Sektio ja uusi raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko täällä kukaan tullut uudestaan raskaaksi kun sektiosta on kulunut aikaa alle vuosi? Kun vuosi se taitaa nykyään olla suositus ennen ku uutta alkaa tekemään.. Onkohan minkälaiset riskit jos esim. 9 kk päästä sektiosta tulisi raskaaksi..

En tiedä. Mut mun kaverille oli sanottu ettei oo mitään haittaa tulla piankin raskaaksi. Mulle taas lääkäri sanoi, että pitää odottaa vähintään vuosi, mielellään jopa kaksi ennen uutta raskautta.

Minä tulin kun poika oli vajaa 5kk vanha. Lääkärit suhtautuivat asiaan ihan positiivisesti. Suurta riskiä ei pitäisi olla ellei sektion jälkeen ole arpi tulehtunut tai muuten toipuminen ollut hidasta.
Raskaus on mennyt toistaiseksi hyvin. Vielä olisi 10 viikkoa jäljellä.

Joo minä olen kanssa kuullut niin erilaisia suosituksia tuosta ettei tiedä mitä ajattelisi.. miten siitä voikin olla niin erilaisia suosituksia.. Luulisin kuitenkin että jos jotkut lääkärit sanovat että ei tartte oottaa sitä vuotta niin siinä ei sitten kovin suuria riskejä ole todettu olevan.. muuten tuskin kukaan lääkäri sanoisi niin..

Ekan sektion jälkeen meni 1v4kk kun raskauduin uudelleen. Taas sektio ja siitä meni 2v4kk kun jälleen raskauduin. Kolmannen raskauden lopulla kohtu alkoi uhkailemaan repeytymisellä. Ja tän kolmannen sektion jälkeen sit lääkäri suosittelikin 10 vuoden paussia että kohtu kerkee ihan oikeesti ja kunnolla parantua.
Enkä uskalla ottaa mitään riskiä että nyt raskautuisin.

Se riippuu hyvinkin paljon siitä kohdusta ja sen kestävyydestä. Kyllä se leikkaava lääkäri kertoo jos on niin heikko että ei suositella raskautumista, ja taas että voi sitä heti kohta uudenkin tehä!

Olen kuullut, että sektion jälkeen olisi hyvä pitää n.kahden vuoden tauko, ettei tulisi riskiraskautta uusine sektioineen vain sen takia, ettei kohtu ole ehtinyt kunnolla parantua ja palautua ennalleen. Käytännöstä on paha mennä sanomaan, kun omakohtaista kokemusta ei ole...

Yhteistyössä