain suuhunsa saanut laitetuksi. Tuota koti-ikävä juttua en niinkään tullut edes ajatelleeksi kun tosiaan molemmat pojista on tuttuja, viihtyivät täällä ja ovat semmoisia eläväisiä molemmat. Mutta ihan hyvä huomio että siitäkin huolimatta saattaa aristaa.

Niin ja kait meillä kaikilla on omat tapamme tehdä ruokaa. Mä esim. teen spagetin kanssa jauhelihakastiketta niin että "kastikkeena" on tomaattimurska. Eipä sekään ole läheskään kaikille lapsille kelvannut kun varmaan kotona tehdään murukastike tai vastaava.

Taidan ens kerralla kokeilla ainakin tuota makaroonilaatikkoa. Vaikka kaipa mä senkin onnistun tekemään niin ettei toiset tykkää :D.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:

Jos pojilla on muistissa, että kysyttäessä sanotaan aina "kiitos, maistuu kyllä"... ja sit se lapsenmieli voittaa ruuan ollessa edessä, että "Tää ei maistu samalta kun äidin tekemä".

Mä juu luulen että tää on nyt se juttu. Eli tosiaan luulevat tykkäävänsä jostain ruoasta (eli tykkäävät kotonaan) ja sitten mun tekeleet onkin ihan eri makuisia kuin oman äippän ruoat.

jos lapset on tottuneet kaupan ruokiin ni omatekemät ei maistu. vaikka ne oikeesti oiskin hyviä.
meillä syödään mun tekemää tai ei mitään. poikkeustilanteessa on valmiina ostettua.

En mä nyt heti ajattelisi negatiivisesti lapsista ja kodista jos lapset eivät söisi.. Syitä voi olla monia. Jännitys vieraassa paikassa (vaikka sen pitäisikin olla jo tuttu), toisenlainen makumaailma, jne.

Mun mielestä kuullostaa ihan tavalliselle, mutta pakko kertoa meidän pojista.

Pojat ei oo todellakaan ronkeleita,
mutta niillä on yksi juttu, mitä ei kumpainenkaan syö: juusto.
Kuopus syö pizzaa, vaikka siinä on juustoa, mutta esikoinen ei sitäkään.
Eli toi torppaa osan sun ruuista.

Ja toi hernekeitto jouduttais myös jättään väliin; kuopus allerginen ja esikoinen ei tykkää. Ehkä tottumattomuutta,
koska inhoan itse hernekeittoa ja kuopus on tosiaan allerginen niin meillä ei sitä koskaan ole.

Mutta kyllä sulla kaikilla aterioilla on ollut sellaista minkä luulis kelpaavan ja hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
En mä nyt heti ajattelisi negatiivisesti lapsista ja kodista jos lapset eivät söisi.. Syitä voi olla monia. Jännitys vieraassa paikassa (vaikka sen pitäisikin olla jo tuttu), toisenlainen makumaailma, jne.

Juu, mä tunnen tietenkin molempien lasten perheet ja tiedän että ne on sangen kunnollisia :). Ja vaikka söisivätkin eineksiä (en tiedä tekevätkö niin), niin eipä se perheestä sen huonompaa tee :D.

Missään nimessä en hakenut syytä pojista tai poikien vanhemmista. Alusta asti on ollut selvää että syy taitaa olla meikäläisen sapuskoissa tavalla tai toisella :D

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Eineslapsia?
Pyhällä hengelläkö ne sitten elävät kun ei oikein mikään maistu? :whistle:

Höh, ei se nyt välttämättä tee lapsista mitään eineslapsia jos eivät kylässä uskalla tms syödä.
Mä voisin hyvin kuvitella meidän likan kauhistuneen ilmeen sanan pesto kohdalla, ei söisi.
Karjalanpiirakoita söisi kyllä kilokaupalla, sekä itse tehtyjä että kaupan.
mut sekin johtuisi siitä et ne on tuttu juttu meillä.
Pitsa missä on ananasta ja paprikaa, ei menisi.
Hernekeittoa ei syö missään tapauksessa, ei purkki eikä itsetehtyä.
Ja vieraita ruokia ei varmaan kovin innoissaan lähtisi vieraassa paikassa kokeilemaan, ihan jo sillä et tiedän et tyttö ei pysty syömään jos ei tykkää eikä kehtaa sitten kokeillakkaan.

Lihapullat on pop, samoin pihvit mut itsetehtynä voi joku mauste lapsia kauhistuttaa..
Jos sä ensi kerralla vanhemmilta kysyisit et mikä on ehdoton ei ja mikä ois sellainen lemppari mitä vois tehdä, jos vaikka sitten maistuisi paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Ja toi hernekeitto jouduttais myös jättään väliin;

Meidän tytykään ei saa hernekeittoa alas. Vielä yksi mahdollinen vaihtoehto tuli mieleeni, että jos kotona on sanottu, että ottaa ensin vähän ja sitten vaikka lisää, jos haluaa.

Meidän esikoisella olis tainnu myös jäädä syömättä B) :ashamed:
Niin, että mites sen yökyläilyn kanssa nyt käy? :D
Eli mitään vanukkaita poika ei ole ikinä suostunut syömään, eikä keitettyjä/paistettuja tms. kananmunia eikä myöskään juo limuja eli fanta olis jäänyt myös koskematta. Leipä olis mennyt siis, mutta sekin juuston ja paprikan+kurkun kanssa, eli mitään leikkeleitä ei syö.

Lämmin kinkku+juusto leipä olis siis jäänyt väliin, koska ei leikkeleitä/kinkkuja tms. saa alas menemään... Se lämmin mozzarellaleipä olis ollut myös liian eksoottista, vaikka meillä muu perhe kyllä mozzarellaa rakastaakin peston ja tomaatin kera :p .

Grillauspuolelta tykkää enemmän kasviksista tai kalasta eli makkaraa ei syö, mutta se jauhelihapihvi vois siinä ja siinä mennä.

Kinkku pizzassa ei myöskään siis uppois... eikä muuten mene alas hernekeittokaan, vaikka meillä sitä aika usein onkin, mun mielestä aivan ihanaa itsetehtynä. Pannari taas varmaan menis mutta ehdottomasti ilman kermavaahtoa, mikä on pojan kauhistus.

Et näin :D

Mut mitä meillä sit yleensä syödään? Hmm... tuo poika on sellainen et vois elää porkkanalla, paprikalla, omenalla, kurkulla, banaanilla ja leivällä. Liha ei mene alas juuir missään mudossa paitsi kalasta tykkää.

Sipuli: mä olen kyllä koittanut tentata sekä pojilta että vanhemmilta että mistä tykkäävät. Mutta kun poikien pitäis olla suhteellisen kaikkiruokaisia. Ja siinä syy miks mä nyt mietin että olenko vähän pirun huono kokki vaan.

Tuosta pestosta vielä: se on mun ja pojan ihan lempparia :D. Tykätään esim. pestopastasta (eli spagettia, pestoa ja paahdettuja auringonkukansiemeniä) ja tuo pestopatonki on sitten superherkkua. Niin ne lapset on erilaisia :D

Tuli vielä mieleen, et mä laitan tosi simppelitä ja ns. varmoja ruokia jos on vieraita lapsia kylässä.
Jätän kyllä esim. pestot ja muut mausteet joihin kaikki ei oo tottunut väliin.
Vaikka meidän perheessä syödään hyvällä halulla raakaa varsiselleriä ja graavia lohta,
en lähtis niitä muille lapsille ekana tarjoomaan.

Mun suosikkeja on liha-makaronilaatikko, kanakastike ja riisi, spagetti ja jauhelihakastike, makkarakeitto, nuggetit/ kalapuikot ja ranskalaiset- eli näitä silloin kun on lapsia syömässä.
Aina on maistunut. Mitä sitä kikkailemaan ;)

Yhteistyössä