Seksi ei kiinnosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhtään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yhtään

Vieras
Niin. Vauva on kohta puolivuotias, ja kiinnostukseni seksiä kohtaan on KADONNUT. Ei innosta oma mies, eivätkä vieraat. Eikä yksin puuhastelu.

Ennen raskautta olimme varsin aktiivisia ja seksiä oli joka toinen päivä. Raskauden aikana iski väsymys, ja puuha hiipui. Mieheltäkin karisi into samaa tahtia.

Synnytyksen jälkeen ollaan rakasteltu kaksi kertaa. Ihan ok sinänsä, epparihaavaan nyt hieman sattui, mutta kyllä se siitä liukkarin avulla...

Viimeisestä kerrasta on jo pari kuukautta. Mies ei ole tehnyt mitään aloitetta, ja olen ollut siitä pelkästään helpottunut.

Onko muilla samoja kokemuksia, vai pitäisikö mennä lääkäriin? En ole lihonut enkä päälle päin nuupahtanut. Imetän yhä. Vauva ei erityisesti valvota.

Minulla halut alkoivat palautua hivenen vasta noin kymmenen kuukauden kuluttua synnytyksestä, kun aloin vähentää imetystä reilusti. Miehen halukkuus sen sijaan ei ole kasvanut, joten puoliväkisin tässä yritellään pikkukakkosta.

Imetys tekee sen ettei seksi yleensä niinkään kiinnosta, ne hormonit. Limakalvot ovat kuivat eikä siis estrogeenia ole juurikaan elimistössä. Kyllä se palautuu ajan kanssa, kun lopetat imetyksen!

Meillä on viiden kuukauden ikäinen tyttövauva ja olemme harrastaneet seksiä neljä kertaa. Pariin kuukauteen ei lainkaan. Ei sen puoleen, emme harrastaneet ennen lastakaan kuin parin viikon välein. Eli ei tilanne ole paljon muuttunut. Meitä ei kiinnosta kumpaakaan. Mies yrittäjänä on niin väsynyt työpäiviensä päätteeksi ja minä en ole koskaan ollut se aktiivinen osapuoli. Mutta en epäile yhtään emmekö taas innostu kun kakkosen aika tulee.

olen nyt raskaana ja mua ei oikein nappaa touhuilla ku tuntee koko ajan noi liikkeet.. mut uskon et synnytyksen älkee mieli taas muuttuu.. esikoista oottaessa kävin kuumana koko ajan ja jo pari viikkoa synnytyksestä touhuiltiin ku paikat oli kunnossa.. mut kyl se rytmi löytyy ja halut palaa.. keho muuttuu koko ajan.. alku aina hankalaa.. niinhän sitä sanotaan..

meillä vauveli 4kk.synnytyksen jälkeen seksiä ollut huimat 2kertaa:(raskausaikana teki ihan sairaasti mieli ja joskus vkol 20 alkoi miehen halut hiipua omat jatkuivat kovina.silloin tunsi itsensä jotenkin allapäin olevaksi ison masun kans itse pidin itseäni kyl seksikkäänä ison masun kanssa,mut mies ei vaan halunnu,ehkä pahan mielen teki se et 'kuvitteli' miehen käyvän vierais,vaik luotan häneen 100%:lla sitä vain ajatteli et kun toinen ei halua ni...synnytyksen jälkeen on halut kovat olleet myös alus antoi ite rauhas seksin odotella välilihan leikkaus haavan paranemisen takia,mut se oli ekat 6vkoa se nyt tekis mieli mut mies ei taaskaan oikein halua kiloja viel pari niin sit omis mitoissa.

Kiva, että on kohtalotovereita:/

Kirsikka, en usko olevani masentunut. Kroppa tuntuu vaan irtisanoneen yhteistyön, tai unohtaneen yhden tarpeen. Tämä on siis aivan erilainen tilanne kuin sinkkuna, kun seksi olisi kovastikin huvittanut, muttei ollut sopivaa partneria.

Tunnen itseni epänormaaliksi. Tuskin tuota estrogeenitasoa voi mitata...?

Hei. Tuon ehkä ilouutisia: itselläni libido palautui, kun vaavi oli noin 9 kk ikäinen. Aivan tuosta vain, ilman mitään ennakkovaroitusta. Yhtenä kauniina päivänä vain huomasin, että nyt tekee mieli. Pelästyin jo jossain vaiheessa, että en koskaan palaudu ennalleni, mutta se oli harhaluulo. Nyt kroppa toimii taas ja seksi on mukavaa. Odottele rauhassa, kroppasi vain korjaa itseään.

Meillä poika on 1,5v ja edelleen tunnistan itsessäni haluttomuutta. Tosin tällä roikkuvalla vatsanahkallakin taitaa olla osuutta asiaan mutta silti tuntuu oudolta kun ei vaan haluta. Kyllä kun puuhastelun alottaa niin se sujuu mutta kyllä niitä haluja pitää itestään oikein kaivella =(

ÄitiBabelle, uskon samaan 9kk voimaan :-) Mäkin ehdin jo olla tuosta huolestunut koska ennen raskautta koin itseni jopa yliseksuaaliseksi, raskausaikana myös. Synnytyksen jälkeen halut oli poissa imetyksen ajan (8kk) ja nyt pikkuhiljaa alkaa kroppa toimia...näen taas ihania erootisvivahteisia unia vuoden tauon jälkeen ja paikat alkaa kostua jo ajatuksesta....KOKo imetysajan olin kuiva kuin sahara eikä halujakaan ollut yhtään ja vaikka olisi ollut ja yritettiinkin miehen takia jopa ESITIN halukasta niin eihän yhdynnädtä mitään tullut kun olin niin kuiv aj akiinni eikä liukkaritkaan tepsineet, kun iitä ois kokoajan joutunut lisäilemään....mutta siis sanon vaan että kroppa oikeesti näyttää palautuvan ennalleen....jippii

Joo, koitan ajatella, että tämä on nyt tällaista ja joskus toiste jotakin muuta. Halvaantunut isoäitinikin on kai seksistä kiinnostuneempi kuin minä.

Se olisi varmaan myös turhauttavaa, jos itseä juttu huvittaisi, mutta miestä ei. Mulla oli opiskeluaikana sentyyppinen suhde, ja löysin sitten toisen...

Mielessä on käynyt, ettei molemminpuolinen haluttomuus varmaan parisuhdetta pitkälle kanna.

Itsekin mietin tuota aikani. Sitten kuitenkin halut palautuivat yhtäkkiä. Itse huomaan et jos stressaan et "ei tee mieli" niin tulee vaan paineita ja ei tosiaankaan tee mieli. Sit puhuttiin miehen kaa ja kun sovittiin et sit taas sekstaillaan kun tuntuu siltä, niin paineet lähti ja nyt (lapsi 5½kk) harrastellaan noin kerran viikossa ja olen tyytyväinen. Omalla kohdalla tuo seksin vähyydellä stressaaminen vie loputkin halut...

Molemminpuolinen haluttomuus ei suhdetta kaada, koska silloin kumpikin on tyytyväinen tilanteeseen ja halut tasoissa. Jos taas toinen on toista huomattavasti halukkaampi, ongelmia tulee.

Me olimme nuorena hyvin aktiivisia ja seksi oli loistavaa. Viidentoista vuoden jälkeen vilkkaasta seksielämästämme oli vain muisto jäljellä. Kumpaakaan ei ole suuuremmin haluttanut viiteen vuoteen. Elämässä on kaikkea muuta toimintaa niin paljon, että ne menevät seksin edelle. Siitä huolimatta avioliittomme kukoistaa ja rakkautta riittää vielä kahdenkymmenen vuoden jälkeenkin. Sama tunne on tallella, kuin teini-iässäkin.

Mulla mitattiin kerran papa-kokeen yhteydessä estrogeenitaso (joku tuosta kysyi). Oli silloin normaali. Olin synnyttänyt 3 kk sitten, mutta en imettänyt. En tiedä, miksi senkin katsoivat, kotiin tulleessa paperissa vain luki, että estrogeenitaso normaali.

Itsestäni olen huomannut, että seksi ei huvita, jos on paljon tekemättömiä kotitöitä rästissä tai vauva on valvottanut. Jos olen nukkunut hyvin yöunet ja kämppä on siisti, kaupassa käyty, pyykit pesty jne. jne. , niin mieleen hiipii kuin salaa, että voishan sitä nauttia toisen ihostakin hetken. Mutta tätähän sattuu tietenkin hyvin harvoin, että kaikki olisi noin valmiina seksiä varten ;)

Poika on jo vuoden, ja edelleen haluttomuutta... Tässä välillä kyllä jo huvittikin, mutta nyt taas n. kuukauden ajan ollut fiilikset tämän asian suhteen nollissa... no, jospa tämä tästä, eiköhän se taas ala huvittaa jossain vaiheessa?!

Tuo haluttomuus johtuu prolaktiinihormonin l liiallisesta erittymisestä. Prolaktiini on hormoni joka käynnistää imetyksen ja sen tasot nousevat kaikenaikaa raskauden aikana. Prolaktiini estää ns. sukupuolihormonien tuotantoa säätelevän hormonin tuotannon, joka taas määrittelee sukupuoivietin. Joskus vielä imetyksen loputtua prolaktiiniarvot eivät ole palanneet normaaleiksi ja silloin asiantunteva lääkäri saattaa määrätä prolaktiininalennuslääkkeen, palauttamaan raskauden ja imetyksen nostamat prolaktiiniarvot normaaleiksi. Tämän kaiken minulle kertoi hormonitoimintaan erikoistunut lääkäri kärsiessäni samasta haluttomuudesta kuin muutkin täällä. Harmittelimme juuri oman lääkärin kanssa miten surullista on että harvat lääkärit ovat perehtyneet asiaan niin että tietäisivät prolaktiini-libidoyhteydestä vaikka se on ihan peruskauraa.

Itse olen miettinyt, että keho säätelee äidin seksihaluja ihan luonnostaan. Eli äiti ei (ehkä) vielä halua uutta vauvaa ja siksi kehossa on tuota prolaktiinihormoonia, joka vaikuttaa äidin halukkuuteen. Äiti ei siis halua tulla raskaaksi ja keho tietää sen. Itse en lähtisi lääketieteellisesti "roplaamaan" luonnonmekanismeja syömällä jotain hormoonia, joka nostaa estrogeenitasoa. Kyllä luonto yleensä hoitaa, kun sille antaa aikaa ja keho tietää, miten toimia. Mutta nykyaikana tuntuu siltä, että kaikki hoidetaan heti lääkkeillä ja hormooneilla, ei jakseta odottaa kehon oman luonnollisen aikataulun kulkua. Tokihan jokaisella on oma aikataulunsa ja en nyt puhu SAIRAUDESTA

sormi lipsahti ja viesti lähti liian aikaisin... eli siis en puhu sairaudesta, jota täytyykin lääkitä ja hoitaa, vaan naisten ja äitien aivan luonnollisesta, toisilla hitaastakin palautumisesta seksielämään ja sitä kautta mahdollisuuteen saada uusi vauva. Kehohan ei ymmärrä noita ehkäisyvälineitäkään, vaan naisen ruumis toimii perusbiologiansa mukaan silloin, kun voi tulla raskaaksi ilman ehkäisyä.

Neuvolassa oltiin sitä mieltä että eihän näillä ehkäisyasioilla voi olla kovin kiire. Vakuutin että kyllä on ja pääsin jälkitarkastukseen päivälleen 5 viikon kuluttua synnytyksestä. Siitä sitten 2 viikkoa odoteltiin että pillerien teho alkaa. Siinä välissä oltiin jo kumin kanssa. Olin melko varma että seksi ei onnistu synnytyksen jälkeen enää koskaan, mutta kyllä se vaan onnaa. Olo on paljon parempi kuin koskaan ennen, tunnen oloni tosi seksikkääksi (vaikka imetän). Seksiä on useita ketroja viikossa joskus jopa useamman kerran päivässä. Liukkaria laitan riittävästi kun limakalvot on kuitenkin kuivemmat kuin ennen. Kiihotun helpommin ja rajummin kuin ennen synnytystä. En olisi uskonut että tällaista voi olla. Seksielämä on parempaa kuin ennen synnytystä, kaikki tuntuu paljon paremmalta. Vauva vaan päiväunille ja peuhaamaan! Näin meillä mutta muistan kyllä itsekin aikoja jolloin ei todellakaan huvittanut, mutta usein kävi kuitenkin niin että kun hommaan ryhtyi jopa hieman vastentahtoisesti niin innostuikin matkalla, mutta ei aina.

Mulla on erikoisempi ongelma: lapsi pian vuoden ikäinen, minua haluttaisi (tai halutti viime viikkoihin asti), mutta miestä ei kiinnosta. Mullakin lopahti mielenkiinto nyt täysin, kun ensin useiden kuukausien ajan useita kertoja viikossa tein aloitteita, mutta mies vetosi aina väsymykseen "katotaan sitten viikonloppuna kun ollaan vähän paremmin nukuttu" - mutta kun viikonloppu tuli, niin ei mitään taaskaan tapahtunut. Että tämmöistä. Suoraan sanottuna vituttaa sairaasti. Mieleen vaan tulee, että näinkö se miehen seksuaalinen halu lopahti kun musta tuli äiti.

surulliselle meillä ihan sama tilanne.Tyttö on 13 kk ja tosiaan seksiää saa pyytää ja olla ilman.... Alkaa pikkuhiljaa stressaamaan koko asia. Mulla tekis mieli mutt miehellä ei. Hyvä jos kerran pari kuukaudessa saa.Mä täs taas kerran seksittöman viikon jälkeen päätin ett enää en pyydä. ollaan sit ilman ja kärsitään.Huoh!!!!!

Kysymys onkin siinä että prolaktiini ei aina syystä tai toisesta laske vaikka synnytyksestä olisi monta vuotta. Tällöin haluttomuuden vaivatessa prolaktiinintarkastusta voi pyytää. Estrogeenitaso ei sinänsä vaikuta muuhun halukkuuteen paitsi siihen että limakalvot säilyvät terveinä. Liiallinen prolaktiini ehkäisee progesteronin ja testosteronin tuotannon estrogeenin lisäksi ja näistä testosteroni on merkittävin halun aiheuttaja.

eli lääke ei nosta estrogeenitasoa sinällään vaan laskee ainoastaan epänormaalin kauan korkealla pysyvän hormonin määrän normaaliksi. Tällöin keho voi jälleen toimia kuten pitäisi. Prolaktiinin määrään ei välttämättä edes vaikuta raskaana oleminen, synnytys tai imetys vaan se saattaa nousta liian korkeaksi esimerkiksi hormonaalisesta ehkäisystä tai ellei elimistö saa ravinnosta aivan kaikkea tarvitsemaansa.