Sauvakävelijät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja exel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Änkeän tähän.

Ja miten olette oppineet sauvakävelemään? MISSÄ sauvakävelette?

Mulla siis on kepit ollu tuossa jo pari vuotta, mutta en saa hommaa sujumaan. Mun kädet ei pysy jalkojen vauhdissa... Ja asvaltilla on ainakin hankalaa (jos sauva jäi vähänkin alas, se "pomppaa" tiestä, eli on siis "väärässä" kohdassa), hiekkatiellä taas mua ärsytti se, että kannan ensin kilsan niitä keppejä ja näytän tyhmältä, ja sit linnunlaulun sijasta kuului tshak-tshak-tshak-tshakkia niistä kepeistä...

Mä oikeasti luulin, et se ois helppoa. :|

Kannattaa ottaa asvaltille semmoiset kumitossut sauvojen kärkiin, ei kolise niin paljon, kun menee maastoon, nappaa ne tassut taskuunsa. Siinä menee hetki, että pääsee sen pösilön tunteen yli, kun tuntuu etteivät sauvat ja jalat mene sopivaan tahtiin :)

riippuu viikosta, joinakin viikkona vain pari kertaa, toisina neljä-viisi kertaa... lenkit kerran mukaan 30min-1h30min.

sauvakävelen pääasiassa asfaltilla, "pururaalla" olen myös kävellyt silloin kun semmonen on lähellä asuinpaikkaa, mutta sora-hiekkatie on minun mielestä mukavin. asfaltilla ei ole ollenkaan hankalaa, koska sauvoissahan on tossut päissä.

jos alkaa liikaa mietiiä kävelyä, varmasti on sauvat solmussa. mutta kun kävelee reipasta vauhtia ja ottaa sauvat siihen "käden jatkeeksi", siis tekee samaa liikettä kuiin kädetkin normaalisti, niin ei kai siinä voi epäonnistua :)

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Mun kädet ei pysy jalkojen vauhdissa..

Ei pidäkään. :D Oikeaoppinen sauvakävelytekniikka eroaa huomattavasti tavallisesta kävelystä. Koita googlettaa joku opastusvideo. Tietääkseni sellaisia on ihan netissäkin katsottavissa.

Ihan luonnostaan se tulee, kun reippaasti kävelee eikä liikaa keskity miettimään liikettä. :)

Itse käyn lenkillä 4-5 kertaa viikossa ja noin 45 minuuttia reipasta kävelyä.

Olen itseoppinut sauvakävelijä. Kävelen asfaltilla näin kevätaikaan tassujen kanssa ja maastossa kesällä. Jos matkalla on sekä asfaltia että hiekkaa niiin otan tassut pois kun saavun maastoon =) Ja oikea rytmi löytyy kyllä kun kävelee pitkin askelin hieman etukumarassa ja hartiat rentoina. Sauva "hellitetään" vasta kun sauvan kärki jää taaksesi. Oikea rytmi löytyy kyllä helposti. Tärkein ohje on, että kädet eivät saisi kohota vyörätölinjan yläpuolelle ollenkaan. Monesti näkee liian pystyassennossa tököttäviä sauvoja...

Alkuperäinen kirjoittaja macy gray:
Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Mun kädet ei pysy jalkojen vauhdissa..

Ei pidäkään. :D Oikeaoppinen sauvakävelytekniikka eroaa huomattavasti tavallisesta kävelystä. Koita googlettaa joku opastusvideo. Tietääkseni sellaisia on ihan netissäkin katsottavissa.

Ihan luonnostaan se tulee, kun reippaasti kävelee eikä liikaa keskity miettimään liikettä. :)

kyllä mulla ainakin menee vastakkainen käsi eteen (ja sauva maahan) joka kerta kun jalka askeltaa...

Kiitos neuvoista! Mun pitää varmaan siis kävellä hitaammin. Toisaalta en haluaisi kävellä hitaammin... Mä olen siis 160 cm persjalkainen, eli mun pitää ottaa kolme askelta siinä kuin muut kaksi ,että pysyn yhtään mukana. Siinä ei kyllä ehdi tehdä mitään pitkiä työntöjä taakse, niinkuin hiihdossa esmes.

Kun viime keväänä aloin kävellä (en ole liikkunut about yhtään aiemmin) niin terkka suositteli kävelymittaria ja sanoi, että puolessa tunnissa tulis noin 4000 askelta. Mä en ole vielä semmoiseen vauhtiin päässyt, vaikka aivan hiki hatussa täysiä kiskoisin sen 30 min. Semmoinen 3200-3500 askelta saatan saada, eli tahtia pitäis vielä pystyä kiristämään! Ei kyllä ainakaan keppikävellen sitten...

Uusimmat

Yhteistyössä