Sanokaa nyt mulle, mikä on normaali painonpudotusvauhti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Ärsyttää

Vieras
Mua niin ärsyttää, kun parissakin laihdutusryhmässä ihmiset valittaa että "painoa putosi VAIN 1,4 kg/viikossa" tai "painoa on nyt tippunut VAIN 1kg neljässä päivässä"

Siis argh. Miten mä oon kuvitellut, että normaali painonpudotusvauhti on se 0,5-1kg viikossa, eikä se ole mitään "vain". Mulla paino putoaa keskimäärin 800 grammaa viikossa ja oon ollut tyhmänä siihen ihan tyytyväinen. Miten ihmeessä noihin kahden kilon viikkopudotuksiin päästään, vai onko sekin vielä "vain 2kg viikossa"?!

Normaali vauhti on puolesta kilosta kiloon viikossa. Tietysi lähtöpaino vaikuttaa eli jos nämä yli kilon tiputtajat painavat 150kg niin kyllähän se kilo on ainakin alussa hidas tiputustahti. Mutta en itse kiirehtisi koska paino tulee takaisin jos liian nopeasti tiputtaa sitä. Nahkakin jää helpommin roikkumaan.

Alussa kai yleensä lähtee enempi, nesteet lähtee. Sit tasottuu johonki 0,5-1,5 kiloon viikossa. Yksilöllistä. Ja riippuu varmasti siitä miten sitä painoa pudottaa.

Ihan sama millä vaudilla putoaa, kunhan ei tule takaisin. Painon kannalta hidas vauhti on paras. Jos laihtuu kilon viikossa, niin 10 kilon ylipaino on pudotettu 2,5 kuukaudessa ja pudottu määrä ehtii tulla takaisin helposti vuoden sisällä. Hitaammin laihduttamlla prosessi kestää pitempään ja sinä aikana ruokatapojen muutos on helpompi tehdä pysyväksi.

Normaali vauhti on puolesta kilosta kiloon viikossa. Tietysi lähtöpaino vaikuttaa eli jos nämä yli kilon tiputtajat painavat 150kg niin kyllähän se kilo on ainakin alussa hidas tiputustahti. Mutta en itse kiirehtisi koska paino tulee takaisin jos liian nopeasti tiputtaa sitä. Nahkakin jää helpommin roikkumaan.

Ei paino noin vain tule takaisin nimenomaan nopeasti laihduttamisen jälkeen. Se vaatii taas sitä ylensyöntiä jolla paino alunperinkin nousi. Hitaasti laihduttaminen antaa kuitenkin aikaa totutella uuteen ja terveelliseen syömis- ja liikuntamalliin ja siten mahdollisesti helpottaa alhaisemman painon ylläpitoa.
Ihon venymiseen ja palautumiseen vaikuttaa tietenkin määrä ja aika. Naisille jo raskaus saattaa aiheuttaa niin paljon rasitusta, että nahka jää liian isoksi. Kymmenien vuosien lihavuus tekee varmasti saman eikä siinä hidas painonpudotus näyttele mitään roolia.

• Tykkää
Reactions: Elena777 ja r0s
Ei paino noin vain tule takaisin nimenomaan nopeasti laihduttamisen jälkeen. Se vaatii taas sitä ylensyöntiä jolla paino alunperinkin nousi. Hitaasti laihduttaminen antaa kuitenkin aikaa totutella uuteen ja terveelliseen syömis- ja liikuntamalliin ja siten mahdollisesti helpottaa alhaisemman painon ylläpitoa.
Ihon venymiseen ja palautumiseen vaikuttaa tietenkin määrä ja aika. Naisille jo raskaus saattaa aiheuttaa niin paljon rasitusta, että nahka jää liian isoksi. Kymmenien vuosien lihavuus tekee varmasti saman eikä siinä hidas painonpudotus näyttele mitään roolia.
Geenit vaikuttavat.
Siskollani on hyvät geenit. Hän on ollut alle kouluikäisestä 27-vuotiaaksi asti ylipainoinen. Hän lähti kokeilemaan kunto-ohjelmaa, yhdistettynä tiukkaan ruokavalioon ja puolessa vuodessa paino putosi 30kg. hänestä tuli lihavasta todella hoikka, rasvaprosentti putosi ja viskeraalista rasvaa ei ollut viimeisimmässä mittauksessa enää juurikaan.
Enimmäkseen iho on pysynyt laihtumisvauhdissa mukana, vaikka tosiaan laihtuminen on tapahtunut vauhdikkaasti.

Itsekin olen miettinyt tuota salille lähtemistä, kun mulla on huomattavasti hitaampi aineenvaihdunta ja ruokavalion + normaalin liikunnan avulla paino ei putoa juuri nimeksikään.

Geenit vaikuttavat.
Siskollani on hyvät geenit. Hän on ollut alle kouluikäisestä 27-vuotiaaksi asti ylipainoinen. Hän lähti kokeilemaan kunto-ohjelmaa, yhdistettynä tiukkaan ruokavalioon ja puolessa vuodessa paino putosi 30kg. hänestä tuli lihavasta todella hoikka, rasvaprosentti putosi ja viskeraalista rasvaa ei ollut viimeisimmässä mittauksessa enää juurikaan.
Enimmäkseen iho on pysynyt laihtumisvauhdissa mukana, vaikka tosiaan laihtuminen on tapahtunut vauhdikkaasti.

Itsekin olen miettinyt tuota salille lähtemistä, kun mulla on huomattavasti hitaampi aineenvaihdunta ja ruokavalion + normaalin liikunnan avulla paino ei putoa juuri nimeksikään.
Hyvät geenit? Miten se siskosi ylipäätään oli ollut lihava kun omistaa niin hyvät geenit :D

Normaalista en tiedä, mutta maksimivauhti pidemmällä aikavälillä on 2-2,5 kg viikossa. En tiedä miksi, mutta näin se on vaikka menisi nollakaloreilla ja treenaisi kovaa. Sen jälkeen kun kehosta on nesteet lähteneet, ei rasva ja lihakset häviä tuon nopeampaa tahtia.

Sen kerran kun mä oikeasti olin dieetillä pudottaakseni painoa (muutoin olen kyllä useinkin jonkinlaisella koska siitä tulee virkeä olo) niin painoa putosi neljässä viikossa viisi kiloa. Lähtöpaino oli 75 ja lopputulos 70 kiloa.

Kai se on dieetistä kiinni. Ja siitä mistä ylipainokilot muodostuvat. Nesteet lähtevät helpommin ja rasva hitaammin.