Sanokaa nyt oikeesti mitä alan tekemään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toimeton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Elinda:
Itse aloitan aikuislinjalla syksyllä. =) Siinä ei ole lähiopiskelupäiviä kuin muutama kuukauden aikana. Muu aika on itseopiskelua. Netistä varmaan löytyisi, mitä kaikkia perustutkintoja on aikuisille.

Pari vuotta sitten, kun hoitovapaan loppumisen jälkeen suoritin puolivuotisen talouskoulun ja sain vain lähinnä opintotukea, ei päivähoitomaksuja ollut ollenkaan.

Missä koulussa ja millä paikkakunnalla? Ja mitä opiskelet? Miten sinne haetaan?

Aikuiskoulutukseen haetaan usein vapaamuotoisella hakemuksella suoraan oppilaitokseen. Eri koulujen omilta sivuilta löytyy lisätietoja, jos aikuiskoulutusta on tarjolla ko. koulussa.
Itse aloitan luonto- ja ympäristöalan perustutkinnon (pohjalla on myös maatalousalan pt). Asun Tampereella vielä - toivon mukaan tulevaisuudessa maalla - ja koulu on Hämeenkyrössä.
Kannattaa tutkia vaihtoehtoja, kun on tiedostanut, mikä itseään todella kiinnostaa. Linjoja on monilla eri aloilla.

Ensin sinun ap kannattaa miettiä mikä kiinnostaa. Sitten alat miettiä miten toteuttaa opinnot. Oppisopimus on hyvä keino. Lapset joutuu viemään hoitoon, mutta oppisopimuksesta tulee palkkaa kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja aivan:
Alkuperäinen kirjoittaja Avomaankurkku:
Alkuperäinen kirjoittaja äippyli:
Mut jos ajattelet, että pari vuotta kitkutat ja rivakasti opiskelet, niin sen jälkeen rahatilanne vois olla pysyvästi parempi... Eli panostaisit tulevaisuuteen...

Näimpä toisaalta! Mutta sitten joudun siirtämään vielä sitä. Tällä hetkellä ollaan just niin tiukilla etten vaan pysty. Ja toiseksi myös se ettei tässä meidän kaupungissa ole oikeen semmosta koulua mihin menisin. Tulee vielä kalliimmaksi jos joutuu kulkemaan muualla.

Pienituloiset saa päivähoidon ilmaiseksi tai hyvin halvalla. Kysy jostain kunnalta tai Kelasta.
Ja matkakuluista sen verran että, jos menet ammattikouluun, niin Kela maksaa koulumatka-avustusta ja matkustaminen tulee hyvin halvaksi.

Mä luulen,että ne miehen tulot ei ole tarpeeksi pienet. Ne kun on tapana aina joka paikassa ilmoittaa bruttotuloina. suureltahan se näyttää,kun siinä ei sitten menoilla olekaan mitään merkitystä.

kyllähän suomessa keskituloinen palkansaaja maksaa täydet hoitomaksut vaikka olisi perheensä ainoa palkansaaja ja sill yhdellä nettopalkalla eläisi koko perhe. silti kystyään bruttotuloja.

Aijaa. No me taidetaan sitten olla oikeasti köyhiä..

Vähän sama tilanne ap:n kanssa, sillä erotuksella että yksi tutkinto löytyy ja siihen käytetty kaikki opintotukikuukaudet. Työpaikka, joka ei vastaa koulutusta löytyy, ja jossa en viihdy. Elikkäs löytyisikö ideoita mitä aloja voisi oppisopimuksella opiskella, tai noita aikuisopiskelu mahdollisuuksia?

Olen koittanut netistä etsiä tietoa, mutta aika huonolla menestyksellä.

Oppisopimuksella voi opiskella periaatteessa mitä vaan. Ja monet amk-tutkinnot saa kans nykyään aikuisopintoina.
Eli kannattas alottaa siitä, että mikä vois olla se kiinnostava ala - mahdollisuuksia nimittäin on tosi paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
lisään vielä, että alalla ei väliä mitä opiskelisi, kuhan olisi vaan tulevaisuudessa edes mielellään päivätyö

Missä päin asut? Esim. keuda.fi sivuilta löytyy tietoa ammatillisesta koulutuksesta Etelä-Suomessa.

Vähän sama tilanne ap:n kanssa, sillä erotuksella että yksi tutkinto löytyy ja siihen käytetty kaikki opintotukikuukaudet. Työpaikka, joka ei vastaa koulutusta löytyy, ja jossa en viihdy. Elikkäs löytyisikö ideoita mitä aloja voisi oppisopimuksella opiskella, tai noita aikuisopiskelu mahdollisuuksia?

Olen koittanut netistä etsiä tietoa, mutta aika huonolla menestyksellä.

Opintoluotsi.fi. Sieltä löytyy hyvin tietoja eri aloista. Tsemppiä¨sulle ja ap:lle alan metsästykseen. :flower:

Missä päin asut? Esim. keuda.fi sivuilta löytyy tietoa ammatillisesta koulutuksesta Etelä-Suomessa.

Tuolta en olekkaan osannut etsiä, kiitos linkistä!

Alan suhteen en osaa kauheasti sanoa mitään, kuhan ois päivätyö, ja opiskelu mahdollista oppisopimuksella, monimuotona tms. Ehkä kiinnostavat ammatit olisivat lähinnä näitä lääkäri, opettaja, tms. jotka ei taloudellisesti oikeen ole nyt mahdollisia.

Tuolta en olekkaan osannut etsiä, kiitos linkistä!

Alan suhteen en osaa kauheasti sanoa mitään, kuhan ois päivätyö, ja opiskelu mahdollista oppisopimuksella, monimuotona tms. Ehkä kiinnostavat ammatit olisivat lähinnä näitä lääkäri, opettaja, tms. jotka ei taloudellisesti oikeen ole nyt mahdollisia.

Juu, eikä noita ammatteja ihan oppisopimuksillakaan suoriteta =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Oppisopimuksella voi opiskella periaatteessa mitä vaan. Ja monet amk-tutkinnot saa kans nykyään aikuisopintoina.
Eli kannattas alottaa siitä, että mikä vois olla se kiinnostava ala - mahdollisuuksia nimittäin on tosi paljon.

Jos ei ole pohjalla kuin peruskoulu, niin amk (ammattikorkea) tutkinnot voi unohtaa..

Mä olen Pohjois-Pohjanmaalla. En tiedä oikeen. Tuo Puutarhuri olis ehkä se joka kauheesti kiehtos. Tai lähinnä tuo Kukka- ja Puutarhakauppa-jutska. Mutta mä en tiiä. Oikeesti mun suurin ongelma taitaa olla se etten uskalla. Itsetunto nolla. Mihin vaan oon liian avuton,enkä osaa mitään. Liian kauan ollu kotona.

Mä olen Pohjois-Pohjanmaalla. En tiedä oikeen. Tuo Puutarhuri olis ehkä se joka kauheesti kiehtos. Tai lähinnä tuo Kukka- ja Puutarhakauppa-jutska. Mutta mä en tiiä. Oikeesti mun suurin ongelma taitaa olla se etten uskalla. Itsetunto nolla. Mihin vaan oon liian avuton,enkä osaa mitään. Liian kauan ollu kotona.

No hae Oulunaikuiskoulutus keskukseen ( oakk ) http://www.oakk.fi/

Senkin uhalla, että joku tunnistaa minut;
Olen puutarhuri, tuolta kukka-ja puutarhakaupan puolelta. En itse tykkää ko. hommasta, mutta monet tykkää :) Jatkan syksyllä opiskelua puutarhatuotannon puolella..

Alkuperäinen kirjoittaja höpö:
Tuskinpa siinä ruuassa niin paljon säästäis että ihan hoitomaksut maksaisin.

hmmm, juu ei :D

kahdesta lapsesta maksaa n. 450?/kk hoitomaksuja ja ruokaan menee 5henk./kk n. 400-500?

No riippuu kuule ihan miehen tuloista, meillä ei todellakaan ole tuollaiset summat kun mä opiskelen ja mies vaan töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tulot:
Alkuperäinen kirjoittaja höpö:
Tuskinpa siinä ruuassa niin paljon säästäis että ihan hoitomaksut maksaisin.

hmmm, juu ei :D

kahdesta lapsesta maksaa n. 450?/kk hoitomaksuja ja ruokaan menee 5henk./kk n. 400-500?

No riippuu kuule ihan miehen tuloista, meillä ei todellakaan ole tuollaiset summat kun mä opiskelen ja mies vaan töissä.

Siis hoitomaksuihin.

Ainii, vielä tosta uskaltamisesta... Haet vaan kouluun, katot pääsetkö ja mietit sitten uudestaan. Se, että saa opiskelupaikan tekee siitä konkreettisempaa ja se alkaa tuntumaan hyvältä ajatukselta.

Ainii, vielä tosta uskaltamisesta... Haet vaan kouluun, katot pääsetkö ja mietit sitten uudestaan. Se, että saa opiskelupaikan tekee siitä konkreettisempaa ja se alkaa tuntumaan hyvältä ajatukselta.

Osaatko sanoa missä kouluissa olis aikuis-opiskelijoille tuoKukka-ja Puutarhakauppa-linja? Olitko sä käyny just tuon linjan?