Seesteisyyttä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miesnäkökulma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miesnäkökulma

Vieras
Palaanpa taas palstoille, vieläpä näin sudenhetkenä, kun pienen päiväkirurgisen operaation jälkisärky valvottaa.

Viimeisen puolen vuoden aikana on taas tapahtunut parisuhteen kannalta merkittäviä asioita. Nuorempien lasten opiskeluasiat ovat järjestyneet, ja nuorinkin poika on muuttanut kotoa.

On hieman erikoinen tilanne olla taas, yli kahdenkymmenenviiden vuoden jälkeen, puolison kanssa kahdestaan. Vähän kuin nuoripari, mutta sillä merkittävällä erolla, että on karttunut sekä elämänkokemusta että - kuin huomaamatta - myös aineellistakin hyvää. Rikkaita emme ole, mutta kaikki välttämätön on. Ja nyt, yllättäen, onkin varaa kaikenlaiseen pikku ylellisyyteen. Toistaiseksi terveys - näistä puukkotohtorin pikku operaatioista huolimatta - on kummallakin hyvä ja henkistä vireyttäkin riittää. On varaa heittäytyä hieman filosofiseksi.

Monista syistä johtuen meillä oli lähes kahdenkymmenen vuoden ajan taloudellisesti erittäin tiukkaa, hetkittäin hermoja raastavaa. Välillä tilanteita, joissa oli pakko heittäytyä suorastaan Sallimuksen käsiin. Omat konstit loppuivat, oli vain antava mennä kuin on mennäkseen. Aina selvittiin.

Ei suhteemmekaan ole olllut pelkkää idylliä. Olemme käyneet toistemme hermoille, katkeruuden juuria on kasvateltu, ja hetkittäin olemme varmaan kumpikin tulleet miettineeksi, kuinka paljon helpompaa elämä olisi ollut yksin. Mutta toisaalta on ollut paljon hyviä hetkiä, ja lasten tuoma ilo on ollut jotain sellaista, mitä ei vasta-avioituneena osannut arvatakaan.

En kannata mitään ""Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat"" ajattelua. Silti, katsellessani vaikkapa lähipiirin liittojen kohtaloa, minusta joskus tuntuu, ettei ihmisillä enää ole toleransseja sellaisille tavallisille arjen vaikeuksille, joita ennen pidettiin elämään kuuluvina.

Tällä hetkellä, silmäillessäni elämää taaksepäin, minusta vain tuntuu, että kaikki se kannatti. Tulevaisuudesta en tiedä. Oma tai puolison terveys voi romahtaa. Työelämässä voi tulla vastoinkäymisiä. Poikiani en voi varjella heidän elämänsä väistämättömiltä vaikeuksilta, mahdollisista onnettomuuksista puhumattakaan. En kuitenkaan anna tuon kaiken häiritä tätä onnellista nyt-hetkeä.

Isä-vainajani sanonta: ""Eletty eilinen päivä, tämä päivä tähän asti, Luoja huomisesta huolen pitää"" on usein tullut mieleen. On tietenkin oltava järkevä, kohtuumäärissä suunniteltava tulevaisuutta ja oltava toimissaan yleensä vastuuntuntoinen. Kuitenkin on hyväksyttävä, että pohjimmiltaan oma tai toisten elämä ei ole hallittavissa tai ennakoitavissa.

Turha menneiden ratkaisujen vatvominen tai tulevien arvailu voi suorastaan estää tärkeimmän aikamme, juuri meneillään olevan hetken, hyvän käytön ja siitä täysimääräisen nauttimisen. Myös omien olosuhteiden hyödytön vertailu toisten elämään (no, hyvää esimerkkiä tietenkin kannattaa aina ottaa) estää iloitsemasta siitä hyvästä, mitä itsellä kuitenkin kaikesta huolimatta on.

Saattaapa olla, että jorisen tässä asioita, jotka kaikille muille ovat itsestäänselvyyksiä. Sallittakoon se siinä tapauksessa osoitukseksi, kuinka paljon elämän täytyy joitakin opettaa, ennen kuin perusasiat selkenevät.

Tällä hetkellä, tällä elämäni tärkeimmällä nykyhetkellä, ainoalla hetkellä, jolla on todellista merkitystä (seuraavalla hetkellähän voin olla vaikkapa kuollut) olen joka tapauksessa onnellinen. Armeijasta lomalla oleva poikani nukkuu sikeää nuoren miehen unta opiskelupaikkaa varten pakattujen tavaroittensa keskellä, toisesta huoneesta kuuluu vaimoni tyyni, tasainen hengitys, särkylääke alkaa hiljalleen vaikuttaa minussa. Kohta nukahdan itsekin.

Leppoisaa sunnuntaita itsekullekin.

sunnuntaita sinnekin, kiitos. Olihan tuttua tarinointia - kuin omista ajatuksistani - erona vaan se, että olen nainen ja vasta nelikymppinen. Takana kuitenkin yli 20 yhteistä vuotta myrskyineen ja auringonpaisteineen ... nippu lapsiakin yhdessä synnytetty ja kasvatettu (kasvatetaan). Erona myös se, että minun terveyteni romahti vuosia sitten, vaan nyt kaikki hyvin ja ehkä siksi olenkin tuon kaiken kirjoittamasi myös valmis allekirjoittamaan.

Elämän virta se vaan meitä pieniä kuljettaa - välillä myrskyten, välillä auringonpaisteessa leppoisasti leikkien ja soljuen. Elämä on ihana, kallis lahja.

Sunnuntaita vaan kaikille - pyhitä lepopäiväsi :)

Keksin äsken nimimerkkini Ellien parisuhdetestistä. En tehnyt testiä. Luin sen vain läpi. Parisuhteeni on monien vuosien takaisia lumia.

Mukava kuulla nimimerkki Miesnäkökulman kuulumisia. Et olekaan kirjoitellut pitkään Elleissä. Tauko tekisi minullekin hyvää. Olen saanut paljon ikävää palautetta jutuistani.

Elämänfilosofiasi päivä kerallaan on tuttua Al-Anon-ohjelman kauraa. Hiljaa hyvä tulee. Iskulauseita on monta muutakin.

Minäkin olen saanut joskus särkylääkkeitä lääkärin määräämänä, mutta en ole koskaan niitä käyttänyt. Särkylääkkeistä tulee hyvin vetelä olo eikä saa mitään aikaiseksi. Sama vaikutus minuun on viinillä ja alkoholilla.
Ylipirteä olo ja sitten alkaa kaduttamaan, että tulikin otettua.
Onneksi olen pärjännyt elämässäni ilman lääkkeitä, vaikka moni Elli muuta väittääkin. ""Lääkitys on jäänyt ottamatta jne.""

Meidänkin perheessä on tapahtunut muutoksia. Tytär muutti toiseen opiskelukaupunkiin, mutta käy viikonloppuisin kotona.

Eilen pahoitin melko pahasti mieleni. Tarkoitukseni oli käväistä tytön opiskelijaboxissa lomapäivänäni. Sitten näytin uusimmasta Annasta erästä muotikuvaa. Kuvassa on tyttären lukiokaveri. Sain mahdottoman sanaryöpyn vastaani. Totesin siihen, että taidat olla kateellinen toisen menestymisestä. Nyt ei tee mieli ""hengailla"" tytön uudessa elämässä. Olen satavarma, että minä olen ollut aikoinaan vielä kauheampi tapaus kuin jälkikasvuni.

Katsoin eilen lisätöiden jälkeen Lea Laven 35 v. konsertin.
Niin rakastan sua niin jyskyttää koko ajan päässäni. Noin käy aina, kun kuuntelen musiikkia. Onneksi olen päässyt laulamisesta eroon. Ehkä joskus myös tästä joutavasta ajatusvirtakirjoittelusta.

Rahasta on aina tiukkaa. Katselin uusinta Deko-sisustuslehteä avatessani Ellit. Ei minulla ole varaa tuollaisiin ihanuuksiin.

Elämässä on tärkeintä terveys ja mielen tyyneys. Kyllä asiat muuten suttaantuvat päivä kerrallaan.

Aika rientää. Vielä pitää ehtiä muille Ellien palstoille. Sitten vaatteet päälle ja menoksi.

Yh-elämä on melko kliffaa. En vaihtaisi sitä enää parisuhdejollutukseksi. Onneksi ei ole pelkoakaan. Ei kukaan tällaista pirttihirmua huolisi.

Kröhm... Mitenkäs ne sensuaalipuuhat nyt kun elämä muuten helpottaa? ... jos kärsii tiedustella ... kysyntä ja tarjonta ei vaan kohtaa, vai? Kun täällä elleissäkin taas olet, meinaan, ei sillä ... se mulle kuulu. Hyvähän se ... että seesteistä ja onnellista ... mukavaa.

Ex-presidenttimme Koiviston elämänohjehan oli, ettei saa provosoitua kun provosoidaan. Pitää vain promovoitua kun promovoidaan (tämän hän sanoi, kun hänestä tehtiin Turun yliopiston kunniatohtori).

Eli enpä provosoidu minäkään.

Hei Mac,

Mielestäni oli ihan asiallinen aiheeseen liittyvä kysymys!

Vastauksena sanoisin, että jos seksielämä sujuisi, hän olisi sen hehkutuslistaansa laittanut ;)

Miesnäkökulma:
>>""Vähän kuin nuoripari, ...""

Tässä jo luulin jutun seksistä alkavan :)

>>"" Olemme käyneet toistemme hermoille, katkeruuden juuria on kasvateltu, ja hetkittäin olemme varmaan kumpikin tulleet miettineeksi, kuinka paljon helpompaa elämä olisi ollut yksin.""

Tämä taas on ristiriidassa ap:n aikaisemmin kirjoittaman kanssa, miten hän vain rakastaa vaimoaan ja siksi hyväksyy seksittömyyden.

Lisäksi juuri miesnäkökulma nosti esiin aiheen, että vain kaksi toisistaan riippumatonta ihmistä voivat muodostaa terveen parisuhteen...
(kuten heidänkin suhteensa kuulemma oli)

Josta nyt ihmettelenkin, että onko kyseessä sittenkin ollut riippuvuussuhde tai tulevaisuuden ja yksinjäämisen pelkoa, kun on riiputtu toisessa, vaikka on ollut kamalaa ja katkeraa?

...ei siis itsenäisten, toisilleen tilaa antavien, täydellisten ihmisten liitto, mitä hän on aikaisemmissa kirjoituksissaan tuonut esille?

Miesnäkökulma on tuonut esille sen, että heidän liittonsa on toiminut, koska hänellä on ollut vain PUHTAAN RAKKAUDEN tunteita vaimoaan kohtaan.
(Vaimo ei halunnut seksiä ja ap tyytyi siihen.)

Seksihän oli syntistä ja likaista ja koska he eivät harrastaneet seksiä keskenään, kukaan meistä ei pysty yhtä täydelliseen suhteeseen kuin heidän omansa on.

Seksihän oli esim. palkka miehen tarjoamasta kynttiläillallisesta tai iloisesta leffaillasta
-siis huoraamista, jos nainen antaa sen jälkeen, kun mies on tarjonnut hänelle jotain.

... vai miten se nyt menikään ;)

( Ja uusille tiedoksi: Nämä eivät siis ole minun mielipiteitäni, vaan asioita, joista olen kiistellyt ap:n kanssa.)

Taas koskee vähän (fyysisesti) ja valvottaa, joten sulatellaanpa buranaa ja kirjaillaan.

Tuskinpa nimimerkki ""Yks"" itsekään on sitä mieltä, että rakkaus tarkoittaa rikkumatonta harmoniaa, ettei rakastettu koskaan käy hermoille. Uskoisin, että kaikille pienten (ja miksei myös isompien) lasten vanhemmille on tullut hetkiä, jolloin on ihmetellyt, miksi oikeastaan hankki lapsia maailmaan. Ja samalla kuitenkin koko ajan tietäen, kuinka paljon niitä lapsia rakastaa.

Ihan sama puolison suhteen. Tuskinpa kaksi ihmistä, joita kumpaakin lisäksi elämä omilla tahoillaan koettelee, pystyy koko ajan, joka ainoan hetken, elämään rikkumattomassa keskinäisessä harmoniassa. Kun alkuperäisessä viestissä puhuin niistä elämän tavanomaisista vaikeuksista, joihin epäilin nykyään monilta pariskunnilta puuttuvan toleransseja, tarkoitin tätäkin. On pystyttävä välillä, paitsi rakastamaan, myös sietämään toista ihmistä (ja se sietäminen on myös rakastamista).

Mitä tulee kynttiläillallisten taka-ajatuksiin, niin olen vain aiemmin ilmaissut sen mielipiteen, että illallisten, elokuvien, teatteri-iltojen motiivin tulee olla se, että on hauska syödä hyvin ja juhlavasti, että elokuva kiinnostaa tai että yhteinen teatteri-ilta virkistää. Ei, että näillä luodaan velvoite tai pakote lemmenyöhön. Olen edelleen tätä mieltä, enkä - anteeksi vain - tajua mikä tässä on kummallista. Tämän mielipiteen laukaisi se usein esitetty neuvo, että puoliso tulisi silloin tällöin ""vietellä"" uudelleen mm. yllämainituilla konsteilla. Kun en ole itse ketään koskaan vietellyt enkä myöskään tullut vietellyksi, ja kun koko viettely-sanalla on mielessäni niljainen sävy (jotakin ""viedään"" vastoin tämän alkuperäistä tahtoa toisen haluja tyydyttämään; aste-erohan tässä on vain raiskaukseen), niin minusta on kyseessä huono parisuhdeneuvo.

Kun parisuhteessa tulee tilanne, jossa pesä tyhjenee. Jolloin lapset, joiden ehdoilla on kuitenkin vuosikymmenet eletty, poistuvat elämään omaa elämäänsä, niin kyllä puolison kahdenkeskiseen seuraan on totutteleminen. Jopa niin yksinkertaiset asiat kuin ruokailujärjestelyt on mietittävä uusiksi (miten vähän kaksi aikuista syökään). On löydettävä uudet puheenaiheeet, täytettävä ilmaantunut vapaa-aika jollakin - mieluiten yhteisellä - toiminnalla yms. Vamaan eläkkeelle siirtyminen on aikanaan (jos siihen asti eletään) jotakin tähän rinnastettavaa.

Toisaalta elämässä on taas ihanan irtonainen aika, todellakin kuin nuorella parilla. Lomasuunnitelmat voimme tehdä täysin omilla ehdoillamme, voimme spontaanisti tehdä asioita, jotka vain pälähtävät päähän, vastuut ovat vähentyneet. Ja toisaalta se elämän aineellinen puoli on huomattavasti paremmin kuin vasta-anaineella parilla aikoinaan. Terveyskin (näitä pikkukremppoja lukuunottamatta) vielä hyvä, joten olisi kiittämätöntä olla nauttimatta tästä kallisarvoisesta nyt-hetkestä, jolloin kaikki on hyvin.

Niin, niistä kynttiläillallisista.

Työelämässä olen kokenut ihan todeksi sen sanonnan, jonka mukaan ilmaista lounasta ei ole. Jos joku tarjoaa sinulle, niin hän vastavuoroisesti odottaa sinulta jotakin tai sitten kuittaa jonkin entisen palveluksen.

Eikö parisuhteessa asian pitäisi juuri olla päinvastoin. Eikö tämän pitäisi olla se elämänalue, jossa lounaat ja illalliset (ja kaikki muu hyvä) on ilmaista, hyvästä tahdosta ja rakkaudesta toiselle suotua, ilman pyyteitä ja taka-ajatuksia?

En kommentoi muuta kuin että olen samaa mieltä ap:n kanssa kynttiläillallisista. Ne eivät saa olla vastapalvelun odottamisia vaan ilman mitään taka-ajatuksia puolisolle suotuja . Muutoin ne ovat tuhoon tuomittuja.

Itsellä myös viimeinen lentänyt pesästä ja yhteisiä vuosia 26. Uusi, outo ja hieman pelottavakin tilanne.

Seesteisen elämän kyllä rikkoo..., kun vaimo alkaa epäluuloiseksi...ja riidan haluiseksi. Kokemuksesta riittäviä syitä ovat kynttilän sytyttäminen , takkatuli , minun laittama ruoka , varattu hotelli , yms...

Kun popsitaan kilpaa kynttilöitä (:

Ei vaan siis syödään jotain hyvää kynttilän valossa ja tietty usein juodaan esim. viiniä tai kuoharia. Miehet kyllä enemmänkin tykkää vetäistä korin kaljaa ja käydä sitten käsiksi naisen takamukseen tai tisseihin jolloinka seuraus on taattu: Torjunta .

Itse en välitä mistään kynttiläillallisista , naivia touhua ja tosi läpinäkyvää.

Nyt tää meni ohi ap:n aloitusaiheen tai ainakin jumittui epäolennaiseen.

Eläköön pitkät avioliitot ja eletty elämä sen myötä. Tilanteet muuttuu ja mikään ei ole ikuista. Se on oikeastaan sääli että ihmisten mukana hautaan menee niin paljon tarinaa ja elettyä elämää joka ei ole muille niin tärkeää kuin ihmiselle itselleen. Hukaanko kaikki siis niin ilot kuin surutkin.

Mitä merkitystä sillä mitä elämä on juuri nyt ja onko seesteistä vai ei. Kaikki katoaa kun elämänliekki sammuu eikä kukaan tiedä, muista tai pysty tuntemaan mitä toisen ihmisen elämä piti sisällään.

Eli nautitaan juuri tässä ja nyt ja eletään hetkessä sillä uutta on turha murehtia ja vanhalla ei enää ole väliä.

Ja nyt loppu tämä jorina sillä hukkaan menee tääkin.

hei Miesnäkökulma
Oli mukava lueskella tarinaanne , kiva kun joskus käy näinikin ja asiat menevät kuntoon ja yhteinen sävel löytyy .

Tapasin tässä exäni vuosien jälkeen ja mietin siinä mielessäni ettei turhempaa eroa ole ollut . Sitä en tiedä mitä hän miettii . Pohdiskelin vaan jälkikäteen omaa ahdistuksensietokykyäni ja valintojani

Mietin juuri vähän aikaa sitten omaa parisuhdettani ja sen tulevaisuutta. 30 v takana, seesteisyydestä ei tietoakaan.
Kaikki ulkoiset asiat paremmin kuin hyvin, melkein kaikki on mahdollista. No, työ rajoittaa kyllä vielä vapaa-aikaa.

Yhteistyössä