sateenvarjo on jo auki..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja antaa tulla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Minuaki ihmetyttää. Ja se, että aina vedotaan, siihen, että on niiiin paljon lapsettomia ja sitte joku TAPPAA lapsensa. Ja näen punaista aina, kun aborttia miettivälle ehdotetaan adoptioon antamista. :kieh:

Miksi se ei voisi olla vaihtoehto, kerro?

Oletko miettinyt omalle kohdallesi? Se, ettei lasta halua, ei tarkoita sitä, että se olisi helppo antaa pois. Ensin kannat sitä 9kk, tunnet liikkeet ja kaikki ja tiedät koko ajan, että kun syntyy, et ole sen äiti. Voiko tuota unohtaa, voiko olla täysin miettimättä, miten lapsella menee? Ei takuulla. Hienoa, että jotkut moiseen pystyvät, mutta ei sitä kannata huudella aborttia miettivälle. Ihan eri asia kuitenkin poistaa joku 8-viikkoinen möykky kohdustaan, kuin antaa oikea vauva jollekin vieraalle.

Mitä sä ajattelit sillon kun mietit adoptioon antamista? Missä vaiheessa peruit sen?

En muista enää, missä vaiheessa peruin. Ajatukset oli sekavat. En minä kaksosia vihannu, päinvastoin. Tilanne vain tuntui liian hankalalta. Ja rakkaus syntymättömiin vauvoihin pahensi tilannetta.

Mua häiritsee se, että niitä abortteja tehdään aivan sairaan paljon. Ja suurin osa parhaassa synnytysiässä oleville naisille. On mahdottomuus että edes suurimmalla osalla näistä olisi tekoonsa syy, jonka minä hyväksyn. Yksilötasolla taas on mahdoton tietää, kenen syyt ovat riittäviä. Niinpä en tuomitse ketään, muuta kuin yleisellä tasolla - en siis yksilöitä.

Lainsäädännön pitäisi olla tiukempi, minun mielestäni.

Jokaisella naisella on oikeus päättää omasta ruumiistaan. Itse en pidä muutaman viikon ikäistä sikiötä lapsena. se on varmaan itsesuojelua mahdollisen keskenmenon varalta.

Vaikka kannatankin vapaata päätösvaltaa oman ruumiin suhteen niin joitakin ratkaisuja on vaikea ymmärtää. Esim. jos joku tekee sosiaalisten syiden perusteella abortin rv20. eli synnyttää terveen sikiön jonka sitten vain annetaan kuolla. Tuntuu pahalta että joku päätyy sellaiseen ratkaisuun mutta se on jokaisen oikeus. Ketään ei voi eikä saisikaan pakottaa olla vastentahtoisesti raskaana.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Maailmassa on muuten myös paljon orpoja.
Niin on ja niitä on enemmän kuin lapsettomia, lasta haluavia pariskuntia.

Minusta järkevintä olisi, jos lasten hankkiminen olisi luvanvaraista. Pitäisi siis jonkun virkamiehen - veroviraston tätsyt moniammatillisessa tiimityössä sossuntätien kanssa - voisi olla hyvä. Kun lupa lapsen hankkimiseen olisi saatu, sitten vaan makuuhuoneeseen jyystämään. Lapset, jotka saisivat alkunsa ilman virallista lupaa, otettaisiin heti laitoksella yhteiskunnan huomaan ja annettaisiin soveltuviksi hyväksytyille adoptiovanhemmille jonotusjärjestyksessä. Abortti voitaisiin kieltää kokonaan. Kuten myös seksi ilman sitä vero&sossuntädin lupaa.

Vähän sama periaate siis kuin autokoululla. Mutta onko se vähentänyt kaahailua, rattijuoppoutta tai muitakaan typeryyksiä liikenteessä?

Tähän asiaan mulla on kanta, jota en tässä nyt julista, mutta yksi näkökulma asiaan: Voidaan ajatella, että lapsen sielu kiinnittyy siihen alkioon jo silloin kun se hedelmöittyy, ja vaikka se ei vielä "valmis" lapsi olekaan, siinä alkiossa on kaikki se valmiina millainen siitä lapsesta ajan myötä kasvaa. Lukuunottamatta tietenkään ympäristön vaikutusta jolla tietty on osansa siihen millaiseksi kukin meistä kasvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Lisäksi vielä se pointti, että kuka haluaa ja viitsii elää 9 kk niin, ettei lapsi vahingoitu, jos ei koko lasta edes halua?
Maailma ei tarvitse enempää äitinsä huumausaineiden, lääkkeiden tai alkoholin käytön vuoksi vammautuneita lapsia. Ei tällaiset lapset edes ole kovin kuumaa valuuttaa adoptiomarkkinoilla :/ vaan jonnekin laitokseen ne sitten kuitenkin päätyy.
Suomalaiset abortinvastustajat eivät tänäkään päivänä ole halukkaita adoptoimaan sen paremmin suomalaisia kuin etiopialaisiakaan vammaisia. Käsi ylös, joka teistä palstalla olevista abortinvastustajista on adoptioinut vammaisen lapsen? Montako kättä nousee? Huhuu, herätys!!!!

Vähän sama periaate siis kuin autokoululla. Mutta onko se vähentänyt kaahailua, rattijuoppoutta tai muitakaan typeryyksiä liikenteessä?
Oikeassa olet,ei ole :( Ehkä on järkevämpää jättää autokoulu (tai raskaus) kesken kuin koheltaa miten sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Vaikka kannatankin vapaata päätösvaltaa oman ruumiin suhteen niin joitakin ratkaisuja on vaikea ymmärtää. Esim. jos joku tekee sosiaalisten syiden perusteella abortin rv20. eli synnyttää terveen sikiön jonka sitten vain annetaan kuolla. Tuntuu pahalta että joku päätyy sellaiseen ratkaisuun mutta se on jokaisen oikeus. Ketään ei voi eikä saisikaan pakottaa olla vastentahtoisesti raskaana.

Tämä on sanoinkuvaamattoman julmaa ja täysin ristiriidassa äidinrakkauden kanssa :'( itsekästä toimintaa.
Elämän pyhyys on tästä toiminnasta hyvin kaukana, on mun mielipide

Oikeassa olet,ei ole :( Ehkä on järkevämpää jättää autokoulu (tai raskaus) kesken kuin koheltaa miten sattuu.

Lähinnä sitä tarkoitin, ettei se instituutioiden valvoma vanhemmuuskaan riskitöntä ole, jos sitä meinasit.

niin tai olla menemättä sinne autokouluun alunperinkään tai jo autokortin omaavalta ottaa se kortti pois

Lähinnä sitä tarkoitin, ettei se instituutioiden valvoma vanhemmuuskaan riskitöntä ole, jos sitä meinasit.
Vähän sarkasmilla yritin sen alkuperäisen kirjoitukseni kirjoittaa, mutta sarkasmini taisi olla melko epäonnistunut =)

On erittäin harvinaista, että abortti tehdään sosiaalisisten syiden vuoksi vasta viikolla 20. Ensinnäkin viikon 12 jälkeen tehtävään pitää olla Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen lupa. Sen alle voi luvan antaa 2 lääkäriä. Alle 17 veen, yli 40 veen tai jo 4 lasta synnyttäneen kohdalla riittää yksi lääkäri. Useimmiten keskeytys tehdään parin ekan raskauskuukauden aikana ja vain erittäin harvoin - varsinkaan sosiaalisin perustein - enää viidennen raskauskuukauden lopussa.

On erittäin harvinaista, että abortti tehdään sosiaalisisten syiden vuoksi vasta viikolla 20. Ensinnäkin viikon 12 jälkeen tehtävään pitää olla Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen lupa. Sen alle voi luvan antaa 2 lääkäriä. Alle 17 veen, yli 40 veen tai jo 4 lasta synnyttäneen kohdalla riittää yksi lääkäri. Useimmiten keskeytys tehdään parin ekan raskauskuukauden aikana ja vain erittäin harvoin - varsinkaan sosiaalisin perustein - enää viidennen raskauskuukauden lopussa.

tiedän että tapahtuu onneksi harvoin, mutta kyllä silti tapahtuu. en tiedä kuin onneksi yhden tällaisen tapauksen henkilökohtaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Lisäksi vielä se pointti, että kuka haluaa ja viitsii elää 9 kk niin, ettei lapsi vahingoitu, jos ei koko lasta edes halua?
Maailma ei tarvitse enempää äitinsä huumausaineiden, lääkkeiden tai alkoholin käytön vuoksi vammautuneita lapsia. Ei tällaiset lapset edes ole kovin kuumaa valuuttaa adoptiomarkkinoilla :/ vaan jonnekin laitokseen ne sitten kuitenkin päätyy.
Suomalaiset abortinvastustajat eivät tänäkään päivänä ole halukkaita adoptoimaan sen paremmin suomalaisia kuin etiopialaisiakaan vammaisia. Käsi ylös, joka teistä palstalla olevista abortinvastustajista on adoptioinut vammaisen lapsen? Montako kättä nousee? Huhuu, herätys!!!!

Näinpä. Ja lastenkodit on täynnä lapsia, jotka ovat "jo" sen ikäisiä, ettei heitä kukaan halua enää adoptoida :(

saankos kysyä teiltä aborttien vastustajat. että mites jos raskaaksi on tullutkin raiskauksen seurauksena? Ja jos ei vain voi synnyttää lasta jonka jälkeen antaa sitä adoptioon? Siis ei voi kantaa lasta joka on saanut alkunsa synnistä.
Minua aina niin naurattaa nämä "MINÄ en koskaan tekisi"-rouva tekopyhyydet. Yhdenkin ikiabortin vastustajan tiedän joka sitten sattui vahingosta raskaaksi tulemaan. ja kas vain. johan abortin teki. Hyvähän se nyt on elvistellä kun se ei koskaan ole sattunut omalle kohdalle. Olisi vain hauska päästä näkemään miten teidän mielipiteillenne sitten kävisi.....

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaa:
saankos kysyä teiltä aborttien vastustajat. että mites jos raskaaksi on tullutkin raiskauksen seurauksena? Ja jos ei vain voi synnyttää lasta jonka jälkeen antaa sitä adoptioon? Siis ei voi kantaa lasta joka on saanut alkunsa synnistä.
Minua aina niin naurattaa nämä "MINÄ en koskaan tekisi"-rouva tekopyhyydet. Yhdenkin ikiabortin vastustajan tiedän joka sitten sattui vahingosta raskaaksi tulemaan. ja kas vain. johan abortin teki. Hyvähän se nyt on elvistellä kun se ei koskaan ole sattunut omalle kohdalle. Olisi vain hauska päästä näkemään miten teidän mielipiteillenne sitten kävisi.....

Mä vastustan aborttia vain omalla kohdallani.
Ja kyllä, on kokemusta vahinkoraskaudesta eli on osunut omallekin kohdalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaa:

Kyllä raiskauksen seurauksenakin alkunsa saaneella lapsella on oikeus elämään. Viatonhan se on vanhempansa tekoon. Ihmettelen aina tuota, kun aborttia perustellaan sillä, että naisella on oikeus päättää omasta kropastaan. Kyllä toki, mutta onko kellään oikeutta päättää toisen elämästä? Ei minun mielestäni.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Kyllä raiskauksen seurauksenakin alkunsa saaneella lapsella on oikeus elämään. Viatonhan se on vanhempansa tekoon. Ihmettelen aina tuota, kun aborttia perustellaan sillä, että naisella on oikeus päättää omasta kropastaan. Kyllä toki, mutta onko kellään oikeutta päättää toisen elämästä? Ei minun mielestäni.
Sä kuulut niihin onnekkaisiin naisiin, joilla on niin avarakatseinen mies, että se jopa sinut raiskanneen miehen lapsen hyväksyisi teidän perheeseenne. Sulla on mies, joka huomioisi sua raskautesi tarvitsemalla tavalla, tulisi mukaan synnytykseesi ja tukisi sinua synnyttäessäsi sen miehen lapsen, joka on sinua julmasti kohdellut. Olet todella onnekas, koska tuollaisia aviomiehiä lienee vain yksi sadastatuhannesta. Yleensä aviomiehet eivät siedä edes sitä, että se uusi perheenjäsen on saanut alkunsa vaimon vapaaehtoisesta syrjähypystä. Joten sun aviomiehesi on lottovoittoon verrattavissa :flower:

Sä kuulut niihin onnekkaisiin naisiin, joilla on niin avarakatseinen mies, että se jopa sinut raiskanneen miehen lapsen hyväksyisi teidän perheeseenne. Sulla on mies, joka huomioisi sua raskautesi tarvitsemalla tavalla, tulisi mukaan synnytykseesi ja tukisi sinua synnyttäessäsi sen miehen lapsen, joka on sinua julmasti kohdellut. Olet todella onnekas, koska tuollaisia aviomiehiä lienee vain yksi sadastatuhannesta. Yleensä aviomiehet eivät siedä edes sitä, että se uusi perheenjäsen on saanut alkunsa vaimon vapaaehtoisesta syrjähypystä. Joten sun aviomiehesi on lottovoittoon verrattavissa :flower:

Niinpä, tiedän olevani onnekas. Ymmärrän sarkasmisi, mutta osuit oikeaan. :)

Sä et tuomitse aborttia ja vaadit muitakin suvaitsevaisemmiksi sen suhteen. Silti sä tuomitset ne, jotka ei hyväksy aborttia. Jonkinlainen ristiriita sun suvaitsevaisuudessa! Mun mielestä abortin tuomitseminen ja se ettei hyväksy aborttia, on pienempi paha, kuin abortti....
Pata kattilaa jne.

On myös raiskattuja naisia, jotka pitävät lapsen, vaikka heillä ei ole miestä. Hatun nosto heillekin!

Kuinkahan moni abortinvastustaja on työskennellyt päihdeongelmaisten, itsetuhoisten kriminaalinuorten kanssa? Suuri osa on lastenkotien kasvatteja ja osa pienestä pitäen orpoja.
Entä päihdeäitien synnyttämien vaikeastivammaisten pikkulasten kanssa? Orpo vammainen vauvahan se onkin onnekas kun on saanut syntyä tähän maailmaan...

Käsittämätöntä miten täällä puolustetaan kärsimyksen synnyttämistä maailmaan vaan periaatteen vuoksi!!!

Mä en tajua tuota hollausta ettei 12 viikkoinen ole vielä lapsi. Ei ehkä sellainen vauva jollaiseksi me vauvan käsitteen ymmärräämme, mutta siitä TULEE lapsi. On jotenkin absurdia sanoa ettei se ole murha tai mitä lie, koska se ei ole vielä mitään, kun se kuitenkin on se alkumuoto. En osaa selittää, mut kuitenkin..

Yhteistyössä