Sanotaan että ei kannata asua vuokralla..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jippijee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jippijee

Vieras
Mutta entäs ku ei lainaakaan saa että voisi ostaa sen oman?

Asumme asumisoikeusasunnossa. Vuokra vähän yli 700 euroa. Tähän päälle maksoimme aiemmin lainanlyhennystä 300 euroa. Maksoimme jäljelle jäävän jo aiemmin pois joten tuo jää nyt säästöön.

Meillä ei ole muita velkoja, ei ole koskaan ollut luottotieto-ongelmia tms.

Mies on vakitöissä ja itse olen työtön. Tiedän tuon vaikuttavan kyllä, mutta yllätyimme että emme saisi asuntolainaa ku 40 000. Osta sillä nyt mitään sitten.. Pankki laski että maksaisimme pankille reilu 300 euroa kuussa lyhennyksineen ja korkoineen siis.

Emme toivoneetkaan järisyttävää lainaa, emme kaipaa riskialtista elämää. Mutta tähänki asti olemme voineet maksaa enemmän asumisesta.

Eli pakko vaan asua vuokralla ja heittää rahaa hukkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;30668719:
Onhan teillä nyt kuitenkin asomaksussa pieni omaisuus kiinni ja lisää pystytte säästämään. Ja ainahan voi kysyä toisesta pankista.

20 000 on kiinni tässä. Eipä silläkää summalla silti asuntoa osteta. Neljän hengen perhettä ei viitsi ihan yksiöön alkaa tunkemaan :/

[QUOTE="av-mamma";30668746]niin mitä sitten?
et oo töihin ajatellu mennä?[/QUOTE]

No kuule olen ajatellut. Mun pitää ensin uudelleenkouluttautua ja se asia on vireillä. Mutta siinä menee ennenku pääsen sinne työelämään asti.

Tiedän tunteen. Lähes sama tilanne, paitsi ettei asuta asossa vaan ihan vuokralla. Säästössä kohta se vaadittu 10%, mutta myöntääkö pankki lainaa kun ei ole mulla vakkarituloja... Siinä kysymys, johon on saanu pankeista eri vastauksia eri aikoina....

[QUOTE="a.p";30668766]No kuule olen ajatellut. Mun pitää ensin uudelleenkouluttautua ja se asia on vireillä. Mutta siinä menee ennenku pääsen sinne työelämään asti.[/QUOTE]

meinaakko ryhtyä ammattivalittajaksi ammattivalittajan paikalle?

[QUOTE="titityy";30668772]Tiedän tunteen. Lähes sama tilanne, paitsi ettei asuta asossa vaan ihan vuokralla. Säästössä kohta se vaadittu 10%, mutta myöntääkö pankki lainaa kun ei ole mulla vakkarituloja... Siinä kysymys, johon on saanu pankeista eri vastauksia eri aikoina....[/QUOTE]

Kannaattaako ottaa lainaa vaikka myönnettäisiin, ilman vakkarituloja?

[QUOTE="titityy";30668849]Miehellä on vakkaritulot ja ollaan helposti selviydytty 1100e vuokrasta. Lainan maksu olisi pienempi erä.[/QUOTE]

Toivottavasti olette ottaneet huomioon muutkin asumiskulut. Saako jostain pankista vielä lainaa 10% säästöosuudella? Entäs jos asuntonne arvo putoaa alle vakuusarvon? Onhan teillä tarjota jotain lisävakuuksia pankille?

Toivottavasti olette ottaneet huomioon muutkin asumiskulut. Saako jostain pankista vielä lainaa 10% säästöosuudella? Entäs jos asuntonne arvo putoaa alle vakuusarvon? Onhan teillä tarjota jotain lisävakuuksia pankille?

Joo, kyllä saa kun on asp-tili ainakin.

Ja kyllä, kun kaikki tulot/menot tulevallakin asunnolla niin lainan lyhennys korkoineen max. 900e/kk. Pankeissa ollaan käännelty ja väännelty eri skenaarioita ja kyllä ne tulot on aina riittäneet niin että plussalle on jääty. :)

Ja minulla ei täysin tulotonta kuukautta ole. Mutta paperilla vakkaria ei ole... Se vaikuttaa joissain pankeissa.

Mutta vakuuksia ei enempää ole.

En tajuu miks toi lainan saanti on niin hankalaa. Ite saatiin just osuuspankista 190 000 e laina (uudiskohde rivitalokomio makso 180 000 e). Toinen meistä opiskelija, toinen vakkariduunissa. Ei tarvinnu edes työtodistusta näyttää ja asp lainana meni osa ja loppuosaan vanhemmat takaajiksi. 10 % omaa rahaa.

[QUOTE="mie";30668903]En tajuu miks toi lainan saanti on niin hankalaa. Ite saatiin just osuuspankista 190 000 e laina (uudiskohde rivitalokomio makso 180 000 e). Toinen meistä opiskelija, toinen vakkariduunissa. Ei tarvinnu edes työtodistusta näyttää ja asp lainana meni osa ja loppuosaan vanhemmat takaajiksi. 10 % omaa rahaa.[/QUOTE]

Omasta puolesta voin sanoa että meilläkin menisi laina hakemus heti läpi jos olis takaajia...

Kaikilla ei vaan ole vanhempia / vanhemmilla varallisuutta....

Kyllä, toki ymmärrän jos ei ole vanhempia jotka voisi taata. MUTTA jos sellaiset löytyy niin ongelmaa ei pitäisi olla. Meidänkään vanhemmilla ei ole omakotitaloa kummoisempaa varallisuutta ja itseasiassa niillä oma autolaina tällä hetkellä.

Ei kannata juu asua vuokralla, mutta jos on työtön niin paljoa vaihtoehtoja ei ole. Eikä toisaalta silloin edes kannata omistusasunnossa asua, kun (sossu)tuet katoaa heti ku ei enää oo vuokralla.
Hankkikaa hyvät työt ja alkakaa säästämään. Sitten vasta se omistusasunto, ei toisin päin.

[QUOTE="av-mamma";30668836]meinaakko ryhtyä ammattivalittajaksi ammattivalittajan paikalle?[/QUOTE]

Mikä sun ongelmas on?

Mä en ole lähelläkään kyseistä kirjoittelijaa koska aion tehdä elämälleni jotain. Hetkellisesti nyt vaan ärsyttää tämä tilanne.

Itse asun lapseni kanssa vuokra-asunnossa. Ollaan asuttu vuodesta 2009 lähtien kun lapsen isän kanssa tuli ero. Vuokra 860e/kk.
Käyn töissä, mutta virka puuttuu. Samassa työpaikassa oon ollut 4vuotta määräaikaisena, määräaikaisuussopimus on uusittu aikas monta kertaa. Mutta koska ei ole vakipaikkaa niin ei ole mahdollisuutta saada lainaa.

Se on paljon myös alasta kiinni.
Exän kanssa kun asuin, niin hän itsekseen haki uutta asuntolainaa, halusi ostaa omakotitalon, ja saikin lainalupauksen, en nyt muista mille summalle..
Myöhemmin pankki ymmärsi, että en olekaan mikään tyttöystävä, vaan että ihan asuimme yhdessä. Pankki alkoi kyselemään mitäs minä teen, exä yritti selittää ettei jonna ole millään tapaa osallistumassa lainaan, taloon tms, koska ei ole tuloja, on nuori ja vasta opiskelijakin. Pelkäsimme tämän vaikuttavan lainanmäärään.
Kerrottiin sit että olen, niin kuin olinkin sairaanhoidon opiskelija, opintoja 2,5v takana jne.
Nii mitä vielä! Antoivat 50tuhatta lisää lainalupaukseen.

[QUOTE="jonna";30670006]Se on paljon myös alasta kiinni.
Exän kanssa kun asuin, niin hän itsekseen haki uutta asuntolainaa, halusi ostaa omakotitalon, ja saikin lainalupauksen, en nyt muista mille summalle..
Myöhemmin pankki ymmärsi, että en olekaan mikään tyttöystävä, vaan että ihan asuimme yhdessä. Pankki alkoi kyselemään mitäs minä teen, exä yritti selittää ettei jonna ole millään tapaa osallistumassa lainaan, taloon tms, koska ei ole tuloja, on nuori ja vasta opiskelijakin. Pelkäsimme tämän vaikuttavan lainanmäärään.
Kerrottiin sit että olen, niin kuin olinkin sairaanhoidon opiskelija, opintoja 2,5v takana jne.
Nii mitä vielä! Antoivat 50tuhatta lisää lainalupaukseen.[/QUOTE]

Hyvä juttu teille. Mutta mulla ei asiaan ala vaikuta. Olen sairaanhoitaja, mutta vain määräaikaisia työsopimuksia. Ei lainaa kun ei virkaakaan.

nyt nimenomaan kannattaa asua vuokralla, asumistukeen ei enää vaikuta ihmisten lukumäärä asunnossa vaan asunnon rakennus vuosi ja paljon asunnossa on neliöitä ja mikä on kohtuu vuokra sen kokoiseen asuntoon .
Serkku muutti yksin likemmä 70 neliöiseen asuntoon kun rakastaa että on tilaa ja saa sen mukaan myös asumistukea maksaa itse vuokraa tuosta nyt 100€ Yksin elävä kaverini asuu isossa kaksioissa neliöitä 55 maksaa tuosta vuokraa 140€ Joten nyt ei muuta kuin sosiaalituilla elämään kun yhteiskunta maksaa isot asunnot yksinäisille joita ei kiinnosta asua mukavuuden halusta vain pienessä yksiössä

Asuntojen hinnat ovat jo kääntyneet laskuun ja laskun ennustetaan jatkuvan jopa 10-20 vuotta. Ääni muuttuu vuokra-asumisenkin suhteen kellossa kun keinotekoisen halvat korot lähtevät vääjäämättä nousuun, asuntojen pakkomyynti ja ulosmittaukset kiihtyvät ja markkinat täyttyvät halvoista asunnoista jotka eivät mene kaupaksi edes kymmenien prosenttien alennuksilla.

En malta odottaa. Tälläkin palstalla käydään vielä tuhannet ja taas tuhannet itkut mammojen toimesta kun muualla maailmassa selvästi nähty vääjäämätön prosessi etenee Suomessakin. Mitättömällä lainakorolla ostetut ylihintaiset asunnot = varma tuhon enne.

Hyvä juttu teille. Mutta mulla ei asiaan ala vaikuta. Olen sairaanhoitaja, mutta vain määräaikaisia työsopimuksia. Ei lainaa kun ei virkaakaan.

Sinulla tuo johtuu varmasti siitä, että olet perheesi ainut aikuinen ja lainanmaksaja. Jos sinulla olisi mies, joka on vakkaritöissä, niin varmasti saisitte lainaa sinun määräaikaisuudestasi huolimatta ja enemmän, kuin mitä vakitöissä oleva mies yksinään.

Yhteistyössä