sateenvarjo on jo auki..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja antaa tulla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

antaa tulla

Vieras
Mä en käsitä miksi ihmiset tuomitsee äidin tai naisen joka päätyy aborttiin, eikö naisella ole vielä sanavalta omasta ruumistaan..? Enkä mä ymmärrä että puhutaan lapsen tappamisesta, murhaamisesta jos puhutaan abortista kun ei se sitä ole. Eikä alle 12 viikkoinen ole vielä lapsi sanan varsinaisessa merkityksessä. jokainen tekee abortin jostain syystä eikä mun mielestä muilla ole oikeutta arvostella sitä miksi kukakin abortin tekee. Ainoo on että abortti ei mielestäni ole mikään toistuva ehkäisy keino.

Mutta mieluummin niin että lapset syntyy toivottuina tai ainakin haluttuina ja saavat elää hyvän elämän vanhempiensa kanssa jotka jaksavat olla heidän kanssaan.

Ai niin itselläni on kolme lasta enkä ole henkilökohtaisesti tehnyt aborttia, mutta silti en tuomitse niitä jotka tekevät koska uskon että kukaan ei tee päätöstä kevyesti.

Ai kuinka niin ei ole tappamista, kun se alkio on jo elossa siellä? Itse en koskaan pystyisi, eikä moraalini antaisi sellaista tehdä. Oikeus on toki päättää omasta ruumiistaan, mutta jos sitä itseään on kuitenkin tullut harrastettua, niin ei kukaan ole niin tyhmä, ettei tietäisi mikä riski siinä on. Toisen ruumiista ei ole kellään oikeutta päättää.

Minuaki ihmetyttää. Ja se, että aina vedotaan, siihen, että on niiiin paljon lapsettomia ja sitte joku TAPPAA lapsensa. Ja näen punaista aina, kun aborttia miettivälle ehdotetaan adoptioon antamista. :kieh:

Samaa mieltä olen.mulle on tehty yksi abortti, jonka muistan kyllä loppuelämäni. Silloin ku toi tapahtuiniin ei vaa ollut lapsen aika. En oo kyllä katunu silloista päätöstäni vaikka vaikea se silloin oli. Nyt on eri vaihe elämässä ja neljä ihanaa lasta.

Mä en tajua tuota hollausta ettei 12 viikkoinen ole vielä lapsi. Ei ehkä sellainen vauva jollaiseksi me vauvan käsitteen ymmärräämme, mutta siitä TULEE lapsi. On jotenkin absurdia sanoa ettei se ole murha tai mitä lie, koska se ei ole vielä mitään, kun se kuitenkin on se alkumuoto. En osaa selittää, mut kuitenkin..

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Minuaki ihmetyttää. Ja se, että aina vedotaan, siihen, että on niiiin paljon lapsettomia ja sitte joku TAPPAA lapsensa. Ja näen punaista aina, kun aborttia miettivälle ehdotetaan adoptioon antamista. :kieh:

Miksi se ei voisi olla vaihtoehto, kerro?

Mua häiritsee vain ne tapaukset, jotka ei viitsi, jaksa tai kehtaa käyttää ehkäisyä (tyyliin ei kehtaa sanoa panokaverille että laita kondomi, ei kehtaa käydä ostamassa kortsuja tai pyytää lääkäriltä pillerireseptiä ), eivätkä viitsi, jaksa tai kehtaa hakea jälkiehkäisyäkään, vaan tekevät sitten abortin jos tulevat raskaaksi.

Muakin ihmetyttää miks se on murhaamista kun se alkio ei kykene kuitenkaan elämään kehon ulkopuolella joten ei ole kehittynyt yksilö silloin. Joten ei voi tietää mistään mitään.

Mun eräs tuttu on tehnyt abortin (siitä on jo aikaa ) ja hän sanoi, ettei voinut ajatella sikiötä vauvana vaan sitä piti ajatella solumöykkynä. Tällä tavoin se keskeyttämispäätös ja sen jälkeinen aika oli helpompaa kestää.

Olen itse nähnyt rv 6, kun lapseni sydän sykki ultrassa, joten elossa oleva olento se on jo silloin. Ja abortin kun saa vielä monta viikkoa senkin jälkeen, niin miten niin se ei ole tappamista silloin. Jos sydän sykkii, niin on elossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Muakin ihmetyttää miks se on murhaamista kun se alkio ei kykene kuitenkaan elämään kehon ulkopuolella joten ei ole kehittynyt yksilö silloin. Joten ei voi tietää mistään mitään.

Ja lisään vielä, että toki silloin menee abortti yli ymmärryksen kun ei ole huolehdittu ehkäisystä asian kuuluvasti. Abortti ei kuitenkaan ole ehkäisykeino.

Itse en koskaan aborttia tekis, omalle kohdalleni näen sen vääränä ja minusta tuntuisi että tappaisin oman lapseni. Mutta jos joku kokee sen ratkasuna ja hyvänä vaihtoehtona ja sen tekee niin se on heidän oma päätöksensä, hehän sen asian kanssa elävät. Ei minulla tai kenelläkään muulla ole oikeutta sitä tuomita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Oletko miettinyt omalle kohdallesi? Se, ettei lasta halua, ei tarkoita sitä, että se olisi helppo antaa pois. Ensin kannat sitä 9kk, tunnet liikkeet ja kaikki ja tiedät koko ajan, että kun syntyy, et ole sen äiti. Voiko tuota unohtaa, voiko olla täysin miettimättä, miten lapsella menee? Ei takuulla. Hienoa, että jotkut moiseen pystyvät, mutta ei sitä kannata huudella aborttia miettivälle. Ihan eri asia kuitenkin poistaa joku 8-viikkoinen möykky kohdustaan, kuin antaa oikea vauva jollekin vieraalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Mua häiritsee vain ne tapaukset, jotka ei viitsi, jaksa tai kehtaa käyttää ehkäisyä (tyyliin ei kehtaa sanoa panokaverille että laita kondomi, ei kehtaa käydä ostamassa kortsuja tai pyytää lääkäriltä pillerireseptiä ), eivätkä viitsi, jaksa tai kehtaa hakea jälkiehkäisyäkään, vaan tekevät sitten abortin jos tulevat raskaaksi.

En ymmärrä minäkään.. ja sitäpaitsi se abortin tekeminen on hiton paljon nolompaa, työläämpää ja vaikempaa kun kortsujen osatmine ja käyttäminen..

Mitä jos äiti ei vain jaksa sitä raskautta.? mitä jos äiti on päihdeongelmainen eikä jaksa olla juomatta/aineita käyttämättä sitä aikaa eikö abortti ole silloin parempi vaihtoehto?

Ja lapsettomat jotka päättyy adoptioon niin maailma on täynnä niitä lapsia joilla ei ole vanhempia, monet viettävät silti pitkään jopa koko lapsuutensa lasten kodeissa ei se adoptio niin mene että sä kerrot tietäväs jonkun joka odottaa ja haluavasi juuri sen lapsen.

Eikä se abortti ole pois niiltä jotka odottavat plussaavansa...

Oletko miettinyt omalle kohdallesi? Se, ettei lasta halua, ei tarkoita sitä, että se olisi helppo antaa pois. Ensin kannat sitä 9kk, tunnet liikkeet ja kaikki ja tiedät koko ajan, että kun syntyy, et ole sen äiti. Voiko tuota unohtaa, voiko olla täysin miettimättä, miten lapsella menee? Ei takuulla. Hienoa, että jotkut moiseen pystyvät, mutta ei sitä kannata huudella aborttia miettivälle. Ihan eri asia kuitenkin poistaa joku 8-viikkoinen möykky kohdustaan, kuin antaa oikea vauva jollekin vieraalle.

Mitä sä ajattelit sillon kun mietit adoptioon antamista? Missä vaiheessa peruit sen?

Lisäksi vielä se pointti, että kuka haluaa ja viitsii elää 9 kk niin, ettei lapsi vahingoitu, jos ei koko lasta edes halua?
Maailma ei tarvitse enempää äitinsä huumausaineiden, lääkkeiden tai alkoholin käytön vuoksi vammautuneita lapsia. Ei tällaiset lapset edes ole kovin kuumaa valuuttaa adoptiomarkkinoilla :/ vaan jonnekin laitokseen ne sitten kuitenkin päätyy.

mutta jos ei pysty lasta itse kasvattamaan, niin antaa sitten perheelle joka siihen pystyy. Parempi vaihtoehto adoptio on, antaa sentään lapsensa elää

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Maailmassa on muuten myös paljon orpoja.
Niin on ja niitä on enemmän kuin lapsettomia, lasta haluavia pariskuntia.

Minusta järkevintä olisi, jos lasten hankkiminen olisi luvanvaraista. Pitäisi siis jonkun virkamiehen - veroviraston tätsyt moniammatillisessa tiimityössä sossuntätien kanssa - voisi olla hyvä. Kun lupa lapsen hankkimiseen olisi saatu, sitten vaan makuuhuoneeseen jyystämään. Lapset, jotka saisivat alkunsa ilman virallista lupaa, otettaisiin heti laitoksella yhteiskunnan huomaan ja annettaisiin soveltuviksi hyväksytyille adoptiovanhemmille jonotusjärjestyksessä. Abortti voitaisiin kieltää kokonaan. Kuten myös seksi ilman sitä vero&sossuntädin lupaa.

Yhteistyössä