Sappikohtaus - uskaltaako sitä syödä enää mitään? :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NannaIhana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NannaIhana

Aktiivinen jäsen
21.10.2008
10 502
1
36
hitto. mulla on nyt kaks kertaa tullu ilmeisesti sappikohtaus ja eilen olin sairaalassakin siitä. tramalilla lopulta lähti kivut, 6h niiden kans kärvistelin.

ei paistettua, maustettua, rasvasta eikä paprikaa, omenaa tms. mä en jotenkaa tykkää jauhelihasta keitettynä, kanakaan ei kauheesti innosta, kalaa en tykkää syödä, alkaaks tässä oleen vaihtoehdot vähissä? : / vai elänkö mä pelkällä piimällä :x

kertokaas mitä syötte jos saisin ideoita :xmas:

Mulle ei tuu niitä kipukohtauksia, mut huono turvonnut olo ja närästää, söin mä mitä tahansa. Lääkärien mielestä ne ei johdu sappikivistä (joita mulla siis on), vaan mahahapoista. Piimää en pysty juomaan, se on myrkkyä mun mahalle. No, ei se mitään, laihtuupahan ainakin :D

Leikkausta edeltävän ajan söin löysää veteen keitettyä puuroa, keitettyä makaronia, vaaleaa leipää (ihan tyyliin ranskanleipä ei mitään siemeniä tai paahdettuna tms.). Ruokavalio oli tosi yksipuolinen, mutta ei voinut muutakaan, kun ei muuta kestänyt ilman järkkyjä tuskia. Näillä mentiin lähes vuosi. Linjat pysyivät kunnossa. ;)

Mulla taitaa olla samaa vaivaa, en oo vielä vaivautunut lääkäriin.. Kerran kävin pizzan syönnin jälkeisenä yönä päivystyksessä, painelivat vähän mahaa ja antoivat vahvaa kipulääkettä. Sapesta ei kukaan puhunut mitään vaikka oli ihan selkeät oireet.

Jos jaksan vääntäytyä lääkäriin joskus niin todellakin vaadin asiaan hoidon. Eihän tästä mitään tuu, joulupäivänkin kärsin järkyttävästä selkä/maha/kylkikivusta kun tuli vähän syötyä. En aio loppuelämääni miettiä joka juhlissa että uskaltaakohan syödä..:/ Mulla tulee takuuvarmasti kebabannoksesta tai pizzasta. Niitä en siis uskalla syödä ainakaan siihen asti kun jaksan sinne lääkäriin joskus mennä. Jotenkin se kipu vaan unohtuu sit ku ei oo vähään aikaan tuntunut.:P

Moikka!
Itse nyt olen niistä kans kärsinyt jo vuoden. Eka kohtaus tuli viime helmikuussa ja se johtui siittä että olin syönyt pähkinöitä. Aiemmin ei koskaan ennen ollut tullut pähkinöistä mitään.. Mutta se kipukohtaus helpotti päivystyksestä saadulla litalginilla. Nyt siiten tuoss kesänlopputienoilla oli kohtauksia joka päivä 3 ja puolen viikon ajan. Ja litalginia jouduin syömään joka päivä. Kivut ei kuitenkaan yltäny sellaiselle tasolle että hätä toimenpide olisi tehty.

Olen jättänyt nyt pähkinät,omenat,kaikenlaiset kaalit,kurkusta reunat (syön siis kurkun ilman sitä vihreää osaa), jauhelihaa pystyn taas syömään paistettuna mutta niin että se rasva täytyy poistaa sen paiston jälkeen pannulta mut jauhelihaahan voi myös keittää vedessä tai uunissa. Jätin myös ihan tuoreiden pullien ja leipien syömiset, takinaakaan en enää maistele..Kannattaa pitkälti vain kokeilla että mitä voit ja mitä et. Ja kokeile vain jos sinulla on lääkettä lähellä jotta saat otettua jos iskee kohtaus. Itsellä tuota litalginia on koko ajan mukana, menin minne menin.
Lycka till! ja voimia! Kannattaa hankkiutua lääkäriin ja leikkaus listalle jotta saat ne ilkimykset pois ja pääset jatkamaan elämää kivutta. Itse olen jo odotuslistalla. Nimim. tertussa 6 isoa sappikiveä

Viimeksi muokattu:
Mulla pahimmat aiheutti kala kaikilla tavoin tehtynä (vaikka kuinka terveellistä olis) ja kaalilaatikko. Mä pystyin vetään esim. Hese-ruokaa eikä mitään tullu. Kokeilemalla vaan huomas että mikä sopi ja mikä ei. Onneks pääsin nopeesti leikkaukseen eikä tarvinu pitkään kärsiä.

mä menin ensiapuun eilen aamulla mistä ne pisti heti ambulanssilla yliopistolliseen tutkimuksiin, olin niiin kipeä. mut ei siel selvinny sata varmaks onks se sappi vai ei. ultra omassa tk:ssa sit. ne olis ultrannu aamulla (tänää) mut en jääny tarkkailuun vaan soitin taksin kun kivut hellitti ja lähin himaan :D

mä menin ensiapuun eilen aamulla mistä ne pisti heti ambulanssilla yliopistolliseen tutkimuksiin, olin niiin kipeä. mut ei siel selvinny sata varmaks onks se sappi vai ei. ultra omassa tk:ssa sit. ne olis ultrannu aamulla (tänää) mut en jääny tarkkailuun vaan soitin taksin kun kivut hellitti ja lähin himaan :D

Ööh... Jos sä oot niin kipee ettet pysty syömään mitään, niin miks sä lähdit ennen ultraa sieltä pois? Ultra olis varmistanu ne sappikiviks ja olisit saanut ison pyörän pyörimään leikkaukseen päin. Ja hyvässä lykyssä (vaikka kipuja liiottelemalla) olisit päässy leikkaukseen nopeastikin...

Ööh... Jos sä oot niin kipee ettet pysty syömään mitään, niin miks sä lähdit ennen ultraa sieltä pois? Ultra olis varmistanu ne sappikiviks ja olisit saanut ison pyörän pyörimään leikkaukseen päin. Ja hyvässä lykyssä (vaikka kipuja liiottelemalla) olisit päässy leikkaukseen nopeastikin...

mä EN ole enää tällä hetkellä kipeä. ja kipu oli poissa kun lähdin.

mä EN ole enää tällä hetkellä kipeä. ja kipu oli poissa kun lähdin.

Niin niin niillähän on tapana mennä pois mutta kun niillä on tapana tulla takaisinkin. Mulla meni siihen pisteeseen että alko olla koko aikainen kohtaus ennen ku pääsin leikkaukseen. Siks en voi ymmärtää miks et jääny ultraan sinne sairaalaan kun olisit sitte sairaalan asiakkaana saanu hommaa eteenpäin...

Niin niin niillähän on tapana mennä pois mutta kun niillä on tapana tulla takaisinkin. Mulla meni siihen pisteeseen että alko olla koko aikainen kohtaus ennen ku pääsin leikkaukseen. Siks en voi ymmärtää miks et jääny ultraan sinne sairaalaan kun olisit sitte sairaalan asiakkaana saanu hommaa eteenpäin...

ymmärrän pointtis. mut noilla mun kahdella kohtauksella on ollu viikko väliä. en mä olis siel jaksanu maata ja esittää olevani kipee. mä oon siä sillon kun oon kipee. ja mun oli pakkokin lähtee koska menin viel illaks töihin.

oisko noitten ruokien kans viel jotain ideoita? ite tein just kananpojan broilerinjauhelihasta pihvejä, pari munaa sekaan ja 2 pkt jauhista ja mausteita. ja uuniin.

Yhteistyössä